Büntetést kaphat a sofőr, aki a kamionban alszik
Május 25-én lépett életbe az a német rendelkezés, amelynek értelmében bírsággal sújtják a gépjárművezetőt és az őt alkalmazó céget, ha a rendszeres heti vagy kétheti 45 órás, megszakítás nélküli pihenőidőt nem szállodában, hanem a kamion fülkéjében tölti. A rendelkezést korábban Belgiumban és Franciaországban is bevezették. Néhány hete Belgiumban egyetlen hétvége alatt 113 ezer euró bírságot szabtak ki azokra a sofőrökre, akik a járművükben töltötték az éjszakát. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) a lépést a burkolt piacvédelmi intézkedések újabb elemének tekinti, számos fórumon tiltakoztak ellene. Az egyesület szerint magyar vállalkozások százait, munkahelyek ezreit szüntetheti meg a rendelet - írja a Magyar Nemzet.
Somogyi Gábor szerint a szabályok bevezetése egyértelműen azzal a szándékkal történt, hogy kiszorítsák a keleti fuvarozókat az EU piacairól. A fuvarszervezések sajátos ritmusa mellett - amely nagyjából négyhetes ciklusokat jelent - lehetetlen megoldani, hogy egy gépkocsivezetőt hetente vagy kéthetente hazautaztassanak 45 órára. Helyben, szállodában viszont nem gazdaságos a pihenőidő eltöltése, a szállás, a parkolás és a szükség szerinti helyi utaztatás összköltsége ugyanis 3-5 százalékos fuvardíj növekedést indokolna.
"Számításaink szerint az intézkedés következtében a magyar fuvarozó vállalkozásoknak évente 21-37 milliárd forintnyi többletköltsége keletkezne, ez vállalkozásokra lebontva 3-6 millió forint többletkiadást jelent, ami számos kisvállalkozás végét jelentheti. Több fórumon tiltakoztunk, hazánk berlini nagykövetét is kértem, hogy tegyen lépéseket az érdekünkben. Javaslatunkra a magyar kormány is komoly diplomáciai intézkedéseket tett az ügyben, megkeresték a német közlekedési minisztert is. Megnyugtató választ egyelőre nem kaptunk, de az is igaz, hogy Németországból még nem érkezett olyan jelzés, hogy valamelyik gépkocsivezetőnket megbüntették volna azért, mert nem hotelben töltötte a pihenőidőt. De szerintem ez csak idő kérdése" - taglalja.
A főtitkár szerint Nyugaton sokféle előítélet él a kelet-európai sofőrökkel kapcsolatban. Például a közösségi videomegosztókon több, a kamionsofőrökre nézve nem éppen hízelgő filmet lehet látni arról, hogyan töltik el az idejüket a gépkocsivezetők a parkolókban.
"Meggyőződésem, hogy ezeken a filmeken nem a visegrádi négyek fuvarozói szerepelnek" - fejti ki.
A legtöbb magyar cég négyhetente hazahozza a gépjárművezetőket és a járműveket. Ha azonban ennél rövid idő állna rendelkezésre egy-egy fuvarciklus lebonyolítására, az olyan anyagi terheket okozhat, amely a kisebb családi vállalkozások végét jelentheti.
"Nem szabad elfelejteni, hogy a nyugat-európai ellátási lánc a kelet-európai fuvarozóknak köszönhetően működik jól, nélkülük megállna az élet az unióban. Nem kellene megnehezíteni az életüket" - mondja a főtitkár.
Magyar Nemzet
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Hollywoodban heves felháborodást váltott ki a hír, hogy egy AI-színésznőt, Tilly Norwoodot hamarosan akár ügynökség is leszerződtethet. A... Teljes cikk
Az összeszerelő operátor (más néven szerelő, szerelőoperátor vagy assembly operator) olyan fizikai munkát végző dolgozó, aki különböző... Teljes cikk
Az emelőgépkezelő olyan szakember, aki különféle emelő- és anyagmozgató gépek biztonságos működtetésével segíti a munkafolyamatokat ipari vagy... Teljes cikk
- Európa-bajnok lett Magyarország kínai beruházásokban 2 hónapja
- Alig alszanak, mégis bírniuk kell: riasztó adatok a magyar dolgozók egészségéről 2 hónapja
- Orbán Viktornak üzentek a szociális dolgozók 2 hónapja
- Ha a mesterséges intelligencia elveszi a munkád, ingyenes képzés járhat helyette 2 hónapja
- Így reagál a reálgazdaság problémáira a magyar munkaerőpiac 3 hónapja
- Így változnak a magyar fizetések: mire számíthatunk 2025-ben? 3 hónapja
- Itt a lista, ezek a kritikus tulajdonságok HR vezetőként 3 hónapja
- Vezetőváltás a Magyar Fejlesztési Bank élén 3 hónapja
- "Ennek is örülni kell" - kiderült, mennyivel emelkedik a minimálbér 3 hónapja
- "Nem beszél angolul!" – végleg eltiltották a magyar orvost a brit kórházban 3 hónapja
- Történelmi léptékű béremelést kapnak a magyar kutatók 3 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja