Menő szakma a menedzsment tanácsadás, de mi kell hozzá? Miért ideális jelölt a "bizonytalan túlteljesítő"?
Milyen nehézségekkel küzdenek a menedzsment-tanácsadók, mi a vonzereje munkájuknak, mit is jelent a bizonytalan túlteljesítő (insecure overachiever) mint keresett tulajdonság? A tudásmenedzsment és a nagy vezetési tanácsadó cégek munkavállalói identitásának összefüggéseit tárta fel kutatásában Zsombok Tamás László, a Budapesti Corvinus Egyetem vezetés és szervezés szakos hallgatója. Dolgozatával a Tanulmányi Diákköri Konferencia HR szekciójában első díjat nyert.
„A tanácsadók más vállalatoknak segítenek. Olyan ez, mint a sportorvos: nem feltétlenül csak a betegekkel foglalkozik, hanem fejlesztési és javítási szándékkal is segítenek cégeknek.” Habár mindez hasznosnak hangzik, egyáltalán nem mindegy, hogy milyen áron valósítják meg ezt a missziót a tanácsadó cégek.
A tanácsadói szektor régi-új kihívásai közé tartozik a túlmunka magasztalása, a rugalmasság bálványozása („ez az ötperces meló hajnali 2-kor gyorsan meglesz”), valamint a tanácsadók önmaguk tökéletesítésére tett erőfeszítései – hogy megfeleljenek a teljesítményelvárásokban egy alapszintnek, ugyanakkor „spike”-okat (kiemelkedő készségek) alakítsanak ki olyan dimenziókban, amely alapján meg akarják különböztetni magukat a többiektől.
A munka jellege kéz a kézben jár a tudás menedzselésével az ilyen és ehhez hasonló tudásintenzív szervezetekben. A tudás mint legfontosabb erőforrás döntő része azonban a munkavállalóknál található meg. Ők azok, akik az ügyfél számára megoldásokat szállítanak: a már meglévő, kodifikált tudás, a projekt során, közösen létrehozott tudás, illetve a szakértői hívások („expert call”) keretében átadott tudás kombinációjának segítségével. Viszont mivel a „tudás hordozója” nap mint nap ki- és besétál a munkahelyre, a tanácsadó cégeknek el kell érniük, hogy a lehető legtöbb időt, a lehető leghatékonyabban töltsék el a munkavállalók a munkahelyükön. Így közel sem meglepő, hogy ilyen pörgős, sok munkával és sok kompromisszummal járó munkakultúra alakult ki ezekben a szervezetekben. Azon sem érdemes csodálkozni, hogy ez szorongást, felborult munka-magánélet egyensúlyt eredményezhet, végeredményében pedig magas fluktuációval jár együtt.
A kutatásom során a tudásmenedzsment és a tanácsadók identitásának összefüggéseit tártam fel, hogy mélyebb megértést szerezzek az imént felvezetett témában a munkavállalók megtartására, és az önkép kialakítására vonatkozóan. De mit is jelent a tudás a tanácsadók számára?
Minden tudás, a tudás minden
A tudás szervezésének módjai szerteágazóak a tudásintenzív szervezetekben. Beszélhetünk egyrészt azokról a technikákról, amik a megfelelő technológia segítségével a tudás kodifikálására törekednek (például részletes leírások projekteken szerzett tapasztalatokról), melyek bekerülnek a belső tudástárba. Jellemzően erre már sem kedve, sem ideje nem marad a munkavállalóknak egy projekt lezárása után.
Másrészt, a kodifikálás során hoznak létre olyan dokumentumokat is, amik előírásként, módszertanként szolgálhatnak más projektek számára (például a már említett tapasztalatok arra vonatkozóan, hogy egy ügyféllel hogyan érdemes kapcsolatba lépni, kommunikálni). Habár ezek bizonyosságot nyújthatnak a projektek kezdeti szakaszában, alkalmazásuk csőlátáshoz vezethetnek, vagy a kreatív problémamegoldás gátjaivá válhatnak.
Harmadrészt igény merülhet fel a tanácsadókban egyfajta saját projekt kezdeményezésére, amellyel a belső tudástár bővítéséhez járulhatnak hozzá olyan üzleti témában, ami őket érdekli (például az energiapiac valamilyen új aspektusa). Ehhez szerveznének maguknak csapatot, és megalkotnák a saját maguk projektjét. Azonban sokszor ezek a projektek elhalnak, mert rövid távon éppen nem jövedelmező. Végső soron pedig vezethet ahhoz, hogy a munkavállalók nehezebben élnek meg az önmegvalósításukhoz kötődő élményeket (vagy épp annak hiányát), vagy belefásulnak a mindennapi teendőkbe.
Negyedrészt pedig ott van a tudás szervezésének az a módja, amit már korábban is érintettem: amikor formális vagy informális, kulturális eszközök révén befolyásolják úgy a munkavállalót, hogy az a cég érdekeivel maximális összhangban működjön. Többek között ez azért is problémás, mert vezethet az egyén autonómia-érzésének elvesztéséhez vagy meghasonuláshoz. Ez, a tudásmenedzsment negyedik formája az, ami beépül a tanácsadói identitás formálásába.
Illúzió vagy valóság?
A kontroll ilyen formáját nevezik normatív kontrollnak. Kulcsfontosságú fogalom annak megértéséhez, hogy a munkavállaló hogyan tekint magára mint egyén, mint egy szervezet tagja vagy mint egy szakma, hivatás művelője – tehát, hogy milyen az identitása.
A kutatási eredmények alapján az, ahogyan egy tanácsadó magára tekint, négyféle „elemből” áll:
- Az első, hogy a tanácsadóknak többféle készségnek kell megfelelniük, ami a munkahelyi értékelés alapját képezik: ilyenek többek között a kommunikáció, az ügyfélinterakció, az analitikus gondolkodás. Amellett, hogy ezek mindegyikében egy alapvető szintet meg kell üssenek, idővel jó, ha specializálódnak arra, amiben a legjobbak. Teszik ezt azért, hogy ezzel is megkülönböztessék magukat a többiektől, és a lehető legnagyobb mértékben hozzájáruljanak a projektekhez. Persze jó, ha valamiben egy idő után elmélyülünk és specializálódunk, de közel sem biztos, hogy a jóllétünket növeli, ha ezt kizárólag az alkalmazónk érdekeinek megfelelően tesszük.
- A második, ami összhangban áll a szakmában elterjedt mondással: „insecure overachiever” embereket keresnek tanácsadói pozícióra. A bizonytalanság arra utal, hogy a felvett munkavállalónak ne legyen kellő önbizalma más szektorban elhelyezkedni, vagy saját vállalkozást indítani, hanem az olyan biztos karrierúttal rendelkező vállalatokat válassza, mint a tanácsadócégek. A túlteljesítés pedig arra vonatkozik, hogy hajlandó legyen belesimulni a túlmunkával jellemezhető kultúrába. Idővel ezt a „jellemvonást” egyes tanácsadók belsővé teszik, és például imposztor-szindrómáról számolnak be: nem tudják, hogy a munkatársuk mennyit dolgozik, de mindenáron többet kell nála dolgozniuk, hogy ne essenek az up-or-out rendszer áldozatává.
- A harmadik a tanácsadói életstílus kialakítása. Jellemző a szakmára, hogy magas presztízst társítanak hozzá a társadalomban. Ennek az életstílusnak a része a sok utazás az ügyfél telephelyére, konferenciák látogatása, valamint a pénz és a munka-magánélet egyensúly közötti kompromisszum, a barátságosság és a kiválóságra törekvés. Viszont abba már kevésbé gondolnak bele, hogy ez a pörgés mennyi szorongást és frusztrációt válthat ki a tanácsadókból, ugyanakkor a tanácsadók is hajlamosak félretenni ezeket a negatív érzéseket mondván, hogy ez ezzel jár, és hogy csak a fejlődésüket szolgálják ezek a megpróbáltatások. Továbbá azok a tanácsadók, akik beleillenek ebbe képbe, hajlamosak lehetnek távolságot tartani azoktól, akik nem teljesen illeszkednek ebbe bele.
- A negyedik elem az emberarcúság, vagy ahogyan tanácsadók fogalmaztak, „ez egy people business”. Az utóbbi években kezdett egyre inkább teret nyerni az a szemléletmód, hogy a munkavállalóknak nemcsak az ügyfeleikkel, de a munkatársaikkal is humánusan kell bánniuk. Az ezt a szemléletmódot követők, valamint a régi motorosok (tehát akik akár át is gázolnak másokon a saját sikerük érdekében) között konfliktus húzódhat, ami hatással lehet a személyes és szervezeti kapcsolatokra.
Mi dolga ezzel egy HR-esnek?
Ahogy az látható, az emberi erőforrás és a tudás menedzsmentje nagy mértékben összefügg, így az imént felvillantott kérdések és problémák a tanácsadó szervezetek HR-eseinek figyelmének fókuszát kell élvezzék.
Habár már ezt megelőzen is érezhető lehetett, hogy szükség van cselekvésre, a tanácsadó cégek HR-esei számára az alábbi javaslatokat teszem a kutatás eredményeire alapozva:
- Fontos, hogy az tanácsadó szervezetek HR-esei tudatosan álljanak hozzá és mérlegeljék a tudás szervezését és a kreatív munka ösztönzését, amely támogatja az egyéni kezdeményezéseket és a kollektív tanulást, valamint tudásmegosztást.
- A tanácsadó szervezeteknek lehetőséget kell biztosítaniuk a munkavállalóknak nemcsak arra, hogy fejlesszék szakmai tudásukat és specializálódjanak a területükön, hanem arra is, hogy ezt olyan módon tegyék, ami számukra kényelmes.
- Az "insecure overachiever" tanácsadó típusra optimalizált munkakultúra nem egészséges és kizsákmányoló, valamint üzleti etikai szempontból is kétséges, hogy lehet-e emberek önbizalomhiányára bazírozva akár egy egész szektort felhúzni. Véleményem szerint, a fluktuáció is csökkenthető lenne egy egészségesebb munkakultúra kialakításával.
- A HR-esek feladata továbbá az is, hogy feloldják a konfliktusokat a tanácsadói szakmai identitással jobban és kevésbé azonosulni tudók között.
Ezen javaslatok célja, hogy segítsék a tanácsadó szervezetek HR-eseit abban, hogy a munkavállalók ne csak pozitív illúzióként éljék meg a tanácsadói szakma előnyeit, hanem tényleges pozitív identitást alakítsanak ki maguknak, ami a saját jóllétüket építi.
Zsombok Tamás László
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A targoncavezető a raktárak és gyárak nélkülözhetetlen munkatársa, aki a logisztikai folyamatok zökkenőmentes működéséről gondoskodik. Teljes cikk
A mezőgazdasági gépszerelő kulcsfontosságú szereplő a modern mezőgazdaságban, hiszen a termelés hatékonysága nagyrészt a gépek megbízható működésén múlik. Teljes cikk
A gépjárművillamossági szerelő a modern autók egyik legfontosabb szakembere, hiszen a járművek nagy része ma már elektronikus rendszerekre épül. Teljes cikk
- Felmérés: az amerikai dolgozók fele több helyen dolgozik egyszerre, hogy megéljen 5 hónapja
- 100 nap folyamatos munka végzett a 26 éves orvossal – miért nincs változás? 5 hónapja
- Járványos túlmunka: az Egyesült Királyságban minden tizedik kiégett irodai dolgozó kórházba kerül 6 hónapja
- "Három állás kell, hogy túléljek!" – hová vezet hosszú távon az új munkahelyi valóság? 6 hónapja
- Túlterheltség, állandó teljesítménykényszer? Hogyan maradj önazonos ebben a helyzetben? 6 hónapja
- Itt vannak az Év Irodái 7 hónapja
- Vezetési tanácsadás a Viapan Grouptól: szakértői támogatás a fenntartható növekedésért 8 hónapja
- Rendszerszintű HR megoldások: Így segít a Viapan az üzleti célok elérésében 8 hónapja
- Így építhet pénzügyi tudatosságra stabil céget 8 hónapja
- Új társvezérigazgatókat neveztek ki a Hankooknál 8 hónapja
- Itt vannak a legnagyobb vezetési tanácsadó cégek 8 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?