Szakmát váltana? Csak óvatosan!
A járt utat a járatlanért? A biztosat a bizonytalanért? A rosszul fizetőt a jól fizetőért? A közszférát a versenyszféráért? Sorolhatnánk a végtelenségig, milyen kérdések villódznak agyunkban, amikor szakmaváltásra adjuk a fejünket. De mielőtt belevágnánk a fejszénket, érdemes végiggondolunk karrierünket, milyen tevékenységet szeretnénk végezni. A leglényegesebb, hogy próbáljuk ki magunkat az új szakmában, hiszen lehet, hogy beleestünk a "szomszéd fűje mindig zöldebb" csapdájába és nem derül ki, bírnánk-e az adott munkát - mondta portálunknak Gerlei Béla karrier tanácsadó.
Sokan megunják munkájukat, valami újba szeretnének kezdeni, ám a legtöbben csak a váltás gondolatáig jutnak el, az áhított szakma- vagy munkahelyváltás általában még azelőtt meghiúsul mielőtt egyáltalán lett volna belőle valami. A Herminia Ibarra, a Harvard Egyetem szervezeti magatartás tanszékének professzora, a Work Identity könyv szerzője szerint a váltani kívánóknak "flörtölniük" kell önmagukkal, időt és esélyt kell adni saját elképzeléseinknek.
Herminia Ibarra szerint a szakmaváltás legfőbb oka abban keresendő, hogy a mai munkavállalók mindenképpen valamilyen értelmet keresnek a munkájukban, és ha nem találják meg, unatkoznak és frusztráltak lesznek. A Figyelőnet korábbi cikkében ismertetett nem konvencionális karrierváltási stratégiákkal foglalkozó könyv a szakértők szerint forradalmasította a karrier tanácsadást. A professzor egyszerű tanácsai segítenek kilépni a szokásos gondolkodásmódból. Ezeket az alapgondolatokat már a karrier tanácsadók is, ahogy Gerlei Béla, a Karrier Intézet igazgatója is ismeri.
Ne döntsünk elhamarkodottan!
Gerlei Béla felhívta a figyelmet a gazdasági válság munkaerőpiacra tett hatásaira, amit a szakmaváltás során elengedhetetlen figyelembe venni. - El kell fogadni, hogy most a munkáltatók felé billen a munkaerőpiac mérlege, ők diktálnak - jelentette ki a karrier tanácsadó. A cégek eleve nem szorgalmazzák a pályakezdők alkalmazását, 1-2 éves szakmai tapasztalat nélkül nem sok esély van az elhelyezkedésre. És most itt van a válság is, ami miatt még inkább a biztosra mennek a foglalkoztatók az új dolgozó felvételekor. - A munkáltatók általában gyanakvással fogadják a szakmát váltókat - figyelmeztet Gerlei Béla, aki szerint a cégek nem szeretik a "bonyodalmat": ugyanolyan legyen, mint az elődje, ismerje az adott szakterületet, a piaci szereplőket stb. Minél később váltunk szakmát, annál nehezebb. A cégek nehezen fogadják be a pályamódosítókat. A szakember tehát óva int az elhamarkodott szakmaváltástól, hiszen a válság szinte minden területet érint, óvatosan szabad csak mozogni, nehogy a végén mi maradjunk hoppon. Egy nem túl jó munkahely még mindig jobb a semminél.
A szakmaváltáskor azonban azokra a dolgozókra is gondolni kell, akik munkanélkülivé váltak és már elavult szakmájuk, számukra a szakmaváltás kötelező! - vallják a munkavállalási tanácsadók. Hiszen egy új piacképes szakmával a kézben, tele önbizalommal, új tervekkel sokkal nagyobb esély van az elhelyezkedésre. Amennyiben tehát úgy döntünk, hogy ha törik, ha szakad, szakmát váltunk, akkor érdemes megfogadni a karrier tanácsadó tanácsait.
A sikeres stratégia alappillérei: a gyakorlati próba, az ismeretszerzés és az értelemkeresés - véli Herminia Ibarra. Hasonló kritériumokat osztott meg velünk Gerlei Béla is, aki tapasztalatai, szaktudása szerint kiegészítette a professzor alapgondolatait.
1. Mesterségem címere...
Először is tisztáznunk kell céljainkat, vágyainkat és azok reális értékét a munkapiacon. Olyan kérdéseket kell megválaszolnunk, mint Ki vagyok? Milyen tevékenységet kell csinálnom? Mire van szükségem? - javasolja Gerlei Béla. Az eleve rossz kérdés, hogy marketinges, pénzügyes vagy postás szeretnék-e lenni - hangsúlyozza a karrier tanácsadó. Hiszen a pozíció vagy munkakör megnevezése és az ehhez tartozó konkrét feladatok cégenként változhatnak (például a marketinges).
2. A munkapiac feltérképezése, informálódás
3. A puding próbája az evés
Az adott foglalkozás gyakorlati kipróbálására hívja fel a figyelmet Herminia Ibarra. A könyvének alapgondolata pofonegyszerű: ne gondolkodjunk, inkább cselekedjünk! Ibarra azt tanácsolja, ha vonzódunk valamilyen szakmához vagy hobbihoz, egész egyszerűen kezdjük el csinálni. Aki asztalos szeretne lenni, kezdjen el fúrni-faragni, aki tanár szeretne lenni, adjon órákat, ha csak magántanítványoknak is. Gerlei Béla is egyetért ezen felvetéssel.
Fontos azonban, hogy a korábbi munkáját megtartva próbálja ki magát a váltásra készülő, például munka után vagy egy rövid szabadság alatt, mert nem biztos, hogy tetszeni fog az új szakma. A legtöbben ugyanis nincsenek tisztában azzal, hogy bizonyos foglalkozások mivel járnak, milyen munkakörülményekre számíthatnak. Aki nem teszteli magát, sosem fogja megtudni, bírná-e az adott munkát, és az ki tudná-e elégíteni, így nem árt azt előtte kipróbálni - vélik a szakemberek.
4. A kapcsolati háló a sikeres szakmaváltás titka
És ha az előző tanácsokat megfogadva folyamatosan tájékozódunk, tudjuk, hogy kik azok az emberek, akikkel mindenképpen érdemes megismerkednünk, melyek az adott szakterület legjobb vállalatai, és olyan eseményeken tűnünk fel, ahol az új szakmánk képviselőivel találkozhatunk, akkor könnyen eleget tudnunk tenni ezen kritériumnak. De azzal is tisztában kell lennie az embernek, hogyan kell megcélozni az adott munkakört, szakmát. Másként működik egy multinacionális vállalatnál a toborzás és megint másként egy kkv-nál, vagy egy mikrovállalkozásnál - jegyzi meg a karrier tanácsadó.
Lehull a lepel az internetes álláshirdetésekről
Azt gondolná az ember, hogy a cég honlapján fellelhető álláshirdetések valósak, de Gerlei erről is lerántja a leplet, mivel szerinte ezeket sem kell mindig elhinni. A karrier tanácsadó a kapcsolati hálóban és a tájékozódásban hisz, bár más módszerek is működhetnek, csak nem annyira hatékonyan - teszi hozzá.
- Egy munkaerőpiachoz értő szakember könnyen átláthatja ezt az ellentmondást, hiszen tisztában van vele, hogy nincs ennyi állás - érvel Gerlei Béla. Tehát a szakmaváltáshoz szükséges információk birtokában már csak arra a bizonyos szerencsére van szükségünk, vagyis a megfelelő helyen és időben kell lenni: a megfelelő embert kell ismerni.
5. Az önmarketing az élet minden területén jövedelmező
Az önmarketing csak akkor nyer értelmet, ha az eddig felsorolt lépéseken már túl vagyunk - véli Gerlei Béla, aki szerint a leglényegesebb, hogy ismerjünk magunkat, a cégeket, a megfelelő embereket és akkor tudni fogjuk, belevágjunk-e az adott szakmába, avagy sem.
