Megjelent: 6 éve

Újra az irodában? Annyira megszoktuk a home office-t!

Munkavállalók ezrei sóhajtoznak ekképpen, amikor a cégek elkezdik a visszatérés előkészítését. Akadnak szép számmal, akik viszont már toporogva várják az iroda kapujának átlépését. A visszatérés kérdése megosztó. Minden cégnek a számára legjobb mixet kell megtalálnia. Csikós-Nagy Katalin a pro és a kontra érveket foglalta össze.

A koronavírus-járvány következtében bevezetett home office után a vállalatok lassan visszatérnek az irodába, még akkor is, ha a munkahelyi mindennapok sok cégnél már nem ugyanazt jelentik majd a jövőben, mint eddig. Sok helyen például átértékelődött a home office, mint hosszú távú lehetőség. Mindez örömöt, félelmet, megkönnyebbülést és bizonytalanság érzését egyaránt kiválthatja a kollégákból - és fontos leszögezni: minden érzés teljesen normális egy ilyen szituációban.

Amiért a home office-t szeretjük


A „békeidőben” való home office működés nem véletlenül vonzó a legtöbb munkavállalónak. Az alábbi pontok azokat a pozitívumokat összegzik, amelyek a home office mellett szólnak:
- ebben a rendszerben biztosított az otthoni környezet kényelme,
- megspóroljuk az utazási időt és költséget,
- többen úgy érzik, hogy így könnyebben megvalósítható a munka-magánélet egyensúlya,
- segítséget jelenthet azoknak, akik nehézségét élik meg, ha például nincs aki vigyázzon például egy nyári időszakban a gyerekre, miközben be kell járni dolgozni, és így egyedül hagyni a gyereket otthon,
- sokak hatékonyabban tudnak otthonról dolgozni.

Az irodába való visszatérés előnyei


Viszont az sem véletlen, hogy azok a cégek, amelyek biztosítják a home office lehetőségét, gyakran maximalizálják az otthon tölthető időt. Ennek az az oka, hogy az irodai munkavégzés pozitív oldalát is sok tényező alátámasztja.
Az irodai munka előnyeit az alábbi pontok summázzák:
- ráerősít a csapaton belüli együttműködésre - különösen fontos lehet a heti rendszerességű személyes találkozó a hatékony csapatszintű projektek menedzselésében,
- elősegíti a pozitív és közvetlen személyes és munkakapcsolatok kialakulását,
- hatékonyabb információáramlást biztosít, hiszen így gyorsabban elérhetjük azt, akitől kérdezni szeretnénk,
- megteremti a hovatartozás érzésének feltételeit,
- sokak számára az irodai környezet biztosítani tudja a hatékonyságot, főleg abban az esetben, ha hajlamosak vagyunk arra, hogy az otthoni tényezők eltereljék a figyelmünket. (el kell mosogatnom, vár rám a mosás, a gyerek feladatai, stb…)

A személyiség, mint befolyásoló tényező


Az, hogy kinél mennyire hangsúlyosan jelenik meg egy-egy előny vagy épp hátrány a home office működéssel kapcsolatban, erősen személyiségfüggő is. Az extrovertált, társaságkedvelő, együttműködő típusú munkatársaknak plusz motivációt, és így akár magasabb teljesítményt is jelenthet, ha közösségben dolgozhatnak, hiszen alapigényük a kapcsolódás. Ezek a kollégák kimondottan nehezen élik meg az egyedüllétet, mivel ők a társasági jelenlétből, a másokkal való kommunikációból töltődnek.

A másik oldalon pedig ott vannak az introvertált, elemző, visszahúzódóbb típusú munkavállalók, akiknek nagy előnyt jelenthet, ha lehetőségük van az otthonuk nyugalmában, egyedül dolgozni, mivel ők egy csendesebb környezetben sokkal jobban tudnak működni. Egy dolgot azonban velük kapcsolatban is fontos megértenünk: hiába szeretnek egyedül lenni, a tudatosan választott, kikapcsolódást jelentő egyedüllét nem egyenlő a magányossággal és az elszeparáltsággal. A munkatársakkal való kapcsolódás az extrovertáltakhoz hasonlóan számukra is fontos, csak épp más dimenzióban - nekik a kevesebb, de mélyebb kapcsolat hiányzik a társaságban való nyüzsgés helyett.

A személyiségünkön túl természetesen az egyéni élethelyzetünk is nagy hatással van arra, hogyan éljük meg az otthoni vagy irodai munkavégzést. Egy extrovertált, alapvetően társaságkedvelő kolléga a munkatársai társaságában is feszült maradhat, ha a gyermeke felügyelete nincs biztosítva, de személyiségtől független nehézséget jelenthetnek még a technikai kihívások és a bizonytalan, otthoni munkavégzésre vonatkozó vállalati szabályok is.

Tanulságok és amit sosem válthat ki az online világ


Egy biztos: az elmúlt időszak sok cég esetében mutatott rá arra, hogy a munka egy jelentős része hatékonyan végezhető otthonról is. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmünket, hogy a sikeres munkavégzés egy nagy szeletét teszi ki a hatékony kommunikáció és az a fajta együttműködés, amelyet kizárólag online nem tudunk megvalósítani. Ugyan láthatjuk egymást a monitor kijelzőjén, de hiányoznak az apró, kamerán keresztül nem látható gesztusok, és ugyan néha komoly pluszt jelent, ha otthonról dolgozhatunk, hosszú távon jó hatással lehet a hatékonyságunkra, a belső ritmusunkra és a békés családi működésünkre is, ha a munkaállomásunk fizikailag távol van az otthonunktól.

Minden cég számára fontos levonni az elmúlt időszak tanulságait. Amennyiben a munka jellege lehetővé teszi, érdemes a munkavállalókat bevonva, a kollégák igényeit figyelembe véve egy olyan home office rendszert kialakítani, amely valóban támogatja a hatékonyságot, növeli a motivációt és a munkavállalói elégedettséget.

Csikós-Nagy Katalin, HR-Evolution Kft.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY

A vezetés nem valami jól megérdemelt jutalom, hanem szakma. Minek a megnyilvánulása a mikromenedzsment, amikor egy vezető mindent egy kézben akar... Teljes cikk

Próbaidő: munkavállaló hosszabbítaná, munkáltató elengedné?

A munkavállalók rettegték, az érdekképviseletek támadták, a munkáltatók visszaéltek vele –sommásan talán így lehetne leginkább jellemezni a... Teljes cikk

Munkahelyi mentális egészség: mit tesz a cég, és mi a felelőssége?

Milyen törekvések, intézkedések vannak a cégüknél a munkavállalók mentálhigiénéjének támogatására és pszichés jóllétének... Teljes cikk