Megjelent: 6 éve

A jövőt 3 W formálja: Weather, Web, Women

A 3 W elmélet szerint a 21. századot három feltörekvő erő formálja majd: az időjárás, a világháló és a nők. Az Angliából származó feltevés szerint a jövő szervezeteire és magára a gazdaságra ez a három tényező minden másnál nagyobb hatással lesz.

Avivah Wittenberg – Cox 2008 –ban írta első könyvét a témában, megállapításait az elmúlt több mint tíz év során mindenki saját bőrén tapasztalhatta is.

Az időjárás mindent megváltoztat
A Berlini Humboldt Egyetem és az Éghajlatelemző Központ közös tanulmánya szerint a jövőben az extrém szárazság és a hosszantartó meleg mellé egyenetlen és kiszámíthatatlan csapadékeloszlás társul majd, monszunszerű esőzések formájában. És hogy mindez hogyan hat a gazdaság szereplőire és folyamataira?

Először is, az éghajlatváltozás kihat a mezőgazdasági termékek termesztésére és a nyersanyagok kitermelésére, ebből kifolyólag azok árára és a termelők árbevételére. A megváltozott és felerősödött éghajlati elemek miatt a közlekedésben is fennakadások lehetnek, az összeadódó késések pedig kiesett napokat jelenthetnek a kereskedőknek. A turisztikai szektor is megsínyli a felmelegedést, világszerte erős hőhullámok, áradások és aszályok váltakoznak a városokban. A váratlan és özönvízszerű esőzések hatására az ingatlan tulajdonok és földbirtokok erősen amortizálódnak, tönkre is mehetnek. Nem utolsó szempont az sem, hogy a fogyasztók vásárlási szokásait is alakítja az időjárás. Főleg a szezonális termékek és szolgáltatások piaca van kitéve az éghajlatváltozás viszontagságainak.

A világháló mindent átsző

A Statista legfrissebb adatai alapján 2019 októberében a világ lakosságának 58%-a, azaz közel 4,48 milliárd ember számított aktív internetfelhasználónak. Mára szinte az összes iparágban és szektorban jelen van az internet, melynek köszönhetően minden eddiginél gyorsabbak és egyszerűbbek a folyamatok. A vásárlók pedig pillanatok alatt találnak megoldást, legyen szó bármilyen problémáról.

A vállalatok könnyűszerrel tudják elérni a már meglévő és potenciális fogyasztóikat is, a személyre szabott reklámokkal hatékonyan képesek megtalálni célcsoportjukat. Gyors és kétoldalú kommunikációt tudnak velük kialakítani, a valós idejű visszajelzés a cégeknek és a többi vásárlónak is hasznos. A világháló segítségével egyszerűen tudják figyelni a versenytársak tevékenységét és a fogyasztói trendek alakulását is. A vállalatoknak módjában áll megismerni fogyasztóik adatait, illetve utánkövetni egy-egy reklám(kampány) sikerességét. Online a hirdetési költségek is jóval alacsonyabbak, mint az offline felületeken. Az internetnek hála könnyebb befektetőket találni, innovatívnak lenni, és online tréningek ezrein keresztül tanulni is. A cégek közösségeket hozhatnak létre a közösségi média felületeken, illetve a márka- és imázsépítés terén is végtelen a lehetőségek tárháza. És még sokáig lehetne sorolni…

A nő mint a jövőt befolyásoló erő

Végül, de semmiképp sem utolsó sorban a harmadik „erő”: a NŐ. Az IBM egyik idei kutatása szerint – amit világszerte 2300 cég segítségével végeztek el – a nők csupán 18%-át alkotják a senior vagy vezető beosztásban lévők táborának. És noha ahhoz, hogy ez kiegyenlítődjön akár több, mint 50 évre is szükség lehet, tény, hogy azok a vállalatok, ahol törekednek a vezetőségben a nemek egyenlő eloszlására, sokkal profitábilisabbak. Itthon valamivel jobb a helyzet, az Interreg szintén idén megjelent elemzése alapján – mely a Duna Régióhoz tartozó országokat hasonlította össze – 2017-ben Magyarországon a senior és középvezető pozíciókban lévők 39,4%-a nő volt. Valamint nemrégiben útjára indult egy 20/20/20 nevet viselő kezdeményezés a HBLF jóvoltából, melynek küldetése, hogy a nők arányát a hazai vállalatvezetésben és az igazgatóságokban 20%-ra, vagy annál magasabbra növelje 2020-ra, valamint csökkentse a nők és férfiak között esetleg fennálló fizetéskülönbségeket. „Mi is osztjuk ‛Why Women Mean Business’ című könyv1 megállapítását, miszerint századunk fejlődésére legnagyobb hatással a 3 W – az időjárás, az internet és a nők – lesznek.” – mondja Kristóf Györgyi, a Hammel & Hochreiter vezetője, aki a női karriermenedzsment egyik ismert szakértője. „Ezt támasztja alá az az évekkel ezelőtt készült kutatás is, amely jövedelmezőség szempontjából vizsgálta meg a világ 300 legnagyobb vállalatát. Kiderült, hogy a lista élén lévő cégek menedzsmentjében legalább egy nő biztosan volt. Vagyis nyereségesebben működik a vállalat, ha nők is közreműködnek a vezetésében.”
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Betanítás vagy pénzégetés? A próbaidő alatt dől el a jövő

Ősszel a hazai vállalatoknál megugrik az új munkatársak száma, és ezzel együtt a betanítási terhek is. A rosszul szervezett munkakezdés akár 50... Teljes cikk

Már a másodiknál jön a harmadik generációs átok?

Magyarországon már a második generációval érkezik a családi vállalkozásokkal kapcsolatban, a nemzetközi szóhasználatban élő "harmadik... Teljes cikk

A munka értelme: 7 dolog, ami igazán számít

Mi teszi a munkát valóban értelmessé? Miért hajlandók sokan akár a fizetésük egy részéről is lemondani, ha cserébe értelmet találnak abban, amit... Teljes cikk