kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Hatalmas a munkaerőhiány a szolgáltató központoknál

A szolgáltató központok hetvenhét százaléka küzd munkaerőhiánnyal a speciális készségek miatt, miközben az elvándorlási ráta kiemelkedően magas a hiányos HR politika okán. Gazdaságpolitikai intézkedésekre is szükség lenne - mutat rá egy felmérés.

images

images

Az üzleti szolgáltató központok (shared service senter, ssc) a hazai gazdaság egyik húzóágazatát jelentik: jelenleg közel harmincezer munkahelyet biztosítanak, mintegy 400 milliárd forintos éves árbevételt termelve. Az ágazat további fejlődésének azonban komoly akadálya lehet a szakemberhiány.

A BDO Magyarország e témában végzett felmérése szerint a válaszadó ssc-k 77 százalékának minimum egy hónapot vesz igénybe egy-egy pozíció betöltése, miközben az elvándorlási ráta kiemelkedően magas: a válaszadók 46 százalékánál 10-20 százalék között mozog, míg 31 százalékuk esetében meghaladja a 20 százalékot is.

- A problémát alapvetően az okozza, hogy e speciális készségeket igénylő pozíciókra egyre nehezebb megfelelő szakembert találni - magyarázza Hajnal Péter, a cég könyvelési, bérszámfejtési és outsourcing üzletágának partnere. - Ez komoly bérspirált generál, mivel ezen a területen egyéb motivációs eszközök híján már néhány tízezer forintos bérkülönbség is munkahelyváltást eredményez. Ezért nem meglepő, hogy számos hazai SSC immár külföldön (főként Ukrajnában és Romániában) is komoly toborzási tevékenységet folytat - mondja.


Mit tesznek a szolgáltató központok a munkaerő megtartása érdekében?



Az adatokból kiderül, hogy tíz százalék alatti fluktuációról elsősorban újonnan létrejött vagy kis létszámú szolgáltatóközpontok számolnak be (a válaszadó 23 százaléka). Esetükben nagyobb a lehetőség a növekedéssel párhuzamos szakmai előmenetelre, és amellett, hogy munkatársaik izgalmas, új feladatokat látnak el, a gyakori utazási lehetőségek is nagy vonzerőt jelentenek a munkatársaknak.

A felmérés azt is megmutatja, hogy a szolgáltató központok többsége korántsem tesz meg mindent a munkaerő megtartása érdekében. Strukturált karriertervet mindössze a válaszadók 38 százaléka kínál alkalmazottainak, és 46 százaléknyian nem is tervezik annak bevezetését. A hazai szolgáltatóközpontok 54 százaléka egyáltalán nem alkalmaz külső tréningcéget, noha a tapasztalatok szerint a megfelelő minőségű, rendszeres továbbképzések hatékonyan csökkenthetik a minőségi munkaerő elvándorlását.


Miben segíthet a gazdaságpolitika?



A Site Selection Magazine 2013-as felmérésében Budapest a legvonzóbb SSC beruházási helyszín Kelet-Közép-Európában: a vizsgált hat paraméter alapján Varsót, Prágát, Bukarestet és Szófiát is megelőzi, az első kettőt költséghatékonyságban is. A legnagyobb súllyal azonban a hat paraméter között a rendelkezésre álló munkaerő minősége szerepelt (35 százalék). Vagyis ha ezen a területen csökken Budapest vonzereje, könnyen lekerülhet az SSC preferencialista éléről.

Kiket keresnek?

A főként pénzügyi/kontrolling, ügyfélszolgálati és IT területeken szolgáltató központok többnyire 24-30 év közötti, két-három éves munkatapasztalattal, az angol és mégegy idegen nyelv megfelelő ismeretével bíró diplomás munkatársakat keresnek.

- Ezt a kört a tapasztalatok szerint érdemileg nem lehet bővíteni a paraméterek lazításával - magyarázza a BDO szakértője. - Bár a feladatok egy részének ellátása nem igényel diplomás végzettséget, két idegen nyelven jól beszélő munkatársat jórészt mégis csak ebben a körben lehet találni. A 30 évesnél idősebbek pedig nehezebben képes alkalmazkodni a dinamikus környezethez, bár pozitív ellenpéldákat a legtöbb SSC-nél már lehet találni - mutat rá a szakember.

Annak érdekében tehát, hogy a szolgáltatóközpontok a jövőben is a gazdasági növekedés egyik motorjaként működhessenek, a fenti feltételeknek megfelelő munkaerő létszámának bővítése lehet célravezető.

Ez elsősorban a következő gazdaságpolitikai intézkedésekkel érhető el:

  • A szakképzési támogatások hatékonyabb elosztása: több munkavállaló részvétele a pálya-reorientációs és célzott képzési programokban

  • Munkahelyteremtő- és -megtartó pályázati támogatási lehetőségek kiterjesztése az SSC-szektorra is

  • A hazai nyelvoktatási rendszer hosszabb távú megerősítése, melynek aktív résztvevői lehetnek az SSC-k is

  • A befektetők által észlelt piaci kockázatok csökkentése kiszámítható gazdasági intézkedésekkel

    • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Rekordév után osztalékot fizethet a Pensum Group, 2024-ben további növekedés jöhet

    A kihívásokkal teli üzleti környezet ellenére közel harmadával, 5 milliárd forint közelébe tudta növelni árbevételét a Pensum Group 2023-ban. A... Teljes cikk

    Az új valuta a home office, Magyarország vonzó BSC-célpont

    Magyarország a régióban Lengyelország és Románia mellett továbbra is a legvonzóbb célpontja az üzleti szolgáltató központoknak (BSC). 2023 nehéz... Teljes cikk

    Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

    Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk