Megjelent: 2 hete

Dr. Varga Zoltán: A Magyar Suzukinál jelenleg egy generációváltás zajlik

A Magyar Suzuki Zrt. Magyarország egyik legnagyobb munkáltatója, 2900-an dolgoznak az esztergomi gyárban. Másfél éve a vállalat jogi- és HR-osztályát Dr. Varga Zoltán vezeti, aki csaknem tíz évvel ezelőtt, vállalati jogászként csatlakozott a járműipari céghez. Úgy gondolja, a kollégák motiválása az egyik legfőbb szempont egy vállalat életében, miközben foglalkozni kell azzal is, hogy mindenki kezelni tudja a céget érintő változásokat. Nem tagadja azonban, a HR-szakma számos kihívással néz szembe napjainkban.

Egy rendkívül nehéz időszakban vette át a két osztály együttes vezetését. Mi az, amely személy szerint Önt motiválja?

A vezetői attitűd rányomja a bélyegét a kollégák munkakedvére, teljesítményére is. Éppen ezért hiszem, hogy egy vezetőnek minden nap azon kell dolgozni, hogy a kollégák által megszokott habitust, elhivatottságot és munkavégzési módszert hozza be a céghez. Ha én motiváltan és szenvedélyesen végzem a munkám, az a kollégáimra is átragad. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy csak azt a személyt lehet ösztönözni, akiben a motiváció alapja megvan. 

magyar suzuki varga zoltán

Úgy gondolom épp a motiváció az, amelyet nagyon könnyű elveszíteni a mindennapok nehézségei közepette. Ön mit tesz ez ellen?

Fontos, hogy meg kell tanulni és tanítani a változásokat kezelni. Ebben nagyon sokat segít a megfelelő mennyiségű és minőségű kommunikáció. Ha bevonod a kollégákat az információs hullámba, minden munkatársat a megfelelő szinten, azzal felkészítheted őket a nap mint nap változó környezetre. Az egyik legfontosabbnak azt tartom, hogy a szervezet tudatosan készüljön és készítsen fel a változó világra, amely a munkatársakat is érinti. Ugyancsak elengedhetetlennek tartom, hogy mindenkinek legyen felelősségi köre, egy feladat, amellyel csak ő foglalkozik és amely motivációt jelenthet számára a kiteljesedésben és a siker elérésében. Nekem az a feladatom, hogy támogassam a kollégáim abban, hogy a legjobb eredményt érjék el. 

magyar suzuki varga zoltán

A motiváció fenntartása és a változások kezelése mellett milyen kihívásokkal küzd HR-vezetőként?

A Magyar Suzukinál jelenleg egy generációváltás zajlik, ne felejtsük el, hogy a cég tavaly volt 30 éves. Sokan a nyugdíj közelében vannak, miközben nagyon sok a fiatal kolléga is. Ez egyaránt érinti a termelést, az irodai állományt és a menedzsmentet. Az a feladatunk, hogy a fiatal és az idősebb kollégák között hidat építsünk. Fontosnak tartom, hogy megtaláljuk a módját, amellyel vonzóvá tesszük a cégünket a fiatalok számára. Ugyanakkor fontos, hogy minden generációra ugyanakkora hangsúlyt fektessünk és ápoljuk a csapatszellemet, mert a meglévő tudást át kell mentenünk a jövő nemzedéknek, nemcsak gazdasági érdektől vezérelve. Közben pedig a fiatal korosztálytól is sokat lehet tanulni és nagy szükség van a lendületükre, illetve a frissességükre.

Hogyan kívánja ezt elérni a Magyar Suzuki?

Egyrészt azt szükséges hangsúlyozni, hogy ez nemcsak a szervezet teljes egészének a feladata, hanem az egyéneké is, így mindenkit be kell a helyzet kezelésébe vonni. Fontos a struktúrák áttelepítése, a vezetők felkészítése és továbbképzése, emellett a tehetséggondozási programunk minél hatékonyabb kiszélesítése. A munkám kezdetén felmértem, hogy miben, milyen szinten vagyunk és hol kellene fejlődni, és mindezt, alkalmazkodva a Magyar Suzuki működéséhez, hogyan tudjuk megvalósítani. Hiszek például az ösztöndíj- és gyakornoki programokban, valamint az egyedi egyetemi együttműködésekben. Fontos, hogy az értékeinkre helyezzük a hangsúlyt, azokat erősítsük, hiszen van mire büszkének lennünk. Számos olyan terület, illetve lehetőség van az esztergomi gyárban, amely érdekelheti a fiatalokat. Emellett ügyelni kell arra, hogy minél nagyobb hangsúlyt fektessünk a munkatársak integrációjára. Mindegy, hogy valaki Miskolcról, Nyíregyházáról vagy éppen Japánból, esetleg Indiából érkezik a Magyar Suzukihoz, neki ez egy új környezet lesz, ahol senkit nem ismer. Különösen jó példa erre az indiai munkatársak érkezése idén, hiszen bebizonyosodott, hogy megfelelő kiválasztással és integrációs programmal hatékonyan lehet beilleszteni külföldi munkavállalókat a Magyar Suzuki működésébe. 

magyar suzuki varga zoltánhttp://www.suzuki.hu

Ön szerint mi a legfőbb érték a Magyar Suzukinál, amely vonzó lehet egy munkakereső számára?

A Magyar Suzuki egy gondoskodó vállalat, amely minden helyzetben egy stabil közösség kialakítására és megtartására törekszik. Kollégáink jelentik a legfontosabb értéket, és ebben a Magyar Suzuki véleményem szerint minden nehéz helyzetben hiteles is maradt. A pénzügyi stabilitás mellett a munkatársak lojalitására és a vezetői stabilitásra építünk, miközben az egyensúlyra is figyelünk a gyökereinkből adódó japán és a magyar kultúra között. Úgy gondoljuk, hogy a Suzuki motorja az ember, és ezt nemcsak mondjuk, a mindennapokban is érzékeltetjük a munkatársakkal. Elismerjük és honoráljuk a szorgalmat, az odaadást és a munkához való alázatot. Vállalatunk elkötelezett a munkavállalói iránt és nem csak elvárjuk a lojalitást, teszünk a közösségünkért. Nálunk fontos, hogy reagáljunk például a munkatársainkat is érintő társadalmi problémákra, de a megoldást nem tudjuk teljes egészében magunkra vállalni. Ilyen esetben is fontos a teljesítmény alapú díjazás a szociális helyett. Ezért is vezettük be a műszakpótlék mellett egy teljesítményalapú termelékenységi prémiumot, amelyet a nyáron továbbfejlesztettünk. Szeptembertől elindítottuk a Termelékenységi Prémium EXTRÁ-t, amit az irodai állományra is kiterjesztettünk, a termelésben dolgozó kollégák esetében pedig erre az időszakra megemeltük a korábbi pótlék összegét. 

Hogyan befolyásolja a japán kulturális háttér a munkafolyamatokat és a vállalati kultúrát?

Nagyon szeretek japán kollégákkal együtt dolgozni. Jellemző rájuk, hogy amit kimondanak, ahhoz tartják magukat, ez pedig objektívvé és következetessé teszi a vállalatot. Tetszik a japán kollégák kollektív tudata, hogy nem hagyják lemaradni az embereket, igyekeznek felzárkóztatni őket és nem az elbocsájtásban, hanem a fejlesztésben hisznek. Fontos volt ugyanakkor számomra, hogy a magyar lendületet ötvözzem a japánokra jellemző részletekbe menő gondolkodással. A Magyar Suzukinál elsődleges szempont, hogy segítsük a szervezet interkulturális működését.

  • 2022.10.11HR Fest 22 - Forgatókönyvek sűrűjében Újra jön a HR-világ legmeghatározóbb szakmai eseménye. Ősszel újra vár a HR Fest az Akvárium Klubban, ahol ezúttal a gyors változásokra és a közeledő sötét felhőkre fókuszálunk. Neked van már forgatókönyved? Részletek Jegyek
  • 2022.10.11XIX. Magyar Munkajogi Konferencia Atipikus munkajogviszonyok, munkaszerződés és munkajogviszony tartalma, határozott idejű jogviszony sajátosságai. Milyen kihívásokkal kell a cégeknek jelenleg szembenézniük munkaügyi kérdésekben? Nem érdemes hiányoznia a XIX. Munkajogi Konferenciáról. Részletek Jegyek
  • 2022.10.13TÉR workshop - Legyél a teljesítményértékelés szakértője! Miről lesz szó? TÉR bevezetés lépései, szakmai újdonságok, legjobb gyakorlatok, működtetéssel kapcsolatos szakmai titkok. A rendezvény ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött. Részletek Jegyek
  • 2022.11.09Új EU-s irányelvek a Munka Törvénykönyvében Jelentős munkaügyi adminisztratív feladat ősz elején - két irányelv átültetésével módosul a munka törvénykönyve. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Munkavállaló helyett alvállalkozót toborozna? Kommunikálja már az első pillanattól!

A transzparens vállalati kommunikáció toborzás során is elengedhetetlen – különösképp ebben a folyamatosan változó, gazdaságilag... Teljes cikk

Miért fontos a teljesítményértékelés és hogyan hozzuk ki az embereinkből a legtöbbet?

A teljesítményértékelési rendszer nélkülözhetetlen információkat szolgáltat prémiumok elosztásához, visszajelzéshez, egyéni fejlesztési... Teljes cikk

A telefonvonalak mögötti arcok és módszerek: az executive search piackutató tanácsadói

Ez év elején jelent meg az Arthur Hunt partnereiről és magáról az executive search piacról szóló cikk, amelyben már szó esett a felső- és... Teljes cikk