Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 1 éve

Dagad az online kereskedelem, mégsem csökken a kereskedelmi munkaerőigény

A hazai e-kereskedelem növekedése folyamatos: a tavalyi évben a kiskereskedelmi forgalom több mint 5 százaléka online valósult meg. Nem csak az internetfelhasználók tábora növekszik, hanem a vásárlási gyakoriság és az átlagos megrendelési érték is.

Az online kereskedelem növekedése rendkívül gyors, ami hatást gyakorol a munkaerőpiac alakulására is. Néhány évvel ezelőtt, amikor a hazai e-kereskedelem még valóban gyerekcipőben járt, sokan sötét jövőt vizionáltak a hagyományos kereskedelemben dolgozók számára. Ez alaptalan félelemnek bizonyult, hiszen a kereskedelmi munkaerőigény továbbra is növekvő pályán van, habár az online piac előretörésével bizonyosan változások következnek.

A megkérdezett szakértő újra felhívja a figyelmet arra, hogy a hazai e-kereskedelem részesedése még most is „csak” 5 százalék körüli, ami nem indokolja a hagyományos kereskedelmi modellek megváltozását, ugyanakkor újfajta pozíciók jelennek meg a kereskedelemhez köthető területeken. Az online kereskedelem növekedése magával vonja a futárszolgálatok fejlődését, de megváltoznak a raktárosok munkakörei is, miközben eddig ismeretlen pozíciók jelennek meg. A termékkínálat adminisztrációja, az online marketing, az üzemeltetés és az ügyfélkapcsolat mind-mind olyan pozíciókat teremt, amelyek a hagyományos kereskedelemben nem léteznek vagy egészen más munkaköröket jelentenek.

A versenyképes vezetői tudás megszerzése nem könnyű

Az e-kereskedelem folyamatos erősödése csak abban az esetben képzelhető el, ha megfelelő szakértői gárda jelenik meg a szférában - hangsúlyozza a megkérdezett szakértő. A megfelelő tudással rendelkező szakértők képzése nehéz és izgalmas feladat, hiszen megfelelő intézményrendszer a mai napig nem áll rendelkezésre, ehelyett elsősorban konferenciák, képzések és különböző online felületek szolgálják a tudás megosztását. Az autodidakta tanulás továbbra is hatalmas jelentőséggel bír az online kereskedelemben, egyre kiszámíthatóbb és stabilabb tudásbázis jelenik meg az online kereskedelemmel kapcsolatban.

A vezetőképzést nagyban nehezíti, hogy nem léteznek olyan iparági sztenderdek, amelyek univerzálisan használhatók lennének az online kereskedelem minden szegmenségen. A webplázák működési stratégiája nagyban eltérhet a kisebb tematikus oldalak stratégiájától, ráadásul egészen másféle gondolkodáskód jellemezhet egy autóalkatrészeket és egy vitaminkészítményeket forgalmazó webáruházat.

Minden változik

A hazai e-kereskedelem nagyon hasonló történetet ír, mint amit a nyugati országok esetében tapasztalhatunk. A webáruházat hajnalán jellemzően a műszaki cikkek kerültek online forgalomba. Nagyon jó példa erre az Extreme Digital, amely épp most ünnepelte a 15. születésnapját. Akkoriban a számítógépes alkatrészek és a fényképezőgépek ideális terméknek bizonyultak az online értékesítéshez, ez megalapozta a cég későbbi sikereit is. Ám a további portfólióbővítés ötletét a piac már kétkedve fogadta: hűtőszekrényeket és mosógépeket árulni a világhálón akkoriban még szokatlan jelenség volt, mára viszont valódi konkurenciaharc alakult ki ebben a szegmensben is. Hasonló kétkedés fogadta a barkácstermékek online megjelenését; mégis ki vásárolna online fűnyírót, fúrógépet vagy sarokcsiszolót, amikor azt mindenki a műszaki áruházakban választja ki? Kiderült, mégsem mindenki ragaszkodik a hagyományos vásárláshoz, hamarosan a barkács kategóriák online forgalma meredeken nőni kezdett.

A legnagyobb hazai webáruházak példája jól mutatja, hogy a legtöbb termékkategória sikeresen értékesíthető online forgalmazásban is. A GKI Digital idei jelentése szerint a zömében élelmiszereket értékesítő Tesco az 5. helyet szerezte meg a legnagyobb hazai webáruházak listáján, a könyvek forgalmazásával foglalkozó Libri-Bookline pedig a 9. lett. 2016-ban már hajlandóságot mutattunk a ruházati és divattermékek online vásárlására is, ami nagyban hozzájárult a Tchibo top10-es teljesítményéhez is.

Egyértelmű, hogy a széles forgalmazási kör munkaerő igényt jelent az e-kereskedelmi szegmensben is. Szakértő eladókra, ügyfélszolgálati munkatársakra, termékmenedzsmentre, pénzügyi dolgozókra és sok más kollégára változatlanul szükség van. Noha munkakörök változhatnak, az átállás lassú és fokozatos, így a kereskedelmi szektor jelentős változásaira nem kell számítani.
Follow hrportal_hu on Twitter

A vállalkozó szerep-modell a mai napig hímnemű

Magyarország idén először csatlakozott a Vállalkozó Nők Világnapjához, melynek keretében női vállalkozók mutatkozhattak be a november 19-én megrendezésre kerülő rendezvényen, a Millenáris Startup Campuson. A rendezvény szervezői, a Jól-Lét alapítvány, az Impact Hub Budapest és a Civil Hírügynökség képviselői elmondták, hogy egy olyan aktív női közösséget szeretnének felépíteni, amelynek tagjai támogatatják egymást. „Arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a társadalmaknak erősíteni, ösztönözni, támogatni kell a vállalkozó nőket, a nők vállalkozásait, hiszen a nők jelenlétére, szerepvállalására, és az általuk megtermelt jövedelemre minden szinten szükség van” - mondta el a HR Portálnak Keveházi Kata, a világnap magyarországi nagykövete.tovább..

További cikkek
Rekordösszeggel támogatta a kormány a multikat, 12 millióba került egy munkahely

2018. december 11-ig a kormány 86,5 milliárd forintot osztott ki jellemzően multinacionális cégeknek a nagyberuházásaik támogatására, ami... Teljes cikk

A rabszolgatörvény miatt lezárták a Pénzügyminisztérium bejáratát

A Jobbik néhány tagja szerda reggel a lezárta a Pénzügyminisztérium bejáratát. A párt szerint a túlóratörvényről szóló javaslatot ennél a tárcánál dolgozták ki. Teljes cikk

Több mint 9 százalékkal nőtt a reálbér Romániában, 190 ezer forintot keresnek

Októberben 9,1 százalékkal volt nagyobb az inflációtól megszűrt béremelkedés Romániában a tavalyi tizedik hónaphoz mérten - közölte a román... Teljes cikk

Új szakemberrel bővült a HB Reavis vezetői csapata

Új akvizíciós és fejlesztési igazgatója lett a HB Reavis magyarországi vállalatának: Berényi Zsolt több mint egy évtizedes tapasztalattal... Teljes cikk

Munkába állt Vanda, az első magyar üzleti asszisztens

A Telekom telefonos ügyfélszolgálatán a hagyományos nyomógombos menürendszert nyáron virtuális üzleti asszisztens váltotta fel. Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár