kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 14 éve

Céges karácsony: szerényebb partik és jótékonykodás

Lejárt a fényűző karácsonyi partik ideje, a cégek kisebb vacsorákkal, szolidabb összejövetelekkel ünnepelnek, és egyre többen tesznek jótékony felajánlásokat mulatságok helyett. Ugyanakkor sok vállalatnál fontosnak tartják a közös ünneplést, hogy ezzel is megköszönjék a dolgozók munkáját, az oldottabb hangulatban pedig a kollegák is jobban megismerhetik egymást. Jutalom, díjkiosztás, ajándékozás és vidám műsorok - így búcsúztatják az évet a cégek.

Idén is szerényen ünnepelnek a vállalatok, bár a tavalyi évhez viszonyítva nem költenek kevesebbet, de a 2008-as évhez hasonlítva legalább 25 százalékkal csappant az erre fordított összeg, míg az 5-6 évvel ezelőtti költségeket tekintve, annak körülbelül 50 százalékát költik karácsonyi rendezvényekre. Leginkább a bankszektorban adnak lejjebb az igényekből, ami a különböző különadók hatásának tudható be - tájékoztatta portálunkat Angyal Csaba, a Gála Eseményszervező Kft. kreatív igazgatója. Mint mondta, a válság még mindig érezteti hatását a rendezvényszervezői piacon, bár most év végén a tavalyi év végéhez képest 20 százalékos bővülést tapasztalnak.

Mára a vállalati szokások teljesen megváltoztak, a karácsonyi rendezvények átalakulása pedig 5 éve tart. - Míg az ezredforduló környékén divat, sőt, presztízs volt nagy karácsonyi rendezvényt tartani, mostanra ez talán az akkori rendezvényszám 50 százalékát sem éri el. A karácsonyi rendezvények helyett sokszor évzáró ügyfélpartikat szerveznek, a dolgozókra szánt költségvetés töredéke a néhány évvel ezelőttinek - jegyezte meg Angyal Csaba.
Egy dolgozói rendezvény, étellel-itallal, minimális dekorációval, technikával, egy kis koncepcióval és egy előadóval minimálisan 15-18.000 forintba kerül fejenként 100 fővel számolva. Ennél alacsonyabb létszám esetén a fejenkénti ár növekszik, magasabb létszám esetében csökken. Egy dolgozói rendezvény áltagos költsége 100 fővel számolva: 28-30 000 forint fejenként, amely már megenged egy speciális, kisebb gyártási igényű koncepciót is - mondta Angyal Csaba.


A visszafogottságot mutatja, hogy az egyszerűbb, különösebb koncepciót nélkülöző rendezvényeket a cégek önmaguk szervezik meg, ügynökségeket csak abban az esetben kérnek fel, ha például a rendezvény egy kampány része, vagy fontos ügyfélrendezvényről van szó, illetve, ha az esemény olyan bonyolultabb kreatív koncepció köré épül, amely túl nagy falat a cég munkatársainak. Az a szemlélet, hogy a saját szervezés költségmegtakarítást eredményez, Angyal Csaba szerint csak részben igaz. A rendezvényszervezők volumen megrendeléseik miatt ugyanis egyes tételek esetében sokkal kedvezőbb árat tudnak biztosítani, mintha a cég saját maga állítaná össze az eseményt. - Minden esetben megéri rendezvényszervező céghez fordulni, ha a partner emlékezetes eseményt szeretne szervezni. Egy vacsorás, borozgatós este esetében nem okvetlenül van erre szükség, hiszen a szervezőknél dolgoznak olyan szabadszellemű munkatársak, akiket nem fertőzött meg a napi stressz, így képesek akár néhány forintból is olyan ötleteket alkotni, amely maradandó élményt generál - fogalmazott a kreatív igazgató.

Egyre többen jótékonykodnak karácsonykor

Kováts Tibor, a Yoman&Yoman ügyvezetője szerint is megfigyelhető, hogy a cégek többsége inkább a szerény, praktikus megoldások felé törekszik, és egyre ritkábban veszik igénybe rendezvényszervező cég szolgáltatását. Korábban gyakran jellemző volt a vállalatokra, hogy eltúlozták és aránytalanul sokat költöttek egy-egy rendezvényre, de a válság miatt sokkal racionálisabban, célirányosabban kezelik ezt a területet. Az ügyvezető úgy látja, a karácsonyi partikat egyre inkább a társadalmi felelősségvállaláshoz kapcsolódó események váltják fel, a cégek különböző felajánlásokat tesznek például a katasztrófa sújtotta területeken élők, hátrányos társadalmi csoportok számára vagy jótékony célokra. - A vállalatok presztízsének nyilván jót tesz, ha a nehéz időkben vigadalom helyett inkább a rászorultakon segítenek, de a szerényebb ünneplésben az is benne van, hogy az elbocsátások miatt rosszul venné ki magát, ha a cég több millió forintért karácsonyoztatná a megtartott dolgozókat - mondta Kováts Tibor, hozzátéve, ezzel egyre jobban kiveszik a céges karácsonyból a csapatépítés motívuma.

A Gálánál is tapasztalják a jótékonykodás megjelenését, de úgy látják, erre a célra a cégek a karácsonyi üdvözlő lapokra, karácsonyi ügyfélajándékokra szánt költséget fordítják, vagy tudnak olyan év végi eseményről is, amikor egy-egy koncepcióban jelenik meg a felajánlás, támogatás, de általában a multinacionális cégeknél a CSR csak kis részben keveredik az eseményekkel.

Divatos a stand up comady és a szabadidős programok

Ami a rendezvények jellegét illeti, a legtöbb helyen a közös vacsorák, az egyszerű összejövetelek, intimebb hangvételű együttlétek a jellemzőek. Azoknál a cégeknél, amelyek mélyebben a zsebükbe nyúlhatnak, a programok közül a stand up comedy-re, Megasztáros énekesekre, igényes dzsesszre van igény, és ma már a kaszinók, szivarszalonok és karikaturisták helyett az egyedi szabadidős programokat igénylik. A Gálánál szerveztek már tematikus retrojátékokat, IQ kaszinót, ÖKO darts játékokat, de azoknál a munkahelyeknél, ahol komolyan veszik a környezettudatosságot és a fenntartható fejlődést, sok esemény a CSR témaköréből kerül ki - árulta el Angyal Csaba.

Sok vállalat a saját székházában, irodájában tartja a karácsonyi programot, de vannak, akik keresik az új lehetőségeket, ugyanakkor a dunai panorámás szállodák és a Budai Vár még mindig favorit. Az elmúlt években ínyencebbek lettek a cégek: hangsúlyosabb lett az egészséges táplálkozás, és a klasszikus töltött káposzta helyét átvették az organikus ételek.

Az üzleti rendezvények esetében jellemző, hogy az év végi stressz és az elfoglaltságok miatt több cég inkább évindító ügyfélrendezvényt szervez február, március környékén. Angyal Csaba szerint ugyancsak trend, hogy a nagy multinacionális cégek nem összevont karácsonyi eseményeket tartanak, hanem a divíziókra bízzák, hogy milyen módon ünnepelnek.

Táncos est, hangulatos vacsora a UPC-nél

Jó példa erre a UPC, ahol idén a munkavállalók kérésére nem egy nagy céges rendezvényt tartanak, hanem az egyes osztályok kisebb karácsonyi ünnepségeket szerveznek. - A UPC méretéből és az országos kirendeltségek miatti szétszórtságból adódóan sokszor fejtörést okozott a karácsony megünneplése. Volt már példa nagy, összdolgozói céges ünneplésre, amit mindig Budapesten tartottunk, de volt már külön Budapest, Kelet és Nyugat karácsony is. Ebben az évben minden osztály a saját "vérmérsékletének" megfelelő formáját választja a karácsonynak, lesznek táncos estek és csendes, hangulatos vacsorák - árulta el portálunknak Friedl Zsuzsanna HR igazgató.

