Megjelent: 11 éve

A dolgozók bevonása a folyamatfejlesztés alapeleme

Akárcsak a mesében... hoztunk is ajándékot, meg nem is, lean-ezünk is, meg nem is. E gondolat mögött a LeanCenter által indított felmérés eredménye áll, melyben arról faggatták a látogatókat, hogy vajon a vállalatuknál mennyien érzik magukénak a lean elveit, illetve azok használatának és követésének szükségességét.

A humán tőke hatékony kihasználása

A napjainkban egyre kiszélesedő hitelválság is szükségessé teszi a karcsúsítás elveinek fokozott alkalmazását. Minden üzleti vállalkozás alapvető célja, hogy a piacon való megmaradás érdekében egyre okosabban, szervezettebben működtetett folyamatokkal állítsa elő értékeit. A Toyota termelési rendszere, a Toyota Production System jogosan kapta meg nemrég a "Thinking Production System" módosított elnevezést (forrás: Concordia). Az emberi szellemi erő kihasználása, vagy inkább felhasználása a kérdéskör alfája és omegája.

Ahhoz, hogy az értékteremtésben szerepet játszó folyamatok fenntarthatóan működjenek, és fejleszthetők legyenek, a vállalkozásnak rendelkeznie kell azzal az úgynevezett "kritikus tömeggel", vagyis minimális létszámú és szükséges szaktekintéllyel rendelkező munkavállalói csoporttal, amelyre támaszkodva a piaci körülmények jelentette változások kezelhetők. Nem szabad elfelejteni, hogy a kaizen elvekre igazán nem akkor van szükség, amikor a válság már a nyakunkon van, hanem ezen elvekre építve kell a megelőzés érdekében folyamatosan fejlesztenünk és kézben tartanunk a folyamatainkat. Folyamataink fejlesztése magában hordozza a változás és változtatás szükségességét, melyet kollégáink a maguk bőrén is éreznek a mindennapokban. Legyen az akár pozitív vagy akár negatív változás, mindenképp érzelmeket vált ki.

Nem elég tanítani

Ha fenntartható változtatást akarunk elérni, a legjobb, ha minél nagyobb létszámú elkötelezett kollégát tudunk magunk mellett. Ők lehetnek azok, akik akár a munkaközi szünetekben is készek gondolatokat ébreszteni a többiekben, elültetni pár hasznos gondolatot a fülekben. Szükség van rájuk, hiszen a lean működtetése mögött rejlő szükséges alapoktatások nem elegendőek. Egy oktatás során hallott, megtanult okosságok általában 10-20 százaléka marad meg maradandóan a hallgatóságban. Annak érdekében, hogy a tananyagból valódi tudás, illetve magunkénak vallott látásmód (vagy nevezzük filozófiának) váljon, a nap nagy részében figyelnünk kell a részletekre.

A LeanCenter felmérésének eredménye azt mutatja, hogy a vállalatoknál általában a létszám 5-15 százaléka vallja magáénak a lean elveit, és kész is tenni érte proaktívan. Ez praktikusan azt jelenti, hogy egy száz fős vállalatnál 5-15 munkavállaló az, aki kész tenni a jobbításért, észreveszi a veszteségeket és hangot ad észrevételeinek. Ők azok, akik a vállalat lean-motorját képezik, legyenek akár felsővezetők vagy beosztottak. Ideális esetben ennek a létszámnak sokkal magasabbnak kéne lennie, hiszen közös érdek a versenyben maradás, a veszteségek megszüntetése. Elvégre minden ki nem mondott szó, meg nem valósított munkavállalói jó ötlet kidobott pénzt jelent a vállalkozás számára.

A sikerhez elengedhetetlen a lean

A felmérés üzenete egyértelmű: erősen dolgozni kell a lean terjesztésén és a munkavállalók bevonásán. Az embernek, mint a lean folyamatok alapvető tényezőjének és értékének, húznia kell a lean iránti igényeket is. Márpedig a munkavállalók motiválása, bevonása pedig egyértelműen menedzsmenti feladat és szerepkör. A következő év hajnalánál nincs is jobb idő elkötelezni magunkat a lean mellett, vagyis hogy bevonjuk beosztottainkat a döntéshozatal folyamataiba!

Tömpe László
LeanCenter
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Minőség vagy mennyiség?

Mondják, hogy megváltozott a munkaerőpiac - legalább ennyire fontos, hogy nemcsak a munkaerőpiac, de a munkaerő is alaposan megváltozott. Már... Teljes cikk

Mivel csábítható el a munkavállaló?

Már nem igaz, hogy a jó fizetés mindent visz. Legtöbbre a személyre szabott ajánlatokat értékelik az emberek egy munkahelyválasztásnál - ez a fő... Teljes cikk

Élményadatok segítik a munkáltatókat a munkavállalói élmény javításában

A HR legaktuálisabb kihívásairól, az agilis szervezeti átalakulásról, a változásmenedzsmentről és a munkavállalói élmény fejlesztéséről... Teljes cikk