Önkiszolgáló HR: a munkavállalók kezében az ügyintézés
A hibrid munkavégzés adminisztrációja nem kis kihívást jelent a vállalatoknak, vállalkozásoknak, különösen, ahol nincs meg erre egy már bejáratott HR informatikai rendszer. A digitalizáció ebben az élethelyzetben és piaci környezetben nem elkerülhető. Valamint egyre fontosabbá válik ezekben a folyamatokban is a munkavállalói élmény, a felhasználóbarát működés, hiszen a kollégák egyre inkább önállósodnak ezen eszközök használatában.

A járvány kapcsán a digitalizáció egyértelműen felgyorsult, sok helyen katalizátorként hatott a home office bevezetése, a távoli munkavégzés kényszere, hiszen nem nagyon volt más választás, ha valaki fenn akarta tartani a működést. Ugyanakkor az elmúlt évben a munkavállalói igények is jelentősen megváltoztak, például a munkahelyi ügyintézés, a HR-rel való kapcsolattartás tekintetében is.
„A nagyvállalatok már most is érzik, hogy az adminisztráció hamarosan túlnő rajtuk, ha még ez nem történt meg. Nem elég azt mondani, hogy rendben, home-office-ban vagy holnap, de tudnunk kell, hogy a csoportból ki dolgozik távolról, ki van szabin, ki van tanulmányi szabin, ki beteg, hányan dolgoznak az irodában? Ki az, akinek holnap biztosítani kell egy hot desket?” – sorolja a kihívásokat Bakó Krisztina, az L-Soft Zrt. kereskedelmi igazgatója. Hiszen ezeket a folyamatokat most már tervezetten és átláthatóan kell tudni használni a hibrid munkavégzés során.
A gyakran drasztikus cégkultúra váltásokat csak megfelelő szoftverekkel és szolgáltatásokkal lehet kielégíteni, emelte ki Ocskay Szilárd, a NEXON tulajdonos-ügyvezető igazgatója Kiemelte, hogy a működésben nagyon fontos szerepe van annak, hogy a HR-adminiszráció nem csak webes felületről, hanem gyakorlatilag bárhonnan mobiltelefonról is könnyen elérhető legyen, még akár otthonról is. A szoftveres megoldások között megemlítette a munkaidő-menedzsmentet: „A munkaidő tervezése, a dolgozók munkaidejének nyilvántartása mellett rugalmasan kezeli az irodától eltérő munkavégzési helyszínek nyilvántartását, tervezhetőségét is. A dolgozók a beosztástervező vagy a távolléttervező felületén igényelhetnek otthoni munkavégzést. Amennyiben a home office napok számát munkaszerződés rögzíti, a rendszer ellenőrzi, hogy az igény nem lépte-e túl a keretet.”
A megváltozott keretek nem csak a munkavégzésre, hanem a vezetői kultúrára is kihatnak, jelezte Gondos Krisztina, a Memolux Kft. bérszámfejtési üzletágának vezetője: „új vezetői kultúra kialakítása szükséges a feladatmeghatározás, az ellenőrzés területén is. Nem hagynám ki a munkavállalói morált sem, gondolok itt a szabadságkivétekre: megfigyelhető, hogy a szabadságok kiadása csökkent.” Aki azzal folytatta, hogy fontos HR feladatnak látja a jövőben, hogy a HR egységet tudjon teremteni azok között a munkavállalók között, akik éppen otthonról dolgoznak vagy pont az irodai környezetet preferálják: „meg kell teremteni a jogi hátteret belső szabályzatokkal, fel kell készíteni és segíteni kell a vezetőket és a munkavállalókat az új rendszerbe való beilleszkedésben”. Mint Misi Melinda a Soft Consulting Hungary szakmai igazgatója is megerősítette, „meg kell teremteni a megfelelő jogszabályi hátteret a kialakult új trendet is figyelembe véve, hogy se a munkáltató, se a munkavállaló ne érezze magát kiszolgáltatott helyzetben”. Ugyanakkor ehhez szükség van - amit több szakember is kiemelt -, a megfelelő, és már igen régen várt törvényi változtatásra is a távmunka és a home office szabályozásában.
A folyamatok digitalizációja a mindennapokban elkerülhetetlen, az aktuális kihívásokból a szakemberek kiemeltek néhány praktikus példát:
Kovács Gyöngyi, outsourcing üzletágvezető, VT-SOFT Software Kft.: Nagy kihívást jelentett az átállás a munkavállalói igazolások, nyilatkozások elektronikus formában történő kiadására és fogadására, illetve, hogy ezek a dokumentumok hitelesítése elektronikusan történjen meg.
