kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

A változásokhoz kell igazodnia a közigazgatásnak

A német minisztériumokban az adott intézménynek leginkább megfelelő személyügyi koncepciókat dolgoztak ki, és az évek során megváltozott a korszerű vezetőről kialakított kép is. Előtérbe került a vezetők szociális kompetenciája, amely az optimális vezetés-irányítás feltétele - avatott be minket a németországi közigazgatás személyügyi helyzetébe Günther Wurster, a Szövetségi Közigazgatási Akadémia (BAKÖV) elnöke.

- Miként látja a HR szerepét a közigazgatásban - mi változott az elmúlt években és milyen kihívások elé nézünk?

Günther Wurster
- A társadalmi-politikai keretfeltételek módosulása az elmúlt években tartósan megváltoztatta a közigazgatás tájképét és egyre növelte a HR jelentőségét. A folyamatos személyzetleépítés és a közigazgatási feladatok egyidejű mennyiségi és minőségi növekedése a hatékony és eredményes személyügyi munkát a működőképes közigazgatás elengedhetetlenül szükséges feltételévé tette. Az emberi erőforrással való optimális gazdálkodás ezért elsőszámú prioritást élvez. Ez a vitathatatlan tény oda vezetett, hogy a német szövetségi kormány szerveinél néhány éve az adott intézménynek leginkább megfelelő személyügyi koncepciókat dolgoztak ki és napjainkban már folyamatos és rendszeres munkaerő-fejlesztés zajlik a jelenlegi és jövőbeni feladatokra való felkészítés jegyében.

Az említett koncepciókban kidolgozott követelményprofilok megvalósulásával szükségképpen együtt járt a korszerű vezetőről kialakult felfogásunk megváltozása is. Ma már tehát nem a (csak) szakmai felkészültség áll előtérben. Sokkal inkább az a helyzet, hogy legalább ekkora súllyal esik latba a vezető szociális kompetenciája. A szociális kompetencia mint személyes vezetői tulajdonság feltétele és garantálója is a munkatársak optimális vezetésének-irányításának, hiszen fejleszti és elősegíti motivációjukat, kreativitásukat, teljesítőkészségüket, együttműködési és kommunikációs képességeiket. A szövetségi kormány központi továbbképző intézményeként éppen ezért a BAKÖV egyik fő feladatává vált, hogy a vezetőket és a munkatársakat egyaránt bekapcsolja ezekbe a folyamatokba. Ennek megfelelően a releváns tématerületekhez számos testre szabott továbbképzési programot dolgoztunk ki. Egyidejűleg a BAKÖV tanácsadói funkciója is jelentősebbé vált a szövetségi állam intézményeinél.

Ami a jövő kihívásait illeti, elkészítettünk egy trendelemzést, amely a következő 10-15 év várható politikai, gazdasági és társadalmi fejlődési irányait tartalmazza. Az elemzés kiértékelése alapján a továbbképzésre vonatkozó tartalmi, módszertani és szervezeti következményei közül elsősorban a demográfiai változásokat emelném ki. A BAKÖV továbbképzési munkájának tartalmi irányaira figyelemmel megfelelő képzési és tanulási programokat kínálunk azon kihívásokra felkészítésként, amelyek a demográfiai változásokból erednek.

- Az időskorúaknak elvben hosszabb ideig kellene bent maradniuk a munkaerő-piacon. Van elég munkahely számukra?

- Németországban - mint számos más európai országban - a születéskor várható élettartam növekedésével egyidejűleg alacsony szinten stagnáló születési arányszámmal szembesülünk. Ez hazánkban olyan demográfiai változáshoz (a társadalom elöregedéséhez) vezet, amely már belátható időn belül az élet számos területét mélyrehatóan befolyásolja majd. Jelenleg túl kevés a munkahely az idősebb korosztályok számára, de miután a viszonylag közeli jövőben nem lesz elegendő fiatalabb munkaerő a meglévő és majdani feladatok elvégzésére, nem látok más utat, minthogy az idősebb emberek kétségtelenül meglévő potenciáját az eddigieknél hatékonyabban hasznosítsuk.

- A közigazgatásban használnak-e coachingot/mentoringot?

- Az egyéni és a csoportos coaching iránti kereslet a közigazgatásban is folyamatosan növekszik. Ezért a Szövetségi Akadémia létrehozott egy Coaching Központot, amely önálló szolgáltatóként végzi ezt a feladatot. A coaching nem pótolja a hagyományos továbbképzési formákat. Olyan korszerű továbbképzési eszköznek tekintjük, amely az egyéni tanácsadás és kísérés kiegészítő formája, és konkrét kérdések, illetve problémák rövid távú és testre szabott megoldását teszi lehetővé. A szolgáltatáskínálat elsősorban a legfelsőbb szintű, a szövetségi kormány minisztériumaiban és más szerveinél dolgozó tapasztalt vezetőket célozza meg. Ezért a szolgáltatásért a BAKÖV új, 8-as számú oktatócsoportja a felelős, amely Akadémiánk kirendeltségeként Berlinben kezdte meg a munkát.

Azzal, hogy a szövetségi szintű közigazgatásban dolgozóknak szóló szolgáltatások egy intézményhez kerültek, egységesen magas színvonalat tudunk garantálni a coachingnak mind a folyamatai és eredményei, mind költség hatékony irányítása és ellenőrzése tekintetében. A beérkezett és bizalmasan kezelt visszacsatolások alapján elmondhatjuk, hogy az eddigi coaching hasznos és hatékony volt. A szövetségi minisztériumok és más főhatóságok mentorálási programokat is alkalmaznak a tapasztalt és a kevésbé tapasztalt munkatársak közötti tudástranszfer elősegítésére. Ezeket azonban nem intézményesített, sokkal inkább munkahelyi szintű személyügyi programoknak kell tekinteni.

Szabóné Szebeni Georgina, HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Dolgozói motiváció 2024 - top 10 nem pénzbeli motivációs eszköz

Nem csak a pénz számít - a vállalatok folyamatosan dolgoznak azon, hogy különböző, béren kívüli motivációs eszközökkel is javítsák a... Teljes cikk

Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők

Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk

A nők által alapított startupokhoz csak a befektetések 1%-a jut el - így lehetne ezen változtatni

Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk