kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

A dolgozók bevonása a folyamatfejlesztés alapeleme

Ahhoz, hogy az értékteremtésben szerepet játszó folyamatok fenntarthatóan működjenek, és fejleszthetők legyenek, a vállalkozásnak rendelkeznie kell azzal az úgynevezett "kritikus tömeggel", vagyis minimális létszámú és szükséges szaktekintéllyel rendelkező munkavállalói csoporttal, akik nemcsak munkaidőben, hanem akár a munkaközi szünetekben is készek gondolatokat ébreszteni a többiekben.

Akárcsak a mesében... hoztunk is ajándékot, meg nem is, lean-ezünk is, meg nem is. E gondolat mögött a LeanCenter által indított felmérés eredménye áll, melyben arról faggatták a látogatókat, hogy vajon a vállalatuknál mennyien érzik magukénak a lean elveit, illetve azok használatának és követésének szükségességét.

A humán tőke hatékony kihasználása

A napjainkban egyre kiszélesedő hitelválság is szükségessé teszi a karcsúsítás elveinek fokozott alkalmazását. Minden üzleti vállalkozás alapvető célja, hogy a piacon való megmaradás érdekében egyre okosabban, szervezettebben működtetett folyamatokkal állítsa elő értékeit. A Toyota termelési rendszere, a Toyota Production System jogosan kapta meg nemrég a "Thinking Production System" módosított elnevezést (forrás: Concordia). Az emberi szellemi erő kihasználása, vagy inkább felhasználása a kérdéskör alfája és omegája.

Ahhoz, hogy az értékteremtésben szerepet játszó folyamatok fenntarthatóan működjenek, és fejleszthetők legyenek, a vállalkozásnak rendelkeznie kell azzal az úgynevezett "kritikus tömeggel", vagyis minimális létszámú és szükséges szaktekintéllyel rendelkező munkavállalói csoporttal, amelyre támaszkodva a piaci körülmények jelentette változások kezelhetők. Nem szabad elfelejteni, hogy a kaizen elvekre igazán nem akkor van szükség, amikor a válság már a nyakunkon van, hanem ezen elvekre építve kell a megelőzés érdekében folyamatosan fejlesztenünk és kézben tartanunk a folyamatainkat. Folyamataink fejlesztése magában hordozza a változás és változtatás szükségességét, melyet kollégáink a maguk bőrén is éreznek a mindennapokban. Legyen az akár pozitív vagy akár negatív változás, mindenképp érzelmeket vált ki.

Nem elég tanítani

Ha fenntartható változtatást akarunk elérni, a legjobb, ha minél nagyobb létszámú elkötelezett kollégát tudunk magunk mellett. Ők lehetnek azok, akik akár a munkaközi szünetekben is készek gondolatokat ébreszteni a többiekben, elültetni pár hasznos gondolatot a fülekben. Szükség van rájuk, hiszen a lean működtetése mögött rejlő szükséges alapoktatások nem elegendőek. Egy oktatás során hallott, megtanult okosságok általában 10-20 százaléka marad meg maradandóan a hallgatóságban. Annak érdekében, hogy a tananyagból valódi tudás, illetve magunkénak vallott látásmód (vagy nevezzük filozófiának) váljon, a nap nagy részében figyelnünk kell a részletekre.

A LeanCenter felmérésének eredménye azt mutatja, hogy a vállalatoknál általában a létszám 5-15 százaléka vallja magáénak a lean elveit, és kész is tenni érte proaktívan. Ez praktikusan azt jelenti, hogy egy száz fős vállalatnál 5-15 munkavállaló az, aki kész tenni a jobbításért, észreveszi a veszteségeket és hangot ad észrevételeinek. Ők azok, akik a vállalat lean-motorját képezik, legyenek akár felsővezetők vagy beosztottak. Ideális esetben ennek a létszámnak sokkal magasabbnak kéne lennie, hiszen közös érdek a versenyben maradás, a veszteségek megszüntetése. Elvégre minden ki nem mondott szó, meg nem valósított munkavállalói jó ötlet kidobott pénzt jelent a vállalkozás számára.

A sikerhez elengedhetetlen a lean

A felmérés üzenete egyértelmű: erősen dolgozni kell a lean terjesztésén és a munkavállalók bevonásán. Az embernek, mint a lean folyamatok alapvető tényezőjének és értékének, húznia kell a lean iránti igényeket is. Márpedig a munkavállalók motiválása, bevonása pedig egyértelműen menedzsmenti feladat és szerepkör. A következő év hajnalánál nincs is jobb idő elkötelezni magunkat a lean mellett, vagyis hogy bevonjuk beosztottainkat a döntéshozatal folyamataiba!

Tömpe László
LeanCenter
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért utálják mindenhol a HR-t – és miért nélkülözhetetlen mégis?

Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk

Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes

Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk

Hullámlovasok és rallyversenyzők: HR-t vezetni időnként extrém sport

A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk