Katasztrófa esetén nem kell dolgoznunk?
Mi történik akkor, ha valaki természeti katasztrófa miatt nem jut el a munkahelyére? Igazolatlan nap jár vagy szabadságot kell kivennünk, ha például csak csónakkal tudnánk bejutni a vízzel körülzárt irodaházba, műhelybe? Kirúghatnak, ha könyvelés helyett inkább homokzsákokat pakolunk a gáton?
Vészhelyzetet hirdettek
Kidőlt fák nehezítik a közlekedést, a vasúti forgalom akadozik az időjárás miatt, az utak a vízátfolyások miatt többfelé járhatatlanok. Budapesten szélvihar tombol, Észak-Magyarországon és a Dunántúlon az esőzések miatt kiöntöttek a patakok Miskolcon például vészhelyzetet hirdettek, és a polgármester arra kérte a lakosságot, mindenki segítsen a védekezésben.
Az azonban kérdéses, hogy a munkáltató szerint is elháríthatatlan akadálynak számít-e egy olyan vészhelyzet, mint amellyel az észak-magyarországi és a dél-dunántúli településeknek kell szembe néznie. Ha nem, akkor igazolatlan mulasztásnak számít a késés. Néhány cég vélekedhet úgy, hogy a dolgozóknak mindenképpen meg kell oldaniuk a munkahelyükre való bejutást, és a késéssel a ledolgozott munkaidejük rövidül meg. Természetesen a munkaadók el is térhetnek ettől: erre egyébként számos példa van, sok helyen megpróbálnak előre készülni a rendkívüli helyzetekre, és a vezetők előre deklarálják, hogy a késést elnézik-e, vagy sem.
Állampolgári kötelességnek számít az árvízvédelemben való részvétel, ezért ha valaki azért nem jelenik meg a munkahelyén, mert például homokzsákokat tölt, a munkaadó nem alkalmazhat szankciókat. A munkahelyről való távollét idejére ha munkavégzés nem történik munkabért nem kötelező fizetni a dolgozónak. A távolléti díj akkor jár, ha a munkáltató engedélye alapján vagy épp a cég működésében felmerült okból nem kell munkát végezni. Akkor is ilyen jogcímen jár a bér, ha valaki például véradáson vesz részt vagy bírósági tárgyalásra kell mennie munkaidőben, vagy épp polgári szolgálatot végez.
A megoldás: távmunka és vészforgatókönyv
Egy 2009-es válságkezelési kutatásból az derült ki, hogy a válaszadók kevesebb mint negyede rendelkezik csak vészforgatókönyvvel. A DGS Global felmérésének adatai a gazdasági válság kezelésére használható HR-eszközök hiányára utaltak, ám a tanácsadó cég szerint az eredmény általános következtetésként is megállja a helyét. A cég szakértői eddig például alig találkoztak olyan szervezettel, amely rendelkezett volna forgatókönyvvel természeti katasztrófákra, országos sztrájkokra, politikai válságokra vagy akár egy járványra.
A felmérés szerint létre kell hozni úgynevezett vállalati válságstábokat, illetve azonosítani a kulcsmunkatársakat és a kulcsfunkciókat, meghatározni, hogy a távmunkát mely területen lehet bevezetni. A külföldi tulajdonú vállalatok felkészültebbek, mint a magyar cégek ugyanis az 57 százalékuknál van válságprogram. A krízistervvel rendelkezők között azonban akadnak állami és önkormányzati tulajdonú szervezetek is, amelyeknek érthető módon különösen fontos a megfelelő felkészültség.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Az állami alkalmazottak jogállásáról szóló törvény (Kjt.) alapján jár a jubileumi jutalom a közalkalmazottaknak, amelynek összege a ledolgozott... Teljes cikk
Egy hozzátartozó halála nagyon komoly érzelmi terhet jelenthet. A lelki megpróbáltatáson túl pedig jelentős anyagi költség is egy temetés... Teljes cikk
Február 29-én jelent meg az új idegenrendészeti törvény végrehajtási rendelete. A törvénnyel együtt pedig már egyre tisztább a kép, hogyan... Teljes cikk
- Túl zajosak az irodák a pénzügyi területen dolgozó nőknek az Egyesült Királyságban 1 hónapja
- Felmérés: a dolgozók több mint fele új munkát keresne, ha többet kéne bejárnia az irodába 1 hónapja
- Új trend terjed a munkaidő-beosztásban: dolgozz akkor, amikor a teljesítőképességed csúcsán vagy 1 hónapja
- Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett 2 hónapja
- Ezekért a fejlesztésekért térnének vissza az irodába a hibrid munkarendben dolgozó munkavállalók 2 hónapja
- Hogyan építsük a vállalati kultúrát hibrid munkavégzés esetén? 2 hónapja
- A férj egy vagyont keresett azzal, hogy lehallgatta felesége munkahelyi hívásait 2 hónapja
- Home office: működik a hibrid munkavégzés? 2 hónapja
- Bérverseny és alternatív munkaidő-beosztás 3 hónapja
- 5+2 dal a munkáról 3 hónapja
- Heti 3 napra kötelezően visszarendelte dolgozóit az irodába az SAP 4 hónapja