Megjelent: 5 éve

Büntetést kaphat a sofőr, aki a kamionban alszik

Május 25-én lépett életbe az a német rendelkezés, amelynek értelmében bírsággal sújtják a gépjárművezetőt és az őt alkalmazó céget, ha a rendszeres heti vagy kétheti 45 órás, megszakítás nélküli pihenőidőt nem szállodában, hanem a kamion fülkéjében tölti. A rendelkezést korábban Belgiumban és Franciaországban is bevezették. Néhány hete Belgiumban egyetlen hétvége alatt 113 ezer euró bírságot szabtak ki azokra a sofőrökre, akik a járművükben töltötték az éjszakát. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) a lépést a burkolt piacvédelmi intézkedések újabb elemének tekinti, számos fórumon tiltakoztak ellene. Az egyesület szerint magyar vállalkozások százait, munkahelyek ezreit szüntetheti meg a rendelet - írja a Magyar Nemzet.

Somogyi Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára elmondta: az említett országok, illetve az EU más tagállamai sem rendelkeznek olyan infrastruktúrával, hogy a rendeletet be lehessen tartani. "Több, mint 200 ezer közép-európai fuvarozó dolgozik Nyugat-Európában, hol talál ennyi ember szálláshelyet? A turistaszezonban ezek az országok egyébként is híján vannak a szállásoknak. Olyan hely pedig, ahol a megfelelő minőségű szállás mellett a gépjármű-vezetőre bízott százmilliós értékű árukészletet is őrizni tudnák, még Németországban is alig néhány van. A kamionokban nem véletlenül alakítottak ki magas komfortfokozatú fülkéket a gyártók. A sofőrnek gondoskodnia kell a szállított árukészlet biztonságos őrzéséről, hiszen ezért maga a fuvarozó cég is felel" - mondja.

Somogyi Gábor szerint a szabályok bevezetése egyértelműen azzal a szándékkal történt, hogy kiszorítsák a keleti fuvarozókat az EU piacairól. A fuvarszervezések sajátos ritmusa mellett - amely nagyjából négyhetes ciklusokat jelent - lehetetlen megoldani, hogy egy gépkocsivezetőt hetente vagy kéthetente hazautaztassanak 45 órára. Helyben, szállodában viszont nem gazdaságos a pihenőidő eltöltése, a szállás, a parkolás és a szükség szerinti helyi utaztatás összköltsége ugyanis 3-5 százalékos fuvardíj növekedést indokolna.

"Számításaink szerint az intézkedés következtében a magyar fuvarozó vállalkozásoknak évente 21-37 milliárd forintnyi többletköltsége keletkezne, ez vállalkozásokra lebontva 3-6 millió forint többletkiadást jelent, ami számos kisvállalkozás végét jelentheti. Több fórumon tiltakoztunk, hazánk berlini nagykövetét is kértem, hogy tegyen lépéseket az érdekünkben. Javaslatunkra a magyar kormány is komoly diplomáciai intézkedéseket tett az ügyben, megkeresték a német közlekedési minisztert is. Megnyugtató választ egyelőre nem kaptunk, de az is igaz, hogy Németországból még nem érkezett olyan jelzés, hogy valamelyik gépkocsivezetőnket megbüntették volna azért, mert nem hotelben töltötte a pihenőidőt. De szerintem ez csak idő kérdése" - taglalja.

A főtitkár szerint Nyugaton sokféle előítélet él a kelet-európai sofőrökkel kapcsolatban. Például a közösségi videomegosztókon több, a kamionsofőrökre nézve nem éppen hízelgő filmet lehet látni arról, hogyan töltik el az idejüket a gépkocsivezetők a parkolókban.

"Meggyőződésem, hogy ezeken a filmeken nem a visegrádi négyek fuvarozói szerepelnek" - fejti ki.

A legtöbb magyar cég négyhetente hazahozza a gépjárművezetőket és a járműveket. Ha azonban ennél rövid idő állna rendelkezésre egy-egy fuvarciklus lebonyolítására, az olyan anyagi terheket okozhat, amely a kisebb családi vállalkozások végét jelentheti.

"Nem szabad elfelejteni, hogy a nyugat-európai ellátási lánc a kelet-európai fuvarozóknak köszönhetően működik jól, nélkülük megállna az élet az unióban. Nem kellene megnehezíteni az életüket" - mondja a főtitkár.

Magyar Nemzet
  • 2022.07.25Üzleti metaverzum: Vezetéstechnikai szimuláció a Training360-tól A 3 napos Business Game lényege, hogy csapatmunkában kell egy több helyszínen hajókat gyártó vállalatot irányítani. Részletek Jegyek
  • 2022.09.28 recruiTECH BLUE Kékgalléros foglalkoztatók, termelő logisztikai vállalatok = recruiTECH BLUE konferencia, ahol újra a fizikai toborzáson lesz a hangsúly. Harmadik országbeliek foglalkoztatása, szállásoltatás, online toborzás, outsourcing és még számos aktuális téma! Részletek Jegyek
  • 2022.10.05Tréning Kerekasztal Konferencia 2022. Folytonos változások, aggodalom, stressz, hybrid működés, motivációvesztés, soha nem látott fluktuáció - napjainkban számos már korábban is tapasztalt és rengeteg új kihívással küzdenek a cégvezetők, HR és képzési szakemberek. Az idei Tréning Kerekasztal konferencia több évtizedes hagyományt követve az aktuális szervezeti és HR kihívásokra ad válaszokat és bemutatja a magyar piac vezető tréningcégeinek legújabb fejlesztéseit és tapasztalatait. Részletek Jegyek
  • 2022.10.11HR Fest BudapestHR Fest Budapest Ez az igazi, megismételhetetlen, szakmai felfrissülés, ott a helyed! Ez lesz az év legnagyobbat szóló HR-fesztiválja, amit te sem hagyhatsz ki! Részletes program, előadók és számos újdonság vár rád, stay tuned, 2022-ben minden kiderül! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
CEO, CFO, CMO és társai - melyek a C-suite munkakörök és mit takarnak?

Az angol vállalati szaknyelvben gyakran felbukkan a C-suite elnevezés, amikor felsővezetői munkakörökről van szó. A C a chief, az igazgató elnevezést... Teljes cikk

Közigállás

A közigazgatás – vagyis a közfeladatot ellátó, közszolgálati - munkaköreinek összességét nevezi a köznyelv rövidítve közigállásnak. Ebbe... Teljes cikk

Minőségellenőr

A minőségellenőr feladata a bejövő és kimenő termékek minőségének ellenőrzése, a folyamatok javítására javaslatok tétele. Teljes cikk

Facebook