kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 3 hete

Onboarding és szakmai képzések: hogyan építsük vállalati szinten a szaktudást?

HR Szubjektív rovatunkban Kléri Judit, az Oázis Kertészeti Kft. HR vezetője kérdez, miután válaszolt Pollák Dalma, a PIREX-98 Kft. HR vezetőjének kérdésére: Onboarding és szakmai képzések, avagy hogyan implementáljuk vállalati szinten a szaktudást?

Kléri Judit, Oázis Kertészet-

Abban a munkakörben dolgozol, amit tanultál? A tudás, amit anno megszereztél azóta is elegendő? Az újonnan érkező munkatársaitok mindent azonnal tudnak? Úgy gondolom, van a feltett kérdéseim között olyan, amire nemleges a válasz.

Fejleszted magad? Tanulsz? Olvasol munkádhoz kapcsolódó cikkeket? Hallgatsz podcasteket? Szerintem a legtöbben viszont igennel válaszolunk ezekre a kérdésre. Nincs ez máshogy az Oázis Kertészet életében sem, folyamatos tanulás, fejlődés jellemez minket is. A cég egy 100 %-ban magyar tulajdonú, most már 2. generációs KKV. Vannak saját áruházaink és jól kiépült franchise hálózatunk az egész országban. Az üzleteink szét vannak szórva, egy-egy telephelyünkön pár fő dolgozik.

Én a cég életét immár 10 éve forgatom fel, támogatom a munkafolyamatokat, egyszerűsítek, átszervezek, mikor mire van szükség. Igyekszem olyan folyamatokat kialakítani, amelyekkel a munkatársaink életét megkönnyíthetem, hogy minél több időt tudjanak a feladatukkal, a szaktanácsadással, értékesítéssel tölteni.

Szinte már közhelyes arról beszélni, hogy milyen nehéz szakmailag megfelelő jelöltet találni, mekkora erőfeszítés a munkatársak megtartása. Más világot élünk. Mások az igények és mások a lehetőségek a munkavállalók és a cégek számára is. Máshogy jutunk hozzá információkhoz. Sokszor, ha valamit nem tudunk, gyorsan az okostelefonunkhoz nyúlunk. Személy szerint gyakran hívom segítségül, akár a mesterséges intelligenciát is.

Sosem felejtem el például, mikor péntek estéről hétfő reggelre lefagyott az Outlookom, mert több mint 1000 pályázat érkezett be egy meghirdetett banki adminisztrációs pozícióra. Ebből a számból elég nagy eséllyel lehetett meríteni olyan munkatársat, aki számunkra ideális volt.

A kertészeti szakma sokak számára csodálatos, mert milyen jó növények között dolgozni. Aki elvégzi az iskolát általában ettől a szeretettől vezérelve teszi, de gyakorlata a kereskedelemben csekély. Vannak olyan emberek is, akiknek nincs végzettségük, szaktudásuk, mégis imádják a növényeket, szeretnének ezen a területen dolgozni. Illetve időnként felmerül az a probléma, hogy az érdeklődők összekeverik a kertészetet a termesztéssel. Fontos tisztázni, hogy az Oázis nem termesztő üzem, hanem kereskedelmi cég. Tehát a szakmai tudás mellett szükség van kereskedelmi vénára is. Így nem egyszerű mindebben toppon lenni a munkatársaknak.

Saját képzési rendszer

Ezért gondoltunk egy merészet, és saját képzési rendszert dolgoztunk ki, ami specifikus a mi cégünkre, szakmai területünkre. Az egész képzés online zajlik, hogy bárki, bármikor, bárhonnan elvégezhesse. Ezért is jó, hogy a céges kommunikációs applikációnk már két éve működik, így a munkatársainknak volt alkalma hozzászokni a digitális platformhoz. Jelenleg a tudásanyagok gyártásával párhuzamosan a meglévő kollégákat képezzük, hogy ezáltal olyan tudásra tegyenek szert, ami a cégünk munkáját támogatja.

Kiváló szakmai tudással rendelkező kollégám lett a képzési koordinátorunk, aki nem csak szakmai tananyagokat készít, teszteket gyárt, hanem havonta körbejárja az áruházakat, és szóbeli elbeszélgetéseket is folytat. A célunk nem az iskolai rendszer mintájának átvétele, hogy az derüljön ki, mit nem tudnak a kollégák, hanem éppen ellenkezőleg. Ezt igyekszünk bennük erősíteni! Fontos, hogy a kollégákat motiváljuk és persze időnként szigorra is szükség van, de a játékosság mindig sokkal nagyobb kedvet csinál a tanuláshoz, mint a szankció. Rá kellett jönnünk, akkor fognak tudni a kollégák magabiztosan dolgozni, ha az ehhez szükséges szakmai tudásukat erősítjük, és mellé támogatjuk a kommunikációjukat is.

A képzési eredményekért pontokat gyűjthetnek, amit a belső dolgozói webshopunkban válthatnak be. Egyszerűbb céges törölközőtől kezdve, különböző vásárlási utalványokon át, akár kávéfőzőt is választhatnak, ha elérik a megfelelő pontszámokat. Igyekeztünk ezeket úgy meghatározni, hogy akár 1 hónap után le tudják őket vásárolni a dolgozói shopban, de ha valaki kitartó, fél év alatt akár több 10.000 forint értékben válthatja be a pontjait.

Nagyon jó alapokat tud adni, ha már van kertészeti végzettségük a munkatársainknak, de egyik intézményben sincs olyan komplex képzés, ami kifejezetten ránk lenne szabva. Nem célunk kertészmérnököket képezni. A célunk, hogy a hozzánk betérő vásárlókat a munkatársaink magabiztos kiállással, és tudással tudják kiszolgálni. Nincs olyan, hogy valaki minden tud, nem is lesz, de alap információkkal mindenképpen kell, hogy rendelkezzenek a cégnél értékesített termékekről. Az online képzés elvégzése heti 10 percet vesz igénybe. A témákat igyekszünk a cégünkre specifikusan kialakítani.

Jövő év elejétől az újonnan belépő munkatársaink is elsajátítják majd a már meglévő tudásanyagot az onboarding folyamat alatt. Duális szakképzőhellyé válásunk is folyamatban van, hogy a megszerezett tudás, képzés kézzelfogható legyen, aminek eredményeként szakmai papírt is kapnak majd a kollégák. Ezek komoly energia-, idő- és pénzráfordítást jelentek egy cég életében, de hosszútávon azt gondoljuk megtérül. A vezetőink igényeit próbáljuk ezzel is támogatni, hogy mindenki azzal foglalkozhasson, amivel szeretne, ami a munkaköre.

Kérdésem Szeles Noémihez, a Roche Szolgáltató (Európa) Kft. P&C Operational Advisor Team Lead-jéhez szól:

Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben?

 

  • 2024.10.10Pannon Munkajogi Akadémia Programunkat az on-line térben tervezzük megvalósítani, ezzel is támogatva a hatékony idő kihasználását. Előadás-sorozatunk célja, hogy egy-egy munkajogi területet részletesebben is bemutassunk, lehetőséget teremtve a joggyakorlat alkalmazásának megismerésére. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.112024.10.11– 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan lehet a mai turbulens világban új vállalati értékeket integrálni?

HR Szubjektív rovatunkban Pollák Dalma, a PIREX-98 Kft. HR vezetője kérdez, miután válaszolt Mindler-Kazal Ágnes, a Praktiker HR operatív vezetőjének... Teljes cikk

"Kihalásra" ítélve? A nagyvállalati rugalmasság tündöklése és bukása

Mikor jön el a pillanat, amikor már nem lehet a változásokat figyelmen kívül hagyva ugyanazt, ugyanúgy, ugyanazokkal az eszközökkel csinálni? –... Teljes cikk

Mekkora próbatétel a HR struktúra átalakítása? Aki válaszol: Mindler-Kazal Ágnes, Praktiker

Utazó HR-es, HR fogadóóra és útvonaltervek. HR-fejlesztés a Praktikernél: kihívások és megoldások. HR Szubjektív rovatunkban Mindler-Kazal Ágnes,... Teljes cikk