Megjelent: 4 éve

Így működik a wellbeing a gyakorlatban

A Stressz-M HR Blogjában sorozat indult követendő wellbeing gyakorlatok bemutatására. Ez alkalommal Tóth Zsuzsannát, az ING Bank HR igazgatóját kérdezték, aki 2016 eleje óta tölti be ezt a pozíciót. Zsuzsa több mint 10 évig HR tanácsadóként is dolgozott, így számos vállalati HR gyakorlatba is betekintést nyert.

Faragó István Stressz-M: Mióta foglalkozik az anyacég, illetve a magyarországi vállalat, a dolgozói jólléttel/ wellbeing-gel? Mennyire volt része ez korábban a vállalati kultúrának?

Tóth Zsuzsanna ING Bank HR igazgatója: A dolgozói jóllét támogatása és fejlesztése már a cég megalakulása óta fontos tényező. A munkavállalók érzékenyek rá és folyamatosan figyelik, hogy a szervezet, amelyben dolgoznak milyen mértékben értékeli az ő munkájukat és hozzájárulásukat a vállalat sikeres működéséhez, valamint mennyiben törődik a jóllétükkel. Ebből pedig aktívan, például ötletbörzével vagy közösségi programok szervezésével ki is tudják venni a részüket, ezen a területen nagy szükség van a HR megfelelő és aktív támogatására. Korábban főképp olyan kezdeményezéseken volt a hangsúly, ami a dolgozói jólléthez az egészségmegőrzés és közösségfejlesztés elemein át közelített. A vállalati kultúra része, hogy mindig ügyeltünk a munka-magánélet egyensúlyára, az orvosi szűrésekre, egészségügyi juttatásokra valamint közösség építő rendezvények gyakori megszervezésére, támogatására.

Az ING Bank N.V. Magyarországi Fióktelepe a holland ING Csoport tagja. Az 1991 szeptemberében alapított bank az első kizárólag külföldi tulajdonú pénzintézetként kezdte meg működését Magyarországon.


Milyen iránymutatás, ajánlás érkezik az anyavállalatól, milyen gyakorisággal?

A holland anyacég iránymutatása az eddigi gyakorlatok bemutatására vonatkozik, nincs kötelező érvénnyel követendő előírás. Velük és a régió többi országának HR vezetőjével is lehetőség van a tapasztalat- és tudásmegosztásra. Magyarország élen jár a dolgozói jóllét területére koncentráló programok kialakításában. Ez lehetőséget ad arra, hogy a szervezeti kultúra általános elemei testet öltsenek izgalmas projektekben és programokban, amit a helyi sajátosságok figyelembevételével lehet testre szabni, a dolgozók sajátjukénak érezzék a kezdeményezéseket és valóban hasznukra is váljanak azok.

Vannak-e hazai kezdeményezések ötletek, mi az ami ezekből már megvalósult?

Két évvel ezelőtt egy komplex karrier-menedzsment program kidolgozásával új fejezetet nyitottunk a dolgozói jóllét növelését célzó programok területén. Az éves elköteleződést és elégedettséget mérő felmérések, valamint az egyéb formális fókuszcsoportos és informális beszélgetések, visszajelzések világossá tették, hogy a munkavállalók egyre tudatosabban tekintenek szervezeti szerepükre és jóllétükre. Erre nem elég pusztán reagálni, hanem proaktívan elébe kell mennünk a felmerülő igénynek és meg kell találnunk a megfelelő megoldásokat is. Hozzáfogtunk a dolgozók tudatosságának, önismeretének, karrier-kompetenciáinak fejlesztéséhez, amihez a hagyományosan leghatékonyabb technikákon túl – mint például a coaching, videó tréning, pszichoedukáció, tesztvisszajelzések – újszerű módszereket is alkalmaztunk – blended learning, gamification, stb.

A programot tavalyi évben teszteltük és hatalmas siker övezte. Mind hatáselemzéseink, mind az éves elégedettségi felmérések visszaigazolták, hogy nagy szükség van a szervezeti támogatás újgenerációs megközelítésére, a munkavállalók egyéni fejlesztési igényeinek figyelembe vételére. A szervezeti hangulaton is kézzel fogható volt a változás: a kollégák megosztották egymással élményeiket és örömmel számoltak be fejlődési tapasztalataikról. Ezen a ponton már éreztük, hogy nincs megállás, folytatnunk kell ezt az utat.

Mi volt az a program az elmúlt időszakban amit igazán kedveltek a munkavállalók?

Idén tavasszal indítottuk el a teljes szervezetre kiterjedő Well-being tréningsorozatunkat. Ebben a programban egyesítjük az inspiratív workshopok nyújtotta előnyöket a csoportműködésből fakadó többlethatásokkal. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy egész évben kétheti rendszerességgel – nyáron kicsit ritkábban – bármely dolgozó számára elérhető tréningalkalmakat szerveztünk meg. A workshopokat a well-being témájára fűztük fel, és a tág értelemben vett jóllét területeire fókuszálunk: motiváció, energiamenedzsment, relaxációs technikák, rugalmas megküzdés, érzelmi intelligencia, változáskezelés, együttműködés, hiteles kommunikáció, stb. Munkavállalóink felettesük és a humánerőforrás osztály segítségével kiválaszthatják a számukra legmegfelelőbb fejlesztő alkalmakat és beépíthetik éves célkitűzéseikbe is. Számos technikát sajátíthatnak el annak érdekében, hogy növekedjen én-hatékonyságuk, javuljon közérzetük és a stresszel való megküzdési képességeik. A legfontosabb módszer amire belső és külsős trénereink segítségével építünk az önismeret fejlesztése, mivel hiszünk benne, hogy a munkavállalók jólléte akkor tud magasabb szintre emelkedni, ha megismerik belső erőforrásaikat, elfogadják és kialakítják saját határaikat, valamint közvetlen visszajelzést kapnak működésükre a kollégák nyújtotta elfogadó közegben.

Vannak-e konkrét mutatószámaitok erre a területre, vagy méritek-e valamilyen módon a megvalósult programok hasznosulását, ha igen akkor hogyan?

A dolgozói jóllétre irányuló programok hatását több módon is mérjük és utánkövetjük. A program meghirdetését követő második héten az egész évre előre már 30 százalék feletti volt a résztvevői helyek betöltöttsége. Természetesen mérjük a jelentkezésekhez képest a részvételi arányt is. Minden fejlesztési projektről és rendezvényről kérünk visszacsatolást a résztvevőktől, hatásvizsgálatot végzünk tesztek és interjúk elemzésével a program közben, valamint néhány héttel és hónappal később. Emellett az éves elkötelezettségi felmérés is pontos eredményekkel szolgál, amit fókuszcsoportos beszélgetésekkel szoktunk kiegészíteni. Lényeges elem, hogy folyamatos visszacsatolást kérünk a vezetőktől is, akik behatóan rálátnak a kollégák fejlődésére és viselkedésváltozására.

Stressz-M HR Blog
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A kevesebb néha tényleg több

Mekkora egy jól működő csapat ideális létszáma? Kérdezd a vezetődet! - Hogyan határozza meg egy csapat létszáma a teljesítményét? Teszi fel a... Teljes cikk

5 pozitív nézőpont, ami segíthet átvészelni a válsághelyzetet

Minden változásnak meg kell látnunk a pozitív aspektusait, meg kell értenünk, hogy bármilyen kilátástalannak is tűnik egy helyzet, minket szolgál,... Teljes cikk

Hogyan nézzen utána a cégnek, ahová állásinterjúra megy?

Tegyük fel, hogy sikeres volt a CV-írás, megbeszéltük az állásinterjúra híváskor, hogy milyen céghez megyünk, milyen munkabér-nagyságrendben... Teljes cikk