A program általában ünnepélyes megnyitóval, díjátadással kezdődik, ilyenkor osztják ki a UPC Csillagok díjat, a kollegák különböző kategóriákra - Ügyfélcsillag, Vezércsillag, Vidámcsillag - jelölhetnek és szavazhatják meg a nyerteseket, valamint ilyenkor ajándékozzák meg a 10, 20 és 30 éve a vállalatnál dolgozó munkatársakat.

A HR igazgató elmondása szerint még sohasem merült fel bennünk, hogy ne tartsák meg a közös ünnepet, a munkavállalóknak ugyanis nagyon fontos ez a rendezvény és közös élményt ad a csapatoknak az együtt töltött idő. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a nagy siker, amit tavaly a dolgozókból álló UPC tánckar ért el meglepetésműsorával, a felkészülés igazi csapattá kovácsolta őket. De mint Friedl Zsuzsanna elmondta, a menedzsmentnek is nagy élményt jelentett az a forgatás, amelynek eredményét, egy közös filmet, az ünnepségen mutattak be. A kollégák közti együttműködést erősítette az is, hogy a karácsonyi est folyamán feladatokat, kvízjátékokat oldottak meg a kollégák.

A HR igazgató szerint fontos, hogy a rendezvény stílusa alkalmazkodjon a vállalati kultúrához, a munkatársak egyéniségéhez. - A karácsonyra szánt pénz mértéke nem egyenesen arányos az elégedettséggel és a jó hangulattal. Ötletekkel, a dolgozók bevonásával, játékokkal, feladatokkal fel lehet dobni egy szerényebb ünneplést is, a szervezők pedig sokszor maguk a munkatársak - tette hozzá.

Helyi zenekarral mulatnak a dolgozók

Minden évben rendez karácsonyi összejövetelt az elsősorban háztartási szereket gyártó és forgalmazó Reckitt Benckiser is. A cég fővárosban található kereskedelmi központjában 70-en dolgoznak, míg a tatabányai gyárban 900-an, főként fizikai dolgozók. A rendezvény legfőbb célja, hogy megköszönjék a munkavállalók egész éves munkáját. Általában a tatabányai sportcsarnokot veszik bérbe erre a célra. Az este folyamán általában a gyárigazgató rövid köszöntőt tart, majd az üzemi tanács által szervezett verseny eredményét hirdetik ki, a nyertesek saját készítésű jutalmat kapnak, de nem marad el a tombolahúzás, a vacsora és a műsor sem. Általában helyi zenekar szórakoztatja a dolgozókat, de a menedzsment is készült már műsorral.

A Develornál hagyomány az ajándékozás és a díjkiosztás

A Develor Tanácsadó Zrt. minden évben meglepi a kollégákat különböző, hasznos figyelmességekkel. Idén egy elegáns, budai étteremben ünnepel a Magyarországon 60 főt foglalkoztató cég. Az elmúlt években tartottak már a '20-as és '30-as évek Amerikáját idéző karácsonyi bulit egy belvárosi klubban, ünnepeltek dunai hajón, és olyan vacsorájuk is volt, amikor hollywoodi estével kedveskedtek a kollegáknak. Bár a programok változóak, egy dolog mindig hagyomány volt a cégnél: minden évben megtartják a "karácsonyi húzást". Ilyenkor minden kollega kihúzza egyik munkatársának a nevét, akit az ünnepi este megadott időpontjában megajándékoz. Hogy ki kit húzott, az az ajándékosztásig rejtély marad - mondta el Száz Géza HR generalista. Hozzátette: fontosnak tartják azt is, hogy a munkatársak egész éves munkáját is elismerjék és kitartásukat díjazzák.

Az ajándékozás mellett az est másik fénypontja, hogy kiosztják az "Akik a legtöbbet tették értünk..." díjat, amelynek már tíz éves hagyománya van. Ez az elismerés arról szól, hogy a kollégák szavazhatnak azokra a munkatársakra, akik szerintük az adott évben a legtöbbet tették a cégért a végrehajtási területen, az értékesítésben, illetve a háttérmunkában. - Ez a hagyomány elsősorban nem arról szól, ki nyeri végül a díjat, hanem arról, hogy mindenki kapjon visszajelzést, miként látják kollegái a munkáját, egész éves teljesítményét, hozzáállását és lojalitását - fogalmazott Száz Géza. Majd sejtelmesen hozzátette: a kollégák leginkább az "Elefánt-díj" kiosztását várják.

Önkéntes munka és céges parti a Mikulásgyárban

Idén először van lehetőség arra, hogy a MikulásGyár rendezvénysátrában karácsonyi partit adjanak a cégek. Többek között a Rossmann, a Danone és a Habostorta tartja itt év végi összejövetelét. Zsolnai Endre főszervező tájékoztatása szerint, ezzel is ösztökélni szeretnék a cégeket, és a dolgozókat, hogy közelről érezzék meg a MikulásGyár hangulatát. Van, aki gyermekestül érkezik, van, aki ügyfélpartit szervez, van, aki saját dolgozóit látja vendégül. - A partikra való belépés mindenki számára kötelező jelleggel egy kis ajándék, adomány, ezt azért nem vesszük ennyire szigorúan, de örülünk neki - árulta el Zsolnai Endre.

Mintegy hatvan cég érdeklődött a karácsonyi önkéntes munka iránt, amit szeptemberben hirdettek meg azoknak a cégeknek, amelyek nem engedhetik meg maguknak, hogy nagy karácsonyi összejövetelt szervezzenek, vagy anyagilag támogassák a rendezvényt, de szeretnének segíteni a rászorulóknak. 18 vállalat döntött úgy, hogy önkénteseket ad, köztük a Bonbonetti, az Olympos, a TUI, a RWE IT, a KPMG és a JOB Személyzeti Tanácsadó. Az önkéntes dolgozók több területen is segítenek, például a logisztikában, a regisztrációban, kis csoportok vezetésében, foglalkoznak a gyermekekkel, információval látják el az érdeklődőket, de elsősorban a gyárba beérkező falajánlásokat szelektálják, válogatják, dobozolják, csomagolják, méghozzá Mikulássapkában és MikulásGyáras pólóban.

Zsolnai Endre külön kiemelte a magyarországi BNP Paribas Csoportot, ugyanis a cég minden tagja saját irodájában már hetek óta gyűjti az adományokat, rengetegen jelentkeztek önkéntesnek és az év végi rendezvényt is a MikulásGyár keretében tartják.
  • 2025.01.20Lean Quality képzés Minőségügyi munkatársak Lean szemléletű továbbképzése, a Lean filozófia és rendszer alapjainak megismerése és a 0 hiba koncepció és rendszer eszközeinek és módszereinek készség szintű elsajátítása.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BMEinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Elkerülhetetlen az adó- és pénzügyi osztályok átalakítása az AI miatt

Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600... Teljes cikk

Visszaszorul a home office, hízik a munkaerő és az AI mindent visz - így látják a jövőt a cégvezetők

A globális nagyvállalatok vezérigazgatóinak 72 százaléka továbbra is bízik a gazdasági növekedésben – derül ki a KPMG 2024 CEO Outlook... Teljes cikk

Nem csak a Z generáció akar új játékszabályokat

„Mégsem elveszett a világ teljesen” – felkapott lett ez a reményteljes mondat a Bosch×Richter Innovátorok Napján, ahol a pódiumon álló X és Y... Teljes cikk