Megjelent: 1 éve

Generációk együtt, a home office-ban - így segítsük egymást!

Steigervald Krisztián generációkutató, stratéga és tréner a koronavírus miatt kialakult, korántsem szokványos helyzet kezelésére ad jótanácsokat minden korosztálynak. Ne válj “büdös pizsamázóvá”, és soha ne hívj fel váratlanul egy Z-generációs munkatársat, mert számára ez olyan, mintha rátörnéd a fürdőszobaajtót!

images

Sokan, sokat fogunk tanulni az következő hetekben a home office-ról és az online együttműködés mikéntjéről. Mint minden másnak, ennek is megvannak a maga generációs szépségei, amiket ha megértünk, könnyebb lesz a közös munka ezekben a korántsem szokványos időkben.

Sokan találjuk teljesen váratlan helyzetekben magunkat ebben az időszakban. Lemondott rendezvények, hirtelen bezáratott üzletek, kiürült szállodák és bulihelyek, tömegeket kerülő tömegek, váratlanul munkanélkülivé vált ismerősök Facebook-bejegyzései, növekvő bizonytalanság és számtalan kérdőjel a saját életünkkel kapcsolatban.

Ráadásul egyre többen kényszerülnek otthonról dolgozni. Van, akinek ez rutinszerűen fog menni, másoknak merőben új lesz a helyzet. Nekik online együttműködést kell tanulniuk, és elsajátítani a cégük által rájuk kényszerített kollaboratív felületek használatát. Word-ről Google Docs-ra, Drive-ra kell átállniuk, Skype-on, Teamsben, vidókonferenciákon kell navigálniuk, és ezeken a felületeken keresztül kapnak meg, oldanak meg, vagy adnak ki feladatokat.

Cégek százainál zajlanak a gyorstalpalók, tesztüzemek, raklapszám vásárolják a laptopokat és más informatikai eszközöket, emellett igyekeznek biztosítani a hozzáférést a székhelyükön futó megoldásokhoz (VPN).

Elveszve a saját életünkben

“Biztos, hogy sokan érzik magukat elveszettnek ebben a helyzetben. Felelősségteljes munkaadóként most ezerrel a kollégákra kell koncentrálni, mert közülük nagyon sokan veszélybe kerülhetnek: a bizonytalanság, az információhiány, az új helyzet miatt csökkenhet az aktivitás, nőhet a depresszió” - hívja fel a figyelmet Steigervald Krisztián generációkutató.

A 45-50 felettiek vannak talán a legnagyobb veszélyben. Ők abban szocializálódtak, hogy a munkahely a második otthon. Ők azok, akik nem teszik le a lapátot fél 5-kor, hanem húznak, amíg munka van. Nagyra értékelik a csapatot, az élőszavas kommunikációt, előbb értekeznek, mint hogy üzenetet írnának, és bizony sokszor okoz gondot számukra az új eszközök és megoldások alkalmazása.

“Forduljunk feléjük empátiával, akkor is, ha ők a vezetők, akikről most derül majd ki, hogy mennyire elveszettek ebben az új világban”
- javasolja a szakember.

Az Y-os és Z-s munkavállalók most tapsikolnak örömükben, nekik a munkahellyel eddig is csak két gondjuk volt (az egyik a munka, a másik a hely). Nos, ez utóbbival most egy darabig nem lesz gondjuk. Azoknál a cégeknél, ahol erre minimális esély mutatkozik, a következő hetekben biztosan elrendelik a bejárási tilalmat a munkáltatók. Nehogy azt higgyük azonban, hogy a „fiatalok” tudnak otthonról dolgozni.

Kifolyik az idő a kezünkből, ha nem vigyázunk

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a home office rengeteg embernek gondot okoz. Nem az eszközök alkalmazása miatt, a fiatalok számára ez a probléma vagy nem létezik, vagy egy pillanat alatt megugorják. Sokkal inkább azért, mert otthoni környezetben kifolyik az ember kezéből az idő.

Mindig akad valami, amivel lehet, vagy kell foglalkozni: ott a mosatlan, a szennyes és a kutya, arról nem is beszélve, hogy enni is kell valamit, ha egyszer nem áll rendelkezésre a munkahelyi menza. Varró Dániel szavaival élve a „büdös pizsamázók” kora köszönt ránk: lesz, aki egyéni motiválatlanságból, mások online játékokba temetkezve, magukról megfeledkezve ébrednek rá délután 5-kor, hogy ez a nap is elment anélkül, hogy felöltöztek volna.

De senki sem hibás! Egész egyszerűen tömegek nincsenek hozzászokva, hogy tartósan, keretek nélkül kell saját maguknak a napot feltölteni.

Főnökként vagy munkáltatóként akkor járunk el helyesen, ha a következő hetekben szorosra húzzuk a gyeplőt, nagyon világos feladatkiosztásokkal élünk, sok részletmunkára adunk feszes, de tartható határidőt. Ezeket pontosan számon tartjuk és számon is kérjük, rendszeres bejelentkezési időpontokat adunk meg.

Vezetőként nekünk kell gondoskodnunk arról, hogy a home office-ba kényszerített, de ahhoz nem szokott beosztottak képesek legyenek a munkavégzéshez alkalmas időbeosztást kialakítani maguknak.

Még véletlenül se hívj fel váratlanul egy Z-generációst!

