Így csináljuk mi: e-learning tapasztalatok HR igazgatóktól
Az e-learning lehetőségének biztosítása a dolgozók oktatásában, továbbképzésében egyre elterjedtebb a nagyvállalatok HR stratégiájában. Az IIR által 2005. április 5-6-án szervezett HumanpoweR konferencián e témában előadó Rigó Imrét, a Raiffeisen Bank humánpolitikai igazgatóját és dr. Pellioniszné dr. Paróczai Margitot, a Richter Gedeon Rt. emberi erőforrás igazgatóját kérdeztük a náluk alkalmazott e-learning módszerről és annak hatékonyságáról.
P.M.: Tavaly kezdtük egy 50 főt érintő szűkebb körben a távoktatást, de idén nagyobb létszámra is szeretnénk kiterjeszteni.
R.I.: Mi 4 évvel ezelőtt kezdtük el alkalmazni az e-learning módszerre épülő programot. Akkor még modernnek számított az általunk ma is használt Learning Space keretrendszer, melyet időközben egy, az igényeinket jobban kiszolgáló vizsgáztató alkalmazással egészítettünk ki. Így elválik egymástól a tananyaghordozó és a vizsgáztató terület. Az e-learninget az elmúlt évek tapasztalatai alapján elsősorban a vizsgáztatásra, különböző tananyagok elsajátításának ellenőrzésére alkalmazzuk, és ebben több száz ember vesz részt.
- Kiket érint?
R.I.: E-learninges tananyagokat és vizsgáztatást elsősorban a nagy létszámú munkakörökre alkalmazunk, a vállalati és lakossági referensekre, pénztárosokra, call center dolgozókra.
P.M.: Önkéntes alapon bárki részt vehet a képzésben, ha szakmai vezetője azt támogatja.
- Milyen területeken alkalmazzák az e-learninget?
P.M.: Egy 7 modulból álló informatikai képzéssel kezdtük a távoktatást, de ennek jóval nagyobb szerepet szánunk. Az e-learning-es megoldás a jövőben a szabályozás, a minőségügy, a környezetvédelem és a biztonságtechnika területén is fel fog merülni.
R.I.: A 'Learning Space'-en van néhány saját fejlesztésű tananyagunk. Ezen kívül néhány standard termék is elérhető, amely IT-s tananyagot, word, excel, és power point-os képzést tartalmaz, illetve néhány terméket, tájékoztatót, pl. kis-és középvállalatokra vonatkozó anyagot tettünk fel a hálózatra.
- A tananyag milyen formában jut el a távoktatásban résztvevőkhöz?
P.M.: A tananyag CD-ROM-on található. Az anyaghoz szakmai segédletet, konzultációs lehetőséget is biztosítunk.
R.I.: A tananyagaink nagy része CD-ROM alapon is megtalálható, mint pl. az aláírásvizsgáló, okmányazonosító, de ezek elérhetőségét is a keretrendszer segítségével biztosítjuk hálózatunkon.
- Vannak már eredmények? Érkeztek már visszajelzések a programban részt vevőktől?
P.M.: Eredményekről még nem lehet beszámolni. A kezdő csoport visszajelzése azonban pozitív volt. Pozitívumként említették, hogy olyan tempóban és időbeosztással haladnak, ahogyan nekik megfelel, ha valamit nem értenek, azt megkérdezhetik, többször visszamehetnek ugyanazokra a részekre. Vezetőképzésben is nagyon jó lehet a távoktatás. A vezetőknek egyrészt rengeteg dolguk van és nem igazán érnek rá a képzéseken részt venni, másrészt egy vezető kerülhet olyan helyzetbe, hogy plénum előtt nem meri, vagy nem illendő neki bevallani, hogy valamit nem tud. Ha valaki fogékony az önálló tanulásra, azok számára
ez megfelelő lehet.
R.I.: Visszajelzésnek azt említeném, hogy a rendszer és használata már elfogadottá vált. Kezd beépülni a bank kultúrájába. Ezzel mi viszonylag korán elindultunk, és úgy tűnik, működik.
Személy szerint 4 évvel ezelőtt én ennél egy gyorsabb, nagyobb ívű fejlődést vártam, de úgy tűnik az e-learning kultúrát egyik napról a másikra nem lehet meggyökereztetni.
- Mit lehet elmondani költséghatékonyság szempontjából?
R.I.: A tananyagfejlesztés költségei nagyon magasak. Jelenleg is keressük azokat a partnereket, akik didaktikailag és technikailag is megfelelő tartalmat tudnak szolgáltatni, de ez az irány jelenleg kevésbé hangsúlyos. Pillanatnyilag a blended learning irányába megyünk. Bizonyos anyagok elsajátíthatók, megismerhetők számítógépről, de a tantermi oktatást teljesen kiváltani nem tudjuk.
P.M.: Vannak már a minket érintő témákban standardizált, kész tananyagok. Ezenkívül programfejlesztő cég bevonásával, a szakembereink segítségével, közös erővel összeállított tananyag is létrehozható. A Richter Gedeon Rt.-nél ehhez megvan a hardverfeltétel, de azt még nem tudjuk, van-e igény szoftverfejlesztésre. Olyan szempontból költséghatékony, hogy a cégen belül sok embernek kellett informaikai kurzust szervezni. E-learning által a tantermi foglalkozások száma jelentősen csökkent, de nem helyettesíti azt teljesen. Ha valakinek ez a képzési mód megfelel, akkor erre lehetőséget nyújtunk.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk
2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?