kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve

Hibridek vagyunk, de hogy kell ezt jól csinálni?

A munka világa sok szervezet számára megváltozott 2020-ban: a távmunka, a részben vagy egészben virtuális együttműködés, az egyének és csapatok távoli vezetése mindennapjaink része lett. Ez a megváltozott környezet új kihívások elé állítja a vezetőket is, hiszen egészen más készségekre van szükség ahhoz, hogy fenntartsák a hibrid formában működő vállalkozásaik sikerét.

human

Galambos Ágnest és Horváth Gábort, a Human Digital Group / Krauthammer vezető tanácsadóit kérdeztük arról, hogy véleményük szerint milyen készségekre van szüksége egy vezetőnek, aki sikeresen vezeti hibrid munkavégzési formában a csapatát.

GÁ: Véleményem szerint az egyik legfontosabb ilyen készség a stratégiai gondolkodás. Fegyelem és igény kell, hogy mutatkozzon a vezető részéről, hogy az azonnali visszacsatolást nyújtó operatív feladatoktól időről időre tudatosan hátrébb tudjon lépni, és a jövőt építő, ötletelő, fejlesztő üzemmódba váltson. Az ötleteink, javaslataink 90%-a nem valósul meg, és ez az arány tovább romlik akkor, amikor kevesebb lehetőségünk van a személyes vitákra, egyeztetésekre, a csoportos ötletelésekre. A ma vezetőjének stratégiai szemlélettel kell megközelítenie egy javaslatot, legyen az egy javító intézkedés, vagy egy új termék bevezetése. Ez azt jelenti, hogy az illető képes sikeresen feltérképezni a külső környezetet, a vállalat lehetőségeit és erősségeit, illetve képes hatékonyan menedzselni a döntési mechanizmusokat és az érintettek körét akár virtuális formában is.

A másik fontos készség taktikai szinten jelentkezik: a csapatvezetés hibrid környezetben. Itt azon van a hangsúly, hogy egy csapatvezető mennyire képes a személyes találkozók ritkulásával a feladatokat virtuálisan kiosztani és számonkérni, illetve megfelelően motiválni és dicsérni, miközben észleli és sikeresen kezeli a beosztottjai elakadásait - akár szakmai, akár emberi vonatkozásban. Érdemes megteremtenünk a virtuális, vagy hibrid csapatunk életében azokat a rutinokat, amelyek mindenki számára egyértelműek. Mik lehetnek ennek az összetevői? Ezek lehetnek olyan központi jelentőségű team meetingek, amelyek rendszeresek és mindenki részt vesz rajtuk. Lehetnek ezek csapatszintű megegyezések is, amelyeket mindenki fontosnak tart és figyel a megtartásukra, és így közös hivatkozási pontok lehetnek a team életében, de a visszajelzések adásának módja, vagy megállapodott konfliktuskezelési folyamatok is ide tartoznak.

HG: Ha humán jellegű elakadásokról beszélünk, szeretném kiegészíteni az említetteket. Sok vezetővel beszélgettem az elmúlt időszakban, és a fentiek mellett további két terület kerül fókuszba, mint sikeres vezetői tulajdonság a hibrid munkavégzés világában. Az egyik ilyen terület egyértelműen a vezetői coaching készségek sikeres használata. A virtuális csatornákon keresztül sokkal nehezebb egy vezetőnek észlelnie munkatársai dilemmáit, nehézségeit, érzelmeit, így jóval nagyobb hangsúlyt kap az érzelmi intelligencia (EQ). Ám ha a vezető rendelkezik a megfelelő coaching készségekkel, ezeket a helyzeteket nemcsak, hogy időben fel tudja ismerni, hanem gyorsan és hatékonyan képes segíteni is a munkatársainak, akár egy 30 perces virtuális beszélgetés segítségével.

A másik fontos terület véleményem szerint a mentális egészség területe. Azok a vállalatok teljesítettek a legjobban az elmúlt időben, ahol tudatosan módon figyeltek a munkatársak mentális egészségére az amúgy is megterhelő mindennapokban. Ezek olyan gyakorlatokat jelentenek, mint például a hibrid munkavégzés lehetősége, a szünetek és a mozgás beiktatása a munkaidőbe, rugalmas munkaórák bevezetése, a visszajelzések és a dicséretek intenzívebb alkalmazása virtuálisan is, illetve lehetőség biztosítása a munkatársaknak érzelmeik, nehézségeik megfogalmazására egy-egy megbeszélés első részeként.

Az utóbbi években kezdődtek kutatások az ún. „egészségtámogató vezetői viselkedéssel” kapcsolatosan (Health Promoting Leadership Conditions), azaz, hogy milyen vezetői működés segíti elő a munkavállalók mentális és fizikai jóllétét. Ezeket a kutatási eredményeket a pandémiás helyzet még aktuálisabbá tette, és így mi is egyre inkább beépítjük ezeket az alapelveket a vezetői programjaink tematikájába.

Összefoglalásként megállapíthatjuk azt, hogy a ma vezetőinek új készségekre van szükségük ahhoz, hogy sikeresen kezeljék a hibrid munkavégzés kihívásait. A stratégiai gondolkodás, a vezetői coaching készségek, a virtuális csapatvezetési készségek, illetve a munkatársak mentális egészségének előtérbe helyezése kiemelten fontos területek, amelyek – tapasztalataink szerint – biztosan a vezetők segítségére lehetnek ebben a helyzetben.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Úton a felsővezetői lét felé - hogyan segíthet egy mentor a cél elérésben?

Bartha Edit és Verebélyi Péter évekig kollégák voltak egy multinacionális vállalatnál. Edit Péter tanácsára jelentkezett a Corvinus Executive... Teljes cikk

Megtartott munkáltatói ígéretek

A munkaerőpiac „köztes” szereplői, azaz a munkaerő szolgáltatók – tehát a Pannon-Work cégcsoport is – a munkáltatói márka tekintetében is... Teljes cikk

Csodálatos panoráma - végtelen látvány Ez a Hotel Ózon és a hamarosan nyíló Infinity étterem a Mátra szívében!

Amikor rendezvényünk számára helyszínt keresünk, akkor általában több hasonló ajánlat között kell kiválasztanunk a legjobbat és a... Teljes cikk