Bakó Krisztina, L-Soft Zrt.: mivel a cégeknek az adatszolgáltatási kötelezettségeiknek továbbra is meg kellett felelniük, el kellett készülni, és el kellett juttatni valamennyi kollégához januárban időre az M30-as igazolást és a járulékigazolást. Ezt e-aláírással kombinálva ma már szoftver segítségével is meg lehet tenni. „Egy 1000 fős ügyfelünknél például az év eleji igazolások kiadási folyamata a szoftverbevezetés előtt egy hónapig tartott, lerövidülhetett 6 napra.”
A HR-ben is egyre nagyobb szerepet fog játszani a közeljövőben a mesterséges intelligencia (MI), az automatizálás és az adatalapon hozott döntések. Ocskay Szilárd szerint a „HR alkalmazások kiszabadultak a HR-osztály falai közül”, és mivel széles körben elérhetővé váltak, ezért a fejlesztői törekvések leginkább a dolgozói élmény fokozása felé kell, hogy irányuljanak, hiszen ez a munkavállalók megtartásban is szerepet játszhat. Mint mondta: „ha az MI segít elemezni a HR-ben meglévő adatokat, a vezetők tisztábban láthatják a vállalatnál zajló folyamatokat. Nem csak az derül ki például, hogy mekkora a fluktuáció, hanem az is, hogy mely területeket érinti és mi lehet az oka. Ha pedig ismerik az okokat, időben be is tudnak avatkozni és megfordíthatják a nem kívánatos munkaerő trendeket.”
Általános tapasztalat, hogy az új munkavállalói generációk gond nélkül fogadják az új technológiákat, nyitottak és befogadók ezekkel a megoldásokkal kapcsolatban, hiszen ebben a világban nőttek fel, sőt el is várják, hogy online is tudják zökkenőmentesen intézni az ügyeket.
Nyitókép: Marek Levák on Unsplash
- 2023.12.31Készüljön fel a külföldön való jelenlétre a Global Mobility modullal! A külföldi üzleti jelenlét komoly versenyelőnyt kínál, ám egyúttal számos jogi kérdést is felvet. Ha a szervezet nincs tisztában a hatályos jogi háttérrel (pl. nemzetközi közjog, közösségi jog, társasági jog, munkajog, adójog, társadalombiztosítási jog, idegenrendészeti jog), akkor számos probléma, kockázati tényező merülhet fel. Az alap szintű modul tartalmazza a szükséges jogi szabályokat, folyamatábrákat (pl. Közvetlen befektetési lehetőségek, Tartózkodási, letelepedési és munkavállalási közjogi szabályok, Munkajogi szabályok, Adózási szabályok). A plusz szint egy online kurzussal egészül ki.
Részletek
Jegyek
- 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig.
Részletek
Jegyek
A banki azonosításra használt videók manipulációjának kiszűrése mellett a csapatok olyan fontos kihívásokra keresték a megoldást, mint a... Teljes cikk
Jövőre tovább gyorsulnak a vállalati digitalizációs törekvések: a vállalatok a mesterséges intelligencia "tudásának" gyakorlati kiaknázásába, a... Teljes cikk
Mivel a mesterséges intelligenciát (AI) alkalmazó eszközök segítségével növelhető a produktivitás sok munkavállaló beépítette ezen eszközök... Teljes cikk
- Folytatódik a Hazaváró program 3 hete
- E-aláírás: hatalmas könnyebbség és gyorsaság a HR és a munkavállalók számára 3 hete
- Csődeljárás alatt a WeWork - nem működik a coworking? 4 hete
- Így lesz több lányból informatikus 1 hónapja
- Hibrid munka pro és kontra - kevesebbet költ, aki otthonról dolgozik 2 hónapja
- Pályaorientációval segítik a munkaerő-utánpótlást 2 hónapja
- Munkaerő-piaci reformjavaslatot fogalmazott meg tagjainak az OECD 2 hónapja
- Minden, amit a túlóráról tudni kell 2 hónapja
- Hamarosan indul az informatikusok országos megmérettetése 2 hónapja
- Így mentik meg az otthonról dolgozók a Földet 2 hónapja
- Majdnem 600 ezer a kezdő fizetés ebben a szakmában 3 hónapja