kapubanner for mobile
Megjelent: 3 hónapja

AI-generáció: mi lesz, ha a diákok már nem tanulnak meg írni és gondolkodni?

Az AI-eszközök, köztük a ChatGPT gyors terjedése alapjaiban változtatja meg a diákok tanulási szokásait. Egyre többen aggódnak amiatt, hogy a mesterséges intelligencia könnyen elérhető támogatása miatt a fiatalok elveszíthetik az írás és a kritikus gondolkodás képességét. A Válasz Online cikke szerint a technológia használata ugyan rengeteg lehetőséget rejt, de komoly kihívásokat is hoz az oktatás számára.

AI-generáció: mi lesz, ha a diákok már nem tanulnak meg írni és gondolkodni?-

A következő tanévben már minden magyar felsőoktatási intézményben rutinszerűen használják a diákok a ChatGPT-t és más generatív AI-eszközöket, a penetráció közel 100 százalékos. Egyelőre nincs egységes válasz arra, hogyan kellene kezelni ezt, és milyen hatással lesz a tudásra, a számonkérésre és az oktatás jövőjére.

Kutatások szerint a mesterséges intelligencia „metakognitív lustaságot” idéz elő: csökkenti a diákok belső motivációját, a mélyebb feldolgozást és a hosszú távú tudásmegtartást, ha túl korán vonják be a tanulásba. Az MIT kísérlete kimutatta, hogy

az AI használata során az agyi aktivitás és a komplex gondolkodás csökken, az esszék strukturáltak és pontosak, de „lélektelenek”, és a résztvevők kevésbé érezték sajátjuknak az írást.

Magyar kísérletek is hasonló eredményeket hoztak a Válasz Online cikke szerint: a hallgatók egy része örült az egyszerűbb út megtalálásának, a jobb tanulók viszont kevésbé motiváltak a hagyományos tanulásra. A helyzet arra figyelmeztet, hogy az LLM-ek (Large Language Model, „nagy nyelvi modell") bevezetése gyorsítja a tanulást, de komoly kockázatot jelenthet a valódi gondolkodás és az önálló tanulás fejlődésére.

A problémát az jelenti, hogy az oktatás célja nem csupán az eredmény elérése, hanem a tudás elsajátítása, hogy a diák képes legyen felismerni, ellenőrizni és kritikusan értékelni a gép által adott információkat. A középiskolákban a MI-használat már jelentős, de ott a társadalmi és gazdasági különbségek miatt nagy az eltérés: a tudatos, önállóan dolgozó „elit” diákok mellett sokan kimaradnak a digitális eszközök használatából, ami tovább szélesítheti a társadalmi ollót.

A generatív AI elterjedése miatt a hagyományos beadandók, mint tudásellenőrzési forma egyre kevésbé működnek. Az egyetemek különböző szabályokat alkalmaznak: egyesek a teljes AI-használatot plágiumnak minősítik, mások szóbeli vizsgákra vagy zárthelyikre térnek vissza. A diákok közben megtanulták eltüntetni a gépi szöveg jeleit, így az ellenőrzés egyre nehezebb. Az oktatók egy része a digitális eszközök tudatos használatát tanítaná, mások szerint a hallgatóknak továbbra is képesnek kell maradniuk önálló, hibátlan munkára. Bizonyos területeken, például természettudományokban a virtuális laborokkal ellenőrizhető a valódi tudás, amit a jelenlegi AI-eszközök nem képesek helyettesíteni.

A kérdés nem az AI használata, hanem a helyes alkalmazás megtanítása. Kutatások szerint a diákok akkor járnak jól, ha előbb önállóan alkotják meg gondolataikat, majd az AI-t a stílus vagy érvelés finomítására használják. Egyes oktatók protokollt vezetnek az AI-használatról, és bizonyos feladatoknál kifejezetten engedélyezik. A GoSchool AI platform lehetővé teszi, hogy a chatbot a tanár által feltöltött anyagokból dolgozzon, és a tanár lássa a diák részvételét a folyamatban. A rendszer több ezer hallgatót ér el különböző egyetemeken, de az oktatói nyitottság vegyes. Az AI nem választható, hanem elkerülhetetlen eszköz, ami az oktatói szerepet az ismeretátadásról az inspirációra és párbeszédre helyezi. A nagy nyelvi modellek rámutattak a felsőoktatás motivációs problémáira, láthatóvá téve a diákok valódi érdeklődését és hozzáállását.

A ChatGPT miatt már a munkahelyi brainstormingok sem olyanok, mint régen

- olvassa el korábbi cikkünket! 

kép: freepik

  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jólét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A jövő a bátor lányoké: így válhatnak a tinik az AI-korszak nyerteseivé

A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk

Képzések: ingyenes és online tanfolyamok, felnőttképzési lehetőségek

Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk

Rémisztő számok: a magyar iskolások nyelvtanulásban sereghajtók

2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk