Egy jó álláshirdetés az érzelmeinkre hat
Amikor a cégek úgy döntenek, itt az ideje a bővítésnek vagy a hiánypótlásnak, azzal is szembesülniük kell, hogy a tehetséges jelöltekre folyamatosan növekszik a kereslet a piacon. Egy vezető állásportálon jelenleg 307 álláshirdetést találunk a gépészmérnöki pozícióra, de más foglalkoztatási csoportok – értékesítők, könyvelők, informatikusok – esetében is jelentős a kereslet, hiszen a szakember hiány miatt ezek a legnehezebben betölthető munkakörök – mutatott rá a Manpower Group 42 országot érintő kutatása 2015-ben.. A gyakornoki és utánpótlás programokon kívül a cégek új toborzási stratégiák kifejlesztésével is hozzá tudnak járulni a munkaerőhiány csökkentéséhez, hiszen a megszokott toborzási stratégiák nem fognak új eredményeket hozni. Ennek első lépése a megfelelő jelöltek megtalálása vonzó álláshirdetésekkel.
Az álláskeresők figyelmét azonban nem csak érzelmi szinten kell felkelteni, hanem arra is ügyelni kell, hogy az úgynevezett „hármas egységből” (ki keres – kit keres – mire keres) ne hangsúlyozzuk túlzottan a feladatkör egységét, és ne hanyagoljuk el a pozicionálás részt, melyben a vállalatunk céljait, értékrendjét, elképzelését, gondolkodásmódját mutatjuk be. Ugyanis ha szimplán csak a cégnevet tüntetjük fel, nem sok esélyünk marad arra, hogy olyan feladatorientált, a feladatok iránt érdeklődő jelöltek pályázzák meg majd az állást, akik értékrendjükben és gondolkodásukban is illeszkednek a cégkultúrához.

Az itt következő hat tippel elkerülhetőek a leggyakoribb hirdetési hibák:
1. Már az elején ragadjuk meg a figyelmüket
Amikor a kiválasztás folyamata elindul, próbáljuk meg elképzelni az ideális jelöltet, akivel szeretnénk betölteni a megüresedett pozíciót. Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie? Milyen üzenet érdekelheti ezt az embert? Ezek nagyon fontos részletek, melyeket át kell gondolnunk a munkaköri leírás során. Az olyan indító kérdések, mint például „Olyan állást keres, mely tökéletes a kreatív elmének?”, vagy „Olyan állást keres, mely előremozdítja az IT-karrierjét?”, megragadják a jelentkezők figyelmét. Amikor ilyen módon szabjuk az ideális jelöltre a hirdetést, leegyszerűsítjük a kiválasztási folyamatot is.
Ha merészebbek vagyunk, próbálkozhatunk rendhagyó, formabontó figyelemfelkeltéssel is. Nagy hatást gyakorolhat az álláskeresőkre, ha innovatív módon megkülönböztetjük a cégünket a versenytársainktól. Az Apple például egy ellentmondásos, mégis ízlésesen szellemes hirdetési szlogent („Close Your Windows, Open a Few Doors”) használt arra, hogy elcsábítsa a konkurens Windows szakembereit. A McDonald’s pedig rendkívül merész és látszólag sértő kijelentéseket alkalmazott a figyelemfelkeltésre, hogy aztán az apró betűs részben felfedje valódi üzenetét: „Mi nem veszünk fel törököket, görögöket, indiaiakat, etiópiaiakat, vietnamiakat, kínaiakat vagy peruiakat. – Mi egyéniségeket alkalmazunk.” De szokatlan utat választott egy IT-s cég is: régimódi, „cetli-tépős” plakátokon hirdette meg IT-mérnöki pozícióit oly módon, hogy a leszakítható cetliken a cég telefonszámát matematikai egyenletekbe kódolva adta meg.

2. Írjuk le a lényegi pontokat
Míg a nagyon részletes álláshirdetés nem jó, biztosítanunk kell, hogy minden lényeges szempontot tartalmaz a hirdetésünk:
- Bemutatkozás és a pozíció megjelölése: Írjuk le, kik vagyunk, hogyan gondolkodunk, mi az, ami csak ránk jellemző, mi különböztet meg másoktól. Törekedjünk a pontos megfogalmazásra a pozíciónév megadásánál is, vagyis kerüljük a túlságosan szakma specifikus megnevezéseket (pl. QA Engineer), a célközönségünkhöz szóló, generációs terminológiát használjunk.
- Készségek és képesítések: Jegyezzünk le néhány képességet és képesítést, melyek szükségesek a munkához, illetve jelezzük azt is, hogy ezek követelmények-e vagy pusztán előnyök. Ne soroljuk fel az összes elvárásunkat, mely a tökéletes jelöltet jellemzi, és legyünk realisztikusak. A túlszűrés túl kevés jelentkezőt produkál.
- Foglalkoztatási típus: Ennél a résznél kell kitérnünk arra, hogy teljes- vagy részmunkaidős állást szeretnék betöltetni.
- Fizetés és juttatás: A jelentkezők honorálják, ha a fizetés is fel van tüntetve, de ha erre nem szeretnénk kitérni, mindenképpen soroljunk fel néhány vonzó elemet (egyéb juttatások, munkakörnyezet, rugalmas munkaidő, továbbképzési támogatás…stb.)
- Cég székhelye, elérhetősége: Itt kell szerepelnie az iroda postacímének, e-mail címének, közösségi média oldalának, hogy megkönnyítsük a jelentkezést. Bizalmat ébreszt a pályázóban, ha egy kontaktszemély elérhetőségét is megadjuk, akit kérdése esetén felhívhat.
3. Se túl rövid, se túl hosszú
Miután minden lényeges szempont szerepel a hirdetésben, tagoljuk a leírtakat: a strukturált hirdetés sokkal átláthatóbb, mint az összefüggő szöveg.
4. Tartózkodjunk a ködös kifejezésektől
A munkaköri leírás részletezésnél kerüljük az olyan szavakat, mint a „gyakran”, „néha”, „marketing tevékenység koordinálása”, helyettük törekedjünk arra, hogy informatívak és egyértelműek legyünk.
5. Keressük a vizuális megoldásokat
A job.ru orosz álláskereső portál egyik hirdetésében egy fotókoncepttel hívta fel az álláskeresők figyelmét az oldalra: a képen egy szakács sétálgatott az utcán, miközben a feje felett épp egy sütő zuhant ki az emeletről, a szlogen pedig így szólt: „ne várd, hogy a munka az öledbe essen, találd meg a számításod a job.ru-n”. Az unalmas formaságok helyett grafikákkal és képekkel is szemeltethetjük a vállalat személyiségét. Egy online videó, fotó a csapatról érzelmi reakciót hoz létre a jelöltben. Legyünk egyediek a vizuális megjelenésben: használjuk a cég arculatát és logóját.
6. Legyünk személyesek
Ne tűnjön úgy, mintha egy robot írná meg a hirdetést. A potenciális jelöltek azokat a vállalatokat részesítik előnyben, akik hozzájuk szólnak, a számukra vonzó hívószavakat használják. Ismerjük meg a célközönségünket, hogy hirdetésünkkel bizalmat ébresszünk bennük.
Ha szeretne többet megtudni a legújabb toborzási trendekről, böngéssze át a HVG szeptemberi Online Toborzási konferenciájának programját – a rendezvény egyik témája: Kreativitás az álláspiacon – Mitől lesz jó egy álláshirdetés?
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Köllner Zsófia, a Linguina alapítója és a Business Fest HR Hacks színpadi előadója arról beszél, hogyan lehet a céges nyelvtanulást... Teljes cikk
A bér- és humánügyviteli szolgáltatások terén piacvezető szerepet betöltő NEXON 2025. június 1-től telefonos ügyfélszolgálati rendszerét... Teljes cikk
Az „Egy nap a site-on” programmal formálja munkavállalói szemléletét a B+N. Teljes cikk
- 5-ből 3 munkáltató szerint a soft skill-ek fontosabbak, mint valaha 1 hete
- Így segítheti az AI az álláskeresést 1 hete
- Álláskeresés túlgondolás nélkül: mi van ha...? 2 hete
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 2 hete
- Ez az álláskeresés receptje a magyar dolgozók szerint 3 hete
- Felmérés: kevés cég tartja hatékonynak a készségek értékelését 3 hete
- Álláskeresés nyáron? Készülj extra körökre! 3 hete
- Felmérés: Egyre kevesebb munkahelyen elvárás a diploma 3 hete
- Költséges kivárás: mit veszít a HR, ha nem lép nyáron? 3 hete
- "Könnyű munka otthonról" - ezért kell vigyázni az álláshirdetésekkel 1 hónapja
- Hogyan vonzzuk be a megfelelő jelölteket a digitális térben? 1 hónapja