Megjelent: 8 éve

Dagad az online kereskedelem, mégsem csökken a kereskedelmi munkaerőigény

A hazai e-kereskedelem növekedése folyamatos: a tavalyi évben a kiskereskedelmi forgalom több mint 5 százaléka online valósult meg. Nem csak az internetfelhasználók tábora növekszik, hanem a vásárlási gyakoriság és az átlagos megrendelési érték is.

Az online kereskedelem növekedése rendkívül gyors, ami hatást gyakorol a munkaerőpiac alakulására is. Néhány évvel ezelőtt, amikor a hazai e-kereskedelem még valóban gyerekcipőben járt, sokan sötét jövőt vizionáltak a hagyományos kereskedelemben dolgozók számára. Ez alaptalan félelemnek bizonyult, hiszen a kereskedelmi munkaerőigény továbbra is növekvő pályán van, habár az online piac előretörésével bizonyosan változások következnek.

A megkérdezett szakértő újra felhívja a figyelmet arra, hogy a hazai e-kereskedelem részesedése még most is „csak” 5 százalék körüli, ami nem indokolja a hagyományos kereskedelmi modellek megváltozását, ugyanakkor újfajta pozíciók jelennek meg a kereskedelemhez köthető területeken. Az online kereskedelem növekedése magával vonja a futárszolgálatok fejlődését, de megváltoznak a raktárosok munkakörei is, miközben eddig ismeretlen pozíciók jelennek meg. A termékkínálat adminisztrációja, az online marketing, az üzemeltetés és az ügyfélkapcsolat mind-mind olyan pozíciókat teremt, amelyek a hagyományos kereskedelemben nem léteznek vagy egészen más munkaköröket jelentenek.


A versenyképes vezetői tudás megszerzése nem könnyű



Az e-kereskedelem folyamatos erősödése csak abban az esetben képzelhető el, ha megfelelő szakértői gárda jelenik meg a szférában - hangsúlyozza a megkérdezett szakértő. A megfelelő tudással rendelkező szakértők képzése nehéz és izgalmas feladat, hiszen megfelelő intézményrendszer a mai napig nem áll rendelkezésre, ehelyett elsősorban konferenciák, képzések és különböző online felületek szolgálják a tudás megosztását. Az autodidakta tanulás továbbra is hatalmas jelentőséggel bír az online kereskedelemben, egyre kiszámíthatóbb és stabilabb tudásbázis jelenik meg az online kereskedelemmel kapcsolatban.

A vezetőképzést nagyban nehezíti, hogy nem léteznek olyan iparági sztenderdek, amelyek univerzálisan használhatók lennének az online kereskedelem minden szegmenségen. A webplázák működési stratégiája nagyban eltérhet a kisebb tematikus oldalak stratégiájától, ráadásul egészen másféle gondolkodáskód jellemezhet egy autóalkatrészeket és egy vitaminkészítményeket forgalmazó webáruházat.


Minden változik



A hazai e-kereskedelem nagyon hasonló történetet ír, mint amit a nyugati országok esetében tapasztalhatunk. A webáruházat hajnalán jellemzően a műszaki cikkek kerültek online forgalomba. Nagyon jó példa erre az Extreme Digital, amely épp most ünnepelte a 15. születésnapját. Akkoriban a számítógépes alkatrészek és a fényképezőgépek ideális terméknek bizonyultak az online értékesítéshez, ez megalapozta a cég későbbi sikereit is. Ám a további portfólióbővítés ötletét a piac már kétkedve fogadta: hűtőszekrényeket és mosógépeket árulni a világhálón akkoriban még szokatlan jelenség volt, mára viszont valódi konkurenciaharc alakult ki ebben a szegmensben is. Hasonló kétkedés fogadta a barkácstermékek online megjelenését; mégis ki vásárolna online fűnyírót, fúrógépet vagy sarokcsiszolót, amikor azt mindenki a műszaki áruházakban választja ki? Kiderült, mégsem mindenki ragaszkodik a hagyományos vásárláshoz, hamarosan a barkács kategóriák online forgalma meredeken nőni kezdett.

A legnagyobb hazai webáruházak példája jól mutatja, hogy a legtöbb termékkategória sikeresen értékesíthető online forgalmazásban is. A GKI Digital idei jelentése szerint a zömében élelmiszereket értékesítő Tesco az 5. helyet szerezte meg a legnagyobb hazai webáruházak listáján, a könyvek forgalmazásával foglalkozó Libri-Bookline pedig a 9. lett. 2016-ban már hajlandóságot mutattunk a ruházati és divattermékek online vásárlására is, ami nagyban hozzájárult a Tchibo top10-es teljesítményéhez is.

Egyértelmű, hogy a széles forgalmazási kör munkaerő igényt jelent az e-kereskedelmi szegmensben is. Szakértő eladókra, ügyfélszolgálati munkatársakra, termékmenedzsmentre, pénzügyi dolgozókra és sok más kollégára változatlanul szükség van. Noha munkakörök változhatnak, az átállás lassú és fokozatos, így a kereskedelmi szektor jelentős változásaira nem kell számítani.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen?

A mesterséges intelligencia forradalmáról kiderülhet, hogy nem váltja be a hozzá fűzött reményeket: az iparág veszteséges, a projektek többsége... Teljes cikk

Már tízből hat webáruházban dolgozik AI munkatárs

Bár a hazai webáruházak többsége továbbra is növekedésre számít, komoly versenyhelyzettel kell szembenézniük. A Temu és más nemzetközi piacterek... Teljes cikk

Miért sérülékeny a 40 felettiek mentális egészsége?

A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk