Így spórolj a nyelvi költségeken
Ma már elengedhetetlen, hogy egy vállalkozás a saját nyelvén érje el az adott országban a potenciális ügyfeleket. De ez vajon belső munkatársakkal, vagy külső szolgáltatókkal valósítható meg a leghatékonyabban? Az alábbi cikkben erre a kérdésre keressük a választ.
Fontos a vevőkkel a saját nyelvükön kommunikálni
A CSA Research amerikai piackutató vállalat legfrissebb online vásárlási szokásokat vizsgáló kutatása során 10 országban több mint 3.000 vásárló vásárlási szokásait vizsgálta a nyelvi preferenciákat figyelembe véve. A felmérés célja az volt, hogy megállapítsák, milyen befolyással van a nyelv a vásárlási szokásokra.
A felmérés egyik legfontosabb eredménye, hogy a megkérdezettek 60%-a ritkán, vagy soha nem vásárol csak angol nyelven elérhető weboldalról. A felmérés további fontos megállapítása, hogy a megkérdezettek 30%-a egyáltalán nem vásárol angol nyelvű oldalakon. A vevők tehát szívesebben vásárolnak olyan weboldalakon, amelyek a saját nyelvükön is elérhetőek. Ez azonban jelentős nyelvi, fordítási feladatot és költséget jelent a vállalkozás számára.

Még mindig sok vállalat elköveti azt a hibát, hogy az idegen nyelvű weboldalakkal és az online hirdetésekkel kapcsolatos fordítási, ellenőrzési feladatokat házon belül igyekszik megoldani abban bízva, hogy így alacsonyabb költségekkel is megfelelő minőséget kap.
Pedig a technológiai fejlődésnek köszönhetően sok esetben eljárt már az idő a teljes, vagy részmunkaidős belső fordítók és lektorok felett, mivel az állandó bér és járulék terhek adott esetben akár a két-háromszorosára is növelhetik az elvégzett feladatok költségét.
Előnyök és hátrányok
Egy külső szolgáltató a projektrendszerű munkavégzésnek köszönhetően jóval termelékenyebb és költséghatékonyabb lehet, különösen ha figyelembe vesszük azt is, hogy a dokumentumokon belüli és a dokumentumok közötti ismétlődések figyelembevételével a teljes költség 20-30, vagy 50%-a is megtakarítható. Erre jellemzően belső munkatársak alkalmazása esetén nincs lehetőség, mivel a legtöbb esetben a belső fordító, lektor, sőt még a felettese sem ismerik ilyen részletesen a fordítástechnológia folyamatosan változó lehetőségeit.
Nem beszélve arról, hogy számos buktatót és hibalehetőséget rejthet, ha kizárólag a vállalkozás belső munkatársai végzik a fordításokat és azok ellenőrzését.
Az elhibázott fordítás egyik jól ismert példája a Ford autógyár egy belgiumi kampánya, melyben a "Minden autónak kiváló minőségű karosszériája van" ("Every car has a high-quality body.") mondatban a karosszéria szót tévedésből "holttest"-nek fordították ("Every car has a high-quality corpse"), ami nem hangzott túl bizalomgerjesztően. A vásárlók pedig nem szívesen vásárolnak egy olyan weboldalon, ami hibásan van megfogalmazva.
A nyelvi, fordítási feladatokkal kapcsolatos költségek jelentősek lehetnek, de kellő körültekintéssel akár a költségek 20 - 50%-a is megtakarítható, ha az ismétlődéseket is figyelembe veszik. Ennek ellenére a fordítóirodák nagy része még a mai napig sem foglalkozik az ismétlődésekkel, hanem ezeket a szövegrészeket feleslegesen kifizettetik a megbízóval.

A GyorsFordítás.hu fordító iroda új egyedülálló alkalmazása másodpercek alatt azonosítja a feltöltött fájlokban található ismétlődéseket, és az ismétlődő szövegrészek alapján azonnal csökkenti is a fordítás költségét. Így rögtön látható a fordítás pontos költsége, ami akár 20 - 50%-kal alacsonyabb lehet az ismétlődések figyelembevétele nélküli árnál.
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
December 12-én váratlanul elhunyt Sass Katalin a piacvezető bérszámfejtő és HR menedzsment szolgáltató, a NEXON alapító tulajdonosa, ügyvezetője.... Teljes cikk
Hiába a gazdasági visszaesés, egy vállalat versenyképessége nehezen képzelhető el fejlett informatikai rendszerek nélkül. Merre halad ebben a... Teljes cikk
Első alkalommal mérte fel a hazai PR-ügynökségek nettó listaóradíjait a Magyar Public Relations Szövetség. Az anonim, reprezentatívnak tekinthető... Teljes cikk