Megjelent: 10 éve

Tragédiát okozhat, ha tájékozatlan a dolgozó

images

Kulcsfontosságú a transzparens és hiteles kommunikáció

Amint azt az elmúlt hetek magyarországi történései - egyebek mellett a devecseri katasztrófa - is igazolják, kulcsfontosságú a vállalatok működésében és megítélésében a transzparens és hiteles kommunikáció szerepe.

A társadalmi felelősségvállalás egyik fontos dimenziója a transzparencia, azaz, hogy a vállalat működésének alapvető részletei mennyire ismertek az érintettek előtt. A B&P Braun & Partners Magyarország által készített idei CSR 24/7 Rating eredményei azt mutatják, hogy még a legnagyobb magyarországi vállalatok esetében is előfordul, hogy az érdeklődők számára nem derül ki egyértelműen, pontosan hol és mivel foglalkozik az adott vállalat, milyen gazdasági, környezeti és társadalmi célokat követ.


Átláthatóság: hogyan teljesítenek a magyarországi vállalatok?



Bár összességében az átláthatóság dimenziójában szerepeltek legjobban a vizsgált vállalatok, átlagos teljesítményük még így is csak 65 százalék volt ezen a területen. A különböző iparágak eredménye között jelentős eltérés mutatkozott, jellemzően a szolgáltatók, azaz a pénzügyi és a telekommunikációs szektor képviselői szerepeltek a legjobban, a legnagyobb hiányosságok pedig az iparvállalatok körében voltak megfigyelhetők. Ennek megfelelően a legjobb, 100 százalékos eredményt az OTP Bank Nyrt. érte el ezen a területen. Érdekes jelenség továbbá, hogy a szektorokon belül is nagyok a különbségek. A jobban teljesítő cégek mellett több olyan is található a vizsgált vállalatok között, amely csak minimális információt biztosított érintettjei számára.

A Reputation Rating 2010-es felmérése szerint a reputációt 28 százalékban a hitelesség határozza meg, azaz, hogy a cég mennyire működik átláthatóan, az érintettek mennyire tartják hitelesnek a menedzsmentet, valamint, hogy megítélésük szerint betartja-e ígéreteit.


Kommunikáció nélkül nem működnek a cégek



Amennyiben ezek a szempontok nem érvényesülnek egy szervezet működésében, stratégiájában és kommunikációjában, abban az esetben hosszú távon fenntarthatatlanná válik működése, válsághelyzetben pedig nem számíthat érintettjei támogatására - amint azt a vörösiszap-tároló gátjának átszakadásakor kialakult jelenlegi helyzet is mutatja. Hosszú távon egy vállalat sem hagyhatja figyelmen kívül érintettjei érdekeit, hiszen alapvető része annak a társadalmi, gazdasági és környezeti közegnek, amelyben működik.

Ez iparágtól függetlenül minden cégre vonatkozik - természetesen a különböző tevékenységi körrel rendelkező vállalatokkal szemben más-más elvárásokat támasztanak az egyes érintetti csoportok. A hitelesség kérdésével kapcsolatban kevésbé jellemző az iparági átlagok eltérése aszerint, hogy termelő vagy szolgáltató cégről van-e szó: a legjobban teljesítő járműgyártási szektort a Reputation Rating felmérése alapján például a távközlés követi. Ebben a dimenzióban a legjobb eredményt az összesített lista első helyezettje, a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt. érte el: a maximális 10 ponthoz képest érintettjei 6,89-re értékelték a cég hitelességét.


Tragédia és válság: lehetőség a változásra



"A fenntarthatóság és a társadalmi felelősség elvont fogalmak, általában nem sokakat érdekelnek. A fogalmak mögött álló életek, a pénz és a kockázat most előttünk áll, itt van. Az, hogy Devecser beépül-e a hétköznapi közbeszédbe és az ottaniak nem önként vállalt áldozata elindítója lesz-e a fenntartható, a felelős, átlátható, egyenrangú üzleti működésnek, csak rajtunk múlik. A tragédia és válság: lehetőség arra, hogy másképp csináljunk dolgokat és ezzel kicsit hozzájárulhassunk ahhoz, hogy jobb és boldogabb országban éljünk" - írta cikkében Braun Róbert, a Braun & Partners résztulajdonosa.


CSR 24/7 Rating



A CSR 24/7 Rating a B&P Braun & Partners Magyarország által kifejlesztett módszertan, amely az érintettek számára a vállalati honlapon elérhető információk alapján méri a vállalatok CSR teljesítményét. Az értékelési keretrendszer többek között a Global Reporting Initiative (GRI) és az ENSZ Globális Megállapodás irányelveire épül. A módszertan hét vizsgált dimenziója az átláthatóság, a vállalatirányítás, az érintetti kapcsolatok, a környezeti felelősségvállalás, a gazdasági felelősségvállalás, a közösségi kapcsolatok és az emberi erőforrások kezelése.

A Magyarországon, Lengyelországban, Romániában (2010-ben másodszor) és Ausztriában (2010-ben első alkalommal) lefolytatott felmérés azt mutatja meg, hogy a régió nagyvállalatai milyen mértékben és mennyire könnyen teszik elérhetővé a társadalmilag felelős működésükről szóló információkat. A vizsgálatban mind a négy országból 25-25 vállalat került értékelésre: a 20 legnagyobb árbevételű cég, a 3 legnagyobb mérlegfőösszeggel rendelkező bank és a 2 legnagyobb díjbevételű biztosító (Magyarországon a Figyelő TOP 200 lista alapján).
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
  • 2020.10.16XIII. LEAN FÓRUM - KONFERENCIA A Fórum fókuszai: Lean Vezetés - Lean coaching Ipar 4.0. és a Lean a gyakorlatban Lean Quality – Lean Six Sigma Lean Office - Folyamatfejlesztés Részletek Jegyek
  • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
HR vezetők rendkívüli helyzetben - Vilma Pavlova, TV2 Csoport

A TV2-nél már szinte mindenki visszatért az irodába, de a home office lehetősége is megmarad. A változó világban nehéz minden eshetőségre... Teljes cikk

HR vezetők rendkívüli helyzetben - Cseh Miklós, Szerencsejáték Zrt.

104 hétre meghosszabbított munkaidőkeret: így akár két év alatt is le lehet dolgozni az elmaradt órákat. Az emberi kapcsolatok hiánya miatt csak a... Teljes cikk

HR vezetők rendkívüli helyzetben - Erdei Kata, Richter Gedeon Nyrt.

Tabuk dőltek meg, folyamatok egyszerűsödtek és gyorsultak fel a járványhelyzet alatt a gyógyszeripari vállalatnál, ami szemléletváltást kívánt... Teljes cikk