Így látták Önök! - A magyar HR szakma 2005-ben
Sikerrel zárult a HR Portal "Így látjuk mi: A HR helyzete Magyarországon a HR-esek szemével" című szakmai felmérése. Az összegzésből többek között megtudhattuk, hogy a szervezeti sikert befolyásoló tényezőket az elvártakkal ellentétben még mindig alulértékelik a cégvezetők.
Ágazat-specifikus, továbbá a KKV-kat és nagyvállalatokat megkülönböztető kérdéseink között kíváncsiak voltunk arra is, hogy Önök szerint az egyes vállalati tényezők milyen mértékben befolyásolják a szervezeti sikert az adott cégnél.
Mivel ezt a kérdést a HR-szakemberek szemszögéből a KKV-k és a nagyvállalatok megkülönböztetésével és a külföldi és magyar tulajdonlás megkülönböztetésével is egyaránt feltettük, így érdekes adatokra juthattunk: míg a kis-, és középvállalatok személyügyi szakemberei szerint a szervezeti stratégia megléte befolyásolja leginkább a szervezeti sikert, addig ez a nagyvállalatok HR-eseinek szemszögéből jóval kevésbé mutatkozik fontosnak annak ellenére, hogy ez a tényező náluk is elsődleges sikerfaktorként szerepel.
De még ennél is jóval
Ugyanerre a kérdésre a vállalatvezetőségek által a HR szerepkörök iránt ténylegesen tanúsított fontossági sorrendet teljesen más válaszokat kaptunk. "Egy hét évvel ezelőtt végzett felmérés adatai szerint 2002 körül az adminisztratív támogatást, majd az üzleti stratégiát és az egyeztetés-tárgyalást sorolták be a HR-esek az első három legfontosabb ténylegesen betöltött HR-szerepnek, majd négy évvel később az első kettő feladatkör megcserélődött. Ezzel szemben ma már ez teljesen más képet mutat. Alapvetően megfigyelhető, hogy a 98'-ban megindult hatásmechanizmus eredményeként napjainkban a HR-esektől megkövetelt üzleti stratégia alakító-, és megvalósító szerepkört sorolják a legfontosabb helyre. Erről tanúskodnak a beérkezett válaszok is" - nyilatkozta Garai Éva Anna a HR Portal ügyvezetője a 2. Personal Hungary Szakkiállításon ismertetett összegzés kapcsán.
A hazai HR szakemberek szerint az elvárt és a megkövetelt szerepkörök ismeretében ideális esetben elsőként az üzleti stratégia megvalósításának támogatása, majd az üzleti stratégia befolyásolása, ezt követően pedig az érdekegyeztető-tárgyaló szerep, végezetül az adminisztratív-támogató szerep fontossági sorrendje kellene, hogy meghatározza a cégek humánerőforrás menedzsment részlegének, szakembereinek munkáját.
Mint azt Garai Éva Anna hozzáfűzte, "a válaszadók véleményeiből kiolvasható az az egyértelmű tendencia, mely szerint napjaink HR szakemberei a hatékonyságnövelést támogató módszerek kivitelezését, integrált emberi erőforrás rendszerek-, és kompetencia-rendszerek kialakítását várják a jövőben munkáltatóktól túllépve az adminisztratív, támogató szerepen".
Felmérésünk további érdekes tanulsága volt, hogy a hazai HR-esek leginkább a folyamatos munkavégzéssel és a munkavégzésbeli önállósággal elégedettek saját cégüknél, míg legkevésbé a bérstruktúra igazságosságával elégedett. Nem tartják továbbá elégségesnek a teljesítményről kapott visszacsatolás és a továbbfejlődés vállalati folyamatait.
Válaszadóink túlnyomó többsége foglalkoztatotti létszámbővüléssel, vagy az alkalmazottak számának stagnálásával számol 2006-ban, így elsődleges szempont, hogy a bővítések, újítások során mind a vállalatvezetőség, mind pedig a HR-szakemberek tisztában legyenek a fent említett tapasztalt és elvárt HR-fókuszpontokkal.
Az már biztosan körvonalazódni látszik, hogy - mint arról felmérésünk részletes adatai is tanúskodnak - a HR szakma egyértelműen az üzleti-stratégiai szerepvállalás irányába halad. 2006 tehát egy új kihívás a HR szakemberek számára: meg kell tanulnunk együtt fejleszteni a vállalatvezetőséggel a közös siker reményében!
Felmérésünk további összesítéséről későbbi cikkeinkben olvashatnak!
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A friss diplomások számára hét éve nem volt ilyen nehéz elhelyezkedni: a kezdő pozíciók száma 12 százalékkal csökkent. A vállalatok a bizonytalan... Teljes cikk
A cégautó kulcsfontosságú eszköz a vállalati mobilitás és munkavállalói juttatás rendszerében. A juttatás presztízst és kényelmet biztosít,... Teljes cikk
A kormány döntése szerint 2026 februárjában ismét kifizetik a hathavi fegyverpénzt. Az egyszeri szolgálati juttatás több százezer rendőrnek,... Teljes cikk


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?