Megjelent: 7 éve

Hatalmas a munkaerőhiány a szolgáltató központoknál

images

Az üzleti szolgáltató központok (shared service senter, ssc) a hazai gazdaság egyik húzóágazatát jelentik: jelenleg közel harmincezer munkahelyet biztosítanak, mintegy 400 milliárd forintos éves árbevételt termelve. Az ágazat további fejlődésének azonban komoly akadálya lehet a szakemberhiány.

A BDO Magyarország e témában végzett felmérése szerint a válaszadó ssc-k 77 százalékának minimum egy hónapot vesz igénybe egy-egy pozíció betöltése, miközben az elvándorlási ráta kiemelkedően magas: a válaszadók 46 százalékánál 10-20 százalék között mozog, míg 31 százalékuk esetében meghaladja a 20 százalékot is.

- A problémát alapvetően az okozza, hogy e speciális készségeket igénylő pozíciókra egyre nehezebb megfelelő szakembert találni - magyarázza Hajnal Péter, a cég könyvelési, bérszámfejtési és outsourcing üzletágának partnere. - Ez komoly bérspirált generál, mivel ezen a területen egyéb motivációs eszközök híján már néhány tízezer forintos bérkülönbség is munkahelyváltást eredményez. Ezért nem meglepő, hogy számos hazai SSC immár külföldön (főként Ukrajnában és Romániában) is komoly toborzási tevékenységet folytat - mondja.


Mit tesznek a szolgáltató központok a munkaerő megtartása érdekében?



Az adatokból kiderül, hogy tíz százalék alatti fluktuációról elsősorban újonnan létrejött vagy kis létszámú szolgáltatóközpontok számolnak be (a válaszadó 23 százaléka). Esetükben nagyobb a lehetőség a növekedéssel párhuzamos szakmai előmenetelre, és amellett, hogy munkatársaik izgalmas, új feladatokat látnak el, a gyakori utazási lehetőségek is nagy vonzerőt jelentenek a munkatársaknak.

A felmérés azt is megmutatja, hogy a szolgáltató központok többsége korántsem tesz meg mindent a munkaerő megtartása érdekében. Strukturált karriertervet mindössze a válaszadók 38 százaléka kínál alkalmazottainak, és 46 százaléknyian nem is tervezik annak bevezetését. A hazai szolgáltatóközpontok 54 százaléka egyáltalán nem alkalmaz külső tréningcéget, noha a tapasztalatok szerint a megfelelő minőségű, rendszeres továbbképzések hatékonyan csökkenthetik a minőségi munkaerő elvándorlását.


Miben segíthet a gazdaságpolitika?



A Site Selection Magazine 2013-as felmérésében Budapest a legvonzóbb SSC beruházási helyszín Kelet-Közép-Európában: a vizsgált hat paraméter alapján Varsót, Prágát, Bukarestet és Szófiát is megelőzi, az első kettőt költséghatékonyságban is. A legnagyobb súllyal azonban a hat paraméter között a rendelkezésre álló munkaerő minősége szerepelt (35 százalék). Vagyis ha ezen a területen csökken Budapest vonzereje, könnyen lekerülhet az SSC preferencialista éléről.

Kiket keresnek?

A főként pénzügyi/kontrolling, ügyfélszolgálati és IT területeken szolgáltató központok többnyire 24-30 év közötti, két-három éves munkatapasztalattal, az angol és mégegy idegen nyelv megfelelő ismeretével bíró diplomás munkatársakat keresnek.

- Ezt a kört a tapasztalatok szerint érdemileg nem lehet bővíteni a paraméterek lazításával - magyarázza a BDO szakértője. - Bár a feladatok egy részének ellátása nem igényel diplomás végzettséget, két idegen nyelven jól beszélő munkatársat jórészt mégis csak ebben a körben lehet találni. A 30 évesnél idősebbek pedig nehezebben képes alkalmazkodni a dinamikus környezethez, bár pozitív ellenpéldákat a legtöbb SSC-nél már lehet találni - mutat rá a szakember.

Annak érdekében tehát, hogy a szolgáltatóközpontok a jövőben is a gazdasági növekedés egyik motorjaként működhessenek, a fenti feltételeknek megfelelő munkaerő létszámának bővítése lehet célravezető.

Ez elsősorban a következő gazdaságpolitikai intézkedésekkel érhető el:

  • A szakképzési támogatások hatékonyabb elosztása: több munkavállaló részvétele a pálya-reorientációs és célzott képzési programokban

  • Munkahelyteremtő- és -megtartó pályázati támogatási lehetőségek kiterjesztése az SSC-szektorra is

  • A hazai nyelvoktatási rendszer hosszabb távú megerősítése, melynek aktív résztvevői lehetnek az SSC-k is

  • A befektetők által észlelt piaci kockázatok csökkentése kiszámítható gazdasági intézkedésekkel

    • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
    • 2021.10.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
    • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    Közel 40 000 üres állás - újabb rekord az állásoldalakon

    Idén szeptember 6-án 39 179 hirdetést szemlézett az Állásportál.hu állásgyűjtő oldal, ami 1700 állással több mint az augusztusi, és közel... Teljes cikk

    Nyaralás céges autóval: ezek az okmányok mindenképp legyenek nálunk

    A vállalatok jelentős részénél magáncélra is használható a céges jármű, így hosszabb belföldi vagy külföldi autózásnál az aktuális utazási... Teljes cikk

    Robotokkal dolgoztatnak és hibrid munkavégzésre térnek át a szolgáltató központok

    A szolgáltató központok közül kevesen térnek vissza a pandémia előtti hagyományos munkavégzéshez. A másik fő trend, hogy az SSC-k jelentős része... Teljes cikk