Hogyan alkalmazkodjanak a generációváltáshoz a trénerek?
Míg rengeteg iparág számára évek óta az egyik legnagyobb kihívás a generációk eltérő tájékozódási, életmódbeli és fogyasztási szokásaihoz való igazodás, konferenciák, szakcikkek százai foglalkoznak az X, Y, Z generációk eltérő viselkedésének és gondolkodásának elemzéséről, a tréning piac csendes ezen a téren.
Tapasztalataim szerint tréning szempontból az Y generáció megjelenése hozott nagy változást, azzal a kiegészítéssel, hogy a generáció határt nem tudnám ennyire pontosan meghatározni, valahol a 75-80-as születésűektől érzékelem a jelentős különbségeket. Tréningekben és egyéb felnőttképzési formában járatos kollegáim és jómagam ezzel kapcsolatos tapasztalatait szeretném összegezni, azokról a markáns változásokról, melyek megjelentek a mai tréning résztvevők elvárásaiban és hozzáállásában.
Ki vagy teee?! Nem is ismerlek!
Nem is baj. Továbbra is fontos, hogy ki vagy, de nem szükséges a bemutatkozáskor túlságosan bizonygatnod a hozzáértésedet, és felhánytorgatnod a referenciáidat. A résztvevők nagyon kemény kiválasztási eljárást követően kerültek az adott pozícióba és feltételezik, hogy te is így kerültél eléjük. Hivatalos beszerzési eljárások, több körös kiválasztások, beszállítói értékelés... a mindennapi élet részei. Aki ezeken keresztül jutott, az biztos ért ahhoz, amit csinál.
Miért vagyunk itt?
Valaha a "félelem és rettegés a tréning teremben" ehhez a kérdéshez kapcsolódott, szorongásokkal teli prekoncepciók tárházával lehetett találkozni:
... és sorolhatnánk
Az Y generáció már a mindenható költségcsökkentés világában nőtt fel, ezért nem gondolja, hogy bármely döntéshozó a cégben meg merné kockáztatni egy felesleges tréning beszerzését. Ezért többnyire inkább értékelik, ha egy ilyen lehetőség adódik, és feltételezik, hogy ez hasznos lesz számukra, ha már költ rá a cég.
Változunk?
Változunk, nem gond. A folyamatos alkalmazkodás része a mindennapi életnek, nem az önérzetről szól. Ez az attitűd a korábbiaktól eltérő tréning felépítést igényel. A "klasszikus" tréning iskola nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a résztvevőket nyitottá tegyük a változásra és az ön-fejlesztésre. Ez a folyamat sok időt vett igénybe és speciális technikákat igényelt, melyek segítségével a résztvevők szinte maguk fogalmazták meg a fejlődés irányát. Amikor azt érezték, hogy a tréner nem akar okosabb lenni, akkor lehetett elkezdeni dolgozni.
Az Y generáció elvárja, hogy okosabbak legyünk. Azért fizetnek minket. Többek között ezek miatt is sok esetben egyszerűsíthető a tréningek szerkezete: bemutatás, majd gyakoroltatás. Nincs feltétlenül szükség a "Jé ,ezt mi is tudjuk, csak rá kellett minket vezetni!" élmény megteremtésére, sőt ezek sokszor inkább frusztrálják a közönséget: "Elhisszük, hogy tudod, akkor miért nem mondod?"
Mond a szemembe!
Bátrabban lehet bánni a direkt visszajelzésekkel, hiszen a résztvevők többnyire ezt szokták meg a munkahelyükön. A konstruktív kritika érték, amit el is várnak a trénertől. A mézesmázaskodás, túlzott udvariaskodás inkább visszatetszést kelt.
Óvatosan az intimitással!
Az intimitás az előző generációban komoly szerepet játszott egy tréning dinamikai felépítésében. A szokásos induló feszültséget hamar oldották az intimitás növelő játékok, akár egy óra alatt a feszengő emberek csoportjából oldott, egymást sokszor megérintő csapat lett. Az Y generáció számára úgy tűnik, mind a fizikai, mind a verbális intimitás inkább tabu. A kollegák megérintése sokszor annyira frusztráló, hogy kétszer meg kell gondolni, mikor és milyen mértékben kerüljön rá sor. A régebben rendszeresen előkerülő szexista poénok pedig egyenesen elfogadhatatlanná váltak, a résztvevők teljesen önkorlátozóak lettek ezen a téren.
Biztosan ezeken felül is számtalan más jelenségben tetten érhető a generációk váltása, én személy szerint különösen a Z generáció belépésére leszek kíváncsi. Vajon az ő számukra mennyire lesznek értelmezhetőek és hasznosíthatók a jelenlegi felnőttképzési formák?
Münnich Iván ügyvezető igazgató, tréner --– tanácsadó
Sämling Solution Consulting Kft.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk
Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk
Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk
- TOP 3 kihívás a HR szakmában - Kérdések és válaszok: 2. rész 1 hónapja
- Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció 1 hónapja
- Munkaerőpiaci fordulatok: Innováció és alkalmazkodás a HR-ben 1 hónapja
- Mennyit keresnek a trénerek? Mennyibe kerül a tréning? - elemzés a tréneri napidíjakról 1 hónapja
- Growth mindset szemlélettel az ESG célokért 2 hónapja
- Felnőttképzés: informatikai, szakmai és nyelvtudás terén fejlődnének a legtöbben - friss kutatási eredmények 2 hónapja
- Melyek a legnagyobb tréningcégek? Itt a lista 2 hónapja
- Újra pörög a felnőttképzés: mit és hogyan tanuljunk 2024-ben? 3 hónapja
- Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok 3 hónapja
- Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH 3 hónapja
- A Z generáció sajátosságai, avagy lehet-e óriás hamburgert enni a mítingeken? 3 hónapja