A "legprofibb fej"-vadászat egyetlen kérdéssel
"A munkáltatók ma már nem arra kíváncsiak, hogy a jelentkezőknek mi a hobbija. Ma már egyetlen, céltudatos kérdéssel kiszűrhető, hogy a legideálisabb jelölttel ülünk-e szemben" - meséli Wanda Huber a washingtoni egyetem specialistája az új toborzási módszerről.
A washingtoni egyetem tanára, a személyzet-menedzsmentre specializált Wanda Huber azon szakértők egyike, akik szerint napjaink gyakorlatában már van egy jóval hatékonyabb kiválasztási módszer a személyügyi toborzás során. Ez nem más, mint egyetlen, húsba-vágó, lényegre-törő kérdés...
A módszer lényegét bevezetve a szakértő elmondta, hogy "ma már a vállalatok egyáltalán nem kíváncsiak arra, hogy mi a jelentkező kedvenc hobbija, vagy hogy szabadidejében szeret-e a családjával nagyokat kirándulni". Ma már azt tesztelik, hogy a potenciális jelentkező hogyan reagál egy váratlan szituációban, hogyan tudja azt gyorsan és a legésszerűbben megoldani. Erre pedig a legjobb módszer a megdöbbentés!
Példának okáért a Coca-Cola hazai vezérképviselete a következő kérdéssel izzasztotta meg a jelentkezőket: "Tegyük fel, hogy rendelkezésére áll egy nap. Nem több, nem kevesebb. Van 500 jelentkező, akik közül egyetlen embert akar felvenni. Hogyan választja ki az ön számára legjobb jelentkezőtt az 500 ember közül, ha csak egy napja van és nagyon kevés pénze?"
Az ehhez hasonló kérdésfeltevéseket a washingtoni egyetem kutatásai szerint már az amerikai HR-esek kétharmada alkalmazza a mindennapos toborzás során.
Lauren Antonow a chicago-i Microsoft személyzeti vezetője az új interjúztatási technikáról úgy nyilatkozott, hogy "valójában azt akarjuk látni, hogy a jelentkezők hogyan képesek megoldani egy problémát. Hogyan állnak a váratlan helyzethez, érezhető-e rajtuk kíváncsiság, vagy eleve elutasítás, hogy rögtön kérdeznek-e". Ezek a verbális és nonverbális kommunikációs elemek ugyanis nagyon fontos személyiség-jegyekről árulkodnak. "A hirtelen és meghökkentő kérdések feltevésével így relatíve rövid idő alatt egy meglehetősen pontos képet kaphatunk a pályázóról".
A feltett kérdések lényege a problémamegoldásban és a váratlan szituációban, tartalomban rejlik. "A jelentkezők szépen megizzadnak egy nem várt és felettébb elgondolkodtató kérdés hallatán."
Egy elektromos mérnökként dolgozó amerikai férfi két elit-egyetemet is végzett és tanultsága révén valamennyi megszokott interjú-kérdésre már fejből tudta a választ. Amikor azonban egy nagyvállalatnál jelentkezett egy állásra, arra kellett választ adnia, hogy az 50 szövetségi állam közül szükség-esetben melyiket szüntetné meg, melyiket olvasztaná be egy másik államba. "A legkeményebb beszélgetés volt, amit valaha is átéltem. -emlékszik a férfi- Egyetlen könyvből és egyetlen szemináriumon sem lehetett volna kellőképpen felkészülni rá."
A "zsákba-macska" helyett alkalmazott új módszert napjainkban olyan nevek alkalmazzák, mint az IBM, a Southwest Airlines és a Microsoft HR-esei, akik állítják, hogy ennél kiválóbb és gyorsabb megoldás a "legkreatívabb fej" megtalálására nem létezik.
A módszer lényegét bevezetve a szakértő elmondta, hogy "ma már a vállalatok egyáltalán nem kíváncsiak arra, hogy mi a jelentkező kedvenc hobbija, vagy hogy szabadidejében szeret-e a családjával nagyokat kirándulni". Ma már azt tesztelik, hogy a potenciális jelentkező hogyan reagál egy váratlan szituációban, hogyan tudja azt gyorsan és a legésszerűbben megoldani. Erre pedig a legjobb módszer a megdöbbentés!
Példának okáért a Coca-Cola hazai vezérképviselete a következő kérdéssel izzasztotta meg a jelentkezőket: "Tegyük fel, hogy rendelkezésére áll egy nap. Nem több, nem kevesebb. Van 500 jelentkező, akik közül egyetlen embert akar felvenni. Hogyan választja ki az ön számára legjobb jelentkezőtt az 500 ember közül, ha csak egy napja van és nagyon kevés pénze?"
Az ehhez hasonló kérdésfeltevéseket a washingtoni egyetem kutatásai szerint már az amerikai HR-esek kétharmada alkalmazza a mindennapos toborzás során.
Lauren Antonow a chicago-i Microsoft személyzeti vezetője az új interjúztatási technikáról úgy nyilatkozott, hogy "valójában azt akarjuk látni, hogy a jelentkezők hogyan képesek megoldani egy problémát. Hogyan állnak a váratlan helyzethez, érezhető-e rajtuk kíváncsiság, vagy eleve elutasítás, hogy rögtön kérdeznek-e". Ezek a verbális és nonverbális kommunikációs elemek ugyanis nagyon fontos személyiség-jegyekről árulkodnak. "A hirtelen és meghökkentő kérdések feltevésével így relatíve rövid idő alatt egy meglehetősen pontos képet kaphatunk a pályázóról".
A feltett kérdések lényege a problémamegoldásban és a váratlan szituációban, tartalomban rejlik. "A jelentkezők szépen megizzadnak egy nem várt és felettébb elgondolkodtató kérdés hallatán."
Egy elektromos mérnökként dolgozó amerikai férfi két elit-egyetemet is végzett és tanultsága révén valamennyi megszokott interjú-kérdésre már fejből tudta a választ. Amikor azonban egy nagyvállalatnál jelentkezett egy állásra, arra kellett választ adnia, hogy az 50 szövetségi állam közül szükség-esetben melyiket szüntetné meg, melyiket olvasztaná be egy másik államba. "A legkeményebb beszélgetés volt, amit valaha is átéltem. -emlékszik a férfi- Egyetlen könyvből és egyetlen szemináriumon sem lehetett volna kellőképpen felkészülni rá."
A "zsákba-macska" helyett alkalmazott új módszert napjainkban olyan nevek alkalmazzák, mint az IBM, a Southwest Airlines és a Microsoft HR-esei, akik állítják, hogy ennél kiválóbb és gyorsabb megoldás a "legkreatívabb fej" megtalálására nem létezik.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?