kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 13 éve

Fejvadászat a bokszutcában - "élőben" toboroznak az autógyárak

Szélsőséges körülmények között, bokszutcában zajlik a fejvadászat a Formula Student Hungaryn (FHS), amelyen a világ tekintélyes egyetemeinek hallgatói saját tervezésű és maguk építette versenyautókkal mérik össze tudásukat. Gyártmányaikat az érdeklődők mellett elsősorban tekintélyes autó- és motorgyárak vezető munkatársai figyelik árgus szemmel. Nem humánerőforrás-igazgatói irodák csendjében faggatják az egyetemek padjaiból rövidesen kikerülő konstruktőröket az invenciózus fejlesztők felkutatásáért és kiválasztásáért felelős szakemberek, hanem felbőgő motorok zajában "kóstolgatják" őket, vajon kikben találják meg a világcégek hazai leányvállalatainak, de akár anyavállalatoknak a leendő munkatársait.

A verseny tulajdonképpen találkozóhely, olyan fix pont, ahol az autóipari vállalatok képviselői a legkiemelkedőbb képességű járműipari főiskolásokkal, egyetemistákkal jöhetnek össze. Nem véletlen, hogy 1981 óta működik világszerte.

- Az Egyesült Államokban azért találták ki, hogy a fiatalok felhívhassák magukra a figyelmet, megmutathassák, hogy miben jobbak, mint mások - mondja Pintér-Péntek Imre, a versenyt rendező X-Meditor szakkommunikációs cég ügyvezetője. - Na, meg azért is, mert az autógyárak azt tapasztalták, hogy az egyetemekről kikerült fiatalok a gyakorlatban nem igazán brillíroznak, mivel kevés muníciót kapnak ezen a téren a diákévek alatt.


Hódít a mozgalom



Közlése szerint az FSH bevált, a felkészülés és az autóépítés professzionális tapasztalatokkal vértezi fel a csapatmunka résztvevőit. A mozgalom nemzetközi szinten is hódít, és ma már nemcsak a tengeren túl, hanem Európában és Ázsiában is egyre nagyobb látogatottságnak örvend.

Népszerűségét - és a magyar futam presztízsét - mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a nyárvégi versenyre 52 másodperc alatt betelt az internetes nevezési lista. Volt nagy tülekedés, hiszen a listás helyezettek kétszerese próbált bekerülni a keretbe. Végül is tizenkét ország 41 csapatának sikerült neveznie, az ügyvezetői szavai szerint nyilván ők nyomták meg leggyorsabban az enter gombot a lemaradtakat megelőzve. A győr-gönyűi kikötő betonján harmadik alkalommal bőgtek fel a Formula-autók motorjai, még indiai versenyzők is rajthoz álltak az európai országokból érkezők mellett.

Az autóipari konszernektől delegált bírálók nemcsak azt várják el a csapatoktól, hogy minél tökéletesebb versenyautót építsenek, hanem a teameknek vállalkozásként is helyt kell állniuk. Utóbbit - akár egy egyetemi vizsgán - műszaki, üzleti, költségterv-prezentáción bizonyítják a szakértők előtt. Hogy ne legyen gikszer, a mérnökhallgatók marketing-, menedzsment- és pénzügyi ismeretekben jártas egyetemistákat is maguk mellé vesznek.

- A rendezvény nem elsősorban a pilóták, hanem a konstrukciók és a kreatív konstruktőrök versenye. Első megközelítésben, sok más mellett, ebben is különbözik a közismert Forma-1-től - magyarázza Dusza András, az X-Meditor kommunikációs vezetője, hozzáfűzve, hogy az autókat az egyetemista csapatok maguk tervezik és járműipari cégek támogatásával építik fel. A támogatás akár technikai-technológiai segítségben, akár anyagiakban is megmutatkozhat.

- Szponzorok nélkül be is omlana az FS-mozgalom, hiszen egy-egy csapat éves büdzséje 35-40 millió forint. Alsó hangon ekkora forrásra van szükség ahhoz, hogy egy év alatt elkészüljön az autó. Egyébként a szponzorszerzés is része a programnak - jegyezte meg a kommunikációs vezető. Szerinte Németországban 100 millió forintnak megfelelő összegből készülnek fel a teamek a következő évi versenyre.

Persze a rajthoz álló konstrukciók a gyakorlatban is bizonyítanak: vizsgáznak gyorsulásból, kormányozhatóságból, terhelhetőségből, ám a végső helyezést nem kevéssé befolyásolja, hogy mindeközben mennyi üzemanyagot fogyasztanak.


Konstruktőri előszoba



A két szakember tapasztalata szerint a győr-gönyűi eseményt kedvelik a versenyzők, már az első után díjjal, ötletes kivitelű táblával ismerték el a jó színvonalú rendezést. A népszerűségbe valószínűleg belejátszik a közhelyként emlegetett magyaros vendégszeretet, és az is, hogy a versenypálya túloldalán is törődnek velük. Gondoskodnak szállásukról, étkezésükről, és nem mellesleg a jó hangulatról a különféle klubprogramokon, fogadásokon.

Az autóipar és a felsőoktatás éves nagy találkozójára összesen tizenhét országból több mint 2800-an érkeztek a szakmából. A versenyzők és a támogatók ismerkedtek, kölcsönösen tájékozódtak egymás elképzeléseiről, terveiről és igényeiről. A visszajáró versenyzőket a szponzorok már név szerint ismerik: ezeknek a fiataloknak nincs gondjuk az elhelyezkedéssel, nem kell állásért kilincselniük. A diploma megszerzése után számosan közülük vezető szerepet kapnak a járműipari fejlesztésekben.

- Tavaly Thomas Faustmann, a győri Audi elsőszámú vezetője is meglátogatta a rendezvényt, végigment a bokszutcában, szóba elegyedett a fiatalokkal. Az egyik sráccal hosszabban időzött... A fiatalember két nap múlva már az Audinál dolgozott - idézi fel az akkori történetet Dusza András.

De azok sem járnak rosszul, akik az autósport területén akarnak érvényesülni. Egyik-másik Forma-1-es istálló a Formula Studenten edzett fiatalokat veszi be gyakornoknak a csapatba, és fejlesztő mérnökeiket is közülük verbuválják. Szakmai körökben nem hiába a frappáns mondás: a Formula Student a Forma-1 konstruktőri előszobája.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért nehezebb ma vezetői állást találni Magyarországon, mint pár éve?

A gazdaság lassulása és az iparági átrendeződések miatt jelentősen csökkent a nyitott vezetői álláshelyek száma Magyarországon. A szűkülő... Teljes cikk

Feladatot keressünk, ne pozíciónevet: Jobangel az álláskeresés titkairól

Jobban merünk állást váltani 2025 őszén, mint korábban? Melyek a főbb dilemmák? Mennyire félünk az AI-tól? Erről is kérdeztük Fazekas Évát, a... Teljes cikk

Ha nem válik be, ingyen újra keresik - fejvadászat garanciával

San Francisco nem bízza a véletlenre a rendőrfőnök-váltást: a város ismét a Ralph Andersen & Associates fejvadászcéget bízta meg, hogy... Teljes cikk