Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 4 éve

Hogyan lehet rábírni a dolgozókat a mozgásra?

Tízezer lépés címmel a munkavállalók egészségtudatosságát növelő kampányt indított a budapesti Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham), amelynek a fő támogatója a Coca-Cola HBC Magyarország. Miért épp tízezer lépés lett a kampány elnevezése?

A kezdeményezés lényege, hogy mindenki tegyen meg napi tízezer lépést az egészsége megőrzése érdekében. Innen a név, ami azt is sugallja, hogy a rendszeres testmozgás beépíthető a mindennapjainkba. Például úgy, hogy a mozgólépcső vagy lift helyett a lépcsőt választjuk. Ezzel az alapgondolattal egyetértünk. Nemcsak azzal teszünk a szemléletmód-váltásért, hogy a kampány mellé álltunk, hanem azzal is, hogy a közelmúltban átmeneti fineszteremmé alakítottunk Budapesten egy buszmegállót, hogy a buszra várakozók mozgással töltsék az időt.

A fő cél a Magyarország a következő tíz évben tíz helyet előrelépjen a Világgazdasági Fórum versenyképességi rangsorában. Hazánk jelenleg a 148 vizsgált ország rangsorában az 50. helyen áll az egészség tekintetében. Mit gondol, mi lehet az oka, hogy ilyen rosszul áll hazánk?

Sok tényező befolyásolja egy társadalom egészségügyi állapotát. Tény, hogy nem mozgunk eleget és ez sokat ront a helyzeten. Egyébként ez nemcsak itthon probléma. Mára világszerte a halálos betegségek negyedik legsúlyosabb kockázati tényezője a mozgásszegény életmód, ami pénzben kimutatható társadalmi és gazdasági károkat okoz. Az összköltséget a szakértők Európában évi 31 milliárd euróra becsülik.

Mit lát a legfőbb akadályozó tényezőnek?

Mivel a mozgáshiányt látjuk az egyik legnagyobb problémának, ezért az ehhez kapcsolódó legkomolyabb nehézség a szemléletmód váltás. Ha azt nézzük, hogy a rendszeres testmozgás gondolata és gyakorlata társadalmi szinten sok évtizeden át kimerült egy közös mosolyban a tévétorna láttán, nem meglepő, hogy még nem vagyunk annyira aktívak testmozgásban, mint azok a társadalmak, ahol ez már régóta a kultúra része. A Coca-Cola Testébresztő programot tíz évvel ezelőtt éppen azért indítottuk el, hogy segítsük a változást. Az eredmények azt mutatják, hogy van fejlődés, mert mostanra több mint 3 millió embert mozgattunk meg.

Ez tényleg csak a dolgozók szemléletmódján múlik vagy egyéb tényezőkön is? Figyelmen kívül hagyható-e az egészségügy helyzete, az európai viszonylatban alacsony fizetések, amikor az egészségesebb életről, magasabb életszínvonalról beszélünk?

Természetesen van összefüggés a magasabb életszínvonal és az egészségesebb életmód között, de a tízezer lépés kampány nem megy ennyire messzire. Mi is csak azt mondjuk, hogy a rendszeres testmozgás törődést jelent az egészségünkkel és ez nem pénzkérdés.

Hazánkban mindössze 1,5 millió ember sportol rendszeresen, a lakosság 44 százaléka pedig soha nem végez testedzést. Hazánkban a felnőtt lakosság mintegy 65 százaléka túlsúlyos vagy elhízott. Összességében több mint ötmillió magyarnak van súlytöbblete - derült ki az országos táplálkozási és tápláltsági állapotvizsgálatból. Magyarországon az 1980-as években még 55 százalékos volt a súlytöbblettel élők aránya. 1988-ban a felnőtteknek 16 százaléka számított elhízottnak, 2014-re azonban arányuk megduplázódott. Mit tehet egy vállalat a mozgásszegény életmód ellen?

Ha a társadalom majdnem fele egyáltalán nem mozog, az azt jelenti, hogy nagyon nagy feladat a gondolkodásmód formálása. Az biztos, hogy a vállalatoknak kiemelt szerep jut ebben: ösztönző programokkal, edukációval, eszközparkkal, helyi közösségek célzott támogatásával lehet előrelépni.
Tóth Valentin szerint nagyon nagy feladat a szemléletformálás

Kérem, meséljen a Coca-Cola HBC Magyarországnál működő programokról és azok eredményeiről. Hogyan támogatják az egészséges életmódot?

Tíz évvel ezelőtt indítottuk el a Coca-Cola Testébresztő, amely mára az ország legnagyobb vállalati aktív életmód programjává nőtte ki magát. A programmal a tudatosabb egészségszemlélet kialakítása, rendszeres testmozgás és aktív, sportos életmód népszerűsítése a célunk. Eddig 3,3 millió embert mozgattunk meg 570 sportprogramon. A versenyek távját összeadva 4 500 000 kilométert futottak és 2 800 000 kilométert kerékpároztak összesen a résztvevők, 303 000 órát pedig aerobic-foglalkozásokon töltöttek.

Nagyon örülök, hogy már a helyi közösségek szintjén is megjelentünk a programmal: nemrég adtuk át az idén először meghirdetett Coca-Cola Testébresztő Díjat, amit a saját közösségük megmozgatásáért sokat tevő pályázók nyertek el a szakmai zsűri döntése és közönség szavazatai alapján.

A program 2007 óta fut a saját dolgozóink körében: ingyenes sporteseményeket és saját Coca-Cola Testébresztő termet biztosít a vállalat. Emellett az irodai környezet kialakításában is megjelenik a mozgás gondolata, például az előtéri ital-automatáinknál szobabicikliken tekerhetnek a szünetet tartó kollégák. Ha pedig belső konferenciát szervezünk, a programba mindig beépítjük a mozgást. Büszkék vagyunk arra, hogy idén májusban elnyertük Magyarország legsportosabb cége kategóriában a Kihívás napja díjat.

A program mellett kiterjesztett orvosi vizsgálatot biztosítunk minden munkatársunk számára. És az is célul tűztük ki, hogy a vállalati étkezde menüjében egészséges ételek is szerepeljenek és fontosnak tartjuk az ergonomikus munkakörnyezetet is.

Mi jelentett kihívást a programok során?

Ugyanaz, ami társadalmi szinten is: a mozgásra ösztönzés, elérni, hogy a munkatársak akarjanak mozogni.

Hogyan tudták rávenni őket a mozgásra?

Úgy tapasztaltuk, hogy akkor vagyunk eredményesek, ha felkaroljuk a dolgozói kezdeményezéseket és elérjük azokat a kollégákat, akik képesek a többieket is motiválni. Spinning, túrázás, foci kupa, közös pecázás, vagy épp squash kupa támogatása, csak néhány példa a dolgozói kezdeményezések felkarolására.

Miért tartják fontosnak, hogy egy ilyen kezdeményezés mögé álljanak?

Az egészségmegőrzés mellett ezeknek a kezdeményezéseknek közösségformáló szerepük is van.

Miért éri meg ezzel a vállalatnak foglalkoznia? Többet ér egy egészséges dolgozó a vállalatnak? Vagy a tehetségekért folytatott versenyben oly fontos szerepet játszó munkáltatói márka miatt? Esetleg a befektetés megtérülése, hiányzásokból és az orvosi kezelésekből fakadó költségek csökkenése miatt éri meg a cégnek?

Is-is. Természetesen munkáltatói oldalon nem mindegy, egy munkavállaló hány napra esik ki a munkából betegség miatt, de nem csupán erről van szó. Visszatérő tapasztalat, hogy a fizikailag jó állapotban lévő kollégák jobban teljesítenek. Egyértelműen látszik, hogy az Y-generáció számára fontos szempont a munkahelyi környezet és az is, hogy a munkaadó milyen rekreációs csomagot nyújt, úgyhogy ennek van szerepe a munkáltatói márkaépítésben is.
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.11.21Transzformatív Team Coaching Lab A Transzformatív Team Coaching Lab alkalmat ad arra, hogy konkrét eseteken keresztül ismerkedj a módszertan erejével. Egy ügyféleset, amelyben a team coaching folyamat során transzformáltuk valódi kapcsolattá a csapatban élő projekciókat. Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Mérhető a pedagógiai munka változása

Az intézményválasztás az egyik legnagyobb dilemmája a gyereknevelésnek. Mikor-hova írassuk be a gyerekünket, ahol jó helyen lesz, és ami... Teljes cikk

Vezetői dilemma: mivel motiváljuk a munkavállalókat?

A munkáltatók nagy része gondolkodás nélkül ezt felelné: pénzzel! HR-szakemberként feladatunk: fejleszteni a vezetők gondolkodását, szélesíteni a... Teljes cikk

Ilyen a jó vezető

Csapatmunkában gondolkodik, érzékeny mások érzelmi állapota iránt, céltudatos, óvatos és megbecsüli a munkatársait - ezek a jellemzői az átlagon... Teljes cikk