“A távmunkához használható eszközöknek komoly irodalma van, generációs szempontból egyetlen tényezőre hívnám fel a figyelmet, és ez generációnként nagyon is eltérő telefonhasználat. Az Y-osok, és a Z-sek számára felhívni valakit, nagyjából egyenértékű azzal, hogy fürdés közben rájuk törjük az ajtót" - magyarázza Steigervald Krisztián.

"Az idősebbeknek meg kell érteniük, hogy ez nem valamiféle bunkóság, hanem egy olyan generációs jegy, ami nem változtatható meg. A fiatalok azért nem telefonálnak, mert az ő tereikben az azonnali reakció kockázatot jelent: az elhamarkodott kijelentések, a kommunikációs hibák csoportokból való kitaszítást, barátok elvesztését jelentheti, ezért szeretik megfontolni a válaszaikat. Ha fiatal beosztottainkat fel akarjuk hívni, erről előtte értesítsük őket. A „fél óra múlva hívlak” típusú üzenet az X-esek számára igazi marhaságnak tűnhet, a „fiatalok” azonban hálásak lesznek érte” - teszi hozzá.

Az idősebbek közül viszont sokan nem boldogulnak olyan könnyen egy eléjük tolt, teljesen ismeretlen rendszerrel. Akkor sem, ha a digitális generációk tagjai szerint ez tök egyszerű.

Te azért tudod, hogy egy számodra ismeretlen felületen jobb, vagy a bal felső sarokban látható három vízszintes vonás a további lehetőségeket rejti, mert ebben nőttél fel. Vannak azonban olyan kollégáink, értékes, nagy tudású emberek, akik kétségbeesve keresik ezeket a lehetőségeket, és nem akarják elhinni, hogy szerintük alapvető funkciók nincsenek nagy betűkkel feltüntetve az adott felületen. Ha együtt akarsz működni az online térben olyanokkal, akik az offline világban szocializálódtak, az a legcélravezetőbb, ha ezekre a lehetőségekre - nem sértő módon, de - te magad hívod fel a figyelmüket” - tanácsolja Steigervald Krisztián.

Íme, három fontos szabály a generációk közötti online együttműködés megkönnyítésére:

1. Mindent ki kell mondani


Az online kommunikáció során információ vész el. Életünk szerves része a mimika és a testbeszéd, ezek információt hordoznak. Legegyszerűbben például egy biccentéssel tudjuk kifejezni, hogy értjük a feladatot, és meg fogjuk oldani. Ezek az információk az online kommunikációból, egy csetből, de általában még a videokonferenciákból is hiányoznak. Az online együttműködés éppen ezért szájbarágós műfaj: lehetőség szerint mindent ki kell mondani, rögzíteni kell a beszélgetés eredményét, a megszületett döntéseket, és azt, hogy ezek kire milyen feladatot rónak. 


2. Nehezített terep - számonkérés az online térben


Sokkal nehezebb a számonkérés is az online térben, hiszen ha nem látod a szereplőt, könnyen elfelejted, hogy az aktuális témával kapcsolatban mit kértél tőle a múlt héten. Éppen ezért fontos, hogy mindig készüljön a beszélgetésről jegyzőkönyv, lehetőleg még ott helyben, és a következő alkalommal tételesen menjünk végig rajta. Legyen világos minden szereplő számára, hogy aki a folyamatos számonkérésen nem felel meg, vagy nem alkalmas az online együttműködésre, attól a projekt érdekében meg kell válni.

3. Fontos a csendes, nyugodt környezet!


Sose hívj be 6 főnél többet egy beszélgetésbe! Ne aggódj, így is lesz, aki bóbiskol a vonal túlsó végén, de talán nem zavarják egymást közbeszólásokkal, párhuzamos beszéléssel, és kisebb az esélye annak is, hogy valakinél akadozik a net, így leakad a beszélgetésről. Jó, ha előre megkéred a résztvevőket, hogy a beszélgetés idejére vonuljanak csendes, nyugodt környezetbe, ne mozogjanak, ne autóból beszéljenek. A kapcsolat akadozása ugyanis mindenki más számára súlyos időveszteséggel jár.

  • 2021.06.23Visszatérés az irodába, de hogyan? Visszacsöppenni az irodai forgatagba kihívásokkal teli feladat, tudatosan megtervezett lépések mentén azonban viszonylag zökkenőmentessé tehetjük a folyamatot. Részletek Jegyek
  • 2021.06.28Minőségellenőr képzés A minőségellenőrök felkészítése a minőségellenőrzési és fejlesztési tevékenységek eredményes elvégzésére. A minőségellenőrzéshez szükséges alapvető ismeretek és módszerek készségszintű elsajátítása, a résztvevők minőségirányítási kompetenciájának fejlesztése. Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Aki válaszol: Toldi Gábor, toborzási szakértő

HR Szubjektív rovatunkban Toldi Gábor, toborzási szakértő kérdez, miután válaszolt Somogyi András, a magyarországi Bosch csoport és az Adria régió... Teljes cikk

"Megszűnjön ez a katasztrófafilmhez hasonló rémálom" - 5 téma, ami motiválja a munkavállalókat a covid egy éve után

"Hogy jobban megbecsüljön, tiszteljen a munkáltatóm. Nagyobb erkölcsi megbecsülés, legalább néha egy kis dicséret, biztatás" - többek között erre... Teljes cikk

Mikor van létjogosultsága az alapjövedelemnek?

Bár az alapjövedelem bevezetésének ötlete évre évre erősödő üzenet a politikacsinálók kommunikációjában, a közelmúltig csak homályos,... Teljes cikk