Megjelent: 2 éve

Nincsenek jó állapotban a csapatok - így segíthet a visszatérésben a team coaching

A vezetők megpróbálják visszaterelni a munkavállalókat az irodákba, legalább hibrid munkavégzésbe. De hogyan nyúljanak ehhez a rendkívül kényes témához? Hiszen az emberek sok helyen megszokták a home office-t, sőt elvárás lett. Sokaknak nincs kedve visszatérni. A hajcsár vezetők ideje lejárt, de milyen eszközök segíthetik őket? Például a kimaradás érzése és az együttlét élménye. Hadobás Bernadett élménybeszámolója a Watson team coaching konferenciáról, ami ezeket a kérdéseket feszegette.

team coaching-

Mekkora szerencse! Még elcsíptem a Playback Színház ráhangoló játékát!"– gondolkodom hangosan, miközben komótosan szürcsölöm a forró barna löttyöt a papírpohárból. Két férfi és egy nő a porondon, rendezői jobbjukon hangszeres kíséret. Tényleg olyan, mintha színházi előadáson lennék, bár gyanítom ők betanult szöveg helyett improvizálnak. Huh. Káromkodnak. Vagyis inkább szókimondóak. Meghökkenek. Azt hittem olyan öltönyös, nyakkendős, ’élére vasalt szoknyás’ merev konferenciára érkezem majd, ahol megrökönyödést váltok ki a fehér tornacipőmben és csúnya beszédnek nincs helye. Állandó változásról, agilis környezetről, együttműködésről, munkavégzésről, csapatokról, vezetőkről, home office-ból irodai környezetbe vissza nem vágyó, kedvetlen munkavállalókról beszélgetnek játékosan, egymás szavába vágva a színpadon. 

Vastaps. Vége a színjátéknak. Az egyszer biztos, nem a barna löttytől vagyok élénk. A ’pléjbekesek’ 15 perc alatt ráhangoltak a konferenciára.

Sajátélményű csoport coaching 50 percben

Random széket foglal a vendégsereg, így tizenkét fős csoportokba rendeződünk körkörösen. Mind a négy csoport élén két-két kiképzett coach instruálja a közreműködőket. Kérésükre olyan valós munkahelyi dilemmákat osztunk meg egymással, amely kihívások elé állít bennünket. Gábor arra keresi a választ, hogyan csábítsa vissza a csapatát az irodába home office-ból? Főleg az introvertáltakat, akiknek eszük ágában sincs kimozdulni az otthoni megszokott környezetből. Az önkényuralmat elkerülné, szép szóval eddig nem sokra jutott. Kiderül, négy hónapja kapta meg a csapatot, kvázi online találkoztak eddig és ő maga is új a cégnél. Egyetértünk, hogy a maradék 25 percben erre a dilemmára keressük a megoldást.

Most Gábor van porondon, vállalja a kérdezett szerepét, míg a csoport tizenegy tagja kérdésekkel ostromolja:Mennyire ismeri a csapatát? Mit tud róluk egyénileg? Mivel próbálta eddig visszahívni őket az irodába? Őt mi motiválná, hogy visszatérjen? Milyen érzéseket társít az otthoni és irodai munkavégzéshez? 

Közben kitekintek a körből a fokozódó zaj forrása felé, amely olykor elnyomja Gábor válaszát. A másik két csoportban néhányan állnak, mások ülnek. Egyesek mozognak és helyet cserélnek. Az egyik szemüveges srác tekintélyes mozdulatokkal magyaráz a vele szemben lévőnek. Mintha színészkedne, pedig mind civilek vagyunk. A mi csoportunk többnyire fegyelmezetten ül, még mindig kérdések záporát zúdítja Gáborra, ő pedig derekasan állja a sarat. Pont, amikor lankadni kezd a figyelmünk és fogyatkoznak a kérdések, a két watson coach ügyesen közbelép. 

Miért térj vissza a home office-ból? - szerepjáték következik

Képzeld el, hogy egy színpad közepén állsz. Körülötted rendezett körben emberek ülnek. Arra a kérdésre szeretnéd megtudni a választ, hogy miért térj vissza a megszokott home officeból a már idegenné vált irodai környezetbe. Többnyire semmi kedved hozzá, a főnököd viszont nem hagy békén. Egy próbát megér kideríteni a miértre a választ. Most képzeld el, hogy te vagy a rendező. Kiválasztod azt az embert, aki téged fog eljátszani, majd leülteted őt egy székre, a színpad szélén. Aztán kiválasztod a képzeletbeli csapatod többi tagját, mondjuk hármat. Őket egymás felé fordítva a színpad közepén, félkörbe rendezed. Állnak és kedélyesen csevegnek. Előtted a kép, ahogy az alteregód tisztes távolságból a széken ülve figyeli a három fős csapatot és elárasztja a kirekesztettség érzése? Neked mire lenne szükséged, hogy ezt az érzést átfordítsd elégedettségbe? Én pont ezt éreztem amikor szereplőként ott álltam a szerepjátékban.

A segítők ebben a pillanatban megkérték a még ülő résztvevőket, hogy szavaikkal bátorítsák képzeletbeli visszatérésemet az irodába. Mellém szegődött a bátorság, a kitartás, az inspiráció, az együttműködés és a közösségi lét iránti vágy is.

A team coaching bizalmi játék, pszichológiailag biztonságos közeg kialakítása szükséges hozzá. Mi tizenketten most találkoztunk életünkben először és a szerepjáték végén létrehoztunk egy egymás kezét fogó belső kört, amely az irodai csapatot szimbolizálja. A külső kör - amely a bátorító szavak megtestesítője - védelmező pajzsként öleli körül a belsőt, és egy kéz vagy láb formájában biztosan hozzáér a belső körben lévő emberekéhez. Hogy mit éreztem ebben a pillanatban? Akkora energiát, amivel a Dreher Sörgyárat - mely a helyszínt biztosította - Kőbányáig is eltoltam volna. A csapat kilencven százalékán ugyanezt a lelkesedést, motiváltságot, derűs együttműködést éreztem.

A bizalom visszaépítése - így segíthetünk a csapatoknak magukon dolgozni

Hét a hatvannal szemben. Kábé ennyien nézünk farkasszemet a pulpitusra ültetett hét vezetővel. Szabó Gabi, a Watson Coaching alapítójának vezényletével kezdődik a kerekasztal-beszélgetés. Téma: a csapat coaching szerepe a vállalatok életében. Vagyis mire érdemes alkalmazni? Kinek milyen tapasztalata van vele? Hogyan építhető be egy vállalat életébe? Egyáltalán miért van rá szükségünk? Már, ha van rá szükségünk. A felvezető után Janka Mária, az E.ON Hungária Zrt. HR igazgatója veszi át a szót: „Nincsenek jó állapotban a csapatok, van min dolgozni... A team coaching pedig erre jó eszköz lehet.” Majd Borbély Zoltán, a Schiller Flotta Kft. ügyvezetője folytatja: „Szkeptikusan álltam a team coaching eredményességéhez, főként online térben, de pozitívan csalódtam.” Azt mondja, nem tudjuk az orosz-ukrán helyzet milyen hatással lesz az emberekre, fontosnak tartja, hogy: „...minél többet beszéljünk a csapattal. A team coaching segített a felhalmozott érzelmek megjelenítésére, és a felszínre hozott olyan dolgokat, ami a segített a csapatnak a feldolgozásban.Bóka László, a Magyar Telekom Nyrt. Platform & Core Services Tribe vezetője úgy tapasztalja, a team coaching segített az emberek közötti kapcsolódásban, egymásra hangolódásban. Hozzáteszi: „elkezdtük újra felvállalni a konfliktusainkat.

Watson kerekasztal

A Deloitte Magyarország viszonylag hamar visszahívta a kollégákat az irodába, Horváth Zsuzsanna, a Deloitte HR igazgatója ezt azzal indokolja: „Az online térben nem lehet ellesni egymástól ügyfélkezelési trükköket.” Egy tanácsadással foglalkozó cég esetében gyanítom ez kritikus lehet. A vállalat nagy számban alkalmaz fiatal munkavállalókat, akik már eleve az online térben szocializálódtak, „más megközelítésre van szükség behozni őket az irodába.” Az nem derül ki, hogy pontosan mire.

A bizalom szóra Mihályi Gábor, Magyar Telekom Nyrt.  és a T-Systems Magyarország Zrt. korábbi nagykereskedelmi igazgatója is felkapja a fejét és hozzáteszi: „A kollégák elfelejtették, hogy jó az irodában lenni. Érdekes, hogy erre újra meg kell tanítani őket.” Gábor költői kérdései elgondolkodtatnak: Hogyan vesszük rá az embereket a visszatérésre? Mire használjuk a hibrid munkavégzésnél az irodában töltött időt? Mi a jövő irodaházának a funkciója? Közösségi tér lesz belőle? Majd Borbély Zoltán frappánsan zár: „Szerintem sem méterben lehet mérni a bizalmat.

FOMO érzés - félelem a kimaradástól

Itt az idő rákérdezni, milyen gyakorlati megközelítésre van szükség behozni a fiatal munkaerőt a Deloitte irodájába? Horváth Zsuzsanna válaszol: „Ajánlásokat teszünk és a nem akarok kimaradni érzést vetjük be.” A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy team coaching és csapatépítő napokat tartanak. Az a benyomás alakul ki bennem miközben hallgatom a vezetőket, hogy a jövő irodaházai olyan közösségi térré alakulnak, ahová azért térünk majd vissza, hogy heti, kétheti, havi egy alkalommal a csapatok együttműködését, hatékonyságát erősítsük játékos formában, akár csapatépítő, akár csapat-coaching formájában.

Záró akkordként a watsonos Bence arra kér minket, hogy keressük meg tekintetünkkel azt a személyt, aki a leginkább inspirált minket ma és lépjünk oda hozzá. Csapatok alakulnak, és élő emberi szoborként megformázzuk a mai konferencia hívóképeit: az evolúció felismerését, a képkeretből kitekintő jövőbe nézőket, a folyamatosan dagadó amőbát, amely bekebelezi az együttműködés jegyében az embereket.

Mi volt a célja a 8:30-tól 14:00-ig tartó eseménynek? A házigazda, Szabó Gabi szavaival zárom a sort: „Ezt a délelőttöt annak a témának szántuk, hogyan lehet újra építeni a csapatokat és hogyan lehet ebben a team coaching, mint műfaj támogatója a vezetőnek, és hogyan lehet a team coach a vezető szövetségese ebben a munkában. Egy adott témáról nem csak beszélünk, hanem megjelenítjük, vizualizáljuk is.

Nyitókép: fauxels fotója a Pexels oldaláról

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl

Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk