Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 3 hete

Dagad az online kereskedelem, mégsem csökken a kereskedelmi munkaerőigény

A hazai e-kereskedelem növekedése folyamatos: a tavalyi évben a kiskereskedelmi forgalom több mint 5 százaléka online valósult meg. Nem csak az internetfelhasználók tábora növekszik, hanem a vásárlási gyakoriság és az átlagos megrendelési érték is.

Az online kereskedelem növekedése rendkívül gyors, ami hatást gyakorol a munkaerőpiac alakulására is. Néhány évvel ezelőtt, amikor a hazai e-kereskedelem még valóban gyerekcipőben járt, sokan sötét jövőt vizionáltak a hagyományos kereskedelemben dolgozók számára. Ez alaptalan félelemnek bizonyult, hiszen a kereskedelmi munkaerőigény továbbra is növekvő pályán van, habár az online piac előretörésével bizonyosan változások következnek.

A megkérdezett szakértő újra felhívja a figyelmet arra, hogy a hazai e-kereskedelem részesedése még most is „csak” 5 százalék körüli, ami nem indokolja a hagyományos kereskedelmi modellek megváltozását, ugyanakkor újfajta pozíciók jelennek meg a kereskedelemhez köthető területeken. Az online kereskedelem növekedése magával vonja a futárszolgálatok fejlődését, de megváltoznak a raktárosok munkakörei is, miközben eddig ismeretlen pozíciók jelennek meg. A termékkínálat adminisztrációja, az online marketing, az üzemeltetés és az ügyfélkapcsolat mind-mind olyan pozíciókat teremt, amelyek a hagyományos kereskedelemben nem léteznek vagy egészen más munkaköröket jelentenek.

A versenyképes vezetői tudás megszerzése nem könnyű

Az e-kereskedelem folyamatos erősödése csak abban az esetben képzelhető el, ha megfelelő szakértői gárda jelenik meg a szférában - hangsúlyozza a megkérdezett szakértő. A megfelelő tudással rendelkező szakértők képzése nehéz és izgalmas feladat, hiszen megfelelő intézményrendszer a mai napig nem áll rendelkezésre, ehelyett elsősorban konferenciák, képzések és különböző online felületek szolgálják a tudás megosztását. Az autodidakta tanulás továbbra is hatalmas jelentőséggel bír az online kereskedelemben, egyre kiszámíthatóbb és stabilabb tudásbázis jelenik meg az online kereskedelemmel kapcsolatban.

A vezetőképzést nagyban nehezíti, hogy nem léteznek olyan iparági sztenderdek, amelyek univerzálisan használhatók lennének az online kereskedelem minden szegmenségen. A webplázák működési stratégiája nagyban eltérhet a kisebb tematikus oldalak stratégiájától, ráadásul egészen másféle gondolkodáskód jellemezhet egy autóalkatrészeket és egy vitaminkészítményeket forgalmazó webáruházat.

Minden változik

A hazai e-kereskedelem nagyon hasonló történetet ír, mint amit a nyugati országok esetében tapasztalhatunk. A webáruházat hajnalán jellemzően a műszaki cikkek kerültek online forgalomba. Nagyon jó példa erre az Extreme Digital, amely épp most ünnepelte a 15. születésnapját. Akkoriban a számítógépes alkatrészek és a fényképezőgépek ideális terméknek bizonyultak az online értékesítéshez, ez megalapozta a cég későbbi sikereit is. Ám a további portfólióbővítés ötletét a piac már kétkedve fogadta: hűtőszekrényeket és mosógépeket árulni a világhálón akkoriban még szokatlan jelenség volt, mára viszont valódi konkurenciaharc alakult ki ebben a szegmensben is. Hasonló kétkedés fogadta a barkácstermékek online megjelenését; mégis ki vásárolna online fűnyírót, fúrógépet vagy sarokcsiszolót, amikor azt mindenki a műszaki áruházakban választja ki? Kiderült, mégsem mindenki ragaszkodik a hagyományos vásárláshoz, hamarosan a barkács kategóriák online forgalma meredeken nőni kezdett.

A legnagyobb hazai webáruházak példája jól mutatja, hogy a legtöbb termékkategória sikeresen értékesíthető online forgalmazásban is. A GKI Digital idei jelentése szerint a zömében élelmiszereket értékesítő Tesco az 5. helyet szerezte meg a legnagyobb hazai webáruházak listáján, a könyvek forgalmazásával foglalkozó Libri-Bookline pedig a 9. lett. 2016-ban már hajlandóságot mutattunk a ruházati és divattermékek online vásárlására is, ami nagyban hozzájárult a Tchibo top10-es teljesítményéhez is.

Egyértelmű, hogy a széles forgalmazási kör munkaerő igényt jelent az e-kereskedelmi szegmensben is. Szakértő eladókra, ügyfélszolgálati munkatársakra, termékmenedzsmentre, pénzügyi dolgozókra és sok más kollégára változatlanul szükség van. Noha munkakörök változhatnak, az átállás lassú és fokozatos, így a kereskedelmi szektor jelentős változásaira nem kell számítani.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Új vezető a Telenor HR-divíziójának élén

November 1-től HR igazgatóként Kiss Judit irányítja a Telenor Magyarország humánerőforrás divízióját. Elődje, Németh Zoltán HR... Teljes cikk

Visszatért a képernyőre az M1 pityókás riportere

Letelt három hónapos képernyőről való eltiltása Bencze Péternek, az M1 riporterének - írja a HVG. Teljes cikk

Letartóztatta a rendőrség az Agrokor volt vezetőit

Nagyszabású akcióban letartóztatta a rendőrség Horvátország legnagyobb magántulajdonú vállalata, a súlyos pénzügyi gondokkal küzdő Agrokor volt vezetőit Teljes cikk

Módos Márton cége az InfoRádió új tulajdonosa

Módos Márton, az eddigi ügyvezető igazgató, főszerkesztő cége vásárolta meg a Spéder Zoltán közvetett tulajdonában álló CEMP-X Online Zrt.-től... Teljes cikk

Új hotelmenedzser a The Ritz-Carlton Budapest élén

Engelbrecht Kinga személyében új hotelmenedzsert neveztek ki a budapesti The Ritz-Carlton élére, aki a szállodaigazgatói posztot is betölti az új... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár