Így csökkentik a létszámot az autószektorban
Hagyják elszivárogni a munkaerőt az autóipari beszállítók, válaszul az ágazat lejtmenetére. A többség kivár, tömeges leépítést nem terveznek a következő fél évben, sőt, egy kis részük létszámot bővít - derült ki a HR-Evolution Kft. autóipari munkaerőpiac körkérdéséből.
„Szembetűnő az elmúlt fél év létszámcsökkenése és a leépítések közötti különbség. Ebből arra lehet következtetni, hogy a cégek passzívan csökkentik a létszámukat. Nem küldik el, egyszerűen hagyják elszivárogni a dolgozókat, a fluktuációval távozók helyére nem vesznek fel senkit” - mondta Csikós-Nagy Katalin a vállalat ügyvezetője, fluktuációskezelés szakértő.
A megkérdezett vállalkozások nem terveznek tömeges létszámleépítést a következő fél évben sem. 53 százalékuk stagnálásra számít a létszám alakulásában, 29 százalék vár csökkenést, 16 százalék pedig növekedést tervez.
Csikós-Nagy Katalin szerint rövid távon az autóipar lassulásának munkaerőpiaci hatásait tompítja más szektorok munkaerő szükséglete. A munkaerőpiacra kikerülő munkavállalókat felszippantják a munkaerőhiánnyal és fluktuációval küzdő vállalatok, valamint az új beruházások. Ezen felül, a felszabaduló munkaerőtöbblet lassíthatja az elmúlt egy-két évben tömegesen jelen lévő ukrán és szerb munkavállalók beáramlását.
A szakértő szerint ez a fajta kettősség jól jellemzi a mai munkaerőpiacot. Egyszerre van jelen munkaerőhiány és munkaerőtöbblet akár vállalaton belül is. Az Elektrolux példája - amely egyszerre leépít és beruház - intő jel, hogy a jelenlegi munkaerőpiaci változások legveszélyeztetettebbjei az alacsony képzettségű munkavállalók. Az elmúlt két évben jelentősen megemelkedett béreket az alacsony hozzáadott értékű munkát végző gyárak egy része már nem képes kitermelni. Két út áll az ilyen cégek előtt: gépesít, vagy az olcsóbb munkaerő reményében keletebbre költözik.
A hallgatás kritikus fluktuációhoz vezethet
Ebben a helyzetben különösen fontos a kommunikáció. A munkaerőpiaci helyzet híre a dolgozókhoz is eljut, hallják, hogy válságban a német autóipar, érkeznek hírek az elbocsátásokról, elmaradó beruházásokról, bőrükön érzik a csökkenő megrendeléseket. Nem tehet úgy a munkáltató, mintha semmi sem történt volna.
Bizonytalanságban hagyni a munkavállalókat a legrosszabb megoldás, ami fokozhatja a fluktuációt, kulcsmunkavállalók mehetnek el. Folyamatosan - és lehetőleg szóban - kell tájékoztatni a dolgozókat, hogy mi van és mire számíthatnak a jövőben. Akkor is, ha az adott céget egyáltalán nem érinti a csökkentés. A kulcsemberekkel javasolt személyesen is beszélni. Ha pedig leépítésre kerül sor, transzparensen és gondoskodóan kell megvalósítani, hogy ne sérüljön a munkáltatói márka. Tanulni kell a korábbi válság hibáiból, aminek a hatásait sokan máig nem győzték helyrehozni - tanácsolja Csikós-Nagy Katalin.
Fotó: Pixabay
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Elbocsátások, leépítések, bizonytalanság a munkaerőpiacon. A vállalatok ma már nemcsak a profitért, hanem a hírnevükért is küzdenek. A kérdés... Teljes cikk
Egyre több munkavállaló nem csendben távozik munkahelyéről, hanem látványos, sokszor virális akcióval búcsúzik főnökétől: van, aki rezesbandát... Teljes cikk
A kormány minden rendelkezésre álló eszközzel támogatja az elbocsátott Dunaferr dolgozók elhelyezkedését. Az állásbörzék és képzési programok... Teljes cikk
- Már az interjúra sem jönnek el - miért tűnnek el a kétkezi munkások? 1 hete
- Rég nem látott leépítési hullámot mértek az Egyesült Államokban 3 hete
- Munkaerősokk: ezektől a cégektől küldenek el ezreket az AI miatt 4 hete
- Lemaradtak a középvezetők – csak ennyivel nőtt a fizetésük idén 4 hete
- Dolgozz bárhonnan 30 napot, több hónapos apaszabi, élethelyzethez alkalmazkodó rugalmas munkavégzés 1 hónapja
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 1 hónapja
- A kékgalléros valóság: élethelyzetek hatása a munka világára 1 hónapja
- Tömeges leépítés a Nestlénél: 16 ezer munkahely szűnik meg 1 hónapja
- "Elárultak minket a gépek" – íme 40 szakma, amit az AI a kihalás szélére sodor 1 hónapja
- Próbaidő: munkavállaló hosszabbítaná, munkáltató elengedné? 1 hónapja
- Outplacement, elbocsátás - divatba jön újra, vagy sosem tűnt el? 1 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?