Az álláshirdetésre jelentkezés, motivációs levél és az interjún való szereplés mind a marketingstratégiánk része kell, hogy legyen. Ennél egy dolgot kell szem előtt tartani: a munkáltató szemszögéből kell néznünk önmagunkat, azt kell mondanunk, írnunk, amit hallani szeretne. Természetesen fontos az is, hogy ezen gondolatokkal mi is tudjunk azonosulni.
Az önéletrajzban igyekezzünk az új szakmánkhoz kapcsolódó dolgokat kiemelni, de az addigi, lehetőleg releváns munkáinkat is ajánlott feltüntetni. Az úgynevezett átvihető készségek segíthetnek bizonyítani a munkáltatónak a rátermettségünket. Ha például projektvezetői állást pályázunk meg, de nincs szakmai gyakorlatunk, képességeink bemutatására esetleg elmondhatjuk, hogy megszerveztük a saját 500 vengéges esküvőnket. A pályázás során ugyanis előnyt jelenthet, hogy az illetőnek már van céges tapasztalata, ismeri a munkahelyi lét írott és íratlan szabályait - ami például egy pályakezdőről nem mondható el. A CV-ben nem, a kísérőlevélben viszont tanácsos kifejteni, miért döntött a váltás mellett, miért épp azt a szakmát választotta, és milyen céljai vannak a jövőben. Az interjún pedig lehetősége lesz még bővebb magyarázatot adni, ott ugyanis bizonyosan rákérdeznek majd a pályamódosítás miértjeire. Ebben az esetben egyébként ajánlott teljesen őszintén beszámolni a váltás hátteréről - tanácsolják a szakemberek.
6. A munka értelmének keresése
A professzor modelljének harmadik alapköve az értelemkeresés. Szerinte csak akkor elégíthet ki valakit hosszú távon a munkája, ha úgy érzi, hasznosat tesz. Emiatt szükség van olyan fázisok beiktatására a keresési folyamatba, amikor a váltani kívánó visszahúzódik, és átgondolja a vele történteket. Ibarra véleménye szerint meg kell becsülni azokat a pillanatokat vagy élethelyzeteket, amikor az ember akar és tud váltani. Ha ki is próbáltuk a munkát, kapcsolataink is vannak az új területen, és értelmét is látjuk, hogy napi nyolc órát töltsünk valamely tevékenységgel, az ilyen lehetőséget semmiképp sem szabad elszalasztani.
Gerlei Béla pedig azt javasolja, legyünk öntudatosak, legyünk tisztában értékeinkkel, valamint azzal, hogy kik vagyunk, merre tartunk, mennyit érünk. Hiába áll ugyanis most a munkáltatóknak a zászló, ha a gazdaság újra beindul, harc lesz majd a lojális, elkötelezett, képzett munkaerőért. "Cégek pedig nincsenek, csak emberek, akik alkotják azt" - adja meg a téma zárszavát Gerlei Béla.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk
- Ez az álláskeresés receptje a magyar dolgozók szerint 3 hete
- "Könnyű munka otthonról" - ezért kell vigyázni az álláshirdetésekkel 1 hónapja
- Hogyan vonzzuk be a megfelelő jelölteket a digitális térben? 1 hónapja
- Ennyit számít a jelöltélmény a cég leendő dolgozóinak 1 hónapja
- Bizonytalan jövő, nulla megbecsülés: így érez a dolgozó fiatalok nagy része 2 hónapja
- 5-ből 1 munkavállaló úgy érzi, hogy nem uralja a karrierjét 2 hónapja
- Ezt az 5 tippet érdemes megfogadni, hogy versenyképesek maradjunk a munkaerőpiacon 3 hónapja
- Ezek a munkavállalás fő kritériumai a lengyel fiatalok számára 3 hónapja
- A kutyás inkább vezető, a macskás keményebben dolgozik? Mit árul el a háziállatunk a munkánkról? 3 hónapja
- Munkahelyi hatékonyság növelése szinte ingyen 4 hónapja
- Nők és pénz 4 hónapja