kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 14 éve

Milyen a jó HR tanácsadó?

Megoszlanak a vélemények, hogy milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy tanácsadónak, hiszen egészen más elvárásokkal találja szemben magát egy munkaerő-közvetítéssel, kölcsönzéssel foglalkozó cég HR-ese, mint egy klasszikus segítő szakmát űző. Abban azonban a lapunk által megkérdezett szakemberek egyetértenek, hogy az empátia, tájékozottság, magabiztosság, hitelesség alapvető ezen a területen.

Milyen egy jó HR tanácsadó?

Mielőtt meghallgatnánk a szakemberek véleményét arról, hogy milyen egy jó HR tanácsadó, a tárgyi tudás vagy éppen az ügyfélorientált gondolkodásmód a fontosabb-e, érdemes tisztázni, hogy mindhárom szakember más szemszögből tekint erre a kérdésre. Hiszen egészen másként kezelik az álláskeresőket a klasszikus segítő szakmát űzők, mint a HR tanácsadók, akiknek az ügyfél kívánalmait, a megbízást kell szem előtt tartaniuk. Így kevésbé az álláskereső személyével, problémáival, mint inkább az ügyfél (munkáltató) igényeivel vannak elfoglalva. Ennek fényében érdemes értelmezni a válaszokat.

1. Előtérben az ember

A munkavállalási tanácsadó szerint a jó tanácsadó emberi, harmonikus, bizalmat sugárzó, megértő, altruista, alkalmazkodó. - Az együttérzés nekünk munkaeszköz, a hitelesség pedig módszer az eredményes tevékenységhez, tanácsadáshoz - fogalmazott portálunknak Juhász Ildikó, a Budapest Esély Nonprofit Kft. munkatársa, projektvezetője. A szakember úgy véli, az eredményes tanácsadás rendkívül összetett folyamat, minden pillanatban más személyiségjegyünk érvényesül és azt sem szabad elfelejteni, hogy minden ember különböző. Ráadásul itt a válsághelyzet is, amely rendkívül determináló hatással van az álláskeresőkre. A recesszió ugyanis meghatározza a hangulatot, a kooperációt, a viszonyulást a környezethez. Az ember ilyenkor hajlamosabb szorongani. - Ez a válság ráadásul perszonális, hiszen van mélysége, vannak emocionális következményei is - magyarázza a projektvezető. A jó tanácsadóban ötvöződik a hitelesség, a határozottság, az ember-centrikusság, emberszeretet, ezeknek az egysége a munkájában egy pillanatra sem szorulhat háttérbe. Természetesen fejlett segítőkészség hiányában nincs eredmény, csak a mértéke, valamint magának a segítségnek a pillanata az, amiben a tudatosság, az ösztönösség egyenlő a szakértelemmel.

2. Előtérben az ügyfél

Gál-Bodnár Eszter, a Manpower senior tancsadója szerint egy HR tanácsadónak mindenekelőtt rendelkeznie kell empátiával, átlagon felüli kommunikációs készséggel, diplomáciai érzékkel, proaktivitással. Mindezeken túl képesnek kell lennie előre gondolkodni és jó, ha birtokában van az időkezelés és a priorizálás művészetének is. A munkaerő-kölcsönzéssel, -közvevtíéssel foglalkozó cég szakembere szerint az ember jelleme, a tárgyi tudás, az ügyfél-orientált gondolkodásmód is fontos ebben a munkakörben, az egyik semmit nem ér a másik nélkül. Jellem alatt kemény munkát és a tisztességes, alapos munkavégzést ért a szakember.

3. Előtérben a lélek

Fischer Zoltán, a Napra Forgó Nonprofit Kft. pszichológusa szerint a segítő szándék és az empátia is alapvető ebben a munkakörben, mivel a tanácsadás előtt aktív megfigyelőként van jelen egy munkavállalási tanácsadó. A pszichológus a nyitottságot is kiemelte, hiszen egy vérbeli tanácsadónak késznek kell lennie az új dolgok, ismeretek befogadására, illetve arra, hogy az ügyfelektől tanuljon, ugyanis ez gazdagítja munkáját, információbázisát. - Az is elsődleges, hogy érdekeljen a velem szemben ülő ember, e nélkül a tanácsadás nem megy - nyomatékosítja az "aranyszabályt" a pszichológus.

Fontos továbbá a tájékozottság iránti igény, vagyis az, hogy naprakész információi legyenek a munkáltatói igényekről, munkaerőpiacról, de jó, ha tisztában van azzal is, hova fordulhat a szociális, megélhetési gondokkal küzdő ember, milyen intézményeket érdemes felkeresnie, milyen lehetőségei vannak. Így továbbirányítóként, egyfajta szűrőként is funkcionálnak a tanácsadók.


Egy jó HR tanácsadó megoldáscentrikus



Az ember problémaérzékenységétől függ, mennyi idő alatt jut el a megoldásig - mondja a Budapest Esély munkatársa. A szakember szerint nem célszerű sokáig elidőzni a problémák özönvizében, ráadásul egy igazán jó HR tanácsadó megoldáscentrikus. Természetesen a módszer/eszköztár rendkívüli színessége a felkészültséggel függ össze, de az a plusz, amit hozzáadok a személyiségemmel (szeretet, határozottság, tényfeltárás, a tényekkel szembesítő emberközpontúság, hitelesség), jelenti ténylegesen az "ügyfélorientáltságot". - A tanácsadó egyébként önmagáról nem döntheti el, jó-e vagy sem. Hitelességével, tetteivel, eredményeivel válik azzá - húzza alá Juhász Ildikó.

- A tárgyi tudást el lehet sajátítani, viszont a szükséges személyiségjegyeket már nem lehet ilyen könnyen megszerezni. Bár tény, hogy fejleszthető az ember. De ha valakinek nem megfelelő a jelleme, akkor komoly károkat okozhat egy tanácsadás során - nyomatékosítja Fischer Zoltán.


Nem a végzettség számít - szeress segíteni!



Fischer Zoltán kedveli azt a sokszínűséget, ami ezt a szakmát jellemzi, hiszen itt fellelhető pályaválasztási tanácsadótól, szociális munkáson és pszichológuson keresztül HR-esig mindenféle végzettségű szakember, akik másféleképpen reagálnak egy adott szituációra. A szakember szerint nem feltétlenül a tárgyi tudás a lényeg. Úgy gondolja, hogy belefér ebbe a szakmába ez a sokszínűség. Sőt, ő azt mondja, hogy nem feltétlenül előny, ha valaki pszichológus, mert már látott olyat, aki nem tudta jól kezelni a helyzeteket, álláskeresőket. - Akkor legalább kiderül, hogy mi az, ami nem az ő útja és keresheti tovább a célját. Nem kell mindenkinek tanácsadónak mennie - adja meg a téma zárszavát a pszichológus.


Az "egészséges önzőség" megvéd a kiégéstől



Az ember jelleme, hitelessége nagyon meghatározó ebben a szakmában, a tanácsadás ugyanis érdekviszony: támogató érdekek együtthatása. - A tanácsadónak az a szándéka, hogy jó tanáccsal lássa el az ügyfelet, mert akkor van sikerélménye. Ha ez egészséges önzőség, akkor ez az, ami megvéd a kiégéstől - nyomatékosítja Juhász Ildikó.Ugyanakkor lényeges, hogy ebben a folyamatban nem a tanácsadó a fontos. Ez alázat is, de tisztánlátás is egyszerre. Ugyanis egy pillanatra sem léphet fel funkciózavar: illúziókra nem épülhet a tanácsadás, kizárólag a korrekt segítésnek van értelme - húzza alá a szakember.


Immunissá tesz az "egészséges kiégés"



Juhász Ildikó úgy küzd a kiégés ellen, hogy különválasztja a különböző énszerepeit (feleség, anya), nem mossa össze a munkáját a magánéletével és úgy él a magánéletében, hogy ne kerüljön sor a tanácsadásra. Ildikó szerint egyébként egy jól felkészült tanácsadót nem fenyegethet kiégés, mivel a sikerélményei éltetik, adják az erőt az újabb problémák megoldásához. Legyünk sikerorientáltak! - javasolja a szakember. A pszichológus is a munka és a magánélet összeegyeztetését emelte ki, valamint szerinte meg kell határozni azt a pontot, ahol le tudjuk tenni a munkát. A pszichológus szerint nem kell kétségbe esni, ha nem tudjuk különválasztani a két területet, hiszen teljesen nem is lehet. Arra azonban érdemes odafigyelni, hogy ne ez kösse le minden gondolatunkat, energiánkat. - A kiégés természetes velejárója ennek a munkának. Ha ezen az úgymond "egészséges" kiégésen túlesik az ember, akkor képes lesz megtartani a megfelelő egyensúlyt, mértéket munka és magánélet között, így már lesz benne egy fék, ami megakadályozza, hogy túlságosan beleélje magát az adott helyzetbe. - Annyi sérült, problémás emberrel találkozunk, nem vihetjük haza az összes álláskereső búját-baját. Meg kell óvni az ént annak érdekében, hogy integráltak tudjunk maradni -írja le a folyamatot a szakember, aki szerint az már félsiker, ha az ügyfél azzal az érzéssel távozik a tanácsadótól, hogy megvan az irány, már tudja merre tovább.


A tanácsadás is üzlet



Gál-Bodnár Eszter azonban tisztázza: ez nem egy klasszikus segítő szakma, hanem egyik oldalról ugyanolyan üzlet, mint bármi más, egy tanácsadó ugyanis az ügyfelének keresi a legmegfelelőbb munkaerőt. Ha valaki ezt tudatosítja magában, akkor a kiégés könnyebben elkerülhető. - Ha mégis megtörténik, annak tapasztalatom szerint más az oka - mondja.


Van, hogy a tanácsadó szorulna tanácsadásra



A munkaügyi központokban, kirendeltségeken nem mindig sikerül emberi módon bánni az ügyfelekkel a túlterheltség és a megnövekedett feladatok miatt. Minden a munkaügyi hivatalok ügyfélpultjainál csapódik le. Még itt van a válság is, amely egyes kirendeltségeken megduplázta az álláskeresők számát, vele a tanácsadók munkáját, akik ugyanannyi fizetésért kénytelenek túlórázni. Ezt a pszichológus is megerősítette: előfordul, hogy a munkavállalási tanácsadónak még az adatfelvételre sincs ideje. - Ez egy paradox helyzet. Hiszen a kirendeltségeken elvileg az ügyfélért dolgoznak, mégis az álláskereső az egyetlen tényező, amit tolhatnak prioritási listájukon. Ez a rendszer hibája, a dolgozók hiába elkötelezettek - vázolja a többrétű problémát Fischer.


Kizáró tényezők ebben a szakmában



Fölényesség, rátartiság, lekezelés, a türelmetlenség - Juhász Ildikó szerint ezeket mindenképpen mellőznie kell egy vérbeli tanácsadónak. Kizáró tényező az udvariatlanság, az érzéketlenség, a felületesség, a lassúság és a kommunikációs problémák - véli a Manpower senior tanácsadója. Fontos, hogy a tanácsadó magabiztos legyen, ezért szintén hátrány az önismeret és az önbizalom hiánya, az éretlenség, de tapasztalatom szerint ez fejlődik a sikerélmények során - teszi hozzá a szakember.
A pszichológus szerint pedig az okoskodó, fontoskodó emberek azok, akik nem ide valók. Hiszen ők önmagukat tolják előtérbe, miközben itt éppen az aktív figyelés a feladat.


Módszerek a sértett, lelkileg sérült álláskeresők kezelésére



Mindig az egyedi eset határozza meg a problémakezelés módját. Juhász Ildikó kiemeli: a tanácsadónak az ügyféllel együtt kell az adott problémát megoldania, nem helyette. A tanácsadó segítséget nyújt annak megoldásában: rávezetéssel, a tévutak megvilágításával.

Juhász Ildikó szerint a sértett álláskeresőket emberséggel, megértéssel, elfogadással, bizalommal lehet igazán kezelni, de szakszerű módszereket is beépítenek munkájukba. Az ügyfél személyiségének feltérképezése (analízise) után, a kapott eredmények határozzák meg az alkalmazott módszereket. Juhász Ildikó szívesen választja a szituatív szerepjátékot, állásinterjúra kizárólag ilyen helyzetgyakorlattal készíti fel ügyfeleit.

A sértett ügyfélnek pedig hagyni kell, hogy kibeszélje sérelmeit. Érdemes előre tisztázni, hogy csak most, csak itt, és csak egyszer - hangsúlyozza Juhász. A problémákra megoldásokat keresnek, ezzel a sértett ügyfél kooperatív lesz, mert végre valaki őt is megérti. - A lelki sérültekkel önismereti, önértékelési, motivációs gyakorlatokat szoktunk végezni. Ebben az esetben a nyugodt légkör, a tanácsadás intimitása a meghatározó - avat be munka módszerükbe a Budapest Esély szakembere. A pszichológus úgy véli, a tanácsadó szakmáján, kompetenciáin, érdeklődésén múlik, hogy milyen módszereket vet be. De attól is függ, milyen mélységben akar a probléma lelki oldalával foglalkozni, és hogy mennyire nyitott az illető. - A jelenlegi, álláskeresőkkel végzett munkánk során három alkalmas tanácsadást nyújtunk, ebbe a probléma meghatározása fér bele, az aktuális én-állapotot térképezzük fel - mondja a pszichológus.


Problémás ügyfelek kezelése - érett személyiség kell



A Manpower munkatársa kiemelte: minden helyzet más, de az udvariasság, a problémakezelés érettsége, gyakorlata és a kellő diplomáciai készség nagyon fontos.

Érdekes, hogy a Manpower szakembere másképp értelmezi a HR tanácsadó feladatát a sértett álláskeresőkkel, lelkileg sérült emberekkel kapcsolatban, hiszen egyszerre két oldal felé kell megfelelnie. Úgy véli, hogy az ezen problémás helyzetekre alkalmazott módszerek gyakran pszichológiai jellegűek és ritkán kerül olyan viszonyba jelöltjével, hogy ezen eszközökhöz kelljen folyamodnia. - Megbántott, méltóságában sértett emberekkel természetesen találkozunk az interjúk során és ilyenkor abban az egy órában csak ő a fontos. De mindig lényeges tudatosítani a jelöltekben, hogy ilyenkor a mi feladatunk az objektív, szakszerű, hasznos információkat közlő tanácsadás. Új munkahelyeket sajnos nem tudunk teremteni - fogalmazza meg a tanácsadó munka kettőségét a Gál-Bodnár Eszter.


Egy munkavállalási tanácsadó napja



Kezdjük a napot derűsen! - Juhász Ildikó szerint ez alapfeltétel ebben a szakmában. Ennek az a módszere, hogy felkészülök a munka megkezdése előtt az eszközök biztosítására. Minden alkalommal tudatosítani kell az alapszabályt: "Nem az a lényeg, hogy mi történik velem, hanem az, hogyan reagálok a történtekre." Ezután kezdődhet a munka! - idézi fel munkanapjának első perceit Juhász Ildikó. Ne feledjük! Minden ember/ügyfél önálló személyiség, így a problémájuk is egyedi.


Egy hét HR tanácsadóként



A Manpower szakembere úgy véli, egy tanácsadó munkanapja nagyon hektikus lehet. Ha viszont egy hét feladatait vesszük sorra, akkor megállapítható, hogy a tanácsadó fő feladata a céges ügyfélkapcsolatok ápolása, a jelöltek "vadászata", hirdetések kezelése, valamint az interjúk, személyes találkozók megszervezése és levezetése. A problémák a legtöbb esetben a kommunikáció akadozásából adódnak, mint általában minden területen.


Ha nehéz a munka, ne mutasd!



Ha nehézzé teszem a munkám, akkor a bányászokkal, az útépítőkkel sorolható egy nehézségi kategóriába - ironizál a Budapest Esély projektvezetője, hozzátéve: a szorongó ügyfél kizárólag a magabiztos, hiteles tanácsadóban bízik meg, így érdemes "légiesnek", könnyednek maradni, pusztán önvédelemből. A munka természete egyébként is ezt kívánja meg. - Az, hogy mennyire nehéz HR tanácsadóként dolgozni, függ az illető egyéniségétől és a tanácsadóval szemben támasztott elvárásoktól is. Még a megfelelő egyéniséggel, letisztázott követelményrendszerrel és kiváló csapatmunkával sem könnyű ez a szakma, de ha mindezek adottak, akkor hallatlan sikerélményt lehet elérni - meséli a Manpower senior tanácsadója.


Mi a legnehezebb ebben a szakmában?



- Egyszerre két oldalnak megfelelni - a jelölteknek segíteni, közben pedig az ügyfelet is elégedetté tenni, ami gyakran nem jön össze egyszerre - válaszolta a kölcsönző tanácsadója. A Budapest Esély munkatársa szerint a mai társadalmi környezet, a megpályázható pozíciók szűkössége, a mélyszegénység rohamos terjedése, valamint az álláskeresők kilátástalansága - ez az, ami nehézzé teszi ezt a szakmát. - A munka sokszor megterhelő, hiszen teljes egészében igénybe veszi az embert - ismeri el a pszichológus. Mint a fentiekben már írtuk, a tanácsadó, lélektanilag megfigyelő, ami nem ad belső motivációt - mint a kétirányú kommunikáció -, mivel nem adhatja bele önmagát, nem kap visszajelzést önmagáról. Ez nagy koncentrációt és odaadást igényel. Talán ez az egyoldalúság a legnehezebb ebben a szakmában - foglalja össze a pszichológus.


A munkavállalási tanácsadó tízparancsolata:


1. Tiszteld ügyfeledben az embert!
2. Ne feledd, válsághelyzetében te tartod benne a reményt!
3. Érthető kommunikációval, őszinteséggel, hitelesen légy meggyőző!
4. Maradj a háttérben, csak navigátora légy ügyfeled hajójának.
5. Tartsd meg a kompetenciád tiszta határait!
6. Bízd a döntést az ügyfeledre!
7. Optimális segítséget nyújts, ügyfeled nagykorúságát ne vond kétségbe!
8. Légy határozott, és partner! Folyamatosan motiváld ügyfeledet!
9. Ne időzz sokat a problémánál, a megoldásra koncentrálj!
10. Végezetül, ne feledd, te is ember vagy!


  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tipikus női vállalkozó 42 éves és 1 gyereke van

Megtalálni a módot a megélhetés biztosítására úgy, hogy közben a társadalmi elvárásoknak is megfeleljenek a magánéletükben – ez motiválja... Teljes cikk

Kortárs bántalmazás, bullying és elvárások szorításában - 2000 gyerek tartozik hozzá: Karikó Rita iskolapszichológus egy napja

Szóbeli vagy akár fizikai bántalmazás, cikizés, beilleszkedési gondok, tanári és szülői elvárások, családi viták, anyu és apu válik - rengeteg... Teljes cikk

Óriási igény van űripari szakemberekre - Magyarország felvette a kesztyűt

Az UniSpace program keretében három minisztérium - a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a... Teljes cikk