kapubanner for mobile
Megjelent: 20 éve

Állásinterjún jártunk: az MLM rejtelmei

Kecsegtető mellékállásban százezreket keresni. A multi-level-marketing azonban vitatott. Körülnéztünk, hogy megy.

A multi-level-marketinges eladási formula a kereskedelmi forgalmat megkerülve, kézből-kézbe értékesít termékeket a vásárlóknak, az eladó haszna az árrésből származik. Egy viszont biztos: noha a vállalkozó szelleműeknek szorgalmas munka és időbefektetés esetén több százezres pluszjövedelmet ígérnek, az ilyen rendszerekbe belépőknek fizetniük kell, néha jelképes, máskor viszont tíz- vagy akár százezres nagyságrendű összegeket.

Első alkalommal az egyik, gyógynövény alkotórészeiből készített csodaszer terjesztési menedzserével próbálom meg felvenni a kontaktust, mindhiába. A történelem egyik legvitatottabb zeneszerzőjével véletlenül névazonos férfi az utolsó pillanatban mondja le a megbeszélt találkát, ahol hosszasan értekezhettünk volna a hálózatépítés szépségeiről. Az ok: Fidel Castro hazájába készül üzleti ügyben. Így a randevú elmarad. Kár. A termékértékesítés fejében 60-450 ezer forintos jutalékokkal kecsegtetik az érdeklődőt.

Fitness-rajongók előnyben

A második társaságnál már sikerrel jártunk, az egyik, értékesítéssel is egybekötött bemutatóra sikerül időpontot egyeztetni. A wellness-rajongókra és a folyton diétázók táborára fókuszáló amerikai cég a saját bevallása szerint életmód-javító és egészségmegőrző termékeket kínál a direkt-értékesítési szisztémán keresztül. Ami melléktevékenységként, de önálló üzleti vállalkozás formájában is űzhető. A bemutatóra az egyik diákszálló folyosó végi kistermében kerül sor, nagyjából harmincas nézőszám előtt. A termékskálát egy húszas éveiben járó hölgy mutatja be, sajátos ruhakölteményben, ami leginkább a Megasztár stylist ámokfutásának és a garázs rockerek alternativitásának sajátos keveréke. Később fény derül a titokra: a termékforgalmazás másodállás, civilben varrónő.

Turmixitalok aranyárban

Hölgyünk alaposan felkészült a termékskálából, prezentációt tart a termékekből. Azt is nemsokára megtudjuk: a shake fogyasztása előtt gyenge izomzatú, ingerlékeny és fáradékony volt, de amióta napi 2 alkalommal fogyasztja a turmixot, kicsattanóan egészséges. Sőt, a nagymamája szerint még toleránsabb is, mint a pre-fitnesses korszakában. Az italt naponta minimum kétszer érdemes fogyasztani, akár a főétkezések mellőzésével is, teltségérzetet hoz létre és egyébként is 100 százalék vitaminbomba. És ha ennyi még nem lenne meggyőző: az ital finom is. Erről majd mindenki meggyőződhet a bemutató végén. Feltéve, ha hajlandó a kispoharas kóstolóért rögtön potom 500 forintot leperkálni. És ez még nem minden: a cég vitaminkapszulákkal is harcol a vásárlók egészségéért.

Aki nem beteg, még nem egészséges

Aztán előlép a cég területi képviselője. Úgy informál bennünket: alig három éve egyszerű gyári munkásként kereste kenyerét, de mára annyira belendült a bolt, hogy most már kizárólag ezzel foglalkozik és átnyergelt vállalkozónak. Állítása szerint azért szegődött a fitness-turmixok forgalmazójául, mert így egy olyan céget képvisel, ahol pénzt és egészséget is kaphat, barátokat, lelkes csapatot, no meg temérdek szabadidőt. Emberünk szemnyitogató szólamokba fog: az, hogy valaki nem beteg, még nem jelenti azt, hogy egészséges is. Majd csak akkor, ha naponta kétszer issza a "varázsitalt." Sőt, mi több, fogyni is lehet tőle, a fáradtságérzet is úgy illan majd el, mintha sose lett volna. De ezt majd elmondják a többiek.

Két lábon járó reklámhordozók

És itt vesz a rendezvény igazán érdekes fordulatot. Felharsan a zene, és már masíroznak is a cégsiker élő bizonyítékai a nézők elé, mint a két lábon járó reklámtáblák, három huszonéves fiatalember és ugyanennyi nyugdíjas korú hölgy. És jönnek a történetek, hogy ki hány kilót adott le és milyen egészségügyi hátrányokat kompenzált a turmix. Közben dörög az ütemes taps. Ekkor derül ki, hogy a jelenlévők majdnem fele termékforgalmazó.

Keresetek: 20 ezertől 480 ezerig

A termékbemutató nem múlhat el a sikeres értékesítők feltárulkozása nélkül. Most a forgalmazók vannak soron. A koreográfia itt is ugyanaz. Zene, felcsattan a hajdani szocialista pártgyűlések hangulatát idéző tapsvihar és megkezdődik a presztízs felvonulás a lelkes értékesítők sorfala előtt. Mindenki bemutatkozik. Ami most következik, egy APEH-ellenőrnek biztos aranybánya lenne. A forgalmazók színt vallanak, hogy az elmúlt hónapban mennyit kerestek a termékforgalmazással, növekedő számsorrendben. A varrónő 20 ezer forintra tett szert, de ez senkinek ne szegje kedvét: van, aki 380, sőt 480 ezres keresetről is beszámolhat. Arról persze senki nem beszél, hogy a haszon, vagy a havi árbevétel volt-e ennyi.

Harmincezerért bárki csatlakozhat

A rögtönzött "vagyonnyilatkozatokat" a területi menedzser szónoklata váltja. Minekutána mindenki láthatta, milyen nagyszerű kereseti lehetőségek rejlenek a turmixok értékesítésében, bárki csatlakozhat. Ennek az a feltétele, hogy megvásárolja az egészséggyár kezdőcsomagját. A csomag tartalmazza az alakformáló shake-et, az ásványokban dús rostkészítményt, a vitaminkapszulát, a céges karrierbibliát, a termékismertető anyagokat és persze a szerződést is. Ha valaki úgy határoz, hogy belép, meg kell vásárolnia ezt a 30 ezer forintos kezdőkészletet. De megéri-mondja a gyári munkásból lett fitnessz-vállalkozó, mert ha belegondolunk, egy pohár shake is ötszáz forintba kerül. Ezzel szemben a dobozos kiszerelés magában csak tízezer és egy egész hónara elegendő mennyiséget tartalmaz. Lopva vetek néhány pillantást arra a bizonyos szerződésre: itt még szó esik éves regisztrációs díjról és a további együttműködés esetén hét lakat alatt őrizendő értékesítési műhelytitkokról is.

Lelkesedés takaréklángon

Nem hat túl meggyőzőnek a dolog, mert vásárolni egyelőre senkinek sem áll szándékában. Az érdeklődés mérsékelt. A területi képviselő még megpróbálkozik a saját vállalkozás , na meg a fiatalos csapat előnyeinek ecsetelésével, a közös céges bulikról már nem is beszélve. A varrónő bekapcsolja a CD-játszót, lelkesen táncra perdül kezében egy pillepalackba töltött turmixitallal. Az egyik huszonéves fiú azt is hozzáteszi: nem erőltetnek senkinek semmit, ők nem tudnak mit kezdeni azzal, ha valakit ennyire nem foglalkoztat az egészsége. A többiek kínosan mosolyogva próbálnak eleget tenni a lelkes csapat imázsának, egyelőre kevés sikerrel. Mindhiába. De aggodalomra semmi ok! Lesz a jövő héten is termékprezentáció ...
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés

Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk

Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány

„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek