Megjelent: 2 éve

Nem politizálnak a kkv-k, nem tudják hogyan kell

Tartanak a konfliktustól és vevőik elvesztésétől, ezért nem politizálnak a vállalkozók. Ha a vevő politizálni kezd, a vállalkozók passzívan hallgatnak, vagy másra terelik a szót - pláne, ha más a véleményen vannak. Pedig megvan a saját véleményük és ki is fogják nyilvánítani: 87%-uk biztos elmegy szavazni április 8-án - derül ki a Marketing Commando 750 kis- és közepes vállalkozás tulajdonos körében készült friss felméréséből.

„A választások közeledtével betette a lábát a politika a vállalkozások életébe - de nem eléggé. Meglepő a felmérés eredménye, nem számítottunk rá, hogy ilyen passzívak a vállalkozások a politikával kapcsolatban. Úgy tűnik még kialakulóban a véleménynyilvánítás ezen formája, nem tudják hogyan viszonyuljanak a kérdéshez” - véli Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

A válaszadó vállalkozók 86%-a szerint nem helyes, ha egy vállalkozás nyíltan politizál. A többség ezt azzal indokolja, hogy elveszíthetnék a vevőik egy részét, illetve a politika magánügy, nem feladata egy vállalkozásnak. Mások a politikai kultúra miatt nem politizálnak. Tartanak attól, hogy ha nyíltan állást foglalnak politikai kérdésekben, azzal kellemetlen konfliktusba, támadások kereszttüzébe kerülnek, ami végeredményben a vállalkozás rovására menne.

A megkérdezettek 14%-a ugyanakkor helyesnek tartotta, ha egy vállalkozás politizál. A többségük szerint azért, mert - a szólás és véleménynyilvánítás szabadágának határain belül - joguk van hozzá. Sokan emelték ki, hogy mivel a politika közvetlenül befolyásolja vállalkozás életét, szinte kötelessége a vállalkozónak foglalkozni vele. De nem pártpolitika mentén, hanem a vállalkozás értékei mellett kiállva. Néhányan úgy gondolják, hogy az értékek mentén tett politikai véleménynyilvánítás akár a márkakommunikáció része lehet - ezzel a megközelítéssel egyet ért Wolf Gábor is.

„Egy vállalkozás eldöntheti, hogy kiáll-e egy politikai párt, vagy jelölt mellet vagy sem. Azonban, hogy kiáll-e a számára fontos értékek mellett, az nem lehet mérlegelés tárgya. Az értékek ugyanúgy a márka része, mint a logó. Ezen értékek kovácsolják közösséggé a vevőket, éppen ezért fontos kiállni is értük” - mondta a szakértő.

A vevőnek - politikai kérdésekben is - mindig igaza van

A megkérdezett vállalkozók fele válaszolta, hogy a vevői szoktak politizálni. Ilyenkor a válaszadók többsége mintegy 60%-a passzívan hallgat vagy semleges beszélgetésbe elegyedve igyekszik másra terelni a szót - pláne, ha más véleményen vannak, mint a politizáló vevő. Ha egyetért a vevővel, a megkérdezettek 30%-a elegyedik beszélgetésbe. A válaszadók 7%-a viszont akár vitába is száll, ha eltér a véleménye.

A megkérdezett vállalkozók szerint a Fidesz és a Jobbik szimpatizánsai politizálnak a legszívesebben vásárlás vagy ügyintézés közben, míg legkevésbé a Párbeszéd és az Együtt szimpatizánsai.

Wolf Gábor szerint megkönnyítheti a vállalkozás életét, ha felkészül az ilyen helyzetek kezelésére, hiszen természetes, hogy a választások idején politizálnak az emberek. Egy vállalkozás megszabhatja a saját játékszabályait, megfogalmazhatja az álláspontját és kiképezheti a munkavállalókat, hogy mi a teendő egy-egy helyzetben. Egy állatorvosi rendelő árlistáján például fel volt tüntetve, hogy ha a gazdi politizál, minden ellátás feláras.

Maguk között politizálnak a vállalkozók

A vállalkozók több mint 90%-a nem kezdeményez politikai témájú beszélgetést sem a vevőivel, sem a beszállítókkal és alvállalkozókkal. Más vállalkozókkal azonban 26%, míg a munkatársakkal 38% kezd politikai témájú beszélgetésbe.

Máskülönben nagyon magas a válaszadó kis- és közepes vállalkozások szavazási hajlandósága, 87% nyilatkozott úgy, hogy elmegy szavazni az április választáson. 7% még bizonytalan, 6% pedig biztosan tudja, hogy nem fog szavazni.

Választási kampány a reklámokban

A vállalkozások mindössze 2,5%-a indít reklámkampányt a választásokhoz kapcsolódva. Wolf Gábor szerint ez nagyon alacsony arány, pedig a választás nagyszerű lehetőségeket kínál arra, hogy egy vállalkozás kitűnjön a tömegből.

A szakértő három típusát említette az ilyen kampányoknak. Az első egyszerűen a politikai kampány stílusát használja a kommunikációban, felül a trend hátára, de nem foglal állást. A második típusban felelős vállalat képét szeretnék kialakítani, például a szavazáson való részvétel ösztönzésével - egyre több ilyen kampányt lehet látni Magyarországon is. A harmadik típusba azok a kampányok tartoznak, ahol a vállalkozás véleményt is nyilvánít, vagy erre ösztönöz. Egy amerikai pizzéria hálózat például úgy vezette be az egyik új üzletét, hogy ingyen pizzát ajánlott fel azoknak, akik elmentek a pizzériába és személyesen regisztráltak, hogy melyik pártra szavaznak.

Fotó: Pixabay
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter