kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

Megszületett a megegyezés a vasutasok béremeléséről

Három év alatt összesen 30 százalék béremelést kapnak a vasutasok, amennyiben a kormány jóváhagyja a cégvezetés és a szakszervezetek kedden késő délután elfogadott egyezségét - közölte a Vasutasok Szakszervezete (VSZ), amely leszögezi: a munkavállalói oldal ennél alacsonyabb mértéket nem fogad el.

Meleg János, a VSZ elnöke a közleményben ismerteti: nagyrészt teljesült a vasutas szakszervezetek követelése. A MÁV Zrt. vezetésével három évre szóló béremelési szándéknyilatkozatot írtak alá: 2017-ben átlagosan 13 százalékkal, 2018-ban 12 százalékkal, 2019-ben pedig legalább 5 százalékkal nőnek a bérek. Ez azt jelenti, hogy az úgynevezett premizált munkakörben dolgozók kivételével a MÁV-csoport minden alkalmazottja - 38 ezer dolgozó - 10 százalék, alanyi jogon járó béremelést kap idén.

A közlemény szerint a minimálbér- és a garantált bérminimum emelések okozta bérfeszültségek enyhítésére az alanyi jogon járó 10 százalékon felül további 4 százalékot kapnak a 10-től 12-ig kiemelt munkaköri besorolásban foglalkoztatottak, több mint 24 ezer munkavállaló, feltéve, hogy a tulajdonos változtatás nélkül jóváhagyja a kialkudott feltételeket.

Fontos eredmény, hogy valamennyi váltókezelő, vonat fel- és átvevő munkakörben dolgozó vasutas megkapja a garantált bérminimumot - hangsúlyozta az elnök. Az érdekvédők egyértelmű sikernek tartják azt is, hogy a munkáltató aláírta: 15 év munkaviszony után, minden ötödik évben 5 ezer forint béremeléssel jutalmazza a hűséges vasutasokat. Ezt a vasutasnapra, július elsejére időzítik.

A szakszervezet elérte azt is, hogy a cég hajlandó 0,5 százalékkal kiegészíteni az önkéntes nyugdíjpénztári tagdíjakat, ami azt jelenti, hogy ebben a formában idén minden érintett munkavállaló az alapbérének a 3, jövőre pedig a 3,5 százalékát kapja meg pluszként - közölték.

Meleg János leszögezte: a szakszervezetek az aláírtaknál alacsonyabb mértéket és rosszabb feltételeket nem fogadnak el. Az elnök szerint ugyanis megfelelő béremelés - és a munkakörülmények javítása - nélkül lehetetlen megszüntetni az egyre súlyosabb szakemberhiányt, képtelenség hosszabb időre itt tartani az új belépőket, s ez a vasutas szakma presztízsének további meredek zuhanásához vezet.

A MÁV-nál jelenleg mintegy ezer munkavállaló hiányzik, tavaly jelentősen megnőtt a túlórák száma. További gondot okozhat, hogy 2019-ig 4 ezer vasutas fog nyugdíjba menni. A vasúttársaság hiába próbál újabb és újabb tanfolyamokat indítani, kevés újonc jelentkezik, ráadásul már az alkalmassági vizsgákon sokan lemorzsolódnak, ezért a szakszervezetek az igen terjedelmes szakmai vizsgaanyag egyszerűsítését is kezdeményezték - emlékeztetett a szakszervezeti elnök.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért sérülékeny a 40 felettiek mentális egészsége?

A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk

A legnagyobb stresszforrás a bizonytalanság - így tegyél a cégnél ellene

„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk

"Ez volt a legnehezebb évem a HR-en" - miért hagyják el egyre többen a szakmát?

Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk