kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 13 éve

Fejvadászat a bokszutcában - "élőben" toboroznak az autógyárak

Szélsőséges körülmények között, bokszutcában zajlik a fejvadászat a Formula Student Hungaryn (FHS), amelyen a világ tekintélyes egyetemeinek hallgatói saját tervezésű és maguk építette versenyautókkal mérik össze tudásukat. Gyártmányaikat az érdeklődők mellett elsősorban tekintélyes autó- és motorgyárak vezető munkatársai figyelik árgus szemmel. Nem humánerőforrás-igazgatói irodák csendjében faggatják az egyetemek padjaiból rövidesen kikerülő konstruktőröket az invenciózus fejlesztők felkutatásáért és kiválasztásáért felelős szakemberek, hanem felbőgő motorok zajában "kóstolgatják" őket, vajon kikben találják meg a világcégek hazai leányvállalatainak, de akár anyavállalatoknak a leendő munkatársait.

A verseny tulajdonképpen találkozóhely, olyan fix pont, ahol az autóipari vállalatok képviselői a legkiemelkedőbb képességű járműipari főiskolásokkal, egyetemistákkal jöhetnek össze. Nem véletlen, hogy 1981 óta működik világszerte.

- Az Egyesült Államokban azért találták ki, hogy a fiatalok felhívhassák magukra a figyelmet, megmutathassák, hogy miben jobbak, mint mások - mondja Pintér-Péntek Imre, a versenyt rendező X-Meditor szakkommunikációs cég ügyvezetője. - Na, meg azért is, mert az autógyárak azt tapasztalták, hogy az egyetemekről kikerült fiatalok a gyakorlatban nem igazán brillíroznak, mivel kevés muníciót kapnak ezen a téren a diákévek alatt.


Hódít a mozgalom



Közlése szerint az FSH bevált, a felkészülés és az autóépítés professzionális tapasztalatokkal vértezi fel a csapatmunka résztvevőit. A mozgalom nemzetközi szinten is hódít, és ma már nemcsak a tengeren túl, hanem Európában és Ázsiában is egyre nagyobb látogatottságnak örvend.

Népszerűségét - és a magyar futam presztízsét - mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a nyárvégi versenyre 52 másodperc alatt betelt az internetes nevezési lista. Volt nagy tülekedés, hiszen a listás helyezettek kétszerese próbált bekerülni a keretbe. Végül is tizenkét ország 41 csapatának sikerült neveznie, az ügyvezetői szavai szerint nyilván ők nyomták meg leggyorsabban az enter gombot a lemaradtakat megelőzve. A győr-gönyűi kikötő betonján harmadik alkalommal bőgtek fel a Formula-autók motorjai, még indiai versenyzők is rajthoz álltak az európai országokból érkezők mellett.

Az autóipari konszernektől delegált bírálók nemcsak azt várják el a csapatoktól, hogy minél tökéletesebb versenyautót építsenek, hanem a teameknek vállalkozásként is helyt kell állniuk. Utóbbit - akár egy egyetemi vizsgán - műszaki, üzleti, költségterv-prezentáción bizonyítják a szakértők előtt. Hogy ne legyen gikszer, a mérnökhallgatók marketing-, menedzsment- és pénzügyi ismeretekben jártas egyetemistákat is maguk mellé vesznek.

- A rendezvény nem elsősorban a pilóták, hanem a konstrukciók és a kreatív konstruktőrök versenye. Első megközelítésben, sok más mellett, ebben is különbözik a közismert Forma-1-től - magyarázza Dusza András, az X-Meditor kommunikációs vezetője, hozzáfűzve, hogy az autókat az egyetemista csapatok maguk tervezik és járműipari cégek támogatásával építik fel. A támogatás akár technikai-technológiai segítségben, akár anyagiakban is megmutatkozhat.

- Szponzorok nélkül be is omlana az FS-mozgalom, hiszen egy-egy csapat éves büdzséje 35-40 millió forint. Alsó hangon ekkora forrásra van szükség ahhoz, hogy egy év alatt elkészüljön az autó. Egyébként a szponzorszerzés is része a programnak - jegyezte meg a kommunikációs vezető. Szerinte Németországban 100 millió forintnak megfelelő összegből készülnek fel a teamek a következő évi versenyre.

Persze a rajthoz álló konstrukciók a gyakorlatban is bizonyítanak: vizsgáznak gyorsulásból, kormányozhatóságból, terhelhetőségből, ám a végső helyezést nem kevéssé befolyásolja, hogy mindeközben mennyi üzemanyagot fogyasztanak.


Konstruktőri előszoba



A két szakember tapasztalata szerint a győr-gönyűi eseményt kedvelik a versenyzők, már az első után díjjal, ötletes kivitelű táblával ismerték el a jó színvonalú rendezést. A népszerűségbe valószínűleg belejátszik a közhelyként emlegetett magyaros vendégszeretet, és az is, hogy a versenypálya túloldalán is törődnek velük. Gondoskodnak szállásukról, étkezésükről, és nem mellesleg a jó hangulatról a különféle klubprogramokon, fogadásokon.

Az autóipar és a felsőoktatás éves nagy találkozójára összesen tizenhét országból több mint 2800-an érkeztek a szakmából. A versenyzők és a támogatók ismerkedtek, kölcsönösen tájékozódtak egymás elképzeléseiről, terveiről és igényeiről. A visszajáró versenyzőket a szponzorok már név szerint ismerik: ezeknek a fiataloknak nincs gondjuk az elhelyezkedéssel, nem kell állásért kilincselniük. A diploma megszerzése után számosan közülük vezető szerepet kapnak a járműipari fejlesztésekben.

- Tavaly Thomas Faustmann, a győri Audi elsőszámú vezetője is meglátogatta a rendezvényt, végigment a bokszutcában, szóba elegyedett a fiatalokkal. Az egyik sráccal hosszabban időzött... A fiatalember két nap múlva már az Audinál dolgozott - idézi fel az akkori történetet Dusza András.

De azok sem járnak rosszul, akik az autósport területén akarnak érvényesülni. Egyik-másik Forma-1-es istálló a Formula Studenten edzett fiatalokat veszi be gyakornoknak a csapatba, és fejlesztő mérnökeiket is közülük verbuválják. Szakmai körökben nem hiába a frappáns mondás: a Formula Student a Forma-1 konstruktőri előszobája.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Íme a hat legnagyobb ügyvezetői kihívás: a munkaerő az élen

4 kontinens, 26 ország, közel 700 vállalat első számú vezetője körében készített kutatást a legnagyobb kihívásokról az International Executive... Teljes cikk

Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció?

Munkaerő-piaci attitűdkutatások szólnak arról, hogy a mostani huszonévesek - a Z generációsok - nem vágynak vezetői szerepre. Főként az ezzel... Teljes cikk

Borúsan látják a jövőt a magyar munkavállalók

A globális bizonytalanság és a fokozódó geopolitikai feszültségek mellett az infláció és az elhúzódó válság réme kísért továbbra is a magyar... Teljes cikk