Szerző: Berta László
Megjelent: 3 éve

Ilyen a modern munkahely, próbáljunk meg így dolgozni

„Ilyen a modern munkahely, próbáljunk meg így dolgozni” - hangzott el a Digitális HR Szabadsága címmel megrendezett 3. BaBér Panoráma konferencián. Digitalizált munkahelyeit mutatta be az IBM és a Microsoft, erről beszélt cafeteria- és bérszakértő, pszichoanalitikus.

Kiss Enikő, az IBM közép-kelet európai HR Üzletfejlesztési Igazgatója elmondta, hogy 2005 óta, a globálisan integrált cégek megjelenésével bonyolult struktúrák, speciális készségek kellenek ahhoz, hogy valaki eligazodjon a munka világában az IBM területén. Mivel globálisan integráltak, ezért ilyen munkatársakat keresnek, és eközben bonyolítja a helyzetüket, hogy a mérnök területre kevesen tanulnak tovább, így máshol kell kutakodniuk, a demográfiai adottságok miatt pedig külföldről kénytelenek munkaerőt hozni, ami szintén összetett kérdés.

Sokat változtak a munkavállalók igényei. Az Y generációsok nagy részénél a munkáltatói márka fontos része, hogy mit és mennyi idő alatt tudnak tanulni. Kiss Enikő szerint tipikus, hogy ha nem látja, mennyi idő alatt megy előre, akkor elmegy, amit ki kell védeni, mert gazdaságtalan a cégek számára.

Tudsz valamit, vagy csak az arcod nagy?

A generációk viselkedésével részleteiben foglalkozó Tari Annamária pszichoanalitikus, pszichoterapeuta a Z generáció „felfújt ego működés”-éről beszélt, amely a HR-esnek is magas lóról próbál bizonyítani. A '95 után született generációnak nincs könnyű dolga, mert az Internet, a közösségi média sűrűjéből kellene kitűnnie: de hogy lehetne különleges, amikor mindenki ugyanazt csinálja ezeken a felületeken? - tette fel a kérdést az előadó. Tari szerint belül ott a szorongás, a nagy arc mögött vagy nincs valós teljesítmény, vagy nem olyan, amilyennek mutatják. Erre utalt egy fiatal kollégájával folytatott vitájának említésekor, aminek az volt a lényege, hogy a fiatal azt állította, negyedannyi idő alatt el lehet és el fogja érni azt a tudományos és szakmai szinten, amit Tarinak több mint tíz év alatt sikerült. Efelől persze a tanárnőnek kétségei voltak, sőt nem hallgatta szívesen ezt a beszédet, a változtatásban mutatott merészségét azonban irigyelte.

Tari AnnamáriaTari Annamária

Kiss Enikő elmondta, hogy a vezetésnek a generációk igényeihez mérten kell átalakulnia, ezért ma már coacholó menedzserről beszélünk. Sok pozíció van, amihez nem kérnek szakirányú és egyetemi végzettséget, a tapasztalatot nézik az állásinterjún. Ez szabadságot jelent az IBM munkatársaiknak a cégen belüli mozgásban. Persze, az idősebbek sem reagálnak mindig jól, Tari Annamária egy megtörtént eseten mutatta be: „Milyen förtelmes bűz van itt?” Ezzel nyitott be egy X generációs középvezető abba az irodába, ahol 25-30 éves nők ültek, és nem a trendi parfümök keveredése miatt szaladt túl bennük a gőz, amikor gyorsan felcsapták a laptopjukat és 20 perc alatt szénné égették a 40 pluszos kellemetlenkedőt.

2010-től a folyamatos tanulást helyezték előtérbe: megjelentek az első Youtube videók és okos telefonok: okosabbak és gyorsabbak lettek az eszközök.

Most az a lényeg, milyen tréninganyagokat adunk. Egy területre egy tréningcsapat, nem kell világszerte mindenhol egy. Éjszaka is tanulhatunk, nem kell instruktor, és azzal is bárhonnan lehet konzultálni, aki az USA-ban tartja az előadását. A metrón is le tudom húzni a tananyagot. A HR szerepe koordinálni és nem maghatározni a képzés tartalmát - foglalta össze Kiss Enikő.

Ezt nem látja meg a főnök

A Microsoft előadói azzal nyitottak, hogy megkérték a konferencia résztvevőit, beszéljék meg asztaltársaságukkal, ki milyen applikációt használ a munkájában, ez jó indítás volt, mert többen jegyzetelni kezdték a számukra új megoldások neveit. Az előadásban elhangzott, hogy egy munkatárs minimum 3,5 órát tölt azzal hetente, hogy dokumentumot keres, akár ő, akár más készítette el azt. A Microsoft három munkatársa a Teams néven futó szerkesztőfelületen mutatta be, hogy lehet ennél hatékonyabban is. Nem tűnik túlzásnak, hogy a Teamsről sokkal kevesebben tudnak annál, mint ahányan jól tudnák használni, pedig része az Office 365-nek, vagyis egyszer kell kifizetni érte, és ezt követően is folyamatosan fejlesztik.

A „Teams” szerkesztőfelület kommentelhető, amit ide beírnak, ott marad, rá lehet keresni. Prezentációjukban videohívást indítottak egy laptopról, amihez ketten telefonon csatlakoztak, vagyis a tagok beléphetnek bárhonnan mobiltelefonnal is, feltehetnek PowerPointot, látják a teljes Outlookot stb.

Orbán Bence Modern Munkahely Termékspecialista elmondta, hogy a szerkesztőfelületen követni lehet HR specifikus mutatóinkat is:


  • Mennyi időt fordítunk az ügyfelekre, kollégákra
  • Mennyi túlóránk volt
  • A nap végére milyen hatást értünk el


A Microsoft előadói szerint fontos, hogy mindezt nem látja a főnök, vagyis a felhasználó a vezetője ráhatása nélkül, objektívebben láthassa, mennyire sikerült jól dolgoznia. Azzal, hogy az iroda a tenyerünkben van, hatalmas változást hoz: mehetünk saját ügyeink után, a gyerekünk meccsére, előadására stb., miközben könnyebben ellenőrizhetjük a munkánk hatékonyságát. A vezetők pedig hajolhatnak afelé - és ebben erős nyomást helyez rájuk a digitalizáció -, hogy a munka eredményét nézzék, és ne azt, hogy mennyi időt töltött a munkavállaló a feladattal, mert a hatékonyság fontosabb a főnöki ellenőrzés érvényesítésénél, vagyis annál, hogy mikor és honnan végzi a munkáját az alkalmazott.

Az előadók szerint a HR-es dolgát is könnyebbé tehetjük azzal, hogy ha például látjuk, milyen sok túlóránk volt az adott időszakban, és elgondolkodunk azon, hogyan lehetnénk hatékonyabbak, és nem az a kérdés mardos minket, hogy ki fizeti ki a túlóránkat. Erről persze biztosan megoszlanak olvasónk véleményei, mindenesetre záró mondatuk elgondolkodtató:

„Ilyen a modern munkahely, próbáljunk meg így dolgozni”



Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Ilyen a modern munkahely, próbáljunk meg így dolgozni
2. oldal - Online integráció és távmunka
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
  • 2021.02.23 Adatvédelmi tisztviselő képzés Megújult blended képzésünk során a jogi háttér áttekintése mellett gyakorlati példák, megtörtént esetek és a résztvevők által hozott problémák közös elemzése segíti a szabályok értelmezését először e-learning, majd egy online konzultációs nap keretein belül. Részletek Jegyek
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Ráálltak a home office-ból dolgozókra a kiberbűnözők

A kiberbűnözők továbbra is főleg az otthoni munkavégzőket támadják. A biztonságtechnikai szoftvermegoldásokat fejlesztő ESET adatai alapján a... Teljes cikk

A járvány alatt megháromszorozódott a kibertámadások száma

Közel 300 százalékkal nőtt a kibertámadások száma a koronavírus-járvány alatt - hangzott el az EY digitális piacvédelemmel foglalkozó online... Teljes cikk

Hatékonyságnövelés robotizációval HR területen

A cikk szerzői: Meixner Ferenc, HR szakértő, a Posta Biztosító korábbi HR igazgatója, valamint Czimbalmos Zsolt, vezető tanácsadó, a ProMan... Teljes cikk