Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 3 hete

Már gyerekként az ügyvédi irodába ment „haza” - így telik egy nemzetközi ügyvéd egy napja

Koppány Olivér, ügyvéd tavaly tért vissza az Egyesült Államokból Magyarországra, mert úgy érezte felkészült a feladatra, hogy néhány éven belül átvegye édesanyjától azt az ügyvédi irodát, ahol gyerekként a szőnyegen játszott. Generációváltásról, kommunikációról, amerikai tapasztalatokról beszélgettünk.

Tudatos felkészülés a feladatra


Koppány Olivér, a KNP Law nemzetközi ügyvédi iroda ügyvédje, külföldi jogi tanácsadója mindig is ügyvéd akart lenni, nagyon tudatosan készült arra a pályára, amelyen jelenleg is halad. Mint mesélte már gyerekként az iskolából mindig az ügyvédi irodába ment, nem haza. Ott töltötte a délutánjait. Az irodát alapító édesanyja kezdetben le akarta beszélni erről a pályáról és feladatról, hiszen egy ilyen céget irányítani 24 órás feladat, azonban amikor látta, hogy fia elhatározása komoly, akkor először az Egyesült Államokba küldték tanulni és gyakorlatot szerezni. Az volt a cél, hogy összegyűjtse azt a nemzetközi hátteret és tapasztalatot, amely egy elsősorban külföldi ügyfelekkel foglalkozó vállalkozásnál elengedhetetlen. Bostonban és az Egyesült Államok fővárosában, Washingtonban tanult és dolgozott.

Mostanra úgy érezték elsajátította azt a külföldön megszerezhető tudást, amire szüksége lesz majd az ügyvédi iroda átvételéhez, így ideje volt, hogy áttegye a székhelyét Magyarországra, hogy beletanuljon helyben a folyamatokba. „Soha nem volt kérdés, hogy visszajöjjek. Az USA-ban kis hal lettem volna egy óceánban, ami komfortos és élhető, de mindig az volt a vágyam, hogy visszatérjek. Láttam, hogy az elmúlt 15 évben hogyan épült fel az iroda, az én családi nevem van az iroda nevében és a bejárati ajtón, ami motivál, mert a célom, hogy a következő 30 évben is nőjön, fejlődjön.

Egy nap


Az ügyvéd napja általában korán indul, gyakran már reggel hat óra előtt. Ilyenkor átnézi az Amerikából érkezett e-maileket, ahogy azt is átfutja egy feladatlista-szoftver segítségével, hogy mik a napi teendők, melyik ügy, hol tart, ki, mit csinál. Ez alatt teázik, elkészül, majd 9-10 óra között beér az irodába. Ezt követően meetingek, üzletfejlesztési találkozók következnek. Minden hétfőn van egy hétindító meeting, amin áttekintik, hogy milyen ügyek vannak, mi várható, kinél, milyen feladat van, és hol tartanak.

Délután szerződéseket ír, átnéz minden angolul kimenő dokumentumot, e-maileket bonyolít, majd szintén a délután folyamán elkezdenek az ügyfelekkel, többek között az Egyesült Államokbeliekkel egyeztetni, ami általában este nyolcig eltart.

Olivér elmondta, azért szereti ezt a munkát, mert minden nap más, a feladatok változatosak, ahogy a területek is, amivel foglalkoznak, legyen szó akár gyógyszeriparról, ingatlan- vagy munkajogról, Európai Uniós jogról vagy megújuló, zöld energiákról. A kollégái tudják, hogy 24 órában elérhető, de szereti otthonról elindítani a napot. Ugyanakkor az irodába a kötelező lezárásokat kivéve, folyamatosan bejártak, mert így hatékonyabbnak érzik a munkát, a sürgős ügyeket is jobban tudják kezelni - természetesen betartva minden lehetséges óvintézkedést.

Folyamatos tanulás


A következő öt-hét év célja számára a menedzsment eszközök elsajátítása, és kitalálni, hogy az iroda milyen irányba nőjön tovább. Az előbbi egyik eszköze, hogy az irodájuk az édesanyjával egymás mellett van, ez pedig folyamatos kommunikációt és mindennapos menedzsmenttréninget jelent. Egyébként, mint mondta azt tapasztalja, hogy fiatalodik a piac, és a vezetők illetve ügyvezető partnerek esetében nem biztos, hogy hasonló a helyzet, mint a borral, vagyis, hogy idősebben, érettebben, jobbak. Generációs feszültségek előfordulnak, de lehet őket kezelni, és a különböző generációk jelenlétével a cégben az ügyféligényekhez is lehet alkalmazkodni. Ráadásul a fiatalabb korosztály megjelenése azt is üzeni az ügyfeleknek, hogy nem csak a következő tíz, hanem harminc évben is lesz kihez fordulniuk, vagyis lehet velük hosszabb távra tervezni.

Arra kérdésre, hogy mi lenne, amin változtatna és mi az, amin nem, Koppány Olivér elmondta, hogy például a belső folyamatok jól ki vannak alakítva az irodában, hiszen folyamatos a növekedés. Ugyanakkor már eddig is jelentősen változtatott a külső kommunikáción, mert a megjelenés fontos, amivel korábban kevésbé volt lehetőségük foglalkozni. Ennek a folyamatnak része az iroda új weboldala és marketing stratégiája is. Szeretne tanítani és előadásokat tartani valamelyik budapesti egyetemen, ha azok ismét megnyitnak. Fontosnak tartja azt a szerkezetet, amit például az ügyvédjelöltek kapcsán kialakítottak. Az új, kezdő jelölteket olyan az irodában már régebben, 1-1,5 éve dolgozó jelöltek mentorálják, akik át tudnak nekik adni praktikus és szakmai tapasztalatokat egyaránt. A cél a rendszerrel is az, hogy a jelöltek három év után, ügyvédként is az irodában akarjanak maradni. Ehhez fontos, hogy jó legyen náluk dolgozni, elégedettek legyenek, szeressenek bejárni. Lényeges a magánélet-munka egyensúlyban tartása, mert ha valakinek 20 órát kell dolgoznia az azt is jelenti, hogy valami nem jól működik, fel kell venni még valakit, aki segíteni tud annak, akinek túl sok a feladata - emelte ki a jogász.

Koppány Olivér hangsúlyozta a kollégákkal való kapcsolat fontosságát, mert ha valakit felvesznek, akkor azt azért teszik, mert úgy gondolják, hogy ott a helye, okos, intelligens, akinek segíteni kell a fejlődését. A toborzáskor fontos, hogy illeszkedni tudjon a kolléga a csapatba, mert bár vannak szakterületek, ezek nincsenek elszeparálva, fontos köztük a kommunikáció, hiszen általában jobb eredmény születik, ha nem egy embernek kell megoldást találnia egy-egy problémára, hanem közösen, csapatként teszik azt, a szakértelmüket összeadva. A jelölteknél negyedévente van teljesítményértékelés, hogy ők is lássák a fejlődési irányokat, lehetőségeket.

Az amerikai tapasztalatok közül az ügyvéd szerint a mentalitást lenne a legfontosabb meghonosítani, „a miért nem lehet” helyett, a „hogyan oldjuk meg, hogy működjön, akkor is, ha nehéz” hozzáállást. A megoldás-fókusz lenne fontos, mert a lehetetlent is meg kell próbálni.
  • 2021.04.23Szervezetfejlesztő (OD) Tanácsadó képzés Egyesítettük a Sämling Solution, a FranklinCovey és vendégelőadóink tudását és tapasztalatát, hogy a résztvevők „soft” és „hard” típusú fejlesztések koordinálására és támogatása is képesek legyenek. Mindazoknak akik Belső munkatársként vagy Külső tanácsadóként vezetnek vagy támogatnak szervezetfejlesztési folyamatokat. Részletek Jegyek
  • 2021.04.252 Napos Scrum Master képzés online, élő videokonferenciás Az agilis működés motorja a Scrum Master, aki biztosítja a hatékony csapatmunkát és kezeli az átalakulás során kialakuló feszültségeket, konfliktusokat. Minden iparágban célszerű átállni agilis működésre, nem csak a szoftverfejlesztésben. Képezze ki kollégáit Scrum Masterré. Részletek Jegyek
  • 2021.05.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.05.13 Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban Olyan vezetőknek és (kulcs) munkatársaknak, (HR) controllereknek, HR-eseknek, pénzügyi szakembereknek ajánljuk a képzést, akik a HR munka hatékonyságát, eredményét mérni, számolni, és ezt begyakorolni szeretnék. Ajánljuk továbbá mindazoknak, akik a munkaerő elemzésének, értékelésének vállalati standardizálását, és mérésének elvét és gyakorlatát megismerni szeretnék. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter