Megjelent: 2 éve

Open space vagy home office?

Mert elvileg ugye a hatalmas térben a munkatársak közvetlenül kommunikálhatnak egymással: várta is mindenki az elmúlt évtizedekben a jobb együttműködést, a hatékonyabb munkát ettől a zseniális innovációtól. Csakhogy az ember és a kapcsolatai nem ilyen egyszerű eset. Pont az derült ki (Bernstein és Turban: The impact of the ‘open' workspace on human collaboration), hogy az open space nagyban csökkentheti az interakciók számát, és megnőhet az elektronikus csatornák használata.

Az emberben van egy természetes vágy a privát szféra iránt, kivált akkor, ha elmélyülten akar dolgozni. Továbbá, ha nem akarom, hogy a teremben lévő harminc kolléga is hallja, hogy mit mondok annak az egynek, akivel beszélni szeretnék, akkor inkább e-mailt írok neki, hiába van tőlem karnyújtásnyira. És ha én sem akarom hallani mások beszélgetését, akkor fülhallgatóval (teszek úgy, mintha nagyon elfoglalt lennék) zárom el magam a rám nem tartozó beszélgetésektől. Magyarul: védekezem. A védekezéshez pedig erőforrás kell, és így a nap végén a hatékonyság rovására megy. Bár fizikailag nincsenek falak, mégis, társas korlátokkal zárják el magukat az emberek a zavaró hatásoktól. Hiába képzelték el tehát annak idején, hogy a közös tér majd megkönnyíti a közös gondolkodást, arra már nem gondoltak, hogy ebben a térben túl sok olyan inger születhet egy nap, ami már megterhelő és végső soron az eredményességet csökkenti.

Nézzünk egy másik jelenetet: napok óta dolgozom otthon egy hosszú és bonyolult anyag véglegesítésén. Jól haladok, egy ponton azonban több órás skype-ra kerül sor kollégámmal. Sok mindent sikerül egyeztetnünk, kiderül azonban, hogy van néhány olyan adatbázis, aminek a feldolgozásához találkoznunk is kell. A személyes megbeszélést intenzív munkával töltjük, még akkor is, ha kellemes kávézással kezdtük, és az első mondatokban még a közelgő karácsony témája is felmerült.

Egy olyan világvárosban, mint Budapest, ahol az agglomerációból naponta több százezer autó csatlakozik a fővárost amúgy is szép számban ékesítő dugókhoz, nagy árat fizetünk azért, hogy munkahelyre jussunk el. Akkor érdemes ezt választani, ha meg is éri, a cég szempontjait is figyelembe véve. Ha interimként tervezem a projektet, még az is lehet, hogy győri vagy kecskeméti a megbízóm: neki aztán igazán mindegy, hogy az excel Budapest melyik kerületében készül el szerda délelőttre. A lényeg, hogy jó legyen.

A home office ma már sokkal fejlettebb módja a munkavégzésnek, mint öt vagy tíz évvel ezelőtt volt, számos mutató bizonyítja, hogyan lehet követni és fenntartani az eredményességét, a hatékonyságát. És ezeket a mutatókat egyre optimalizálja a digitalizáció: nem ugyanazt a kartotékot vesszük le négyen az irodai polcról, hanem ugyanabban a felhőben használjuk a dokumentumokat. Ha a vezető elég jól ismeri az embereit, megfelelően motiválja őket, világosan kommunikálja a célokat és hatékonyan delegálja a feladatokat (nem utolsósorban: képben van a technológiai innovációkat illetően), akkor sokkal jobb számok jönnek a negyedév végére. Mert egyre több az a terület, ahol az eredmény nem attól függ, hogy beérünk-e reggel nyolcra a város másik végéből.

Az open space nem tette intenzívebbé a személyes kommunikációt, hanem éppen ellenkezőleg, bekorlátozta. A home office viszont nem megszünteti, hanem felértékeli a személyességet.

Kristóf Györgyi
Ügyvezető
Hammel&Hochreiter
Business & Management Consulting

  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
  • 2021.10.07Jólét és hatékonyság? Mentálhigiénés nagykövet program! Képzést minden olyan vezetőnek, vezetői csapatnak, akik szeretnének tudatosan, hatékonyságot, jólétet növelni a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.10.12XVIII. Magyar Munkajogi Konferencia – 9 kreditpont A Wolters Kluwer Hungary legnagyobb éves rendezvénye idén válik nagykorúvá. Ezúttal is a megszokott, színvonalas szakmai programokkal és felejthetetlen közösségi élményt ígérve várjuk a munkajoggal foglalkozókat a Dunakanyar szívében. A rendezvényen az ügyvédek és jogtanácsosok 9 kreditpontot szerezhetnek! Részletek Jegyek
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A munkáltatók 40 százaléka szerint a kollégák otthonról nem dolgoznak elég hatékonyan

A munkáltatók mindössze 35 százaléka bízik meg teljes mértékben a távmunkában dolgozó munkatársaiban, 39 százalékuk viszont úgy véli, hogy... Teljes cikk

Az újfajta munkavégzésről szóló posztok és kommentek kétharmadát férfiak írják

Az egyik legtöbbet vitatott kérdés az interneten a munkavégzés. Hogyan dolgozzunk a Covid-járvány közben és után? Az IFUA Horváth 17,8 millió... Teljes cikk

Felmérés: sokan a fizetéscsökkentésbe is belemennének, hogy otthonról dolgozhassanak

Egy felmérésben résztvevők 15 százaléka lemondana fizetése negyedéről is, hogy egyáltalán ne kelljen visszatérnie az irodába. Teljes cikk