Tragédiát okozhat, ha tájékozatlan a dolgozó
Az átlátható és hiteles kommunikáció az üzleti működés alapja - erre tanít a devecseri tragédia is. Ennek hiányában ugyanis hosszú távon fenntarthatatlanná válik a vállalat működése, válsághelyzetben pedig nem számíthat érintettjei támogatására. Hazánkban jellemzően a szolgáltató vállalatok tartják fontosnak a kommunikációt.
Amint azt az elmúlt hetek magyarországi történései - egyebek mellett a devecseri katasztrófa - is igazolják, kulcsfontosságú a vállalatok működésében és megítélésében a transzparens és hiteles kommunikáció szerepe.
A társadalmi felelősségvállalás egyik fontos dimenziója a transzparencia, azaz, hogy a vállalat működésének alapvető részletei mennyire ismertek az érintettek előtt. A B&P Braun & Partners Magyarország által készített idei CSR 24/7 Rating eredményei azt mutatják, hogy még a legnagyobb magyarországi vállalatok esetében is előfordul, hogy az érdeklődők számára nem derül ki egyértelműen, pontosan hol és mivel foglalkozik az adott vállalat, milyen gazdasági, környezeti és társadalmi célokat követ.
Átláthatóság: hogyan teljesítenek a magyarországi vállalatok?
Bár összességében az átláthatóság dimenziójában szerepeltek legjobban a vizsgált vállalatok, átlagos teljesítményük még így is csak 65 százalék volt ezen a területen. A különböző iparágak eredménye között jelentős eltérés mutatkozott, jellemzően a szolgáltatók, azaz a pénzügyi és a telekommunikációs szektor képviselői szerepeltek a legjobban, a legnagyobb hiányosságok pedig az iparvállalatok körében voltak megfigyelhetők. Ennek megfelelően a legjobb, 100 százalékos eredményt az OTP Bank Nyrt. érte el ezen a területen. Érdekes jelenség továbbá, hogy a szektorokon belül is nagyok a különbségek. A jobban teljesítő cégek mellett több olyan is található a vizsgált vállalatok között, amely csak minimális információt biztosított érintettjei számára.
A Reputation Rating 2010-es felmérése szerint a reputációt 28 százalékban a hitelesség határozza meg, azaz, hogy a cég mennyire működik átláthatóan, az érintettek mennyire tartják hitelesnek a menedzsmentet, valamint, hogy megítélésük szerint betartja-e ígéreteit.
Kommunikáció nélkül nem működnek a cégek
Amennyiben ezek a szempontok nem érvényesülnek egy szervezet működésében, stratégiájában és kommunikációjában, abban az esetben hosszú távon fenntarthatatlanná válik működése, válsághelyzetben pedig nem számíthat érintettjei támogatására - amint azt a vörösiszap-tároló gátjának átszakadásakor kialakult jelenlegi helyzet is mutatja. Hosszú távon egy vállalat sem hagyhatja figyelmen kívül érintettjei érdekeit, hiszen alapvető része annak a társadalmi, gazdasági és környezeti közegnek, amelyben működik.
Ez iparágtól függetlenül minden cégre vonatkozik - természetesen a különböző tevékenységi körrel rendelkező vállalatokkal szemben más-más elvárásokat támasztanak az egyes érintetti csoportok. A hitelesség kérdésével kapcsolatban kevésbé jellemző az iparági átlagok eltérése aszerint, hogy termelő vagy szolgáltató cégről van-e szó: a legjobban teljesítő járműgyártási szektort a Reputation Rating felmérése alapján például a távközlés követi. Ebben a dimenzióban a legjobb eredményt az összesített lista első helyezettje, a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt. érte el: a maximális 10 ponthoz képest érintettjei 6,89-re értékelték a cég hitelességét.
Tragédia és válság: lehetőség a változásra
"A fenntarthatóság és a társadalmi felelősség elvont fogalmak, általában nem sokakat érdekelnek. A fogalmak mögött álló életek, a pénz és a kockázat most előttünk áll, itt van. Az, hogy Devecser beépül-e a hétköznapi közbeszédbe és az ottaniak nem önként vállalt áldozata elindítója lesz-e a fenntartható, a felelős, átlátható, egyenrangú üzleti működésnek, csak rajtunk múlik. A tragédia és válság: lehetőség arra, hogy másképp csináljunk dolgokat és ezzel kicsit hozzájárulhassunk ahhoz, hogy jobb és boldogabb országban éljünk" - írta cikkében Braun Róbert, a Braun & Partners résztulajdonosa.
CSR 24/7 Rating
A CSR 24/7 Rating a B&P Braun & Partners Magyarország által kifejlesztett módszertan, amely az érintettek számára a vállalati honlapon elérhető információk alapján méri a vállalatok CSR teljesítményét. Az értékelési keretrendszer többek között a Global Reporting Initiative (GRI) és az ENSZ Globális Megállapodás irányelveire épül. A módszertan hét vizsgált dimenziója az átláthatóság, a vállalatirányítás, az érintetti kapcsolatok, a környezeti felelősségvállalás, a gazdasági felelősségvállalás, a közösségi kapcsolatok és az emberi erőforrások kezelése.
A Magyarországon, Lengyelországban, Romániában (2010-ben másodszor) és Ausztriában (2010-ben első alkalommal) lefolytatott felmérés azt mutatja meg, hogy a régió nagyvállalatai milyen mértékben és mennyire könnyen teszik elérhetővé a társadalmilag felelős működésükről szóló információkat. A vizsgálatban mind a négy országból 25-25 vállalat került értékelésre: a 20 legnagyobb árbevételű cég, a 3 legnagyobb mérlegfőösszeggel rendelkező bank és a 2 legnagyobb díjbevételű biztosító (Magyarországon a Figyelő TOP 200 lista alapján).
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- Elindult az ÉVOSZ fenntarthatósági tagozata 1 hónapja
- Munkavállalói jóllétre irányuló pályázatot írtak ki, 4 millió forintot kap a nyertes 2 hónapja
- Árnyékolás okosan – miért választják egyre többen a lamellás megoldásokat? 2 hónapja
- Konténerház trendek 2025-ben - mit hoz a jövő? 2 hónapja
- Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket? 3 hónapja
- Magyar fiatalok ötleteit is várják: a fenntartható jövőért közös globális mentorprogram indul 3 hónapja
- Ennyi nagyvállalat készített tavaly fenntarthatósági jelentést 5 hónapja
- Több tízezernyi magyar cégnek kell megfelelnie az ESG-szabályoknak 5 hónapja
- Az EHS szakemberek a legnagyobb vállalati game changerek 2025-ben? 5 hónapja
- Beteg gyerekek álmait váltotta valóra a Penny 5 hónapja
- Mennyire figyelnek a cégek, hogy csökkentsék ökológiai lábnyomukat? 7 hónapja