kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

Sok probléma a bizonytalan vezetői szereptudatra vezethető vissza

A vezetői kinevezéssel nem csak a dicsőség és a megemelt juttatások járnak, hanem a vezetői szerepkör is, annak szakmai, operatív, akár stratégiai és mindenképpen people management oldalával. Hol is érdemes kezdenie annak, aki készül a vezetői szerepre, vagy már bele is került és holnaptól művelnie kell?

"Gratulálunk, téged választottunk a folyamatirányítási/szállítmányozási /kontrolling csapat vezetőjének!"

Sokan hallottuk, sokan ki is mondtuk már néhányszor a fenti mondatot. Tanácsadói munkánk során azzal szembesülünk, hogy sokszor a vezetői identitás kialakításával kapcsolatban merül fel a legtöbb kérdés a frissen kinevezett vezetőkben. A tréningekre hozott dilemmáik, feldolgozandó problémáik gyökere több ízben a bizonytalan vagy még ki nem alakult vezetői szereptudatban keresendő.

"Eddig egy csapatban játszottunk, munka után beültünk sörözni, mától pedig ki kell adnom és számon kell kérnem rajtuk a feladatokat."

A frissen, belülről kinevezett vezetők szájából gyakran hallott mondat ez, így a velük való munka során két irányból is igyekszünk őket megtámogatni. Egyrészt praktikus vezetői eszközöket adunk a kezükbe, másrészt a vezetői szerep tartalommal való megtöltésére, az önbizalom növelésre, az új identitás kialakítására koncentrálunk. Tapasztalataink alapján hiszünk abban, hogy folyamatba ágyazott szakszerű támogatás rendkívül sokat tud adni egy új vezetőnek, akit a kezdetekben nem szabad "magára hagyni".

A jól segítés hangsúlya pedig a folyamaton, a folyamatosságon van, amely egyszerre takar személyességet, a kellő mennyiségű időt, a rendszerességet és építkezést.

A nyílt képzési sorozatban a vezetők saját maguk és egymás megoldásaira is reflektálhatnak, elindul egyfajta párbeszéd a különböző területről érkezők, ám hasonló problémákkal szembesülők között. Ha egy vezető bekerül tíz alkalmas tréning programunkba, hónapról hónapra megéli, hogy beérnek a tanultak, az elmélet szép lassan gyakorlati, készség szintű tudássá válik.

Trénerként hatalmas előny számunkra ezekben a folyamatokban, hogy az első néhány alkalom után már ismerjük a résztvevőinket, így személyre szabott szerepjátékokkal készülünk az egyes tematikák feldolgozására. Irányítottan adunk ki feladatokat annak tükrében, hogy kinek-kinek miben kell leginkább fejlődnie.

Egyik résztvevőnknek, Mártonnak jól ment a "megmondás", a saját álláspontja kifejezése, kérdéseket azonban ritkán használt, a másik fél helyett is inkább ő beszélt. Neki olyan szerepjátékot adtunk az asszertív kommunikációs kurzuson, ahol a korábban jól teljesítő, mostanában azonban levert, kedvetlen munkavállalójánál kellett kideríteni állapota okait, és hogy mit tehetne érte. A szituáció jól szemléltette számára, hogy bizonyos helyzetekben semmire sem jut kérdések nélkül.

Minden csoportmunka során létrejön egy bizalmi légkör, melyben őszinte, rendkívül hasznos visszajelzéseket adnak egymásnak a résztvevők. Mindenki a visszajelzés adás technikáját is elsajátítja már a folyamat elején, így az esetek többségében már nem a csak tréner hívja fel a csoporttagok figyelmét egy-egy agresszív megnyilvánulásra, a kérdések hiányára vagy a bizonytalanságra utaló nonverbális jelekre.
A videó-felvétel a legobjektívebb tükör mindenki számára, a felvételek lejátszása igazi AHA-élményeket okoz a szereplőknek. Ennek talaján pedig sokkal könnyebben beépülnek az újonnan tanult, asszertív technikák, mely változások regisztrálásához szintén alapvető fontosságú a kamera.

A vezetők fejlődését nem csak a kamera, de a tréner is regisztrál, követ és visszajelez. Egy-egy apróságnak tűnő, ám "lavinát" elindító változás tudatosítása fontos feladatunk, ami pedig hozzájárul nem csak a szakmai vagy people management technikák használatában mutatott fejlődéshez, de növeli a résztvevők önbizalmát, javítja kommunikációját és határozottabbá, magabiztosabbá teszi a fellépésüket.

Killeen-Körös Anikó
képzési vezető
Simonyi & Tóth Tanácsadó Iroda,
az AIMS International magyarországi partnere
  • 2024.06.03Projektmenedzsment képzés A KÉPZÉS CÉLJA: A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az asztalos szakma is megadhatja az alkotás örömét

Ki gondolná, hogy az egyéni vállalkozó asztalosnál a munka körülbelül 30-40 százalékát nem is a bútor legyártása és beszerelése jelenti, hanem... Teljes cikk

"Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma

Miért szeretek recruiter lenni? – tette fel a kérdést néhány ismert toborzási szakembernek Csatalinácz Adrienn, az euJobs HR-Group HR és BRAND... Teljes cikk

A szexi pozíciónevek csapdája

Tudja mi a különbség a sales manager, a business development manager és account manager munkakörök között? A gyakorlatban nem sok: az... Teljes cikk