Ősztől már új rendszerben indul a szakképzés
Idén szeptembertől már a gyakorlatban is érezhetők lesznek a szakképzési reform okozta változások. Módosul az intézmények helyzete és szerepe, szigorodnak a pedagógusok foglalkoztatási szabályai, de összességében az eddiginél jóval hatékonyabb lesz a rendszer. Ehhez két tárca is biztosítja a fejlesztési forrásokat, ígérik szakemberek. A cél a versenyképesség és a szakképzés presztízsének visszaállítása. Hiába azonban az új rendszer, még mindig kevés a diák. Mfor.hu tudósítás.
Népszerűsítenék a szakmunkát
A miniszter szerint a változtatások legfontosabb indoka a piaci igényeknek való megfelelés, hogy a pályaválasztást követően munkahelyet is kapjanak a végzett diákok. Az utóbbi években ugyanis jelentősen átalakult a gazdasági környezet, viszont ezeket a változásokat nem tudta megfelelően követni a szakképzési rendszer.
A munkaerő-piaci megfelelés hatékonyságát várhatóan erősíti, hogy a gazdasági élet szereplői, így a gazdasági kamarák mostantól nagyobb beleszólást kapnak a szakképzés folyamatos alakításába. A szakképzés és a gazdaság szorosabb kapcsolatát erősíti az az együttműködési megállapodás is, melyet a munkaügyi tárca még 2007 elején kötött a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával (MKIK). Ennek fő célkitűzése elősegíteni a valóban versenyképes szakképzés kialakítását, valamint a fizikai szakmák társadalmi megítélésének javítását.
Kevés a diák
Felsőfokú szakképzésre idén 12 500 diákot vártak, a rendes felvételi eljárásban azonban a több mint 108 ezer jelentkező közül mindössze 5200-an jelentkeztek erre. Emiatt ez esetben még államilag támogatott képzésre is lehetett pótfelvételizni augusztus 13-ig. Mivel a felsőfokú szakképzés keretét a felvételi első körében nem tudták kitölteni, elképzelhető, hogy változtatni kell a rendszeren, állítják szakértők. A piacképesség javítását hosszú távon is biztosítja az új rendszer, mivel mostantól a moduláris - azaz az egymásra épülő, ezért bármikor abbahagyható vagy folytatható - képzési rendszernek köszönhetően biztosított az egész életre szóló tovább- és átképzés lehetősége.
Az új rendszerben ősztől a jelenlegi csaknem 375 ezer szakképzésben tanuló diák 70-80 százalékának adottak lesznek a feltételek a koordinált oktatáshoz. Az iskoláknak a legtöbb nehézséget az új típusú, teljesítmény alapú finanszírozási rendszer okozza. Az önkormányzatok erre visszavezethető intézmény-összevonásainak jogosságát azonban nagyon komolyan számon kérik majd, ígérte Arató Gergely, az oktatási tárca államtitkára.
A tanároknál is magasabbra kerül a léc
A változások között szerepel, hogy a pedagógusok kötelező óraszáma két órával nő. Megszűntek viszont a tavaly átmeneti intézkedésként bevezetett, külön díjazás nélkül elrendelhető plusz órák. Azoknak ugyanis túl nagy volt az adminisztrációs terhe, és az ilyen irányú igényeket egyszerűbben is meg tudják oldani intézményi szinten.
Újdonság, hogy - a közalkalmazotti törvény változása értelmében - a közoktatásban is bevezetik a versenyszférában már bevett, kötelezően letöltendő három hónapos próbaidőt. Pályakezdők esetében előírás lesz a három éves gyakornoki időszak, amelynek végén értékelik a munkájukat. 2008. január elsejétől pedig a szakképző intézményeknél is kötelező lesz a pályáztatás, bármilyen típusú álláshelyet is szeretnének betölteni.
Lamperth Mónika egyúttal hangsúlyozta, hogy kiemelten fontosnak tartják visszaállítani a szakképzésben dolgozók presztízsét. Ez az utóbbi években észrevétlenül veszített rangjából, s ma már nem kapják meg a megfelelő elismerést a jól képzett szakmunkások sem.
A szakképzés kultúráját és szerkezetét alapvetően érintik a változások. A törvényi módosítás során a megújult térségi integrált szakképző központ (TISZK) rendszere mostantól valóban regionális szinten fogja majd össze a szakképzést, így teljesen új típusú együttműködések kialakítására lesz lehetőségük a szakképző intézményeknek. Emellett érdemes lesz részt venni a kistérségi regionális együttműködésekben is, ahol megint másfajta együttműködést lehet folytatni, hívta fel a figyelmet az oktatási tárca államtitkára.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében számos fejlesztési terv segíti majd az új intézményi rendszer kialakítását. A Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) keretében például 5,3 milliárd forintra lehet pályázni szeptembertől. A főbb célkitűzések között szerepel az eddigieknél hatékonyabb pályaválasztás, pályaorientáció, illetve pályakövetés megvalósítása.
Ezenkívül mind az Oktatási és Kulturális Minisztérium által kiírt közoktatási pályázatokra illetve támogatásokra, mind pedig a Szociális és Munkaügyi Minisztérium által biztosított fejlesztési forrásokra igényt tarthatnak a szakképzési intézmények.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk
2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?