A munkaerő-piaci kihívásokat helyi szinten kell kezelni
A HR-fronton hazai piacvezető Prohuman az idei évben jelentős terjeszkedésbe kezdett a balkáni régióban. Erről a folyamatról, ennek részleteiről mesél nekünk a lengyel Wojciech Mora, aki 2014 óta a Prohuman többek közt regionális üzletfejlesztésért is felelős ügyvezető igazgatója.
A Work Service számára, amely a Prohuman 75 százalékos tulajdonosa, azt a stratégiát javasoltuk, hogy Budapesten jöjjön létre egy csomópont, ahonnan a cégcsoport dél-kelet európai terjeszkedését irányíthatjuk. Ezek után felmértük a régiót, Szlovéniát, Horvátországot, Szlovéniát, Romániát és Bulgáriát, és konzultáltunk néhány potenciális partnerrel. Első látásra úgy tűnt, hogy Románia a legattraktívabb piac, leginkább a nagysága és az erdélyi magyar kisebbség miatt; úgy gondoltuk, itt lehetnek a legerősebbek a szinergiák. Fontos szempont volt az, hogy hol számíthatunk leginkább előrelépésre, s végül ezért választottuk azt a bizonyos szlovén céget, a HR Globalt, amely egy holding, és amelyen belül vannak operatív cégek, a Naton Slovenia, a Naton Croatia, a Naton Serbia és a Naton Bulgaria. Ez utóbbiakkal kezdtük meg a tárgyalásokat, és átvilágítással együtt viszonylag gyorsan, fél éven belül le is zártuk azokat, melyeket 2015. december elején már követett az adásvételi szerződés aláírása, aminek a nyomán a cégek 51 százalékát vásároltuk meg.

Mik voltak a következő lépések?
Ki kellett dolgozni azokat az utakat, amelyekre értékesítés, marketing, pénzügyek és informatika tekintetében közösen léptünk. Az első hónapokban ezekre fókuszáltunk, ezeket a kérdéseket definiáltuk.
Melyek a markáns különbségek a hazai piac és a Balkán-régió között? Mik azok a dolgok, amikhez alkalmazkodni kell, melyek az irányok amerre haladni lehet?
Nem mondanám, hogy létezik olyan, hogy egységes balkáni piac. A romániai helyzet hasonló a magyaréhoz: nehéz helyzetben van a munkaerőpiac, nehéz munkavállalót találni, ugyanazok az ügyfelek, akikkel Magyarországon dolgozunk együtt. Mindemellett a román piac talán a leggyorsabban fejlődő Kelet-Európában, ugyanakkor annak, aki eddig nem volt jelen, most már talán túl késő oda belépni – azaz, ha találunk megfelelő partnert, akinek a piaci pozíciója megfelelően erős, akkor be tudunk lépni arra a piacra.
Ami az úgynevezett ex-jugoszláv országokat illeti, igen vegyes a kép. Szlovénia a legfejlettebb ország tulajdonképpen nyugat-európai értelemben vett piaccal és jogi szabályozással és működési keretekkel, és itt a kölcsönzés igen elterjedt foglalkoztatási forma, a bérek és a munkanélküliségi ráta pedig magasabb, mint Magyarországon. Horvátország sok tekintetben különös terep: nem ipari ország, a turisztika és a szolgáltatási szektor erős, mindemellett a foglalkoztatottság tekintetében nagyok a területi eltérések; a tengerparti régióban, főleg természetesen nyáron, munkaerőigény van, miközben pár száz kilométerrel odébb, az ország északi részében akár harminc százalék feletti is lehet a munkanélküliség, a munkaerő mobilitása ugyanakkor igen alacsony. Szerbia nem európai uniós ország, ami kevésbé vonzóvá teszi a piacot, másfelől viszont Szerbia ipari ország, rengeteg autóipari cég – Continental, Siemens, Michelin - telepített ide üzemeket. Ugyanakkor ebben az országban a kölcsönzés nem elterjedt foglalkoztatási forma; a vállalatok a munkaerő-igényeiket általában saját úton próbálják megoldani – egyszerűen csak feladnak egy hirdetést - és nem veszik igénybe olyan típusú cégek, mint a miénk, szolgáltatásait. Horvátországhoz hasonlóan itt is csekély a munkaerő mobilitása, még a szerbiai magyarok és Magyarország relációjában is. Bulgáriában még csak az út elején járunk, van már irodánk, azon dolgozunk, hogy jöjjenek az ügyfelek, de még nem értékesítünk.
Melyek a közép- és hosszú távú elvárások e régiós terjeszkedéssel kapcsolatban?
Bulgáriában és Szerbiában másolni szeretnénk azt, amit az elmúlt években Magyarországon elértünk. Ezeken a piacokon jelen vannak azok a partnerek, akikkel Magyarországon is dolgozunk, a munkaerő igen képzett, a bérek viszonylag alacsonyabbak. Horvátország, mint említettem, speciális hely, egyedi, főleg a turizmusra és a szolgáltatóiparra épülő gazdasági struktúrával. A munkaerőpiac e szegmensével mi viszonylag kevesebbet foglalkoztunk eddig, ugyanakkor új kihívást jelenthet a hajógyártás és a kikötői ipar. Ami ez utóbbiakat illeti, a kérdés csak az, hogy a már bejáratott és biztos növekedést jelentő területek mellett van-e időnk, lehetőségünk új dolgokkal, iparágakkal kísérleteznünk és megfizetnünk a tanulás árát. Szlovéniában sikerrel startoltunk, jó partnerekkel dolgozunk, az éves tíz százalékos növekedéssel elégedettek lennénk.
Ami az erőforrásokat illeti, ezeken az új piacokon a vállalat már meglévő szakembereire támaszkodnak vagy a helyi szaktudást veszik igénybe?
Nem szándék alapvetően, hogy küldjünk oda embereket, ahogy a lengyel anyacég is csak engem küldött Magyarországra, és engem is csak azzal, hogy áttekintsem, hogyan lehet helyi alapon valami újat építeni. A munkaügyi dolgok ugyanis igen lokálisak, más a dolgok logikája, mint bizonyos nagy világcégek esetében. Ez egy igen lokális üzlet.
Ez az írás támogatott tartalom, nem a HR Portál szerkesztőségi anyaga. Az itt szereplő információk a cikk megrendelőjétől származnak.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A megváltozott munkaerőpiaci trendek mindkét felet kihívás elé állítják: a munkaadók egyik legnehezebb feladata a kollégák megtartása hosszú... Teljes cikk
Egy friss tudományos vizsgálat kimutatta, hogy a bizonytalan eredetű ízesített e-cigaretták rákkeltő és toxikus fémeket tartalmazhatnak, amelyek... Teljes cikk
Világszerte több millió munkaképes korú ember él cukorbetegséggel – közülük sokan még mindig előítéletekkel, diszkriminációval vagy... Teljes cikk
- "Többek vagyunk azáltal, hogy más kultúrákkal is együttműködünk" - a Pannonjob és a Club Tihany megoldása a munkaerőhiányra 3 hete
- Ekkor kezdi meg a dolgozók felvételét a Vulcan Shield Global Békéscsabán 3 hete
- Bizalmatlanságot szül az AI a toborzásban 4 hete
- Oroszország titkos fegyvere: munkaerő az egyik legzártabb diktatúrából 1 hónapja
- Már az interjúra sem jönnek el - miért tűnnek el a kétkezi munkások? 1 hónapja
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 1 hónapja
- Megtorpant a munkaerő-migráció: ötödével kevesebb bevándorló érkezett a gazdag országokba 2 hónapja
- Debrecen száguld, a többi országrész cammog: itt tart a fizikai álláspiac 2 hónapja
- Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés 2 hónapja
- Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen? 2 hónapja
- Czomba Sándor elárulta, mikorra várható a 14. havi nyugdíj bevezetése 2 hónapja

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja