Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 5 éve

A feltöltött ppt fájl még nem e-learning

images

Nem az IT-hatásköre

"Az egyik leggyakoribb félreértés az e-learninggel, hogy IT-beruházás." - kezdi Koharek András, az ARTudásmenedzsment Kft. üzletág vezetője. - "Az IT csupán a szoftvereket üzemelteti, ugyanúgy, mint a levelező rendszert. A tananyagok fejlesztése, riportok készítése már nem feladatköre, és az e-learning képzésből adódó előnyök és hasznok sem az IT-nél csapódnak le. Az e-learning tartalommal, azaz magával a tananyaggal kapcsolatos feladatok nagy része a HR-nél, illetve a képzéssel és fejlesztéssel foglalkozó munkatársaknál csoportosul. Ez nem azt jelenti, hogy nekik kell megírni a tartalmakat és riportokat, de igenis az ő feladatuk gondoskodni arról, hogy rendelkezésre álljanak a szükséges tananyagok, a meglévő tananyagok időnként megújuljanak és hogy az érintett területek megkapják a számukra szükséges jelentéseket, riportokat."

A szakember szerint fontos - és ez a jól működő rendszerek kulcsa -, hogy a technikai üzemeltetés és a funkcionális gondozás elkülönüljön. Többek között ilyen jó hazai példák is bemutatásra kerülnek az október 16-án megrendezésre kerülő e-learninggel foglalkozó konferencián.

"Fel kell ismerni, hogy az utaztatás vagy a postai levelezésben bonyolított képzés finoman szólva is túlhaladott módszer." - Karászi Gyöngyit, az Aegon Biztosító Értékesítés Támogatási Osztályának képzési vezetőjét már akkor is foglalkoztatta a távoktatás-távtanulás témája, amikor még távolról sem voltak ennyire elterjedtek az elektronikus keretrendszerek. "A 90-es évek elején a Gödöllői Egyetemen végeztem egy távoktatás-távtanulás kurzust, ahol még az életszerű távtanulási módszertan az volt, hogy a tanuló beküldte az elkészített anyagot a tutornak postán, aki azt kijavította és visszajelezte. Nagyon fontos, hogy az e-learning nem egy különálló "sziget" az informatikai rendszerek sokaságában, hanem egy folyamatba, technológiák sorozatába bekötött támogató felület." - mondja a képzési vezető.

Csak a tűzvédelmi oktatásra használják

Koharek András úgy látja, hogy több helyen az e-learning a tűz és munkavédelmi, IT-biztonsági és hasonló, évente ismétlődő, vizsgaköteles témaköröket jelenti. Ez egyrészt jó, mert bekerül a képzési rendszerbe az e-learning, másrészt nem jó, mert ezekből a témákból nehéz olyan interaktív, megértést is mérő e-learning modulokat készíteni, amire szívesen emlékeznek vissza a tanulók, egyszerűen azért, mert ezek elvégzése "kötelező", de nem kötődnek szorosan a munkavégzéshez. Holott ez a módszer, mint tanulási eszköz, színesebbé teheti a felkészülést, sokféle tartalommal egyengetve a megnövekedett tudásigényt. Az időbeli és térbeli korlátlansága különösen kedvez például a kötetlen munkaidőben dolgozó értékesítőknek. Ugyanezen a véleményen van Karászi Gyöngyi is: Ha nincs vonzó tartalom, akkor a munkatársak ugyan el fogják végezni az e-learningen a munkavédelmi tesztet (hiszen erre kötelezzük őket), de máskor nem fognak a rendszerben információk után kutatni és tanulni.

"Az egyes cégek képzési terveinek összeállításakor, munkakörönként meghatározhatók azok a képzési témák, amelyek e-learning segítségével oktathatók, vagy kötelező az oktatásuk"- mondja Koharek András. Az e-learning legnagyobb előnye, hogy a munkatársak könnyen és egyszerűen akkor végezhetik el a képzéseket, amikor szükségük van rá. A szakember szerint az e-learning tananyagok illetve a keretrendszer mindig valamilyen cél kiszolgálása érdekében van jelen: képezni kell a munkatársakat, de vidékiek és drága az utazás? Papír alapon már követhetetlen, hogy kinek milyen tanfolyamot, modult kell elvégeznie? Ilyenkor lehet megoldás az e-learning.

"Azt gondolom, hogy az e-learningnek minden oktatási és képzési témában megtalálható a helye, legyen az egy termék oktatása, vagy készség fejlesztés, esetleg egy számítógépes alkalmazás használatának, illetve vállalati folyamatok megtanítása. Nem minden tantermi képzés váltható ki e-learninggel, de minden képzéstípusból, illetve témából lehet az e-learning segítségével blended learning vagyis kevert tanulási folyamatot létrehozni. Nem szabad ugyanakkor abba a hibába sem beleesni, hogy egy adott naptól kezdve kizárólag csak e-learning modulok segítségével történik az oktatások nagy része. Fontos, hogy egy e-learning modul akkor jó, ha az interaktív, vagyis a tanulási folyamat során a tanulónak nem csak olvasni és esetleg hallgatni kell, hanem gondolkozni, feladatokat megoldani, kérdésekre válaszolni." - mondja Koharek András.

A ppt, pdf vagy word dokumentum nem e-learning

"Az e-learning képes segíteni az egyént a tanulásban, a tanuló és vezetője visszajelzést kaphatnak az elért tudásszintről. Emellett az oktatásszervezés és nyilvántartás praktikus felülete, mely más rendszerekkel kommunikálva támogathatja az értékelő-fejlesztő vagy érdekeltségi rendszert a szervezeten belül. Egyben egy digitális könyvtár és tudásbázis, sokéves tartalom, sok-sok értékes anyag, előadás, videó, amit mi magunk is őrzünk a felületünkön" mondja Karászi Gyöngyi, aki szerint mindez akkor lehet hatékony, ha a keretrendszer jól felépített és egyszerűen kezelhető. Erre kell ráépíteni izgalmas, és színes tartalmakat, amelyek vezetik a felhasználót az adott tananyag elsajátításában. Az e-learning felületre feltöltött ppt, pdf vagy word dokumentum nem elektronikus tananyag. "Képzeljük csak el, ha egy százoldalas diasort kell végignéznünk, ez sokkal kevésbé élvezetes, mintha egy interaktív tananyagon keresztül lépdelnénk előre" - mondja Karászi Gyöngyi. "Én ennek a lineáris vonalvezetésnek vagyok a híve egy- egy új fogalom, összefüggés vagy termék elsajátításában. Ezek mellé kellenek még olyan élvezetes adalékok, amelyek kiegészítik, árnyalják és mélyítik a tudást úgy, hogy annak a megtekintése, elolvasása, végigvitele inkább szórakozás, mint fáradságos munka."

Fontos látni, hogy az e-learning bevezetése és használata egymástól elválik, el kell hogy váljon. A bevezetés része egy keretrendszer bevezetése is, ami automatizálhat és felgyorsíthat folyamatokat, de ugyanilyen fontos, hogy a keretrendszerben legyenek modern, izgalmas tananyagok is. Koharek András több helyen találkozott azzal, hogy bevezetési projekt végén a keretrendszerbe prezentációkat illetve szöveges fájlokat töltöttek fel, mert nem maradt idő és erőforrás e-learning tananyag fejlesztésre, és ez évekkel később sem változott meg. Az e-learning nem a keretrendszer, hanem a tananyag. Az egyszeri bevezetés után folyamatosan kell arra erőforrást biztosítani a szervezetben, hogy készüljenek és aktualizálódjanak az e-learning modulok.

Follow hrportal_hu on Twitter