Megjelent: 5 éve

Ön tud koncentrálni a munkájára?

Kiváló koncentrálás - egy zajszigetelő szoba

A remekül koncentráló ember az adott feladatra, cselekvésre összpontosítja a figyelmét, miközben nagyon ébernek érzi magát. Megszűnik a külvilág, csak ő és figyelme tárgya van jelen. Szinte pillanatok alatt bezárkózik egy külső és belső zajt is kizáró szobába. Ha szólnak hozzá, meg sem hallja, csak valami távoli és érdektelen hangként érzékeli. Szinte nem lát mást, mint akire/amire figyel. Nem gondolkozik semmi máson, ami elterelheti, kizökkentheti. Átmenetileg kilép ebből az állapotból, ha szükséges, és ugyanolyan könnyen vissza is megy, becsukva az ajtót maga mögött.

Nagy kincs ez a munkában is. Tempósan lehet haladni, így sokkal gyorsabban - és sokszor pontosabban - elvégezhető egy adott feladat.

Miért lehetünk dekoncentráltak a munkahelyen?

Számos okból.

Majd leesünk a székről az álmosságtól, mert egész éjjel sírt a gyerek. Mindegy, hol vagyunk, az éberségünk veszélyesen közelít a nullához. Az egy légterű iroda akár még segíthet is, hogy ébren maradjunk, még ha koncentráltan dolgozni nem is tudunk. De ha ingerültek vagyunk, akkor bosszantó minden és mindenki.

Végtelenül unjuk az adott feladatot, témát, munkát vagy embert. Nem is törekszünk igazán a figyelmünk ráirányítására. Keressük a menekülés útját. Valamit, amire jó érzés odafigyelni. Ez lehet egy érdekes ember felbukkanása, egy jó csevegés lehetősége, álmodozás vagy akár egy új post a facebookon. Az egyterű iroda még jól is jön, mert mindig történik valami szórakoztató, vagy tökéletes kifogás ahhoz, miért nem haladunk.

Érzelmileg máshol vagyunk. Nyomasztó, örömteli vagy akár haragot okozó események körül járnak a gondolataink. Bár éberek vagyunk, de - akár igyekszünk, akár nem - a figyelmünket más köti le. A velünk egy légtérben zajló eseményeket is ennek fényében észleljük bosszantónak, viccesnek vagy akár lényegtelennek.

Fáradtak vagyunk, ami miatt nehéz az összpontosítás, és éberségünk is ingadozik. Vonszolódva haladunk a munkánkkal, miközben szeretnénk mielőbb végezni, hogy inkább pihenhessünk. A lassúság egyre távolabbra tolja a befejezést. A külső zaj csak még jobban lassít.

Van valami, ami vonzóbb vagy fontosabb, mint amire szükséges lenne figyelnünk. Talán egy izgalmas történés vagy beszélgetés, amiből nem tudunk kimaradni. De lehet egy jelentőségteljes összenézés igénye is az egyik kollégánkkal, hogy tessék, már megint milyen hangosan telefonál valaki. Ilyenkor nem is a hangerő, hanem gyakran a vonzó összetartozás vagy ítélkezés élménye mozdít ki a figyelemből.

És van, akinél mindezek nem állnak fenn, csak nehezen összpontosítja a figyelmét, könnyen elkalandoznak a gondolatai. Mindegy, hogy egyedül tanult-e egy szobában, vagy sokakkal ül egy irodában.

Mit érdemes fejleszteni a koncentráció erősítése érdekében?

Mindenkinek volt már olyan élménye, amikor kiválóan koncentrált. A kedvenc focicsapat meccse, izgalmas könyvbe feledkezés, féltékenység, régóta várt randevú vagy felcsigázó kérdés. Sokféle helyzet lehet ilyen, amikor se látunk, se hallunk, csak éberen figyelünk. Tehát a képesség bennünk van, de meg kell tanulni irányítani.

Ugyanakkor fontos tudni, hogy a legjobban összpontosító embernek sem megy mindig a koncentrálás. Nemcsak erős negatív vagy pozitív érzelmek zökkenthetnek ki, hanem az észrevétlenül kialakuló elfáradás vagy kiégés is.

Három fontos iránya van a fejlesztésnek.

  • Az első az érzelmi önkontroll, az érzelmek szabályozásának az erősítése. Legyen ez egy vonzó lehetőség - facebook, érdekes téma, mások jóízű leszólása - elengedése, félelmek és indulatok átalakítása vagy saját kedv létrehozása egy kevéssé izgalmas feladathoz.
  • A második a figyelemösszpontosítás erősítése, a zajszigetelt szoba akaratlagos létrehozása, ami például az autogén tréning megtanulásának vonzó "mellékhatása".
  • A harmadik, hogy minél tudatosabbak legyünk a saját kipihentségünk biztosításában. Ebben a stressz-szint csökkentése és a feltöltődés játssza a legnagyobb szerepet.

    Mindezek fejlesztése ellenére is maradhatnak olyan dolgok, amik zavarhatnak minket a koncentrálásban. Túl hangos beszéd, állandó kérdezés vagy pont a szemünkbe tűző napfény. Fontos, hogy meg tudjuk mondani a változtatási igényeinket kollégainknak, és megteremtsük azokat a külső feltételeket, amelyek szükségesek.

    Dr. Marik Ágnes
    pszichiáter, tréner és coach
    www.selfmapping.com
    • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
    • 2019.11.21Transzformatív Team Coaching Lab A Transzformatív Team Coaching Lab alkalmat ad arra, hogy konkrét eseteken keresztül ismerkedj a módszertan erejével. Egy ügyféleset, amelyben a team coaching folyamat során transzformáltuk valódi kapcsolattá a csapatban élő projekciókat. Részletek Jegyek
    • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
    • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter