Megjelent: 2 éve

Amikor a szorongás nem hagy aludni - mit lehet tenni ellene?

Mindenki ismeri az érzést: hajnalban felriad, eszébe jut valami, utána pedig órákig nem tud visszaaludni. De hogyan győzzük le ezeket a hajnali démonokat?

Sokszor kérdezik tőlem, hogyan állítsák le a negatív gondolataikat, főleg hajnalban, ha hirtelen felriadnak, és nem tudnak visszaaludni. Sok energiát elvesz az az 1-2 óra ébren forgolódás, arról nem is beszélve, mennyire értelmetlen elfoglaltság.

Döbbenetes, mikor az agyunk ijedt része fölénk kerekedik.

A nehézség az, hogy sajnos az elménk nem tud különbséget tenni az elképzelt szituációk és a tényleges történések között: mindkét helyzetre ugyanúgy reagál. Ha negatív jövőbeni történéseket képzelünk el, akkor is ugyanazok az élettani reakciók zajlanak le a testünkben, mintha ténylegesen ott lennénk a szituációban.

Szorongunk, izzadunk, összeszorul a gyomrunk, szapora a légzésünk, befeszülnek az izmaink. Ugyanúgy elfáradunk egy szorongató gondolatsortól, mintha benne lennénk. Hogyan lehet leállítani ezeket a gondolatokat? Sehogy.

Csak át lehet fókuszálni a figyelmet valami jobbra, megnyugtatóbbra.

Ha azt kérem tőled, hogy két percig ne gondolj semmire, nem tudod megcsinálni. Minimum két évet kellene naponta meditálnod, hogy képes legyél kontrollálni, elengedni, végül pedig leállítani a gondolatfolyamot a fejedben. Ez hosszú, kemény önfegyelmet igénylő lelki gyakorlat, ami nem fog holnap hajnalban segíteni.

De akkor mi az, ami segíthet?

A következő módszer lehet az egyik leggyorsabb és leghatékonyabb megoldás.

Mikor felkelsz hajnalban, és beindulnak a félelemkeltő gondolataid, kezdd el a fejedről a testedre irányítani a figyelmed. Szépen lassan monitorozd végig a testedet. Amikor a testrészedre figyelsz (hogy ott mit érzel), tökéletesen kiszorulnak a zavaró gondolatok a fejedből.

Ha gyorsan vissza is szeretnél aludni, akkor a figyelmed mellett a következő egyszerű mondatokat add még a testednek.

Miután figyelmed például a nyakadra irányítod és érzékeled, mit érzel benne, mondd a következőt: „Megengedem a nyakamban levő izmaimnak, hogy itt és most megtalálják a számukra legkellemesebb, legmegnyugtatóbb állapotot vagy izomtónust. Ellazul a nyakam. Jól van!” (Ez a dicséret is fontos, hiszen ez is megnyugtat.)

Ezután 3-4 ritmuson keresztül lélegezz mélyeket, és közben figyeld meg, ahogyan ellazul a nyakad. Ezzel a mondattal végignyugtathatod az egész testedet, és valószínűleg mire a lábfejedhez érsz, teljesen ellazulsz és visszaalszol.

Ha közben újra „felmész” az elmédbe a félelemkeltő gondolatokhoz, vesztettél; de semmi más dolgod nincs, mint újra visszatérni a testrészeidhez és az izomcsoportokhoz. Nem győzhetnek le a félelmeid.

Sokan azt gondolják, minél többet tanulnak vagy tapasztalnak, annál jobban tudják kontrollálni saját magukat és a világot. Ezzel szemben a legnagyobb tudás az agyunkban lévő sok tudás kontrollálása, megfegyelmezése.

Persze van egy egyszerűbb megoldás is: mégpedig az, ha a hajnalban megjelenő félelemkeltő helyzeteket megoldjuk napközben azzal, hogy beleállunk és megküzdünk vele, más szóval, bátrak vagyunk.

Tóvári Zsuzsanna,
Hammel&Hochreiter, vezető fejlesztő


Nyitókép: DanFa from Pixabay
  • 2022.08.29Mit tegyél, hogy tőled vásároljanak? Értékesítése mindig szükség van; nem csak akkor, ha a cégnek jól megy, de akkor is, amikor nehéz időszak következik. Részletek Jegyek
  • 2022.09.16HR és Munkajog modul I.: A munkaviszony keletkezése / Beléptetés Kettő az egyben: egyszerre HR és munkajogi megközelítésben: a munkaszerződés, általános magatartási követelmények, adatvédelem és más, fontos témák neves oktatóktól, mint Berke Gyula, Bankó Zoltán. Részletek Jegyek
  • 2022.09.28 recruiTECH BLUE Kékgalléros foglalkoztatók, termelő logisztikai vállalatok = recruiTECH BLUE konferencia, ahol újra a fizikai toborzáson lesz a hangsúly. Harmadik országbeliek foglalkoztatása, szállásoltatás, online toborzás, outsourcing és még számos aktuális téma! Részletek Jegyek
  • 2022.10.05Tréning Kerekasztal Konferencia 2022. Folytonos változások, aggodalom, stressz, hybrid működés, motivációvesztés, soha nem látott fluktuáció - napjainkban számos már korábban is tapasztalt és rengeteg új kihívással küzdenek a cégvezetők, HR és képzési szakemberek. Az idei Tréning Kerekasztal konferencia több évtizedes hagyományt követve az aktuális szervezeti és HR kihívásokra ad válaszokat és bemutatja a magyar piac vezető tréningcégeinek legújabb fejlesztéseit és tapasztalatait. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Elfogynak a szakorvosok, folyamatosan nő a várakozási idő

Míg a sebészeti szakrendelésen 3 nap a várakozási idő, az endokrinológián csaknem hetven, a nefrológián 63, az angiológián pedig közel 54. Teljes cikk

A bérfejlesztés és a kiégés a top problémák között a munkahelyeken

Szemléletváltással, rugalmas munkaidővel, hibrid munkavégzéssel, a dolgozókra való nagyobb odafigyeléssel sikeresen válságállóvá tehető a... Teljes cikk

Felmérés: a magyar dolgozók nagy része nem elkötelezett a munkahelye iránt

A Gallup State of the Global Workplace: 2022 Report kutatása szerint a magyar munkavállalók többsége úgy érzi, nem teljesedhet ki a munkájában. Teljes cikk

Facebook