kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 15 éve

Milyen évet jósolnak a cafeteria szolgáltatók?

Még nem tudni, mit hoz az idei év a cafeteria piacnak, hiszen a gazdasági válság miatt a cégek takarékoskodnak, és sokan vélik most úgy, hogy nem a dolgozók motivációja a legfontosabb. A Sodexo Pass és a Le Chèque Déjeuner egyelőre nem érzékel visszaesést rendeléseiben, és bár az Accornak is pozitívak a tapasztalatai, Balázs Krisztián marketing vezető azt mondta, várnak piaci csökkenést, a mélypontot az év 2. és 3. negyedévére teszik. Szolgáltatói körkép.

images

A szolgáltatók bizakodnak

Sztankovits Mónika, a Sodexo Pass kommunikációs vezetője szerint egyelőre nem érzékelhető a gazdasági válság hatása. Bíznak benne, hogy legalább olyan jó eredményeket érnek el 2009-ben, mint tavaly. Sőt, úgy gondolják, hogy egyre több cég ismeri fel az adó- és járulékmentes béren kívüli juttatások fontosságát, amellyel lefaraghatják bérköltségeik nagy részét. A szorult helyzetben levő cégek számára is lehetőséget biztosít a motiválásra, ezzel a pénzügyi eszközzel a munkáltató adó- és járulékmentesen honorálhatja alkalmazottai munkáját. A gazdasági helyzet alakulása azonban kiszámíthatatlan, ezért úgy vélik, az idei év pozitív és negatív irányba is alakulhat.

Jóval több, mint gazdasági előny! Ez a mottója a Le Chèque Déjeuner-nek, amely több mint tíz éve van Magyarországon. „Mindenképpen bizakodóak vagyunk” - fogalmazott a 2009-es várakozásaikkal kapcsolatban a cég vezetője. Nagy Márta szerint több lényeges szempontot kell szem előtt tartani, egyrészt a vevői igényeket, másrészt a gazdasági tényezőket a jogszabály által megengedett lehetőségekkel együtt, illetőleg saját elkötelezettségüket a partnerek minél hatékonyabb kiszolgálása érdekében. A Le Chèque Déjeuner-nél is bíznak benne, hogy legalább annyi megrendelésük lesz, mint az elmúlt évben, és közel azonos arányú növekedést tudnak elérni.

Nagy Márta két példán keresztül mutatta be, milyen módon lehet motiválni a dolgozót, hiszen ha érzik és tapasztalják a megbecsülést, az jelentősen hozzásegíti a munkavállalókat az eredményesebb és hatékonyabb munkavégzéshez. Ez történhet például utalványokkal. Az ebédcsekk, ami éves szinten 144 000 Ft-os (havonta 12 000 Ft) adó- és járulékmentes lehetőséget jelent, sok embernek nyújt segítséget a napi egyszeri étkezés megoldásában. A sulicsekk-kel, vagyis az adó- és járulékmentesen adható 21 450 Ft/szülő/gyermek/év utalvánnyal sok gyermekes munkavállalónak tud munkáltatója hozzájárulni kiadásai csökkentéséhez.

Ha a munkáltató oldaláról nézzük a kérdést, akkor a hangsúly a törvényben meghatározott mértékű adó- és járulékmentesen adható juttatási lehetőségre helyeződik. Minden vállalatnak érdemes kihasználnia ezt a lehetőséget, hiszen akár 65 százalékos megtakarítás is elérhető a bérként kifizetett készpénzes juttatással szemben. Ezzel tehát elérhető egy bizonyos mértékű takarékoskodás, hiszen ha nincs lehetőség béremelésre, akkor akár erre a helyzetre is kiváló megoldást jelenthet a széles körben felhasználható utalvány. Ezáltal a munkáltató is megtett mindent eredményességének növelése érdekében úgy, hogy a munkavállalók is elkötelezettebbek.

Az utalványforgalmazó piac is megérzi a válság szelét

Sem a Sodexo Pass, sem a Le Chèque Déjeuner nem tapasztalt eddig nagymértékű visszaesést a béren kívüli juttatások területén. Nagy Márta azonban valószínűnek tartja, hogy az utalványforgalmazó piac is fogja érezni a recesszió hatását, abból adódóan, hogy a megrendeléseik elsősorban a partner cégek munkavállalóinak létszámától függnek.

Balázs Krisztián, az Accor Services marketingigazgatója elmondta, hogy bár még nem éreznek ők sem jelentősebb változást ügyfeleik részéről, várnak egyfajta piaci csökkenést. Hiszen azok a cégek, amelyek megtakarításra és elbocsátásra kényszerülnek, első körben a juttatásokhoz fognak nyúlni. Ugyanakkor ezen utalványokkal ki lehet váltani a fizetésemelést, amely azoknak a vállaltoknak kedvez, akik a takarékoskodás mellett kulcsembereik motivációjáról sem feledkeznek meg. Így az Accor Services is az előző évekhez hasonló forgalommal számol. A marketingigazgató kifejtette: a válság első körben a versenyszektort érinti, ügyfeleik között pedig kisvállalkozások és a közszféra is fellehető, ezért nem érzékelték még a válságot. Balázs Krisztián a szolgáltatói piac mélypontját 2009. 2. és 3. negyedévére teszi.

Hogyan állnak hozzá a szolgáltatók a 2009-ben bekövetkező változásokhoz?

A HR Portal év elején már beszámolt arról, milyen fontosabb változásokra kell számítani a béren kívüli juttatások terén. Idén a minimálbér 69 000 forintról 71 500 forintra növelésével több béren kívüli juttatás adómentes értékhatára megváltozott. Nagy Márta üdvözölte ezt az intézkedést. Nagyon örülnek a pozitív tendenciának, tekintettel arra, hogy számos juttatás éves adómentes mértéke a minimálbérhez kötött, így 2009-ben a munkaadók magasabb összegben adhatnak adó- és járulékmentesen ajándékutalványt, iskolakezdési támogatást, művelődési intézményi szolgáltatást.

