Megjelent: 1 éve

Újra az irodában? Annyira megszoktuk a home office-t!

Munkavállalók ezrei sóhajtoznak ekképpen, amikor a cégek elkezdik a visszatérés előkészítését. Akadnak szép számmal, akik viszont már toporogva várják az iroda kapujának átlépését. A visszatérés kérdése megosztó. Minden cégnek a számára legjobb mixet kell megtalálnia. Csikós-Nagy Katalin a pro és a kontra érveket foglalta össze.

A koronavírus-járvány következtében bevezetett home office után a vállalatok lassan visszatérnek az irodába, még akkor is, ha a munkahelyi mindennapok sok cégnél már nem ugyanazt jelentik majd a jövőben, mint eddig. Sok helyen például átértékelődött a home office, mint hosszú távú lehetőség. Mindez örömöt, félelmet, megkönnyebbülést és bizonytalanság érzését egyaránt kiválthatja a kollégákból - és fontos leszögezni: minden érzés teljesen normális egy ilyen szituációban.

Amiért a home office-t szeretjük


A „békeidőben” való home office működés nem véletlenül vonzó a legtöbb munkavállalónak. Az alábbi pontok azokat a pozitívumokat összegzik, amelyek a home office mellett szólnak:
- ebben a rendszerben biztosított az otthoni környezet kényelme,
- megspóroljuk az utazási időt és költséget,
- többen úgy érzik, hogy így könnyebben megvalósítható a munka-magánélet egyensúlya,
- segítséget jelenthet azoknak, akik nehézségét élik meg, ha például nincs aki vigyázzon például egy nyári időszakban a gyerekre, miközben be kell járni dolgozni, és így egyedül hagyni a gyereket otthon,
- sokak hatékonyabban tudnak otthonról dolgozni.

Az irodába való visszatérés előnyei


Viszont az sem véletlen, hogy azok a cégek, amelyek biztosítják a home office lehetőségét, gyakran maximalizálják az otthon tölthető időt. Ennek az az oka, hogy az irodai munkavégzés pozitív oldalát is sok tényező alátámasztja.
Az irodai munka előnyeit az alábbi pontok summázzák:
- ráerősít a csapaton belüli együttműködésre - különösen fontos lehet a heti rendszerességű személyes találkozó a hatékony csapatszintű projektek menedzselésében,
- elősegíti a pozitív és közvetlen személyes és munkakapcsolatok kialakulását,
- hatékonyabb információáramlást biztosít, hiszen így gyorsabban elérhetjük azt, akitől kérdezni szeretnénk,
- megteremti a hovatartozás érzésének feltételeit,
- sokak számára az irodai környezet biztosítani tudja a hatékonyságot, főleg abban az esetben, ha hajlamosak vagyunk arra, hogy az otthoni tényezők eltereljék a figyelmünket. (el kell mosogatnom, vár rám a mosás, a gyerek feladatai, stb…)

A személyiség, mint befolyásoló tényező


Az, hogy kinél mennyire hangsúlyosan jelenik meg egy-egy előny vagy épp hátrány a home office működéssel kapcsolatban, erősen személyiségfüggő is. Az extrovertált, társaságkedvelő, együttműködő típusú munkatársaknak plusz motivációt, és így akár magasabb teljesítményt is jelenthet, ha közösségben dolgozhatnak, hiszen alapigényük a kapcsolódás. Ezek a kollégák kimondottan nehezen élik meg az egyedüllétet, mivel ők a társasági jelenlétből, a másokkal való kommunikációból töltődnek.

A másik oldalon pedig ott vannak az introvertált, elemző, visszahúzódóbb típusú munkavállalók, akiknek nagy előnyt jelenthet, ha lehetőségük van az otthonuk nyugalmában, egyedül dolgozni, mivel ők egy csendesebb környezetben sokkal jobban tudnak működni. Egy dolgot azonban velük kapcsolatban is fontos megértenünk: hiába szeretnek egyedül lenni, a tudatosan választott, kikapcsolódást jelentő egyedüllét nem egyenlő a magányossággal és az elszeparáltsággal. A munkatársakkal való kapcsolódás az extrovertáltakhoz hasonlóan számukra is fontos, csak épp más dimenzióban - nekik a kevesebb, de mélyebb kapcsolat hiányzik a társaságban való nyüzsgés helyett.

A személyiségünkön túl természetesen az egyéni élethelyzetünk is nagy hatással van arra, hogyan éljük meg az otthoni vagy irodai munkavégzést. Egy extrovertált, alapvetően társaságkedvelő kolléga a munkatársai társaságában is feszült maradhat, ha a gyermeke felügyelete nincs biztosítva, de személyiségtől független nehézséget jelenthetnek még a technikai kihívások és a bizonytalan, otthoni munkavégzésre vonatkozó vállalati szabályok is.

Tanulságok és amit sosem válthat ki az online világ


Egy biztos: az elmúlt időszak sok cég esetében mutatott rá arra, hogy a munka egy jelentős része hatékonyan végezhető otthonról is. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmünket, hogy a sikeres munkavégzés egy nagy szeletét teszi ki a hatékony kommunikáció és az a fajta együttműködés, amelyet kizárólag online nem tudunk megvalósítani. Ugyan láthatjuk egymást a monitor kijelzőjén, de hiányoznak az apró, kamerán keresztül nem látható gesztusok, és ugyan néha komoly pluszt jelent, ha otthonról dolgozhatunk, hosszú távon jó hatással lehet a hatékonyságunkra, a belső ritmusunkra és a békés családi működésünkre is, ha a munkaállomásunk fizikailag távol van az otthonunktól.

Minden cég számára fontos levonni az elmúlt időszak tanulságait. Amennyiben a munka jellege lehetővé teszi, érdemes a munkavállalókat bevonva, a kollégák igényeit figyelembe véve egy olyan home office rendszert kialakítani, amely valóban támogatja a hatékonyságot, növeli a motivációt és a munkavállalói elégedettséget.

Csikós-Nagy Katalin, HR-Evolution Kft.
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
  • 2021.10.07Jólét és hatékonyság? Mentálhigiénés nagykövet program! Képzést minden olyan vezetőnek, vezetői csapatnak, akik szeretnének tudatosan, hatékonyságot, jólétet növelni a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.10.12XVIII. Magyar Munkajogi Konferencia – 9 kreditpont A Wolters Kluwer Hungary legnagyobb éves rendezvénye idén válik nagykorúvá. Ezúttal is a megszokott, színvonalas szakmai programokkal és felejthetetlen közösségi élményt ígérve várjuk a munkajoggal foglalkozókat a Dunakanyar szívében. A rendezvényen az ügyvédek és jogtanácsosok 9 kreditpontot szerezhetnek! Részletek Jegyek
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Aki válaszol: Csépai Martin

HR Szubjektív rovatunkban Csépai Martin, a Deloitte HR Tanácsadási Üzletág vezetője kérdez, miután válaszolt Friedl Zsuzsa, a Magyar Telekom Chief... Teljes cikk

Úttörőnek lenni nehéz

Bár annak idején az úttörők tizenkét pontjában – a jelenleg még a munkaerőpiacot uraló X-generációsok talán még emlékeznek rá –... Teljes cikk

Jacuzzitól a béremelésig

Jönnek a makroadatok: pörög az infláció, egyre drágább a megélhetés. Mivel valahol mindenki munkavállaló - még ha HR-esként munkáltatói... Teljes cikk