Fejvadászat a bokszutcában - "élőben" toboroznak az autógyárak
Szélsőséges körülmények között, bokszutcában zajlik a fejvadászat a Formula Student Hungaryn (FHS), amelyen a világ tekintélyes egyetemeinek hallgatói saját tervezésű és maguk építette versenyautókkal mérik össze tudásukat. Gyártmányaikat az érdeklődők mellett elsősorban tekintélyes autó- és motorgyárak vezető munkatársai figyelik árgus szemmel. Nem humánerőforrás-igazgatói irodák csendjében faggatják az egyetemek padjaiból rövidesen kikerülő konstruktőröket az invenciózus fejlesztők felkutatásáért és kiválasztásáért felelős szakemberek, hanem felbőgő motorok zajában "kóstolgatják" őket, vajon kikben találják meg a világcégek hazai leányvállalatainak, de akár anyavállalatoknak a leendő munkatársait.
- Az Egyesült Államokban azért találták ki, hogy a fiatalok felhívhassák magukra a figyelmet, megmutathassák, hogy miben jobbak, mint mások - mondja Pintér-Péntek Imre, a versenyt rendező X-Meditor szakkommunikációs cég ügyvezetője. - Na, meg azért is, mert az autógyárak azt tapasztalták, hogy az egyetemekről kikerült fiatalok a gyakorlatban nem igazán brillíroznak, mivel kevés muníciót kapnak ezen a téren a diákévek alatt.
Hódít a mozgalom
Közlése szerint az FSH bevált, a felkészülés és az autóépítés professzionális tapasztalatokkal vértezi fel a csapatmunka résztvevőit. A mozgalom nemzetközi szinten is hódít, és ma már nemcsak a tengeren túl, hanem Európában és Ázsiában is egyre nagyobb látogatottságnak örvend.
Népszerűségét - és a magyar futam presztízsét - mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a nyárvégi versenyre 52 másodperc alatt betelt az internetes nevezési lista. Volt nagy tülekedés, hiszen a listás helyezettek kétszerese próbált bekerülni a keretbe. Végül is tizenkét ország 41 csapatának sikerült neveznie, az ügyvezetői szavai szerint nyilván ők nyomták meg leggyorsabban az enter gombot a lemaradtakat megelőzve. A győr-gönyűi kikötő betonján harmadik alkalommal bőgtek fel a Formula-autók motorjai, még indiai versenyzők is rajthoz álltak az európai országokból érkezők mellett.
Az autóipari konszernektől delegált bírálók nemcsak azt várják el a csapatoktól, hogy minél tökéletesebb versenyautót építsenek, hanem a teameknek vállalkozásként is helyt kell állniuk. Utóbbit - akár egy egyetemi vizsgán - műszaki, üzleti, költségterv-prezentáción bizonyítják a szakértők előtt. Hogy ne legyen gikszer, a mérnökhallgatók marketing-, menedzsment- és pénzügyi ismeretekben jártas egyetemistákat is maguk mellé vesznek.
- A rendezvény nem elsősorban a pilóták, hanem a konstrukciók és a kreatív konstruktőrök versenye. Első megközelítésben, sok más mellett, ebben is különbözik a közismert Forma-1-től - magyarázza Dusza András, az X-Meditor kommunikációs vezetője, hozzáfűzve, hogy az autókat az egyetemista csapatok maguk tervezik és járműipari cégek támogatásával építik fel. A támogatás akár technikai-technológiai segítségben, akár anyagiakban is megmutatkozhat.
- Szponzorok nélkül be is omlana az FS-mozgalom, hiszen egy-egy csapat éves büdzséje 35-40 millió forint. Alsó hangon ekkora forrásra van szükség ahhoz, hogy egy év alatt elkészüljön az autó. Egyébként a szponzorszerzés is része a programnak - jegyezte meg a kommunikációs vezető. Szerinte Németországban 100 millió forintnak megfelelő összegből készülnek fel a teamek a következő évi versenyre.
Persze a rajthoz álló konstrukciók a gyakorlatban is bizonyítanak: vizsgáznak gyorsulásból, kormányozhatóságból, terhelhetőségből, ám a végső helyezést nem kevéssé befolyásolja, hogy mindeközben mennyi üzemanyagot fogyasztanak.
Konstruktőri előszoba
A két szakember tapasztalata szerint a győr-gönyűi eseményt kedvelik a versenyzők, már az első után díjjal, ötletes kivitelű táblával ismerték el a jó színvonalú rendezést. A népszerűségbe valószínűleg belejátszik a közhelyként emlegetett magyaros vendégszeretet, és az is, hogy a versenypálya túloldalán is törődnek velük. Gondoskodnak szállásukról, étkezésükről, és nem mellesleg a jó hangulatról a különféle klubprogramokon, fogadásokon.
Az autóipar és a felsőoktatás éves nagy találkozójára összesen tizenhét országból több mint 2800-an érkeztek a szakmából. A versenyzők és a támogatók ismerkedtek, kölcsönösen tájékozódtak egymás elképzeléseiről, terveiről és igényeiről. A visszajáró versenyzőket a szponzorok már név szerint ismerik: ezeknek a fiataloknak nincs gondjuk az elhelyezkedéssel, nem kell állásért kilincselniük. A diploma megszerzése után számosan közülük vezető szerepet kapnak a járműipari fejlesztésekben.
- Tavaly Thomas Faustmann, a győri Audi elsőszámú vezetője is meglátogatta a rendezvényt, végigment a bokszutcában, szóba elegyedett a fiatalokkal. Az egyik sráccal hosszabban időzött... A fiatalember két nap múlva már az Audinál dolgozott - idézi fel az akkori történetet Dusza András.
De azok sem járnak rosszul, akik az autósport területén akarnak érvényesülni. Egyik-másik Forma-1-es istálló a Formula Studenten edzett fiatalokat veszi be gyakornoknak a csapatba, és fejlesztő mérnökeiket is közülük verbuválják. Szakmai körökben nem hiába a frappáns mondás: a Formula Student a Forma-1 konstruktőri előszobája.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A gazdaság lassulása és az iparági átrendeződések miatt jelentősen csökkent a nyitott vezetői álláshelyek száma Magyarországon. A szűkülő... Teljes cikk
Jobban merünk állást váltani 2025 őszén, mint korábban? Melyek a főbb dilemmák? Mennyire félünk az AI-tól? Erről is kérdeztük Fazekas Évát, a... Teljes cikk
San Francisco nem bízza a véletlenre a rendőrfőnök-váltást: a város ismét a Ralph Andersen & Associates fejvadászcéget bízta meg, hogy... Teljes cikk
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 2 hete
- Elindult a Talent Bridge országos HR-esetmegoldó verseny – a jövő HR- szakembereit keressük 2 hete
- Tárgyalási stílusok: együttműködő vagy agresszív? 2 hete
- Felmérés: egyre több álláshirdetés említi az AI-t, de kontextus nélkül 2 hete
- 55 új munkahely jön létre 42 milliárdból Szolnokon 2 hete
- Lying at work - How to spot it? 3 hete
- Manufacturing Engineer 3 hete
- Felpörgeti a toborzást a CATL Debrecenben – duplájára nőhet a dolgozói létszám 3 hete
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 4 hete
- Megújul a Shell Hungary vezetősége - novembertől új HR-vezető is érkezik 1 hónapja
- Toborzási roham a BMW-gyárban – ekkora bért kínálnak a kezdőknek 1 hónapja


Nehezen fellelhető szakemberek vagy vezetők toborzásával, fejvadászattal és személyzeti kérdésekkel kapcsolatban válaszoló szakértőnk:
Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?