Megjelent: 4 éve

A munkaerő-piaci kihívásokat helyi szinten kell kezelni

A HR-fronton hazai piacvezető Prohuman az idei évben jelentős terjeszkedésbe kezdett a balkáni régióban. Erről a folyamatról, ennek részleteiről mesél nekünk a lengyel Wojciech Mora, aki 2014 óta a Prohuman többek közt regionális üzletfejlesztésért is felelős ügyvezető igazgatója.

Mit jelent egész pontosan a Magyarországon piacvezető Prohuman déli- dél-kelet-európai terjeszkedése?

A Work Service számára, amely a Prohuman 75 százalékos tulajdonosa, azt a stratégiát javasoltuk, hogy Budapesten jöjjön létre egy csomópont, ahonnan a cégcsoport dél-kelet európai terjeszkedését irányíthatjuk. Ezek után felmértük a régiót, Szlovéniát, Horvátországot, Szlovéniát, Romániát és Bulgáriát, és konzultáltunk néhány potenciális partnerrel. Első látásra úgy tűnt, hogy Románia a legattraktívabb piac, leginkább a nagysága és az erdélyi magyar kisebbség miatt; úgy gondoltuk, itt lehetnek a legerősebbek a szinergiák. Fontos szempont volt az, hogy hol számíthatunk leginkább előrelépésre, s végül ezért választottuk azt a bizonyos szlovén céget, a HR Globalt, amely egy holding, és amelyen belül vannak operatív cégek, a Naton Slovenia, a Naton Croatia, a Naton Serbia és a Naton Bulgaria. Ez utóbbiakkal kezdtük meg a tárgyalásokat, és átvilágítással együtt viszonylag gyorsan, fél éven belül le is zártuk azokat, melyeket 2015. december elején már követett az adásvételi szerződés aláírása, aminek a nyomán a cégek 51 százalékát vásároltuk meg.



Mik voltak a következő lépések?

Ki kellett dolgozni azokat az utakat, amelyekre értékesítés, marketing, pénzügyek és informatika tekintetében közösen léptünk. Az első hónapokban ezekre fókuszáltunk, ezeket a kérdéseket definiáltuk.

Melyek a markáns különbségek a hazai piac és a Balkán-régió között? Mik azok a dolgok, amikhez alkalmazkodni kell, melyek az irányok amerre haladni lehet?

Nem mondanám, hogy létezik olyan, hogy egységes balkáni piac. A romániai helyzet hasonló a magyaréhoz: nehéz helyzetben van a munkaerőpiac, nehéz munkavállalót találni, ugyanazok az ügyfelek, akikkel Magyarországon dolgozunk együtt. Mindemellett a román piac talán a leggyorsabban fejlődő Kelet-Európában, ugyanakkor annak, aki eddig nem volt jelen, most már talán túl késő oda belépni – azaz, ha találunk megfelelő partnert, akinek a piaci pozíciója megfelelően erős, akkor be tudunk lépni arra a piacra.

Ami az úgynevezett ex-jugoszláv országokat illeti, igen vegyes a kép. Szlovénia a legfejlettebb ország tulajdonképpen nyugat-európai értelemben vett piaccal és jogi szabályozással és működési keretekkel, és itt a kölcsönzés igen elterjedt foglalkoztatási forma, a bérek és a munkanélküliségi ráta pedig magasabb, mint Magyarországon. Horvátország sok tekintetben különös terep: nem ipari ország, a turisztika és a szolgáltatási szektor erős, mindemellett a foglalkoztatottság tekintetében nagyok a területi eltérések; a tengerparti régióban, főleg természetesen nyáron, munkaerőigény van, miközben pár száz kilométerrel odébb, az ország északi részében akár harminc százalék feletti is lehet a munkanélküliség, a munkaerő mobilitása ugyanakkor igen alacsony. Szerbia nem európai uniós ország, ami kevésbé vonzóvá teszi a piacot, másfelől viszont Szerbia ipari ország, rengeteg autóipari cég – Continental, Siemens, Michelin - telepített ide üzemeket. Ugyanakkor ebben az országban a kölcsönzés nem elterjedt foglalkoztatási forma; a vállalatok a munkaerő-igényeiket általában saját úton próbálják megoldani – egyszerűen csak feladnak egy hirdetést - és nem veszik igénybe olyan típusú cégek, mint a miénk, szolgáltatásait. Horvátországhoz hasonlóan itt is csekély a munkaerő mobilitása, még a szerbiai magyarok és Magyarország relációjában is. Bulgáriában még csak az út elején járunk, van már irodánk, azon dolgozunk, hogy jöjjenek az ügyfelek, de még nem értékesítünk.

Melyek a közép- és hosszú távú elvárások e régiós terjeszkedéssel kapcsolatban?

Bulgáriában és Szerbiában másolni szeretnénk azt, amit az elmúlt években Magyarországon elértünk. Ezeken a piacokon jelen vannak azok a partnerek, akikkel Magyarországon is dolgozunk, a munkaerő igen képzett, a bérek viszonylag alacsonyabbak. Horvátország, mint említettem, speciális hely, egyedi, főleg a turizmusra és a szolgáltatóiparra épülő gazdasági struktúrával. A munkaerőpiac e szegmensével mi viszonylag kevesebbet foglalkoztunk eddig, ugyanakkor új kihívást jelenthet a hajógyártás és a kikötői ipar. Ami ez utóbbiakat illeti, a kérdés csak az, hogy a már bejáratott és biztos növekedést jelentő területek mellett van-e időnk, lehetőségünk új dolgokkal, iparágakkal kísérleteznünk és megfizetnünk a tanulás árát. Szlovéniában sikerrel startoltunk, jó partnerekkel dolgozunk, az éves tíz százalékos növekedéssel elégedettek lennénk.

Ami az erőforrásokat illeti, ezeken az új piacokon a vállalat már meglévő szakembereire támaszkodnak vagy a helyi szaktudást veszik igénybe?

Nem szándék alapvetően, hogy küldjünk oda embereket, ahogy a lengyel anyacég is csak engem küldött Magyarországra, és engem is csak azzal, hogy áttekintsem, hogyan lehet helyi alapon valami újat építeni. A munkaügyi dolgok ugyanis igen lokálisak, más a dolgok logikája, mint bizonyos nagy világcégek esetében. Ez egy igen lokális üzlet.
  • 2020.03.207 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz Részletek Jegyek
  • 2020.03.31Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Kiszerveznénk a bérszámfejtést, de megtartanánk az SAP szoftverünket, mit tegyünk?

Az egyedi vállalati igényekre szabott szoftverekről egyetlen cég sem szívesen mond le, még akkor sem, ha felmerül a kiszervezés igénye. Teljes cikk

Jövő héten nyit az első hazai turisztikai állásbörze!

Február 27-28. között várja az álláskeresőket a CheckINN Turisztikai Karrier Expo, az első olyan hazai kiállítás, mely kifejezetten a turisztikai... Teljes cikk

A felmérések és az adatok ereje! Így töltetjük be a kékgalléros kereséseket is

Az elmúlt közel 15 év, amit a fejvadász szakmában eltöltöttünk, számtalan felismerést hozott számunkra. Az utóbbi hónapok egyik legfontosabb... Teljes cikk