kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Tragédiát okozhat, ha tájékozatlan a dolgozó

Az átlátható és hiteles kommunikáció az üzleti működés alapja - erre tanít a devecseri tragédia is. Ennek hiányában ugyanis hosszú távon fenntarthatatlanná válik a vállalat működése, válsághelyzetben pedig nem számíthat érintettjei támogatására. Hazánkban jellemzően a szolgáltató vállalatok tartják fontosnak a kommunikációt.

Kulcsfontosságú a transzparens és hiteles kommunikáció

Amint azt az elmúlt hetek magyarországi történései - egyebek mellett a devecseri katasztrófa - is igazolják, kulcsfontosságú a vállalatok működésében és megítélésében a transzparens és hiteles kommunikáció szerepe.

A társadalmi felelősségvállalás egyik fontos dimenziója a transzparencia, azaz, hogy a vállalat működésének alapvető részletei mennyire ismertek az érintettek előtt. A B&P Braun & Partners Magyarország által készített idei CSR 24/7 Rating eredményei azt mutatják, hogy még a legnagyobb magyarországi vállalatok esetében is előfordul, hogy az érdeklődők számára nem derül ki egyértelműen, pontosan hol és mivel foglalkozik az adott vállalat, milyen gazdasági, környezeti és társadalmi célokat követ.


Átláthatóság: hogyan teljesítenek a magyarországi vállalatok?



Bár összességében az átláthatóság dimenziójában szerepeltek legjobban a vizsgált vállalatok, átlagos teljesítményük még így is csak 65 százalék volt ezen a területen. A különböző iparágak eredménye között jelentős eltérés mutatkozott, jellemzően a szolgáltatók, azaz a pénzügyi és a telekommunikációs szektor képviselői szerepeltek a legjobban, a legnagyobb hiányosságok pedig az iparvállalatok körében voltak megfigyelhetők. Ennek megfelelően a legjobb, 100 százalékos eredményt az OTP Bank Nyrt. érte el ezen a területen. Érdekes jelenség továbbá, hogy a szektorokon belül is nagyok a különbségek. A jobban teljesítő cégek mellett több olyan is található a vizsgált vállalatok között, amely csak minimális információt biztosított érintettjei számára.

A Reputation Rating 2010-es felmérése szerint a reputációt 28 százalékban a hitelesség határozza meg, azaz, hogy a cég mennyire működik átláthatóan, az érintettek mennyire tartják hitelesnek a menedzsmentet, valamint, hogy megítélésük szerint betartja-e ígéreteit.


Kommunikáció nélkül nem működnek a cégek



Amennyiben ezek a szempontok nem érvényesülnek egy szervezet működésében, stratégiájában és kommunikációjában, abban az esetben hosszú távon fenntarthatatlanná válik működése, válsághelyzetben pedig nem számíthat érintettjei támogatására - amint azt a vörösiszap-tároló gátjának átszakadásakor kialakult jelenlegi helyzet is mutatja. Hosszú távon egy vállalat sem hagyhatja figyelmen kívül érintettjei érdekeit, hiszen alapvető része annak a társadalmi, gazdasági és környezeti közegnek, amelyben működik.

Ez iparágtól függetlenül minden cégre vonatkozik - természetesen a különböző tevékenységi körrel rendelkező vállalatokkal szemben más-más elvárásokat támasztanak az egyes érintetti csoportok. A hitelesség kérdésével kapcsolatban kevésbé jellemző az iparági átlagok eltérése aszerint, hogy termelő vagy szolgáltató cégről van-e szó: a legjobban teljesítő járműgyártási szektort a Reputation Rating felmérése alapján például a távközlés követi. Ebben a dimenzióban a legjobb eredményt az összesített lista első helyezettje, a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt. érte el: a maximális 10 ponthoz képest érintettjei 6,89-re értékelték a cég hitelességét.


Tragédia és válság: lehetőség a változásra



"A fenntarthatóság és a társadalmi felelősség elvont fogalmak, általában nem sokakat érdekelnek. A fogalmak mögött álló életek, a pénz és a kockázat most előttünk áll, itt van. Az, hogy Devecser beépül-e a hétköznapi közbeszédbe és az ottaniak nem önként vállalt áldozata elindítója lesz-e a fenntartható, a felelős, átlátható, egyenrangú üzleti működésnek, csak rajtunk múlik. A tragédia és válság: lehetőség arra, hogy másképp csináljunk dolgokat és ezzel kicsit hozzájárulhassunk ahhoz, hogy jobb és boldogabb országban éljünk" - írta cikkében Braun Róbert, a Braun & Partners résztulajdonosa.


CSR 24/7 Rating



A CSR 24/7 Rating a B&P Braun & Partners Magyarország által kifejlesztett módszertan, amely az érintettek számára a vállalati honlapon elérhető információk alapján méri a vállalatok CSR teljesítményét. Az értékelési keretrendszer többek között a Global Reporting Initiative (GRI) és az ENSZ Globális Megállapodás irányelveire épül. A módszertan hét vizsgált dimenziója az átláthatóság, a vállalatirányítás, az érintetti kapcsolatok, a környezeti felelősségvállalás, a gazdasági felelősségvállalás, a közösségi kapcsolatok és az emberi erőforrások kezelése.

A Magyarországon, Lengyelországban, Romániában (2010-ben másodszor) és Ausztriában (2010-ben első alkalommal) lefolytatott felmérés azt mutatja meg, hogy a régió nagyvállalatai milyen mértékben és mennyire könnyen teszik elérhetővé a társadalmilag felelős működésükről szóló információkat. A vizsgálatban mind a négy országból 25-25 vállalat került értékelésre: a 20 legnagyobb árbevételű cég, a 3 legnagyobb mérlegfőösszeggel rendelkező bank és a 2 legnagyobb díjbevételű biztosító (Magyarországon a Figyelő TOP 200 lista alapján).
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk