kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Tudástársadalom: élen járó Skandinávok, leszakadó dél-európaiak

Az egyik londoni kutatóintézet vizsgálata szerint a jövő gazdaságában fontos szerepet játszó tudás alapú társadalom kialakulása tekintetében Európa két részre szakadt: az északi országokban és Hollandiában viszonylag nagy a tudást igénylő állások aránya a munkaerőpiacon, és sokkal több a színvonalas, intellektuális fejlődésre is lehetőséget nyújtó állás.

A humán tőke Európa kialakulófélben lévő, tudásra épülő gazdaságának alapja. Ez a hivatalosan hangzó kijelentés nem az EU valamelyik hivatalnokának tollából származik, hanem az összefoglalása lehetne a londoni Work Foundation alapítvány egyik közelmúltbeli felmérésének. Az Exploiting Europe's Knowledge Potential (Európa tudáspotenciáljának hasznosítása)című tanulmány készítői a 27 tagország összehasonlító elemzésében azt vizsgálták, hogy a politikusok és szociális partnerek mit tehetnek Európában a szociálisan fenntartható növekedésért a 21. században. A tanulmány alapvető megállapítása szerint nem véletlen egybeesés, hogy azokban az országokban a legjobb a munkahelyek minősége és választéka, illetve legnagyobb a polgárok elégedettsége életük minőségével, amelyekben sikerült megvalósítani a munkaerőpiac és a társadalombiztosítás mélyreható reformját.

A vizsgálat kiindulópontja és vonatkoztatási kerete az EU állam- és kormányfőinek 2000-es lisszaboni ülésén megfogalmazott ún. Lisszaboni célok, amely szerint Európa tíz éven belül a világ vezető gazdasági térsége lesz. Az ugyan nyilvánvaló, hogy a 2010-ig még hátra levő néhány évben ezt a nagyra törő célt már nem lehet elérni, a portugál fővárosban megfogalmazott cél központi eleme, az tehát, hogy a növekedésnek Európában alapvetően a tudás társadalomra kell épülnie, továbbra is érvényes és fontos. Ezzel összefüggésben az Európai Bizottság is hangsúlyozza egy új fogalom, a flexicurity (a rugalmasság és a biztonság angol megfelelőiből, a flexibility és security szavakból képzett szó) fontosságát, amely azt az összefüggést fejezi ki, hogy a rugalmas munkaerőpiacot megfelelő szociális biztonsággal kell egyesíteni.

Minden második skandináv tudásmunkás

Peter Drucke osztrák közgazdász még a múlt század ötvenes éveiben dolgozta ki a "tudásmunkások" (Wissensarbeitern) fogalmát, amelyen magasan képzett, szakmai tevékenységét elsősorban korszerű információtechnikai eszközökkel végző munkaerőt értett. Lényegében ide számít az összes olyan munkakör, amelyhez felső szintű végzettségre van szükség. Ez alapján az EU-ban a foglalkoztatottak átlagosan 37 százaléka számít tudásmunkásnak. Területi bontásban Dél-Európában a legalacsonyabb ennek a foglalkozási kategóriának a részaránya: 29 százalék, Nyugat-Európában 41 százalék, a legmagasabb pedig Skandináviában: 49 százalék.

A munka minősége és összefüggése a tudástársadalommal

Nyilvánvaló, hogy a munka minősége és a munkahelyeken uralkodó munkaviszonyok nagy hatással vannak a versenyképességre és a szociális kohézióra. A kutatók ezzel összefüggésben bevezették a színvonalas munka (good job) fogalmát, amelyet azonban nem könnyű pontosan meghatározni. Az nyilvánvaló, hogy a fogalomnak feltétlenül tartalmaznia kell néhány alapelemet, amilyenek például a méltányos fizetés, minden fajta diszkrimináció hiánya, az érdekes és biztos állás, a bizalomra épülő vállalati kultúra és vezetői stílus, rugalmasság, autonómia stb. Mindez természetesen nemcsak a tudásmunkásokra áll, hanem minden fajta munkavállalóra, az előzőek esetében azonban a színvonalas munka fogalma nyilvánvalóan összetettebb, hiszen itt a szellemileg kihívást jelentő munka nagyobb lehetőséget nyújt a fejlődésre. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy a szakmai és intellektuális fejlődés lehetősége nem minden; a színvonalas munka fogalmába beletartozik a munka értelme, a munkaerőgárda elkötelezettsége, morálja, a képességek kibontakoztatásának lehetősége stb.

A tanulmány készítői ezen összefüggéseknek az érzékeltetésére, a munkahelyek színvonalának összehasonlítására kidolgoztak egy tizenkilenc mutatóból álló indexet, amely figyelembe veszi a képességek fejlesztésének és alkalmazásának fontosságát. A mutatók az autonómiára, a karrierlehetőségekre, a munkahely biztonságára és a munka által nyújtott elégedettségre vonatkoznak, mert tapasztalatok szerint ezek tükrözik leginkább a tudásmunka minőségét. A 19 közül a legfontosabbak a következők:

- az ismétlődő, monoton feladatok részaránya;
- előre nem látható problémák megoldása;
- lehetőség "azt csinálni, amihez a legjobban értesz", illetve érezni a "jól végzett munka örömét";
- lehetőség az ötletek megvalósítására;
- a hasznos munka, intellektuálisan színvonalas munka, illetve a képességeknek megfelelő munka végzésének érzete;
- a munkáltató által fizetett képzés, karrierlehetőségek, tanulás és fejlődés lehetősége, méltányos bér és az, hogy a munkavállaló a következő hat hónapban - érzése szerint - meg fogja-e tartani állását;
- lehetőség bonyolult feladatok végzésére, új dolgok tanulásának képessége;
- önállóság a feladatok megoldásában, annak sorrendjének, módszerének és a munkatempójának megválasztásában.

A Színvonalas munka indexet régiónként kiszámítva Skandinávia és Hollandia a megszerezhető 19-ből 14,53 ponttal végzett az első helyen, majd az Egyesült Királyság és Írország következett 13,85; illetve alig lemaradva Nyugat-Európa 13,48 ponttal. A sereghajtók Kelet-Európa és Dél-Európa (13,5 és 12,76). A megállapított kritériumok szerint a skandinávok és hollandok helyzete a legjobb. Nem csak azért, mert ezen országokban a foglalkoztatottak kevésbé érzik munkájukat egyhangúnak, hanem azért is, mert képzettségük és esélyeik a szakmai előmenetelre jobbak, mint az EU többi országában foglalkoztatottaké. Felmerül tehát a kérdés, hogy mivel magyarázhatók ezek a különbségek. Miért van az, hogy egyes országok társadalmi modellje kedvezőbb a tudás társadalom szempontjából, mint másoké? Figyelembe véve, hogy az ebben a tekintetben sikeres országokban viszonylag rugalmas a munkaerőpiac és nagyvonalú a társadalombiztosítási rendszer, az eredmények - a tanulmány készítőinek következtetése szerint - megerősítik azt a nézetet, hogy a rugalmasság és a magas szintű szociális juttatások kedvezőek a tudásra épülő gazdaság kialakulása vagy fejlődése szempontjából.

Lemaradó Dél-Európa, vezető Skandinávia

A dél-európai országok gazdaságát ezzel szemben még az EU-hoz újonnan csatlakozott kelet-európaiaknál is jobban sújtja a kedvező skandináv vagy holland kombináció ellentettje: a merev szociális előírások és a társadalom biztosítási rendszer ezzel párhuzamos hiányosságai. Ezeket a problémákat az Olaszországban, Spanyolországban és Portugáliában a közelmúltban megvalósított munkaerő-piaci reformokkal sem sikerült megszüntetni. Dél-Európa a képzés és továbbképzés területén is elmaradt az EU északi országaitól. Ez szintén a munkaerőpiac kettészakadására utal, ami tovább hangsúlyozza a társadalombiztosítás reformjának fontosságát, mivel a rendszer ezen országokban egyre kevésbé felel meg a tudásra épülő gazdaság követelményeinek. Dánia esete egyértelműen jelzi, hogy a kilátás adott munkahely hosszú távú megőrzésére, illetve a sűrűn szőtt "szociális háló" nem elégséges feltételei a versenyképes vállalatok és a motivált munkavállalók létrejöttének. A skandináv országokban jelentős előny származik a munkaerőpiac rugalmasságából: az egyébként a munkanélküliek segélyezésére fordítandó összegek tovább képzésükre és munkahelykeresésük támogatására fordíthatók. A tudástársadalmak korában a dániai munkaerőpiac-politika sikerének titka úgy összegezhető, hogy a biztonság, amelyet a munkavállalóknak az a tudat ad, hogy állásukat meg tudják tartani, nem olyan fontos számukra, mint az a garancia, hogy képesek lesznek új munkahelyet találni, és rendelkeznek az ahhoz szükséges kompetenciákkal. A tanulmányból az is kiderül, hogy a munkaviszonyok átlagos hossza Skandináviában és Hollandiában viszonylag rövid, míg a többnyire mereven szabályozott dél- és közép-európai munkapiacokon az EU átlagnál hosszabb.

Magyarázatot igényel az a tény, hogy Hollandia a Skandináv országokkal egy csoportba került. Az ország igen figyelemre méltó átalakuláson ment át 1980 óta, és ma a kontinentális Európában kiemelkedőnek számít teljesítménye abban, hogy gyors ütemű növekedést és kis munkanélküliséget sikerült elérnie a jóléti állam megszüntetése nélkül. Ugyanakkor két évtizedre és tárgyalásokra épülő változások sorozatára volt szükség a kontinentális rendszerekre oly jellemző "munkanélküli jóléti állam" beteges képződményének meghaladásához a passzív tudásmunkások egyéb Dél-Európa, Közép-Európa, Kelet-Európa, Skandinávia és Nagy-Britannia, Hollandia és Írország jóléti állam intézményi, szociális és mentális jellemzőinek kiigazítási folyamatában. A kormány a munkaügyi törvények liberalizálásával kiterjesztette a részmunkaidős foglakoztatás gyakorlatát, amiből elsősorban a nők és a fiatalok profitáltak.

A tudásmunkások jelentik tehát annak az európai álomnak a kulcsát, hogy a térség a közeljövőben a világ vezető, tudásra épülő gazdasága lesz. A tanulmányból azonban kiderül, hogy az Unió több tagállamában a helyzet nem felel meg ennek a felismerésnek.

Humánpolitikai Szemle, 2008/2.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk