Megjelent: 8 hónapja

Létezik-e csodafegyver a Covid-válság ellen?

Bár a KSH adatai szerint 2020-ban 5,1 százalékkal csökkent a magyar GDP, egyes jóslatok 2021-re már 3 százalék feletti növekedéssel számolnak. Hozzá tudnak-e tenni ehhez a növekedéshez a hazai HR-szolgáltatók? Kérdéseinkre dr. Hadházy Tamás, a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett, magyar tulajdonban működő Pensum Group Nyrt. egyik alapítója, Igazgatóságának tagja válaszolt.

Nem látunk egyetlen, mindenre használható csodafegyvert, mint ahogy a vírus ellen is többféle oltás, terápia lehet hatásos - kezdi dr. Hadházy Tamás.

Bonyolult a helyzet, egy időben többféle kihívásnak kellett és kell megfelelni nekünk is, és azt látjuk, hogy sok megrendelőnk, partnerünk van hasonló helyzetben. A megrendelések változó arányú visszaesése mellett a saját munkatársak megtartása, a fokozottabb marketing és értékesítési tevékenység, a biztos finanszírozás fenntartása csak néhány a közelmúltban megoldott problémák közül.

Ahhoz, hogy több más mellett ezeket a problémákat is orvosolni tudjuk, az alapot az adta meg, hogy tavaly március végén szinte azonnal át tudtunk állni a nagyrészt otthoni, elektronikus munkavégzésre. Hardver és szoftver-állományunk minimális fejlesztést követően ki tudta szolgálni az igényeinket, így most, az ismételt zárás során rutinosan tartjuk például értekezleteinket a virtuális térben. Hogy érzékelhető legyen a hatékonyság-növekedés is, álljon itt egy összehasonlító adat: míg az offline tájékoztatóinkat a központi irodánkban egyszerre legfeljebb 16 fő látogathatja, tavaly volt olyan online tájékoztatónk, melyen több mint 60 fő vett részt. Nem mindegy, hogy egységnyi erőforrás igénybevételével 16 főt vagy 60 főt tudunk tájékoztatni.



Könnyebb vagy nehezebb most új megrendelőket találni?

Nehéz egyértelmű igennel vagy nemmel válaszolni, mert sorban jönnek új ügyfelek, de adott esetben jobban „meg kell dolgozni a piacot” értük. Ismert, hogy sok ágazatot kiemelten sújt a jelenlegi helyzet, elég csak a vendéglátásra és a turizmusra gondolnunk. Ugyanakkor azzal is találkozunk, hogy a tőkeerős cégek ezt az úgymond szünetet a fejlesztésre, új szolgáltatók keresésére fordítják, így jó eséllyel rúghatunk labdába ezeknél a cégeknél, ha eljutunk hozzájuk. Ebben sokat segít a tőzsdei jelenlét, az átlátható működés, ami egyfajta presztízst is ad. Több ajánlatkérés érkezik hozzánk, több tenderre hívnak meg bennünket, mint korábban.

Sales-csapatunk egy jó ideje szondázza már a piacot, elsősorban a kkv-szektorból érkeznek információk. Megkereséseinkre előfordul olyan reakció is, hogy örülnek, ha nem kell elbocsátani a munkatársak közül senkit, de olyannal is találkoztunk, ahol többmilliós munkaerő-közvetítési megbízást kaptunk. Amely cégeket kevésbé vagy egyáltalán nem érinti a válság, azoknak most is kell a jó felkészültségű, tapasztalt szakember.
Természetesen vannak olyan szektorok is, ahol pedig fokozódott a munkaerő-igény a válság során, gondoljunk csak a futárokra, élelmiszer-kiszállítókra.

A jelenlegi válság-helyzetben miért lehet érdemes rugalmas, atipikus megoldásokban gondolkodniuk a vállalkozásoknak?

Röviden: mert semmi sem biztos! Ki tudja, meddig tart a „harmadik hullám”? Ki tudja, hogy az ismételt nyitás után jön-e olyan vírustörzs vagy mutáció, amely esetleg rezisztens a jelenlegi oltóanyagokra? Egyikünk zsebében sincs ott a bölcsek köve, nem látjuk biztosan a jövőt. Ha a tavalyi évhez hasonlóan esetleg nyár elejétől újra lehet utazni, nyithatnak a vendéglátó egységek és az idegenforgalom, a vízparti szállodák, ki tudja meddig tart a szabadság? Persze bízunk a legjobb kimenetelben, de az óvatosság nem árt!

Mi azt ajánljuk a vállalkozásoknak, hogy kezdjék a létszámbővítést óvatosan, rugalmas kölcsönzött munkaerővel. Aztán ha 4-5 hónap múlva tartósan javulni látszik a helyzet, a kölcsönzött dolgozókat át lehet venni saját állományba.
Ha kölcsönzött munkatársakkal vágnak neki a nyitásnak, a toborzást is mi végezzük helyettük. Elmondhatjuk, hogy jelentős mértékben nőtt az aktív adatbázisunk létszáma, rövid határidőkkel tudunk munkatársakat biztosítani a legtöbb területre. A munkaügyi és foglalkoztatással járó kockázatokat is mi viseljük a kölcsönzés időtartama alatt, így megrendelőink tényleg a saját, sürgető feladataikra koncentrálhatnak.

Mit várnak Önök az idei évtől: növekedést, stagnálást vagy visszaesést hoz a 2021. év a Pensumnak?

Ha várakozásaink teljesülnek, egy óvatos növekedést láthatunk idén. Bízom benne, hogy a Pensum Group hozzátesz majd a legtöbb várakozásban szereplő 3 százalék feletti idei GDP-bővüléshez. Ehhez persze több feltételnek kell összeállnia: legfontosabb, hogy a népesség megfelelő mértékű átoltottságát mielőbb elérjük, és létrejöjjenek a feltételei a gazdaság megnyitásának. Azon vagyunk, hogy megfelelő gyorsasággal reagáljunk a kihívásokra!

Bp., 2021. március 25.
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Fiatal munkavállalók nélkül nem működik a szállítási ágazat

Online tananyag készül a szállítási szektorban dolgozó fiatalok számára, amely a generációs sajátosságokat figyelembe véve segíti őket a... Teljes cikk

Lehetőség a kisgyermekkel dolgozni és az őket foglalkoztatni vágyók számára

A kormány 2021. 07. 01-én a szövetkezeti törvény módosításával lehetőség adott arra, hogy kisgyermekkel otthon lévők egyfajta speciális... Teljes cikk

Bérszámfejtés kiszervezéshez 5 pontos checklist

Átalakulóban vannak a prioritások a cégek életében, ami természetes folyamat, amikor egyre gazdaságosabb működésre törekszenek. A hatékonyság... Teljes cikk