Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 éve

A mesterséges intelligencia




A mesterséges intelligenciának (AI) a szolgáltató központokban a jövőben betöltött szerepéről beszélt Komjáthy Csaba, aki elmondta, hogy például call centerekben a nyelvi problémák is kiküszöbölhetők lesznek a közvetlen fordítással, az AI pedig ügyfélre szabott válaszokat lesz képes adni a felmerülő problémákra. A kiterjesztett mesterséges intelligencia önálló munkavégzésre is képes lesz szabályok és példák alapján. Aminél még eggyel további lépés, amikor komplex döntéseket fog hozni.

10-20 éven belül mindez a munkaerő 47%-át érinteni fogja, változni fognak a feladatok, és míg a cégek 32%-a fel van készülve a robottechnológia tekintetében, mindössze 12% készült fel arra, hogy ez az embereket hogyan fogja érinteni. Ugyanis újra kell definiálni a munkaköröket, feladatokat és a HR szerepét is.

Martijn ZuiderbaanMartijn Zuiderbaan
Martijn Zuiderbaan, a PA team képviseletében elmondta, hogy az lesz az érdekes, amikor a robot és az ember kölcsönösen fog tudni feladatokat adni egymásnak. Fontos szerepük lehet például a döntéstámogatásban. A digitális munkaerő ugyanolyan integrált része lesz a szervezeteknek, mint az emberi.

Elég jelentős az esély rá, hogy „okos munkahelyi cimborák” - gépek - fogják segíteni az irodai működést és életet is, amolyan digitális asszisztensként. (Bár még csak science fictionként, de láthattunk már hsonlóra példát a Black Mirror című sorozatban is.)

A toborzás jövője

A globális trendekből az is következik, hogy a tehetséges munkaerő bárhol lehet, bárhonnan lehet toborozni. Egyre inkább jellemző lesz a mobilitás növekedése. 2025-re a munkaerő 80%-a az Y és Z generációból kerül majd ki. Érdekes meglátás velük kapcsolatban, hogy míg ezekből a generációkból azok, akik kikerültek már a munkaerőpiacra 87%-ban úgy érzik, hogy készek egy-egy állás betöltésére, addig ezt a HR menedzserek csak 57% esetében gondolják így. Tehát elég jelentős szakadék mutatkozik a két fél percepciója között.

A szakemberek számára az egyértelmű, hogy folyamatos fejlesztésre, új és új készségek elsajátítására van szükség egyre inkább, hiszen a tudás egyre gyorsabban évül el. A környezetet is a folyamatos tanulási igény és szükségszerűség szerint kell kialakítani. A készségeknek, amelyek ma fontosak, 35%-ára nem lesz szükség a jövőben. A készségek, amelyekre viszont szükség lesz: az értékítélet, a kreatív gondolkodás, az érzelmi intelligencia, a tanulás, a tanítás, a folyamatos fejlődés készsége.

Balázsik Péter és Kelliár ZsoltBalázsik Péter és Kelliár Zsolt
Különböző becslések vannak arra nézve, hogy mikorra érjük majd el a teljes automatizációt a munkavégzés terén. Az egyik ilyen becslés 125 éves időtávra szól. A munkaerő toborzása azonban akár már ennél jóval hamarabb szoftverekre lehet bízva, különösen az alacsonyabb és közepes szintű pozíciók esetén. A toborzók feladatai átalakulnak, az emberi tényező része megmaradhat, mint a tanácsadás, a coach típusú szerep, de a recruiterek hagyományos feladatait át fogják tudni venni a robotok. Az olyan algoritmusokban van a jövő, amelyek a legszofisztikáltabb összevetések segítségével, szinte tökéletes biztonsággal meg tudják feleltetni egymásnak a pályázókat és a pozíciókat. (Persze itt a fő kérdés az, hogy elég szofisztikáltak lesznek-e az adatok, amelyek a szoftver rendelkezésére állnak, hogy meghozzon egy ilyen döntést.)

Balázsik Péter és Kelliár Zsolt, az SSC Heroes képviseletében, akik a jövő toborzási trendjeiről beszéltek, előadásuk végén hangsúlyozták, hogy a mesterséges intelligencia nem fogja átvenni a HR-esek helyét, azonban azokat a HR menedzsereket le fogják cserélni, akik nem értenek a mesterséges intelligenciához.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Egy csapatban dolgozik ember és robot?
2. oldal - A mesterséges intelligencia
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
  • 2020.10.16XIII. LEAN FÓRUM - KONFERENCIA A Fórum fókuszai: Lean Vezetés - Lean coaching Ipar 4.0. és a Lean a gyakorlatban Lean Quality – Lean Six Sigma Lean Office - Folyamatfejlesztés Részletek Jegyek
  • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Bértámogatás vagy a munkaidőkeret kiterjesztése? Íme, az ágazati válaszok!

Az idegenforgalom és a kiskereskedelem bértámogatással, az ipar elsősorban a munkaidőkeret kiterjesztésével reagál a koronavírusra - áll a Process... Teljes cikk

Home office és beléptetés online - így zajlanak a hétköznapok járvány idején a Roche Szolgáltató Kft-nél

Tudatos felkészülés krízishelyzetekre, home office teszt élesben a teljeskörű bevezetés előtt, online toborzás és onboarding a vészhelyzet alatt... Teljes cikk

170 új munkatárs és az Ice Cube sofőrjei segítik az élelmiszer-kiszállítást a Tescónál

A Tesco Online Bevásárlás csapatának munkáját a kiszállításban jártas Ice Cube cég munkatársai és autói is segítik. Teljes cikk