Jóindulatúak a volt főnökök?
A referenciakérés módszerét a a közép- és felsővezetői pozíció betöltésénél a fejvadászok igen hatékonynak mondják.
"A referenciák kérésénél azonban nem a kontroll, az ellenőrzés a cél, hanem a a jelöltről szeretnénk pontos összképet kialakítani" - mondja Lukács Zsolt, a Telkes Tanácsadó Rt. üzletfejlesztésért felelős partnere. "A tapasztalatok szerint három referenciaadó személy véleményével még hitelesebb képet lehet kialakítani a jelöltekről."
A referenciaszemélyt a pályázó ajánlja
A referenciákat mindig telefonon kérjük a közép -vagy felsővezetői beosztásra pályázóról. Olyan személyekkel beszélünk, akiket a jelölt maga ajánl a számunkra. Egy optimálisan 10 perces beszélgetés bőven elegendő a pályázó jobb megismerésére, mondja Lukács Zsolt, hozzátéve: a beszélgetés mindig két részből tevődik össze. Egyrészt szóba kerül a pályázó szakmai tudása, tapasztalatai, produktivitása, másrészt stílusa, vezetői képességei.
Három véleményből már összeáll a kép
A módszer azért hatékony, mert a három különböző szakember - volt főnök, kolléga vagy éppen ügyfél - együttes véleményéből fontos következtetéseket tudnak levonni. A pályázók előző munkáltatói vagy ügyfelei többnyire komoly presztízzsel bíró szakemberek vagy cégek, a referenciaadás így egyben szakmai vélemény, egyfajta állásfoglalás.
"Általános szabály: a referenciaanyagban szigorúan csak azokra a megállapításokra, tényekre szorítkozunk, amelyek a munkaviszonyra vonatkoznak. Nem eshet szó a pályázó családi hátteréről és viszonyairól, vallási hovatartozásáról és egyéb nem a munkaviszonyt érintő személyes kérdésről. Megkérdezzük például: Mennyire tűri jól a jelölt a stresszes helyzeteket? Hogyan teljesít az idő nyomása alatt? Fontos szempont, hogy kollégái szerettek-e vele együttdolgozni? Szintén nem elhanyagolható szempont: hogyan tudott együttműködni a többiekkel" - mondja Lukács Zsolt.
"Negatív tapasztalatról nem is tudunk beszámolni: a gyakorlatban nem fordult elő, hogy a jelölteket a referátorok rossz színben tüntették volna fel a pályázót" - összegzi a referenciák kéréséről eddigi tapasztalatait Lukács Zsolt.
Azért tanácsos olyan ex-kollégát megadni, akitől nem haragban váltunk el.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?