Cégutódlás: interim csapattal hatékonyabb
A rendszerváltáskor induló cégek alapító "ötletemberei" mostanra érnek el tömegesen abba a korba, amikor megkerülhetetlen a cégutódlás és az ezzel járó átszervezés kérdése. Míg a fejlettebb országokban megvan már a rutin az ilyen helyzetek kezelésére, addig Magyarországon először szembesülünk ilyen problémával. Kristóf Györgyivel és Virágh Rajmunddal, a Hammel & Hochreiter vezetőivel, valamint Dr. Tóth Zsolt Consulting Business Partner és Nagy Adél interim CRO-val (Chief Restructuring Officer) beszélgettünk.
Dr. Tóth Zsolt: A tipikus hazai családi vállalkozásnál minden lényeges üzleti tudás a tulajdonos fejében van, aki erősen kötődik érzelmileg a céghez, ahogy a szervezet is a karizmatikus alapítóhoz. A vezető tulajdonos összefonódása a "régi harcostársakkal" gyakran gátja lehet a vállalat fejlődésének, hiszen ezen bizalmi emberekhez kerülnek hozzárendelésre a feladatok, sokszor a személyes kompetenciákat figyelmen kívül hagyva. A legnagyobb probléma, hogy kézi vezérléssel működnek a családi vállalkozások, nincsen bennük átlátható rendszer. Mindemellett egy karizmatikus alapító-vezető alatt általában munkatársak dolgoznak, nem pedig vezetői kompetenciákkal rendelkezők, utóbbiak ugyanis nem kapnának számukra elegendő szabadságot ezekben a szervezetekben.
- Cégutódlás esetén hogyan éleződnek ki ezek a hiányosságok?
Virágh Rajmund: Cégutódlásnál alapvetően három kimenet lehetséges: eladásra vagy családon belüli átvételre készítjük fel a céget, vagy pedig "kívülről" új menedzsmentet veszünk fel. Magyarországon az említett cégalapító, tulajdonosi kör jellemzően 50-70 éves kor körül jár, így többeknél már nem is a gyerek, hanem az unoka viszi tovább a céget. Mindenekelőtt persze meg kell hozni a döntést, hogy mi a cél, majd ehhez kell felállítani az akciótervet. Tudomásul kell venni, hogy ez a folyamat legalább 2-3 évet vesz igénybe.
- Mennyire tekinthetők magyar sajátosságnak a hibák, hiányosságok?
K.Gy.: Ezek a problémák egyáltalán nem magyar sajátosságok, Amerikában vagy éppen Svájcban ugyanúgy jelen vannak a családi vállalkozásoknál. A nagy különbség az, hogy míg a fejlettebb országokban megvan a rutin az esetek kezelésére, addig Magyarországon most találkozunk először ilyen problémával, mivel a rendszerváltáskor induló cégek alapító "ötletemberei" mostanra érnek tömegesen abba a korba, amikor az említett kérdésekkel már foglalkozni kell.
- Milyen megoldást nyújt ilyen helyzetekre az interim menedzsment?
Nagy Adél: A felvázolt problémákra többféle megoldás létezik, amennyiben van idő, akkor ezeket maga a cégalapító is elkezdheti megvalósítani. Az interim akkor tud komoly hozzáadott értéket jelenteni, ha hirtelen kell megoldást találni, vagy éppen váratlanul kiesik a tulajdonos, esetleg a cég eladása mellett döntött, és azonnal lépéseket kell tenni, holott erre nincsen felkészülve. Az interim egyik legnagyobb előnye tehát, hogy azonnal igénybe vehető, ugyanis olyan kész embereket kap a megrendelő, akik rendszerépítésben és rendszerüzemeltetésben rendkívül tapasztaltak. Segítségükkel kialakításra kerül egy olyan transzparens struktúra, amely már nemcsak az alapító számára lesz átlátható, s ezáltal elérhető, hogy a különböző funkciókat betöltő emberek is cserélhetővé válnak a rendszerben. Fontos hangsúlyozni, hogy egyetlen ügyvezető interim csak akkor tudja megfelelően ellátni a feladatot, ha a karizmatikus tulajdonos alatt volt valamiféle struktúra és vezetés. Értelemszerűen az interimnek elsősorban azon a területen kell erősnek lennie, amelyet a tulajdonos a legaktívabban csinált (pl. kereskedelem), ezt a funkciót ugyanis átmenetileg át kell vennie.
Amennyiben azonban nem volt középvezetői réteg a tulajdonos alatt, hanem sok funkcionális területet maga vitt, akkor egy több főből álló interim teamre lehet szükség, mivel egyetlen interim menedzser sem képes a teljes feladatkört egymaga átvenni. A tulajdonosok gyakran nehezen értik meg, hogy amit eddig egymaguk csináltak, azt szét kell bontani funkcionális területekre, ezt pedig a lehető leggyorsabban, legeredményesebben, összehangoltan kell csinálni. Ehhez kell az interim team.
- Honnan ered a szolgáltatás iránti igény?
A negyedik, és rendkívül fontos forrás a Felelős Családi Vállalkozások Egyesülete, mely kifejezetten terjeszti a cégutódlás kultúráját, és adott esetben igényli tagjainak az interim szolgáltatást.
- A hazai bankok mennyire élnek az interim adta lehetőségekkel, és mi a helyzet külföldön?
N.A.: Kifejezetten örülünk, hogy a pénzintézeteknél a normál ügyfélkezelés és a workout között létrejött olyan osztályok, mint például az "intenzív kezelés" már elkezdték használni az interimet mint megoldást. Látni kell azonban, hogy még az út elején járunk, mivel a bankok egyelőre leginkább tanácsadót hívnak, holott egy gazdasági tanácsadó sok újat nem tud mondani ahhoz képest, amit a bank eddig is tudott. Ezzel szemben például Angliában 2008-tól rengeteg interim Chief Restructuring Officert bíztak meg, mivel a bankok és a vállalati ügyfelek közti kommunikációt, a hitelrestrukturálások lebonyolítását jelentősen meg tudták könnyíteni.
- Tudnának említeni néhány hazai példát eddigi gyakorlatukból?
V.R.: Volt olyan projektünk, ahol eladásra kellett felkészítenie az interimnek a céget. Jól működött a vállalat, probléma volt viszont, hogy a tulajdonos kapacitása szűk keresztmetszetet jelentett, ezért nem tudtak több munkát elvállalni. Az interim menedzser rendbe tette az operációt, így megnövekedhetett a forgalom, majd a 3-4-szereződő árbevétel hatására már pénzügyi befektető számára is érdekessé vált a cég, így a tulajdonosok az eladás mellett döntöttek.
T.Zs.: Találkoztunk olyan esettel is, amikor az adott cég vezetése mellett az örökösök kommunikációjának hiányát is fel kellett oldani, hogy újra felfelé indulhasson a vállalkozás, továbbá adódott olyan is, amikor egy pénzintézet átlátható kontrolling és reporting rendszert szeretett volna kiépíttetni egyik ügyfelénél, hogy számára biztonságosabbnak értékelt mederbe terelje az együttműködést.
Sólyomi Dávid
A Tanácsadó Magazin
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk
Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk
Komoly vákuumot hagyhat egy cég életében, ha a topvezető hirtelen, rövid idő alatt távozik, akár saját elhatározásból, akár kényszerből.... Teljes cikk
- Van-e igazi HR-menedzsment Magyarországon? 7 hónapja
- Menő szakma a menedzsment tanácsadás, de mi kell hozzá? Miért ideális jelölt a "bizonytalan túlteljesítő"? 8 hónapja
- Fogalmak és kifejezések, amelyek érdekli a munkavállalókat 10 hónapja
- A nyolc leggyakoribb vezetői hiba: a kengurutól a kibicig 11 hónapja
- Magyar Posta: Mégsem lesz csoportos leépítés 1 éve
- A külső, külsős - interim szemszög 1 éve
- Egyre fontosabb a profi dokumentum menedzsment: trendek a jövő irodájában 1 éve
- Így működjünk válság idején: avagy mit jelent a krízisreziliencia? 1 éve
- Változáskezelés apró lépésekkel: mi is az a mikrováltozás-menedzsment? 1 éve
- A 6 legnagyobb hiba a változásmenedzsmentben 2 éve
- Van, hogy kívülről kell segíteni a változást 2 éve