kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

A közszolgáknak mostantól szinte alanyi jogon jár a jutalom

A magyar közigazgatás valójában jól működik, a dolgozók teljesítményértékelésének ugyanis már több mint harminc évre visszamenő gyakorlata van, hangzott el egy március 20-21-én megrendezett budapesti konferencián. Bár az új rendszer nyomán a közalkalmazottak gyakorlatilag alanyi jogon váltak jogosulttá az illetményen felüli juttatásokra (másféltől akár négy és fél havi fizetésüknek megfelelő összegre), a minőségbiztosítás bevezetését nagy ellenállással fogadták. Mfor.hu tudósítás.

"A magyar közigazgatás kultúrája a hasonló európai rendszerek élvonalához tartozik, a rendszer hatékony és jól működik. Nem szabad engedni, hogy a kritikák torz képet mutassanak" - szögezte le bevezetőjében dr. Kökényesi József, a Magyar Közigazgatási Intézet főigazgató-helyettese az Institute for International Research (IIR) szervezésében megrendezett konferencián, melynek témája a korszerű közigazgatás volt.

A szakember szerint a hazai közigazgatásban már az 1970-es évek óta jelen van a teljesítményértékelés. Ez a kilencvenes évektől még hangsúlyosabb szerepet kapott, 2001-től pedig már törvényileg szabályozott formában is beépült a kultúrába.

Felhívta azonban a figyelmet: a mostani modernizációs törekvéseknek nem arról kell szólniuk, hogy válogatás nélkül minden jelenleg használt eszközt elvetnek. A jelenlegi rendszerben is vannak értékes és jól működő elemek, ezeket megtartva kell felépíteni az új struktúrát.

A közszférában is lehet úgy mérni a teljesítményt, ahogy azt a versenyszférában szokás, azaz értékelésre van szükség, kezdte előadását Dr. Hazafi Zoltán. A Miniszterelnöki Hivatal főosztályvezetője szerint a mostani rendelettel (a köztisztviselői teljesítményértékelés és jutalmazás szabályairól szóló 301/2006. (XII. 23.) kormányrendelet) alapjaiban változtak meg a teljesítményértékelésre vonatkozó szabályok.

A legutóbbi törvényi szabályozás (a 2006. évi LXXII. tv.) alapján megszűnt a teljesítményértékelés szankciója. Az ezt megelőző 2001-es törvény ugyanis - ha csak közvetetten is - kimondta: amennyiben elmarad az év végi értékelés, nem lehet az alapilletményt sem negatív, sem pozitív irányban módosítani. Így a munkáltató rosszul járt, ha az alkalmazott nem teljesített jól.

Míg eddig a jutalom adható kategória volt, addig mostantól a közalkalmazottak (a négyfokú értékelési skála legalsó szintjén kívül, amelynél nem jár jutalom) alanyi jogon váltak jogosulttá az illetményen felüli juttatásokra. A személyes értékelés eredményétől függően másféltől akár négy és fél havi fizetésüknek megfelelő összeget is kaphatnak. A jutalom alsó sávját, amennyiben besorolták őket az adott kategóriába, kötelező megkapniuk.

A jelenlegi szabályozás szerint a munkaértékeléstől függ az illetmények növelése vagy csökkenése. Erről azonban egyáltalán nem rendelkezik a törvény. Ez könnyen visszaélésre adhat lehetőséget, hiszen a munkáltató - keretek és korlátozás nélkül - akár hetente is tarthatna értékelést. A gyakorlatban ezt egyelőre úgy hidalják át, hogy mindezt összevonják a teljesítményértékelés rendszerével.

Dr. Hazafi Zoltán felhívta a figyelmet arra, hogy a közalkalmazott nem peresítheti a személyes teljesítményértékelésének eredményét, ha azzal nem ért egyet. Amennyiben viszont maga az értékelés hibás, valótlan tartalmú, esetleg elmulasztották, akkor már fordulhat bírósághoz jogorvoslatért.

A konferencia egyik kerekasztal-beszélgetésében a közszférában működő minőségbiztosítási rendszerek bevezetésének tapasztalatairól folyt a vita. Azok célja eredetileg a vállalati ügyfelek és az állampolgárok igényeinek kielégítése megfelelő szinten. A közszféra ügyfelei azonban nagyon heterogén csoportot alkotnak (akár iskolázottság, akár lakóhely szerint), teljesen eltérő igényekkel. Ezeknek megfelelni pedig sokkal nehezebb, mint bármely versenyszférában működő cég esetében.

Dr. Kovács Ákos, a Miniszterelnöki Hivatal főosztályvezető-helyettese úgy véli: az első számú vezető elkötelezettsége és példamutatása elengedhetetlen egy hatékony rendszer kialakításához. A külső kényszer azonban ilyen esetekben teljesen hatástalan. Valódi hasznot a munkatársak belső motivációja hozhat a szervezet számára, mivel csak így működhet a mindennapokban is eredményesen a minőségbiztosítás.

A meghívott szakemberek szerint a minőségbiztosítás bevezetése szemléletváltást igényel a dolgozóktól is. Sokan panaszkodtak arról, hogy fenntartásokat és nagy ellenállást váltott ki a közszférában dolgozók körében az új munkarend, amely a minőségbiztosítás bevezetésével járt.

Dr. Madarász Sándor, a Foglalkoztatási Hivatal minőségügyi vezetője szerint ugyanakkor senkitől sem lehet elvárni, hogy mélyreható ismeretek nélkül kötelezze el magát valami mellett. Fontos tehát felkészülni a képzésre és akár külön humánerőforrásokat is elkülöníteni erre.


  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek