Milyen évet jósolnak a cafeteria szolgáltatók?
Még nem tudni, mit hoz az idei év a cafeteria piacnak, hiszen a gazdasági válság miatt a cégek takarékoskodnak, és sokan vélik most úgy, hogy nem a dolgozók motivációja a legfontosabb. A Sodexo Pass és a Le Chèque Déjeuner egyelőre nem érzékel visszaesést rendeléseiben, és bár az Accornak is pozitívak a tapasztalatai, Balázs Krisztián marketing vezető azt mondta, várnak piaci csökkenést, a mélypontot az év 2. és 3. negyedévére teszik. Szolgáltatói körkép.
Sztankovits Mónika, a Sodexo Pass kommunikációs vezetője szerint egyelőre nem érzékelhető a gazdasági válság hatása. Bíznak benne, hogy legalább olyan jó eredményeket érnek el 2009-ben, mint tavaly. Sőt, úgy gondolják, hogy egyre több cég ismeri fel az adó- és járulékmentes béren kívüli juttatások fontosságát, amellyel lefaraghatják bérköltségeik nagy részét. A szorult helyzetben levő cégek számára is lehetőséget biztosít a motiválásra, ezzel a pénzügyi eszközzel a munkáltató adó- és járulékmentesen honorálhatja alkalmazottai munkáját. A gazdasági helyzet alakulása azonban kiszámíthatatlan, ezért úgy vélik, az idei év pozitív és negatív irányba is alakulhat.
Jóval több, mint gazdasági előny! Ez a mottója a Le Chèque Déjeuner-nek, amely több mint tíz éve van Magyarországon. „Mindenképpen bizakodóak vagyunk” - fogalmazott a 2009-es várakozásaikkal kapcsolatban a cég vezetője. Nagy Márta szerint több lényeges szempontot kell szem előtt tartani, egyrészt a vevői igényeket, másrészt a gazdasági tényezőket a jogszabály által megengedett lehetőségekkel együtt, illetőleg saját elkötelezettségüket a partnerek minél hatékonyabb kiszolgálása érdekében. A Le Chèque Déjeuner-nél is bíznak benne, hogy legalább annyi megrendelésük lesz, mint az elmúlt évben, és közel azonos arányú növekedést tudnak elérni.
Nagy Márta két példán keresztül mutatta be, milyen módon lehet motiválni a dolgozót, hiszen ha érzik és tapasztalják a megbecsülést, az jelentősen hozzásegíti a munkavállalókat az eredményesebb és hatékonyabb munkavégzéshez. Ez történhet például utalványokkal. Az ebédcsekk, ami éves szinten 144 000 Ft-os (havonta 12 000 Ft) adó- és járulékmentes lehetőséget jelent, sok embernek nyújt segítséget a napi egyszeri étkezés megoldásában. A sulicsekk-kel, vagyis az adó- és járulékmentesen adható 21 450 Ft/szülő/gyermek/év utalvánnyal sok gyermekes munkavállalónak tud munkáltatója hozzájárulni kiadásai csökkentéséhez.
Ha a munkáltató oldaláról nézzük a kérdést, akkor a hangsúly a törvényben meghatározott mértékű adó- és járulékmentesen adható juttatási lehetőségre helyeződik. Minden vállalatnak érdemes kihasználnia ezt a lehetőséget, hiszen akár 65 százalékos megtakarítás is elérhető a bérként kifizetett készpénzes juttatással szemben. Ezzel tehát elérhető egy bizonyos mértékű takarékoskodás, hiszen ha nincs lehetőség béremelésre, akkor akár erre a helyzetre is kiváló megoldást jelenthet a széles körben felhasználható utalvány. Ezáltal a munkáltató is megtett mindent eredményességének növelése érdekében úgy, hogy a munkavállalók is elkötelezettebbek.
Az utalványforgalmazó piac is megérzi a válság szelét
Balázs Krisztián, az Accor Services marketingigazgatója elmondta, hogy bár még nem éreznek ők sem jelentősebb változást ügyfeleik részéről, várnak egyfajta piaci csökkenést. Hiszen azok a cégek, amelyek megtakarításra és elbocsátásra kényszerülnek, első körben a juttatásokhoz fognak nyúlni. Ugyanakkor ezen utalványokkal ki lehet váltani a fizetésemelést, amely azoknak a vállaltoknak kedvez, akik a takarékoskodás mellett kulcsembereik motivációjáról sem feledkeznek meg. Így az Accor Services is az előző évekhez hasonló forgalommal számol. A marketingigazgató kifejtette: a válság első körben a versenyszektort érinti, ügyfeleik között pedig kisvállalkozások és a közszféra is fellehető, ezért nem érzékelték még a válságot. Balázs Krisztián a szolgáltatói piac mélypontját 2009. 2. és 3. negyedévére teszi.
Hogyan állnak hozzá a szolgáltatók a 2009-ben bekövetkező változásokhoz?
A 2009. január 1-jétől a béren kívüli juttatások 400 000 forintos értékhatára megszűnik. A korlátozások megszűnésével kapcsolatban Sztankovits Mónika elmondta, hogy mivel eddig sem lépték át sokan ezt a határt, így a Sodexo Pass nem tulajdonít túl nagy jelentőséget ennek a változásnak, még ha pozitív is. - Piaci felmérések azt mutatják, hogy a hazai vállalatok 180 000 – 200 000 forint értékben adnak juttatásokat a cafeteria rendszeren belül. Ilyen szempontból az adómentes béren kívüli juttatások 400 ezer forintos korlátozásának eltörlése nem jelent számunkra változást a 2009-es évi juttatásaink megtervezésekor - fogalmazott a Le Chèque Déjeuner cégvezetője.
Nagy Márta is azon a véleményen van, hogy minden cégnek megéri kihasználni a béren kívüli juttatásokat legalább az adó- és járulékmentes határ értékéig. De a cafeteria rendszerek bevezetéséről (ha még nincs) és annak előnyeiről valamint az üzleti ajándékként és szociális formában (pl. Önkormányzatok) is adható adó- és járulékmentesen utalványról sem szabad elfeledkezni.
Kedvencek és trendek a piacon
Abban egyet értett mindhárom szolgáltató, hogy az étkezési- és ebéd utalványok a legelterjedtebbek a hazai piacon, és 2009-ben is ezek maradnak a slágertermékek, hiszen ahogy Nagy Márta fogalmazott, azok havonta adhatóak adó- és járulékmentesen a törvényben előírtaknak megfelelően és a munkavállaló szempontjából a leginkább felhasználhatók a mindennapi szükségletek kielégítéséhez. Ezt követően az ajándékutalványok a legkeresettebbek. A Le Chèque Déjeuner is azt tapasztalja, hogy a legtöbb kkv-ban dolgozó munkavállaló étkezési utalványt kap.
Magyarországon hagyománya van a déli ebédelésnek, ezért nem csoda, hogy az emberek arra törekszenek, hogy munkanapjaikon is meleg ebédet egyenek. Ennek köszönhetően az egyik legelterjedtebb utalványforma a melegétel utalvány, amely forgalma évről-évre növekszik - mondta el Sztankovits Mónika.
Célkeresztben a kkv szektor
Jönnek az elektronikus Cafeteria kártyák?
Mint arról portálunk is hírt adott, az OTP Cafeteria kártyát vezetett be. Az elektronikus forma segítségével sok minden egyszerűbbé válik, a piac szerelői most azt mérlegeik, érdemes-e követni új vetélytársukat. - A Sodexo Pass folyamatosan figyelemmel kíséri a piaci igényeket, hogy mindig megújuló szolgáltatásokkal tudjon hozzájárulni a munkáltatók költségkímélő juttatási formáihoz. Így ők is tervezik a kártya bevezetését, amint ennek meglesz az egyértelmű törvényi háttere, és a szolgáltatásra a piac igény.
A Le Chèque Déjeuner cégvezetője annyit fűzött hozzá, hogy a kártyabevezetés feltételeinél két egyformán fontos szempontot fognak mérlegelni: megfelel-e a jelenleg hatályos törvényeknek, és megfelel-e az ügyfelek elvárásainak abból a szempontból, hogy a felhasználhatóság egyetlen régióban se szenvedjen csorbát.
"Valóban nem egyértelmű a törvényi szabályozás, hiszen azt annak idején a papírutalványok bevezetése kapcsán kezdték kialakítani, így nyilván nem is lehet benne szó elektronikus megoldásokról. Éppen emiatt kérte meg az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. az összes jogalkotó, és felügyeleti szerv állásfoglalását, illetve az adómegállapítást, amely egyértelműen kimondja, hogy az OTP Cafeteria kártya e-utalvány funkciói megfelelnek a törvényi feltételeknek." - áll az OTP nyilatkozatában.
Az Accor Services-t állításuk szerint nem érte váratlanul az elektronikus kártya bevezetése, hiszen figyelik a piacot, így a leendő és új konkurenciákat is. Balázs Krisztián elmondta, hogy ők is megfontolás tárgyává tették hasonló kártya kibocsátását, de ebben is elsősorban az ügyfelek igénye fog dönteni. Úgy látják, hogy a piac még nem érett meg egy ekkora változásra, még mindig hódítanak a papír alapú utalványok. - Ha viszont már azt tapasztaljuk, hogy van piaca ezen kártya bevezetésének, akkor lépni fogunk, és követjük a piaci változásokat - mondta ki a zárszót Balázs Krisztián.
Gyimóthy Éva, HR Portal
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévben, mint tavaly - ismertette a Nemzetgazdasági... Teljes cikk
A húsvéti időszakban kiemelt szerepet kapnak a SZÉP-kártyák, melyekkel egyebek mellett vendéglátóhelyeken, hotelekben is lehet fizetni. Tavaly és... Teljes cikk
A jutalom, a bónusz és a prémium olyan, az alapbéren felüli juttatások, amit a munkáltatók adhatnak a munkavállalók motiválása, a... Teljes cikk
- Fontos határidőre figyelmeztet a SZÉP Kártyával kapcsolatban a juttatási szakértő 3 hete
- Rekordnövekedés a cafeteria utalványok forgalmában 3 hete
- Cafeteria szoftver kisokos: mikor van rá szükség, és hogyan válasszunk jól? 4 hete
- Ideje váltani? Így ismerheted fel, ha elavult a cafeteria rendszered 2 hónapja
- Járhat cafeteria a kilépés előtti időszakra? 3 hónapja
- SZÉP-kártyások figyelem! Közeledik a díjmentes felhasználás határideje 3 hónapja
- Béren kívüli juttatások 2025-ben: mutatjuk, mi mennyire népszerű 3 hónapja
- A feltöltések és költések összértéke is nőtt a SZÉP-kártyákon 4 hónapja
- Cafeteria trendek 2025-ben: a magasabb keretet adók aránya növekszik 5 hónapja
- Ezért hasznos, ha a HR és a pénzügyi terület együtt gondolkodik 5 hónapja
- NGM: január 1-től elérhető a havi 150 ezres lakhatási támogatás 5 hónapja