A 2009. január 1-jétől a béren kívüli juttatások 400 000 forintos értékhatára megszűnik. A korlátozások megszűnésével kapcsolatban Sztankovits Mónika elmondta, hogy mivel eddig sem lépték át sokan ezt a határt, így a Sodexo Pass nem tulajdonít túl nagy jelentőséget ennek a változásnak, még ha pozitív is. - Piaci felmérések azt mutatják, hogy a hazai vállalatok 180 000 – 200 000 forint értékben adnak juttatásokat a cafeteria rendszeren belül. Ilyen szempontból az adómentes béren kívüli juttatások 400 ezer forintos korlátozásának eltörlése nem jelent számunkra változást a 2009-es évi juttatásaink megtervezésekor - fogalmazott a Le Chèque Déjeuner cégvezetője.

Nagy Márta is azon a véleményen van, hogy minden cégnek megéri kihasználni a béren kívüli juttatásokat legalább az adó- és járulékmentes határ értékéig. De a cafeteria rendszerek bevezetéséről (ha még nincs) és annak előnyeiről valamint az üzleti ajándékként és szociális formában (pl. Önkormányzatok) is adható adó- és járulékmentesen utalványról sem szabad elfeledkezni.

Kedvencek és trendek a piacon

Abban egyet értett mindhárom szolgáltató, hogy az étkezési- és ebéd utalványok a legelterjedtebbek a hazai piacon, és 2009-ben is ezek maradnak a slágertermékek, hiszen ahogy Nagy Márta fogalmazott, azok havonta adhatóak adó- és járulékmentesen a törvényben előírtaknak megfelelően és a munkavállaló szempontjából a leginkább felhasználhatók a mindennapi szükségletek kielégítéséhez. Ezt követően az ajándékutalványok a legkeresettebbek. A Le Chèque Déjeuner is azt tapasztalja, hogy a legtöbb kkv-ban dolgozó munkavállaló étkezési utalványt kap.

Magyarországon hagyománya van a déli ebédelésnek, ezért nem csoda, hogy az emberek arra törekszenek, hogy munkanapjaikon is meleg ebédet egyenek. Ennek köszönhetően az egyik legelterjedtebb utalványforma a melegétel utalvány, amely forgalma évről-évre növekszik - mondta el Sztankovits Mónika.

Célkeresztben a kkv szektor

A Sodexo Pass a jövőben a kkv szektorra kíván fókuszálni. Úgy látják, hogy ebben a szegmensben még kisebb mértékben ismerték fel az utalványok adta költségkímélő-megtakarító lehetőségeket. A Le Chèque Déjeuner-nél is bíznak abban, hogy a jövőben egyre több kkv cégvezetője fogja kihasználni a cafeteria adta lehetőségeket. Az Accor is lefedetlen piacot lát ebben a szektorban. Balázs Krisztián úgy véli, hogy egyre több kisebb cég ismeri fel a juttatásokban rejlő lehetőségeket, de még mindig többen vannak azok, aki tájékozatlanságból kifolyólag nem használják ki az adómentesen adható utalványokat. Így a HR-en sok múlik, ám a kkv szektor nem alkalmaz humán erőforrás szakembereket.

Jönnek az elektronikus Cafeteria kártyák?

Mint arról portálunk is hírt adott, az OTP Cafeteria kártyát vezetett be. Az elektronikus forma segítségével sok minden egyszerűbbé válik, a piac szerelői most azt mérlegeik, érdemes-e követni új vetélytársukat. - A Sodexo Pass folyamatosan figyelemmel kíséri a piaci igényeket, hogy mindig megújuló szolgáltatásokkal tudjon hozzájárulni a munkáltatók költségkímélő juttatási formáihoz. Így ők is tervezik a kártya bevezetését, amint ennek meglesz az egyértelmű törvényi háttere, és a szolgáltatásra a piac igény.

A Le Chèque Déjeuner cégvezetője annyit fűzött hozzá, hogy a kártyabevezetés feltételeinél két egyformán fontos szempontot fognak mérlegelni: megfelel-e a jelenleg hatályos törvényeknek, és megfelel-e az ügyfelek elvárásainak abból a szempontból, hogy a felhasználhatóság egyetlen régióban se szenvedjen csorbát.

"Valóban nem egyértelmű a törvényi szabályozás, hiszen azt annak idején a papírutalványok bevezetése kapcsán kezdték kialakítani, így nyilván nem is lehet benne szó elektronikus megoldásokról. Éppen emiatt kérte meg az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. az összes jogalkotó, és felügyeleti szerv állásfoglalását, illetve az adómegállapítást, amely egyértelműen kimondja, hogy az OTP Cafeteria kártya e-utalvány funkciói megfelelnek a törvényi feltételeknek." - áll az OTP nyilatkozatában.

Az Accor Services-t állításuk szerint nem érte váratlanul az elektronikus kártya bevezetése, hiszen figyelik a piacot, így a leendő és új konkurenciákat is. Balázs Krisztián elmondta, hogy ők is megfontolás tárgyává tették hasonló kártya kibocsátását, de ebben is elsősorban az ügyfelek igénye fog dönteni. Úgy látják, hogy a piac még nem érett meg egy ekkora változásra, még mindig hódítanak a papír alapú utalványok. - Ha viszont már azt tapasztaljuk, hogy van piaca ezen kártya bevezetésének, akkor lépni fogunk, és követjük a piaci változásokat - mondta ki a zárszót Balázs Krisztián.

Gyimóthy Éva, HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek