Megjelent: 10 éve

Sok probléma a bizonytalan vezetői szereptudatra vezethető vissza

A vezetői kinevezéssel nem csak a dicsőség és a megemelt juttatások járnak, hanem a vezetői szerepkör is, annak szakmai, operatív, akár stratégiai és mindenképpen people management oldalával. Hol is érdemes kezdenie annak, aki készül a vezetői szerepre, vagy már bele is került és holnaptól művelnie kell?

"Gratulálunk, téged választottunk a folyamatirányítási/szállítmányozási /kontrolling csapat vezetőjének!"

Sokan hallottuk, sokan ki is mondtuk már néhányszor a fenti mondatot. Tanácsadói munkánk során azzal szembesülünk, hogy sokszor a vezetői identitás kialakításával kapcsolatban merül fel a legtöbb kérdés a frissen kinevezett vezetőkben. A tréningekre hozott dilemmáik, feldolgozandó problémáik gyökere több ízben a bizonytalan vagy még ki nem alakult vezetői szereptudatban keresendő.

"Eddig egy csapatban játszottunk, munka után beültünk sörözni, mától pedig ki kell adnom és számon kell kérnem rajtuk a feladatokat."

A frissen, belülről kinevezett vezetők szájából gyakran hallott mondat ez, így a velük való munka során két irányból is igyekszünk őket megtámogatni. Egyrészt praktikus vezetői eszközöket adunk a kezükbe, másrészt a vezetői szerep tartalommal való megtöltésére, az önbizalom növelésre, az új identitás kialakítására koncentrálunk. Tapasztalataink alapján hiszünk abban, hogy folyamatba ágyazott szakszerű támogatás rendkívül sokat tud adni egy új vezetőnek, akit a kezdetekben nem szabad "magára hagyni".

A jól segítés hangsúlya pedig a folyamaton, a folyamatosságon van, amely egyszerre takar személyességet, a kellő mennyiségű időt, a rendszerességet és építkezést.

A nyílt képzési sorozatban a vezetők saját maguk és egymás megoldásaira is reflektálhatnak, elindul egyfajta párbeszéd a különböző területről érkezők, ám hasonló problémákkal szembesülők között. Ha egy vezető bekerül tíz alkalmas tréning programunkba, hónapról hónapra megéli, hogy beérnek a tanultak, az elmélet szép lassan gyakorlati, készség szintű tudássá válik.

Trénerként hatalmas előny számunkra ezekben a folyamatokban, hogy az első néhány alkalom után már ismerjük a résztvevőinket, így személyre szabott szerepjátékokkal készülünk az egyes tematikák feldolgozására. Irányítottan adunk ki feladatokat annak tükrében, hogy kinek-kinek miben kell leginkább fejlődnie.

Egyik résztvevőnknek, Mártonnak jól ment a "megmondás", a saját álláspontja kifejezése, kérdéseket azonban ritkán használt, a másik fél helyett is inkább ő beszélt. Neki olyan szerepjátékot adtunk az asszertív kommunikációs kurzuson, ahol a korábban jól teljesítő, mostanában azonban levert, kedvetlen munkavállalójánál kellett kideríteni állapota okait, és hogy mit tehetne érte. A szituáció jól szemléltette számára, hogy bizonyos helyzetekben semmire sem jut kérdések nélkül.

Minden csoportmunka során létrejön egy bizalmi légkör, melyben őszinte, rendkívül hasznos visszajelzéseket adnak egymásnak a résztvevők. Mindenki a visszajelzés adás technikáját is elsajátítja már a folyamat elején, így az esetek többségében már nem a csak tréner hívja fel a csoporttagok figyelmét egy-egy agresszív megnyilvánulásra, a kérdések hiányára vagy a bizonytalanságra utaló nonverbális jelekre.
A videó-felvétel a legobjektívebb tükör mindenki számára, a felvételek lejátszása igazi AHA-élményeket okoz a szereplőknek. Ennek talaján pedig sokkal könnyebben beépülnek az újonnan tanult, asszertív technikák, mely változások regisztrálásához szintén alapvető fontosságú a kamera.

A vezetők fejlődését nem csak a kamera, de a tréner is regisztrál, követ és visszajelez. Egy-egy apróságnak tűnő, ám "lavinát" elindító változás tudatosítása fontos feladatunk, ami pedig hozzájárul nem csak a szakmai vagy people management technikák használatában mutatott fejlődéshez, de növeli a résztvevők önbizalmát, javítja kommunikációját és határozottabbá, magabiztosabbá teszi a fellépésüket.

Killeen-Körös Anikó
képzési vezető
Simonyi & Tóth Tanácsadó Iroda,
az AIMS International magyarországi partnere
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Válságban a fuvarozás – minden eddiginél nagyobb gond a járművezető-hiány

Az európai fuvarozási és logisztikai ágazatot súlyosan érinti a kamionsofőr- és mozdonyvezető-hiány, amely a termelékenységet és a bevételeket is... Teljes cikk

DNS-be kódolt versenyelőny: fájdalmas generációváltás jöhet az IT-szektorban

Az IT-szektorban fájdalmas generációváltás kezdődhet: az AI térnyerése nemcsak a szenior tudást, de a jelenlegi készségkészleteket is elavulttá... Teljes cikk

"Három állás kell, hogy túléljek!" – hová vezet hosszú távon az új munkahelyi valóság?

Egyre több fiatal felnőtt dolgozik párhuzamosan több állásban – nem luxusból, hanem kényszerből. Az infláció, a stagnáló bérek és a... Teljes cikk