Megjelent: 9 éve

Túl a bútorokon - mit tehetünk még a munkavállalók egészségéért?

Előző cikkünkben bemutattuk, mely irodabútorok segíthetnek az egészség megőrzésében, most jöjjenek azok az egyéb, kiegészítő lehetőségek, melyek rásegíthetnek a gerincbarát bútorok előnyeire.

Pihenőszoba

A pihenőszoba, vagy más néven rekreációs helyiség nagyon fontos egy iroda életében, különösen, ha sok alkalmazottal bír. A ma divatos open office-okban állandó a nyüzsgés és mindig sok az ember, néha akaratlanul is csak egy kis csendre és magányra vágyunk. Ilyen helyzetekre jó a pihenőszoba, melynek lényege, hogy a munkavállaló kicsit elhúzódjon az iroda zaja elől, feltöltődjön két meeting között és relaxáljon, hogyha úgy érzi, elfáradt. A hagyományos kialakítású irodák esetében is elkél egy kisebb szoba, ahová elvonulhatnak a kollégák egy kis csendes pihenőre. Kutatások bizonyítják, hogy az ebéd utáni rövid szundítás, a „power-nap” nagymértékben javítja a teljesítményt és a koncentrációkészséget, és megakadályozhatja az agy információkkal való „túltelítődését”. A „power-nap” ideális hossza 15-25 perc, így az ember éppen annyit alszik, hogy kipihenje és felfrissítse magát, ám nem merül túlságosan mély álomba. Fontos hogy a pihenőszoba lehetőleg hangszigetelt legyen, az iroda forgalmas területeitől távol essen, és sötétítéssel vagy fényerőszabályzással megfelelő fényviszonyokat teremthessünk a helyiségben.


Masszázsfotel



Az egyik legkedveltebb irodai kiegészítő a masszázsfotel. Ki ne szeretne ellazulni egy kényelmes, masszírozó fotelben? Ha van 10 perc szünetünk, jól esik belehuppanni a fotel ölelő karjaiba, hogy egy rövid program után újult erővel vághassunk bele a teendőkbe. Ezek a fotelek különféle anyaghasználatban, méretben és funkcióban elérhetőek, könnyedén beszerezhetőek és garantáltan megérik az árukat.


Masszőr



Főleg a multiknál, de már kisebb munkahelyeken is divat lett, hogy bizonyos időközönként házhoz hívnak egy szakembert, aki gerinctornával vagy masszázzsal segít a munkatársak különféle hátbajain. Sőt, ma már egyre több olyan irodáról hallani, akik folyamatosan alkalmaznak masszőröket, nagyobb irodaházak esetében pedig külön szobákat alakítanak ki, ahová az irodaház dolgozói betérhetnek egy frissítő masszázsra.


Praktikus megoldások



Bevethetünk olyan megoldásokat is, melyekkel munka közben tudunk gyakorlatokat végezni anélkül, hogy elhagynánk az irodát. Az egyik ilyen például a futópad, vagy sétálópad (erre erősíthetünk egy kisebb asztallapot, vagy fordítva, a már meglévő asztal alá tolunk be egy futószalagot), melyen gyalogolva tudjuk irodai teendőinket végezni, s közben akár kilométereket is sétálhatunk. De ennél egyszerűbb és kisebb kivitelben is találni hasonló eszközt, ilyen a taposógép vagy lépegető, melyet méreténél fogva ide-oda tologathatunk, de akár az asztal alatt is taposhatunk egy kicsit, ha úgy tartja kedvünk.


Mozgás



Az egyik legegyszerűbb megoldás, ha mi magunk kezdünk bele valamilyen mozgásformába. Semmibe nem kerül, ha óránként felállunk, és az irodában elvégzünk néhány alap nyújtó- és átmozgató gyakorlatot. Végezzünk törzskörzést, karkörzést, helyben futást, tekerjük és nyújtsuk le a testünket, hogy újult erővel lássunk neki a még ránk váró feladatoknak. Napi néhány órás használatra, az irodai görgős székkel váltogatva jó megoldás lehet az ülőlabda használata. Ezek amellett, hogy tornáztatják a hátizmainkat, kiválóan alkalmasak néhány egyszerű gyakorlat elvégzésére az irodában.


Irodai infrastruktúra



Egy modern, dolgozóbarát irodában elengedhetetlen a biciklitárolók megléte, akár az utcán vagy az udvarban, de biztosítani kell a dolgozók számára a kerékpárok tárolását. Mivel egyre többen használják ezt a közlekedési eszközt a munkába járáshoz, ezért érdemes öltözőket kialakítani, ahol a munkatársak átcserélhetik a sportos öltözéket irodai viseletre. Ezen kívül fontos, hogy egy zuhanyzó is legyen az öltözőhelyiségnél, hiszen a lehetőséget meg kell adni azoknak, akik felfrissítenék magukat munka előtt, a nap folyamán bármikor vagy sportolás után.


Levegő, légkondi



A betegségek melegágya lehet a nem megfelelő levegő, melyről nagy részben a légkondicionálók is tehetnek. Ellenőriztessük félévente a készülékeket, és szükség esetén cseréljük le őket! A levegőkeringető - főleg az irodaházakban, vagy ablak nélküli irodákban - szintén hasonlóan működik, itt is elengedhetetlen a jó levegőáramlás. Ha tudunk, szellőztessünk minél gyakrabban (igen, télen is), engedjük be a friss levegőt. Ha erre nincs lehetőségünk, akkor menjünk le az utcára sétálni; a városban a levegő minősége lehet, hogy nem olyan, mintha egy hegyvidéki kis faluban szippantanánk mélyeket, ám az agynak szüksége van a friss oxigénre, így érdemes időnként lemerészkedni az utcára.


Fitnesz, wellness, orvos



A menő irodaházakban szinte alap szolgáltatás a fitneszterem használat, melyet a dolgozók munka előtt vagy után vehetnek birtokba. Ahol nincs konditerem, azok az irodák sokszor ajándékoznak sportpasszokat, vagy kondibérleteket az alkalmazottaknak. A különféle juttatások során ilyen-olyan utalványokat is kaphatnak, melyeket wellnessezésre is felhasználhatnak. Hogy ne csak a szórakozást vegyük latba, az irodák kötelessége, hogy foglalkozzanak a kollégák egészségi állapotával, így a rendszeres egészségügyi felmérések, vizsgálatok és az üzemorvos elengedhetetlen részét képezik egy egészséges munkahelynek.

LEVEL UP Office Design
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Veszélyben a magyarok: napi 8,5 óra munka, két órás ingázás, és az alvásunk rekordmélyponton

A magyarok egyre többet dolgoznak és egyre többet ingáznak: a KSH 2024/2025-ös időmérleg-felmérése szerint a munkára, tanulásra és házimunkára... Teljes cikk

HR kiégés: így teszi tönkre magát és a szervezetet is a HR-es

A HR szakma kollektív túlterheltségben dolgozik, derült ki a frissen elkészült HR Mentális Index 2025-ből. Egy háttérbeszélgetésen négy szakértő... Teljes cikk

Túl sokan betegednek bele a munkába – a szakértők szerint itt a határ

A munkahelyi stressz és a mentális kimerültség soha nem látott szintre emelkedett és a legtöbb hiányzás mögött lelki megterhelés áll. A... Teljes cikk